Akceptuję i chcę ukryć komunikat Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Technologię tę wykorzystują również nasi partnerzy. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej.



Wikipost
Dla potomnych ;-) - WIKI by Kara

Za zintegrowany transport w Londynie odpowiada instytucja Transport for London (TfL), na której stronie internetowej (https://tfl.gov.uk) można znaleźć następujące informacje:
1) interaktywny rozkład jazdy - https://tfl.gov.uk/plan-a-journey/
2) ceny przejazdów - https://tfl.gov.uk/fares-and-payments/fares i https://tfl.gov.uk/fares-and-payments/f ... s-and-tram
3) cena pojedynczego przejazdu - https://tfl.gov.uk/fares-and-payments/f ... are-finder
4) karta Oyster (elektroniczna portmonetka, umożliwiająca także zapisanie biletu okresowego, np. tygodniowego, miesięcznego lub rocznego) - https://tfl.gov.uk/fares-and-payments/oyster
5) używanie zbliżeniowych kart płatniczych zamiast Oyster (sugerowana rejestracja na stronie TfL) - https://tfl.gov.uk/fares-and-payments/contactless
6) mapy - https://tfl.gov.uk/maps/
7) informacje o ewentualnych opóźnieniach lub zamknięciach - https://tfl.gov.uk/tube-dlr-overground/status/

Dzień pracy/ doba dla TfL zaczyna się od 4:30 i kończy o 4:29 dnia następnego. Przejazdy rozpoczynające się w godzinach szczytu (peak) są droższe od tych poza takimi godzinami (off-peak).

Użycie karty Oyster lub zbliżeniowej karty płatniczej zawsze będzie tańsze od kupna papierowego biletu (pojedynczego lub dziennego) na tę samą trasę w każdej taryfie.

Kartą Oyster lub zbliżeniową kartą płatniczą można zapłacić w systemie Pay As You Go (PAYG) za przejazdy m.in.:
- metrem,
- autobusem,
- pociągiem,
- DLR (lekką kolejką),
- Overground (koleją miejską),
- tramwajem.

Na te same środki transportu można też wykupić bilety papierowe:
- jednoprzejazdowy (cash single),
- dzienny (daily travel card), ważny od momentu skasowania do 4:29 następnego dnia; istnieje specjalna wersja grupowa dla 10 lub więcej osób.

Przejazd może odbywać się w obrębie 1 lub więcej z 9 stref. Oprócz autobusów - które mają stałą cenę za przejazd (obecnie £1,50) niezależnie od godziny, liczby przystanków czy stref - i tramwajów, wszystkie wymienione powyżej środki transportu lub ich kombinacje będą podawać cenę zależną od liczby stref, jakie obejmuje przejazd - liczone od strefy początkowego przystanku do strefy przystanku końcowego i pokazywane jako np. 1-2 w cenniku (patrz pkt. 2 powyżej).

Dla Oyster lub zbliżeniowej karty płatniczej istnieje dzienny maksymalny limit wydatków na przejazdy (daily cap), po przekroczeniu którego każdy kolejny przejazd w danej strefie lub kombinacji stref będzie darmowy. Dla zbliżeniowych kart płatniczych jest także maksymalny limit liczony od poniedziałku do niedzieli - również dla danej strefy lub kombinacji. Stawki limitów znajdują się w cenniku (patrz pkt. 2 powyżej). Więcej informacji o maksymalnych limitach można znaleźć tu: dla Oyster -
https://tfl.gov.uk/fares-and-payments/o ... ce-capping i dla zbliżeniowych kart płatniczych:
https://tfl.gov.uk/fares-and-payments/c ... is-capping.

Okrojona wersja strony TfL dostępna jest także w języku polskim: https://tfl.gov.uk/travel-information/o ... ges/polski. Informacje o karcie Oyster i używaniu zbliżeniowych kart płatniczych znajdują się w tej broszurze: https://tfl.gov.uk/cdn/static/cms/docum ... polish.pdf.


