Forum strony Fly4free.pl
https://www.fly4free.pl/forum/

Temat zbiorczy na nabijanie się z lotniska RDO
temat-zbiorczy-na-nabijanie-sie-z-lotniska-rdo,18,170961
Strona 4 z 25

Autor:  dlugi_szmul [ 03 Maj 2023 20:26 ]
Temat postu:  Re: [RDO] Port lotniczy Warszawa-Radom - temat ogólny

Czyli technicznie nic nie stało na przeszkodzie żeby wtedy latał wizz czy ryan? Może ktoś wie czy któreś z dawniejszych połączeń było wykonane przez A320/B737 (domyślam się że standardowo latały atry czy bombardiery ze względu na "popyt") Moja szklana kula wieszczy, że tym razem jakieś tanie linie zagoszczą tam na dłużej (jeśli pis wygra wybory;))

Autor:  Zeus [ 03 Maj 2023 20:44 ]
Temat postu:  Re: [RDO] Port lotniczy Warszawa-Radom - temat ogólny

CSA latało ATR42 oraz ATR72
AirBaltic Fokkerem 50
Sprintaire Saab 340

Nie kojarzę żeby ktoś z CSA lub BT przyleciał większym

Autor:  Darek M. [ 03 Maj 2023 21:14 ]
Temat postu:  Re: [RDO] Port lotniczy Warszawa-Radom - temat ogólny

Tam zdaje się, że pas startowy był za krótki na większe samoloty.

Autor:  FUX [ 03 Maj 2023 21:23 ]
Temat postu:  Re: [RDO] Port lotniczy Warszawa-Radom - temat ogólny

Dla kogoś z "terenu" Radom czy Okęcie to jeden pies. I tak musi dojechać te kilkaset km.
Gorzej, gdy potrzebny nocleg przed nieludzkim wylotem o 5 rano.
Nawet jeszcze na Booking nie patrzyłem, co jest blisko i czy będzie dojazd z hotelu na jakiś parking/lotnisko.
W W Warszawie to działa bez pudła.

Ale.
Dla Warszawiaków Radom to porażka.

Autor:  pemat [ 04 Maj 2023 09:41 ]
Temat postu:  Re: [RDO] Port lotniczy Warszawa-Radom - temat ogólny

FUX napisał(a):
Dla kogoś z "terenu" Radom czy Okęcie to jeden pies. I tak musi dojechać te kilkaset km.
wybierając samochód, niby tak
ale korzystając z komunikacji publicznej - jak mi się to kilka razy zdarzało - to osobom z północnej i zachodniej Polski zdecydowanie lepiej te kilkaset km do Warszawy właściwej dojechać niż do Warszawy-Radomia
...o dolocie nie wspominając ;)

Autor:  vincenz [ 04 Maj 2023 09:50 ]
Temat postu:  Re: [RDO] Port lotniczy Warszawa-Radom - temat ogólny

dlugi_szmul napisał(a):
Czyli technicznie nic nie stało na przeszkodzie żeby wtedy latał wizz czy ryan? Może ktoś wie czy któreś z dawniejszych połączeń było wykonane przez A320/B737 (domyślam się że standardowo latały atry czy bombardiery ze względu na "popyt") Moja szklana kula wieszczy, że tym razem jakieś tanie linie zagoszczą tam na dłużej (jeśli pis wygra wybory;))


Stało. Poprzedni pas startowy miał mniej niż 2500m długości, co nie pozwala sensownie załadować pasażerami i bagażami samolotu wielkości B737 czy A320.

Autor:  j_a [ 04 Maj 2023 21:32 ]
Temat postu:  Re: [RDO] Port lotniczy Warszawa-Radom - temat ogólny

Powstał taki paradoks. Teoretycznie pas powinien mieć 2,5 km, żeby bezproblemowo i stale operowały większe samoloty. Tylko, że nie było sensu przedłużyć pasa, bo nie było klientów, w pewnym momencie wycofali się wszyscy przewoźnicy. To dla kogo mieli inwestować w przedłużenie pasa, wydawać kolejne miliony bez gwarancji, że wrócą przewoźnicy z większymi samolotami? Skoro loty mniejszymi maszynami nie miały ekonomicznego sensu, bo nie było pasażerów?