 [ 862 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1 ... 40, 41, 42, 43, 44  Następna
Autor Wiadomość
#841 PostWysłany: 18 Maj 2022 12:25 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 Maj 2018
Posty: 1353
platynowy
hank napisał(a):
Dzienne maksimum za podróż wyłącznie autobusami to £4.95.

Dzien trwa od 4:30 rano dzis do 4:30 rano jutro.
Góra
 Relacje PM off  
 
#842 PostWysłany: 09 Cze 2022 22:48 

Rejestracja: 14 Wrz 2019
Posty: 89
Będę mieszkać w czwartej strefie. Z centrum Londynu będę jechać metrem i autobusem. Czyli w metrze odbijam kartę przy wejściu i wyjściu. W autobusie tylko przy wejściu. Odbijam raz jadąc rano autobusem ale czy to jest opłata za jednorazowy przejazd? Wracając wieczorem odbijam jeszcze raz. Jeśli użyje metra czy autobusu więcej razy w ciągu dnia to odbijam kartę w każdym pojeździe ale opłaty za przejazd naliczają się tylko do jakiejś granicznej sumy a potem już nie?
Mam zamiar używać polskiej kredytówki. Kupiłam bilet na pociąg i przewalutowanie nie jest duże. Karta jest ustawiona na sto procent tzn. po miesiącu jest spłata całej sumy czyli żadnych rat i procentów nie płacę. Wydaje mi się to najrozsądniejsze i najprostsze z tego co przeczytałam. Czy jakieś problemy mogą być z kartą? Master Card Millennium. Nie przejdzie? I gdzie są te automaty? Przy wejściu do metra? Na peronie, w wagonie? Nie wybieram trasy tylko przystawiam kartę? Pytam trochę głupio, bo wolę mieć pewność, jak to będzie.
Góra
 Relacje PM off  
 
#843 PostWysłany: 09 Cze 2022 23:29 

Rejestracja: 06 Mar 2012
Posty: 1501
Loty: 227
Kilometry: 242 508
złoty
@kobalt_x, tak wiele pytań... Jest dokładnie tak jak piszesz. W pewnym momencie osiągniesz "daily cap" a potem nawet "weekly cap". Jeśli jesteś zadowolona z kosztów przewalutowania to spoko, korzystaj - karta powinna działać. W przypadku metra masz, wchodząc na stację, bramki wejściowe i wyjściowe które otwierają się po przyłożeniu karty. W autobusach są czytnik przy wejściu przednimi drzwiami. Niektóre stacje kolejowe nie mają bramek tylko czytniki na peronach - wtedy trzeba się odbić przed wejściem do pociągu i potem po skończonej podróży.
_________________
//Bartek
Image
Góra
 Relacje PM off
2 ludzi uważa post za pomocny.
 
 
#844 PostWysłany: 10 Cze 2022 22:55 

Rejestracja: 14 Wrz 2019
Posty: 89
Dzięki. Mam nadzieje, że się w tym nie pogubię. System może dobry dla firmy ale dla nowego pasażera zabójczy. Moje trzy dni w Londynie podzieliłam na tereny tak, żeby jak najmniej używać komunikacji w samym centrum Londynu. Chyba, że nogi odmówią posłuszeństwa i powiedzą przejedź ten jeden przystanek. :)
Góra
 Relacje PM off  
 
#845 PostWysłany: 11 Cze 2022 00:02 

Rejestracja: 06 Mar 2012
Posty: 1501
Loty: 227
Kilometry: 242 508
złoty
kobalt_x napisał(a):
System może dobry dla firmy ale dla nowego pasażera zabójczy.

Absolutnie nie jest to prawda. System zawsze wybiera taryfę bardziej korzystną dla pasażera, czasem nawet kosztem "firmy". Dzięki temu nie trzeba w ogóle się przejmować tym z której strefy do której jedziesz, jakim środkiem transportu i jak długo. Zawsze zapłacisz tak mało jak to możliwe. Nawet w przypadku niecodziennych sytuacji, wadliwych czytników, zepsutych bramek rozwiązują reklamacje na korzyść pasażera.
_________________
//Bartek
Image
Góra
 Relacje PM off
LonDynia uważa post za pomocny.
 
 
#846 PostWysłany: 11 Cze 2022 00:34 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 Maj 2018
Posty: 1353
platynowy
Dokladnie jak wyzej wspomniane, system wbrew pozorom jest prosty i dla kogos kto jezdzi sporo - turysta - bardzo korzystny, inaczej dla kogos kto jezdzi tylko do pracy i z powrotem.
Na twoim przykladzie strefa 1-4 jak bedziesz uzywac metro to max £11, przy pierwszym przejezdzie blokuje cos w stylu £1 na karcie i dopiero nastepnego dnia kasuje wyliczona kwote - max £11, co w wiekszosci przypadków równa sie przejazdu tam i z powrotem w godzinach szczytu (osoby dojezdzajace do pracy). Dzien liczony jest od 4:30 - 4:30 - czasem moze sie przydac przy locie o 6 rano :)

Jest wiele obejsc tego systemu ale to juz bardziej skomplikowane :lol:
1) £4.95 dzienny max na wszystkie autobusy bez wzgledu na strefy - o wiele wolniej ale jak komus zalezy na kosztach.
2) Ominiecie strefy 1:
https://tfl.gov.uk/fares/find-fares/tub ... are-finder
Mozna dosc spore trasy gdzie niegdzie pokryc za grosze - np Heathrow - Wimbledon za £1.90
3) Ceny stref licza sie za metro, autobus jest "darmowy", kiedys mialem sytuacje ze strefy 4 do metra (strefa 2) w 12 minut mozna bylo autobusem dojechac przez cos tak na prawde korzystalem z cappingu 1-2 + autobus (£7.70 w porównaniu do £11 za strefe 4)
4) Pociagi w strefach 1-6 sa niby jak metro, ale czesto sa tansze (polecam CityMapper).
5) Tak jak @xyrxis pisze, cokolwiek dzieje sie nie tak to wszystko jest na korzysc pasazera - zepsuty czytnik w autobusie - darmowa jazda, remont torów - zastepczy autobus - darmowa jazda, nawet jak przejazd opozni sie o wiecej niz 15 minut mozna zlozyc wniosek o refund online (wiecej info: https://www.moneysavingexpert.com/recla ... ay-refund/ ) tu ciekawostka - zeby dostac sie na Heathrow musze przejechac caly Londyn i ponad 50% przejazdów jest w ten sposób darmowych.

Ale dla turysty poza kosztem calosc jest super - niczym sie nie interesujesz, dotykasz karta, jezdzisz ile chcesz i zawsze skasuje cie najnizsza mozliwa cene. Nie musisz kombinowac jaki bilet kupic, miec gotowke, kupowac bilety codziennie, placic za kazda jazde (po 2-3 kursach cale metro staje sie darmowe).
Góra
 Relacje PM off
2 ludzi lubi ten post.
4 ludzi uważa post za pomocny.
 
 
#847 PostWysłany: 29 Cze 2022 19:54 

Rejestracja: 14 Wrz 2019
Posty: 89
Trafiłam na strajk metra i wszystko się pogmatwało. Pierwszego dnia jeździły tylko autobusy i był koszmarny kociokwik na ulicach Londynu. W następnych dniach metro jeździło ale trochę rzadziej. Faktycznie trudno teraz rozkminić za co mi ściągnięto pieniądze, bo bank przelicza funty na złotówki przez euro. Pierwszy dzień przejechany tylko autobusami wyniósł 19,14 pln czyli to ma być suma maksymalna za autobusy 4,65 funta. Drugi z przejazdami metrem i autobusami 63,92 pln a trzeci w tym również metro 51,61 pln. Miałam nocleg u znajomych w 4 strefie. Dojazd metrem i autobusem z centrum plus trochę poruszania się komunikacją w centrum. Strajk pokrzyżował plany zwiedzania. Trzeba było trochę improwizować i skracać ambitne plany. Nocleg za darmo, więc nie narzekam na cenę za przejazdy. Transport zajął więcej czasu ale za to kolejek do muzeów nie było. Ktoś pisał o aplikacji komunikacji miejskiej, która pokazuje jakie opłaty są pobierane. Faktycznie miałoby to sens na dłuższy okres czasu. Ja byłam w Londynie tylko 3 dni.
Jakby ktoś będzie czytać ten post za miesiące to informuje, że dzisiejszy kurs funta w Internecie wynosi 5,43 pln.
Góra
 Relacje PM off  
 