Mój wniosek z tego co ostatnio czytam jest taki, że nie do końca wiadomo dla kogo ma być to lotnisko. Dochodzą sprzeczne informacje, raz że ma "odciążyć" Okęcie, które przecież nie osiągnęło jeszcze ruchu sprzed pandemii i ma spore rezerwy. Następny decydent twierdzi, że lotnisko ma obsługiwać pasażerów z regionu Radom-Kielce. Tylko skąd wziąć tam milion pasażerów, przy której to liczbie lotnisko będzie miało sens ekonomiczny. Pojawiają się też pomysły odgórnego podzielenia ruchu na Okęciu i nakazu wyprowadzki iluś tam procent lotów do Radomia. Pytanie tylko czy da się to przeprowadzić bez grubszej awantury i odszkodowań za administracyjne naruszanie konkurencyjności.

Autor:  Garmond [ 04 Maj 2023 21:46 ]
Temat postu:  Re: Temat zbiorczy na nabijanie się z lotniska RDO

Znalezione w internetach:Image

Autor:  Latambochce [ 04 Maj 2023 23:57 ]
Temat postu:  Re: Temat zbiorczy na nabijanie się z lotniska RDO

Również znalezione w internetach

Załączniki:
radom.jpg
radom.jpg [ 49.75 KiB | Obejrzany 2115 razy ]

Autor:  lovenz [ 05 Maj 2023 00:53 ]
Temat postu:  Re: Temat zbiorczy na nabijanie się z lotniska RDO

to nakresle dalszy ciag rozmowy tych dwoch panow

- widzi pan i pozniej wsiadam w ten do Rzymu bo LOT ma najszybsze samoloty
- a czemu
- aby drozdzowki w powietrzu nie spuchly bo pozniej sie smieja na F4F ze stare

Autor:  dlugi_szmul [ 05 Maj 2023 13:18 ]
Temat postu:  Re: [RDO] Port lotniczy Warszawa-Radom - temat ogólny

@j_a @vincenz Dzięki za info. Czyli nie było szans na normalne operowanie wizza czy francy. Ja tam mu dobrze życzę, temu Radomiu i myślę że jeśli pis wygra wybory to znajdzie się parę linii oprócz lotu które będą latać na wyspy czy do Skandynawii (chociaż zgodnie z logiką do Skandynawii z Modlina bliżej ;).

Autor:  Przemm [ 05 Maj 2023 17:16 ]
Temat postu:  Re: [RDO] Port lotniczy Warszawa-Radom - temat ogólny

vincenz napisał(a):
Stało. Poprzedni pas startowy miał mniej niż 2500m długości, co nie pozwala sensownie załadować pasażerami i bagażami samolotu wielkości B737 czy A320.


Mniej niż 2500m nie jest problemem, skoro B737 czy A320 wymagają drogi startowej o długości ok. 2100-2300m przy maksymalnej masie startowej. Zdaje się że lotnisko w Gibraltarze ma drogę startową ok. 1800 m i użytkowane jest przez A320 (Easy Jet, British Airways) realizujących rejsy do UK.
Wg mnie to nie był powód, że poprzednio (wg znalezionych danych droga startowa miała 2000 m) nie dało się "sensownie załadować pasażerami i bagażem" samolotów B737 w rejsach, które teraz są realizowane: tzn. dwugodzinny lot do Paryża czy półtoragodzinny lot do Bułgarii.
Owszem, w rejsie wymagającym maksymalnego (lub prawie) zasięgu może być problem z załadowaniem maksymalną liczbą pasażerów i bagaży - to zrozumiałe. Ale porażka portu Radom I edycji nie wynikała z ograniczeń samolotów B737/A320 w rejsach na Wyspy Kanaryjskie czy do Dubaju lub porównywalnych.