#848 PostWysłany: 30 Cze 2022 07:20 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 08 Maj 2012
Posty: 1293
srebrny
@kobalt_x dlatego zalecamy zwykle do korzystania z kart, które nie robią wielokrotnych przewalutowań, np. Revolut.
_________________
Image
Góra
 Relacje PM off  
 
#849 PostWysłany: 03 Lip 2022 07:33 

Rejestracja: 12 Wrz 2012
Posty: 1689
platynowy
Czy dobrze widzę, że Single Fare w ramach tych samych stref różnią się w zależności od środka transportu (pociąg droższy niż Tube)
a daily caps nie różnią się w zależności od środka transportu (pociąg w tej samej cenie co Tube)

Przykład:
Single Fare Heahtrow - Paddington na pociąg £10.80
Single Fare Heahtrow - Paddington na Tube £3.50

Daily Cap zones 1-6 £14.10 (Daily Cap for bus, Tube, tram, DLR, London Overground, Elizabeth line and National Rail journeys in London)


Czyli jednorazowo biorąc Elizabeth line prawie dobiliśmy już do daily cap-u na cały Londyn?
Dobrze rozumuje?


Pytanie bonus: czy jeżdżąc pociągiem/tube dla daily cap liczy się godzina wejścia przez bramki, czy wyjścia? (co jeśli mamy dobity daily cap, i wejdziemy przez bramki przed 04:30 a wyjdziemy po 04:30 )

Edit: zapytałem TFL i mi potwierdzili. Pociągi są (bardzo) drogie jeżdżąc na single fare, ale tak samo drogie jak Tube korzystając z fare capping. Pozostaje pytanie dt godzin przejścia przez bramki
Góra
 Relacje PM off  
 
#850 PostWysłany: 06 Lip 2022 13:50 

Rejestracja: 12 Wrz 2012
Posty: 1689
platynowy
Wybaczcie post pod postem, ale jeszcze chciałem dorzucić takie drobne spostrzeżenie powiązane z zagadnieniem taryfowym pociąg-vs-Tube które poruszyłem w powyższym poście.

Otóż są stacje gdzie jest jedno wejście (jedne bramki) prowadzące zarówno do peronów Tube jak i pociągowych. Spotkałem się z tym np na stacji Ealing Broadway. No i teraz pytanie - skąd TFL wie czy pojechaliśmy Tube'em czy pociągiem :)
Ja akurat jechałem stamtąd do Heathrow, gdzie akurat są osobne bramki na pociąg i na Tube. Więc tam mogą się dowiedzieć na podstawie tego gdzie się wyszło. Ale przypuszczam że możliwe są też podróże pomiędzy dwoma stacjami gdzie jest jedno wejście dla Tube i pociągów. I co wtedy? :P

Na Heathrow z kolei jest to samo wejście dla pociągów Elizabeth Line oraz Heathrow Express. Obydwie linie jadą na dworzec Paddington i obydwie akceptują karty Oyster jako metodę płatności. Jednak linie te mają różne ceny pomimo wspólnych bramek przed wejściem na peron na Heathrow. Przejazd z lotniska do Paddington kosztuje £25.00 w przypadku pociągów Heathrow Express lub £10.80 w przypadku pociągów Elizabeth Line. I znów - skąd TFL wie którym pociągiem pojechaliśmy / ile kasy pobrać z Oystera?

(Wiem że tutaj snuje "głęboko" w hipotetyczne sytuacje, ale zauważyłem takie coś i powstała ciekawość :P )
Góra
 Relacje PM off
Zeus lubi ten post.
 
 
#851 PostWysłany: 06 Lip 2022 14:50 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 Maj 2018
Posty: 1353
platynowy
@NBE322, w 95% komunikacja ma sens ale wkraczasz w szare terytorium :)

1. Tak, single fare bardzo zalezy od tego czym jedziesz - autobus £1.65, metro w godzinach poza szczytem moze kosztowac <£2 jadac w zone 2-6 czyli np. heathrow - wimbledon, pociagi przy single fare sa najdrosze, min. cena jest zawsze wieksza > £2 nawet za jeden przystanek.

2. Zeby uzyskac te ceny z Single Fare dobrze jest wykonac wszelkie kroki wspomniane w:
https://tfl.gov.uk/fares/find-fares/tub ... are-finder
Np. na trasie Heathrow - Wimbledon jest Off Peak: £1.90, i praktycznie mozna tam sie dostac tylko jedna droga - bez dodatkowych odbijan. Jezeli wejda dodatkowe odbijania - to skasuje zgodnie z "Alternative fares" pokazana ponizej.
Na wielu tych stacjach gdzie mozna zmienic pociag na metro - sa takie dodatkowe czytniki koloru rozowego :
West Brompton:
https://www.google.com/maps/@51.4873036 ... 704!8i4352
Za kobietami z walizkami - i tam odbijajac sie system wie ze bylismy na tej stacji (nie wychodzimy, nie wchodzimy) - tu jest tez koniecznosc, zmieniajac pociag na metro trzeba to zrobic inaczej policzy alternatywna drozsza wersje.

3. Mieszajac z pociagami ciagle obowiazuje nas Daily Cap, mimo iz drozsze to i tak cap daje max cene.

4. Liczy sie godzina wejscia, czyli by uniknac godzin szczytu wystarczy wbic sie o 6:29 ;-) i potem mozna podrozowac przez cale miasto.

5. Co do Heathrow and Elisabeth Line to sam nie wiem jak to dziala, bo do jesieni to jest ciagle taki dziwny twór pomiedzy metrem a pociagiem a tym drogim Super Expressem..
tu troche wiecej: https://thepointsguy.co.uk/news/elizabe ... ns-london/

Moje wlasne doswiadczenie z Single Fare:
Gdziekolwiek jest mozliwosc kombinacji, tam kasuja drozej chyba ze udowodnisz ze postapiles zgodnie z Single fare - czyli rozowe czytniki itd.

PS Takich kwiatków jest sporo.. np.
Pociag London Bridge - Gatwick: £11.50 - £19 (off / on peak)
a
Pociag London Bridge - East Croydon £7.60-£5.40 i East Crydon - Gatwick £5.70 - £3.50 (lacznie £13.30 - £8.90)

_________________
edit.
Sprawdz sobie na Single Fare finder trase Heathrow - East Croydon i jak zrobic by przejechac caly Londyn za £3.30:
"Avoiding Zone 1 via Earl's Court, West Brompton and Clapham Junction"
"To ensure you are charged the appropriate fare you must touch on the pink card reader if interchanging at West Brompton"
Góra
 Relacje PM off
2 ludzi lubi ten post.
2 ludzi uważa post za pomocny.
 
 
#852 PostWysłany: 07 Lip 2022 00:33 

Rejestracja: 06 Kwi 2015
Posty: 521
niebieski
Czy tak samo jak w metrze i autobusie mogę odbijać zwykła kartę płatniczą w pociągach Overground i transporcie rzecznym ? Jak wtedy wyglądają opłaty? Czy to się liczy do innej puli ?
Góra
 Relacje PM off  
 
#853 PostWysłany: 07 Lip 2022 06:26 

Rejestracja: 12 Wrz 2012
Posty: 1689
platynowy
@eroberto1 Transport rzeczny nie będzie się liczył do capping autobusowego/tube'owego. Będzie ściągać Ci przy każdym odbiciu zgodnie z https://www.thamesclippers.com/plan-you ... nformation chyba że wykupisz sobie unlimited pass .
I tak, odbijasz się zwykłą kartą płatniczą tak samo. jak w pociągach i overground.
Góra
 Relacje PM off
LonDynia uważa post za pomocny.
 
 
#854 PostWysłany: 14 Sie 2022 17:35 

Rejestracja: 18 Sie 2015
Posty: 3444
złoty
Byłem kilka razy w Londynie ale nie podróżowałem oprócz lotnisk za miasto i nam takie pytanie, nocuję w Hounslow i będę jeździł do Virginia water, czy busami z przesiadką opłata będzie za każdy bus i czy podmiejski jest droższy niż miejski i opłaty sumują się do limitu dnia, czy dać sobie spokój i wybrać kolej south western railway i czy opłata za tą kolejkę liczy się do limitu dziennego ?
Góra
 Relacje PM off  
 
#855 PostWysłany: 17 Sie 2022 14:02 

Rejestracja: 24 Paź 2020
Posty: 486
niebieski
Kup Daily Pass na autobusy za 5,50GBP
Góra
 Relacje PM off  
 
#856 PostWysłany: 17 Sie 2022 16:39 

Rejestracja: 18 Sie 2015
Posty: 3444
złoty
Ten daily pass obowiązuje też na autobusy podmiejskie po za strefami Londynu ?
Góra
 Relacje PM off  
 
#857 PostWysłany: 16 Wrz 2022 10:13 

Rejestracja: 26 Lip 2022
Posty: 8
Cześć, będąc w Londynie na weekend we dwie osoby (Luton - centrum - Luton, poruszanie się po centrum oraz niedzielna wycieczka do HP studio) jaką opcję transportu byście polecili? Przyznam szczerze, że już mnie lekko zakręciły te opcje transportu i nie wiem jak to najlepiej ugryźć :roll:
Góra
 Relacje PM off  
 
#858 PostWysłany: 16 Wrz 2022 11:29 

Rejestracja: 18 Sie 2015
Posty: 3444
złoty
Polecam google map, wpiszesz trasę i pokaże możliwe opcje, wybierzesz albo najszybszą, albo gdzie jest najmniej przesiadek, albo najtańszą opcję
Góra
 Relacje PM off  
 
#859 PostWysłany: 24 Paź 2022 08:52 

Rejestracja: 12 Wrz 2012
Posty: 1689
platynowy
Może komuś się akurat przyda, ciekawostki taryfowe w postaci dwóch kilkuminutowych grace period:

Ciekawostka1: w rzeczywistości hopper fare w Londynie działa przez 62, a nie 60 minut. (Dawniej działał nawet 70 minut, ale skrócili).

https://tfl.gov.uk/corporate/transparen ... -0746-2122

Ciekawostka2: w rzeczywistości AM peak zaczyna się o 06.35 i kończy o 09:27, a nie 06:30-09:30. Podobnie PM peak obowiązuje od 16:05 do 18:57 a nie 16:00-19:00

https://tfl.gov.uk/corporate/transparen ... -1798-1718

Edit: dodana druga ciekawostka


Ostatnio edytowany przez NBE322, 25 Paź 2022 06:57, edytowano w sumie 1 raz
Góra
 Relacje PM off
LonDynia lubi ten post.
 
 
#860 PostWysłany: 24 Paź 2022 09:15 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 Maj 2018
Posty: 1353
platynowy
kostek966 napisał(a):
Ten daily pass obowiązuje też na autobusy podmiejskie po za strefami Londynu ?

Capping na autobusy nie ma znaczenia czy jezdzisz po centrum czy nawet poza Londyn..
Za £4.95 (dzienny max) mozesz przejechac z Heathrow do Blue Water nieograniczona iloscia autobusow (tylko czas ogranicza):
https://www.google.com/maps/place/Bluew ... d0.2711103

Z tymze 90% podrozy to bedzie to samo :lol:
Góra
 Relacje PM off
kostek966 lubi ten post.
 
 
 [ 862 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1 ... 40, 41, 42, 43, 44  Następna

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: CommonCrawl [Bot] oraz 1 gość


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

  
phpBB® Forum Software © phpBB Group