Autor:  j_a [ 05 Maj 2023 17:49 ]
Temat postu:  Re: [RDO] Port lotniczy Warszawa-Radom - temat ogólny

dlugi_szmul napisał(a):
@j_a @vincenz Dzięki za info. Czyli nie było szans na normalne operowanie wizza czy francy. Ja tam mu dobrze życzę, temu Radomiu i myślę że jeśli pis wygra wybory to znajdzie się parę linii oprócz lotu które będą latać na wyspy czy do Skandynawii (chociaż zgodnie z logiką do Skandynawii z Modlina bliżej ;).


Myślę, że nadinterpretowałeś moją wypowiedź. Standardem w Polsce jest 2,5km pas, ale czy nie da się prowadzić operacji na krótszym to ja nie znam takich danych. Jest sporo lotnisk z krótszym pasem na świecie, sądzę że to bardziej skomplikowana sprawa niż tylko długość pasa startowego.

Ponadto stawiasz dziwną tezę, jakoby wygranie wyborów było skorelowane z wyborem Radomia jako lotniska przez jakieś linie lotnicze. Jeśli linie dostaną dotacje z naszych podatków, to pewnie będą latać i dokładać do każdego pasażera. Natomiast radosne dotowanie przewoźników podlega jednak regulacjom o konkurencji i nie jest tylko czyimś widzimisię. Tzn. jak pokazuje praktyka wszystko można zrobić bezprawnie, tylko zderzenie ze ścianą bywa bolesne.

Też chciałbym, żeby mieszkańcy Radomia, Kielc i okolic generowali ruch pozwalający na funkcjonowanie lotniska. Natomiast nie chciałbym, żeby ktoś mi decyzją administracyjną zabierał loty z Okęcia bo mu się to politycznie opłaca. Podobnie nie chciałbym dopłacać ze swoich podatków do każdego pasażera odlatującego z Radomia.

Autor:  Przemm [ 05 Maj 2023 18:08 ]
Temat postu:  Re: [RDO] Port lotniczy Warszawa-Radom - temat ogólny

j_a napisał(a):
Myślę, że nadinterpretowałeś moją wypowiedź. Standardem w Polsce jest 2,5km pas, ale czy nie da się prowadzić operacji na krótszym to ja nie znam takich danych. Jest sporo lotnisk z krótszym pasem na świecie, sądzę że to bardziej skomplikowana sprawa niż tylko długość pasa startowego.


Wg wikipedii to np. Korfu ma drogę startową niecałe 2400 m długości i latają tam zarówno tanie linie, linie tradycyjne i czarterowe, Zakinthos ma 2238m. Magiczna granica 2500 m nie jest kryterium być albo nie być. Na wyspę Nosy Be (Madagaskar) gdzie jest zaledwie ok. 2200 m latały czartery, w tym i z Polski, samolotami dalekiego zasięgu (B767, B787).

Autor:  Tomasz101 [ 05 Maj 2023 19:26 ]
Temat postu:  Re: [RDO] Port lotniczy Warszawa-Radom - temat ogólny

Niestety nie moje:
"To lotnisko jest po to, żeby przekopowi mierzei nie było smutno."

Wychodzi na to, że optymalnym modelem operacyjnym jest CPK Baranów bo jednak sam zarząd Spółki i jakieś niewielkie biuro generuje zdecydowanie mniejsze koszty niż wybudowanie i działanie lotniska.

Autor:  vincenz [ 05 Maj 2023 23:15 ]
Temat postu:  Re: [RDO] Port lotniczy Warszawa-Radom - temat ogólny

Przemm napisał(a):
Mniej niż 2500m nie jest problemem, skoro B737 czy A320 wymagają drogi startowej o długości ok. 2100-2300m przy maksymalnej masie startowej. Zdaje się że lotnisko w Gibraltarze ma drogę startową ok. 1800 m i użytkowane jest przez A320 (Easy Jet, British Airways) realizujących rejsy do UK.


To, że samolot wystartuje na 2300 metrach nie oznacza, że wystarczy pas o dokładnie takiej długości. Po rozpędzeniu się do prędkości V1 musi być jeszcze wystarczająco miejsca, aby się zatrzymać w przypadku przerwanego startu.
Co do lotnisk typu Gibraltar - tam przewoźnik może ograniczyć masę samolotu limitując ilość sprzedanych miejsc kosztem wyższej ceny biletu. Nie miało to szans powodzenia w przypadku Radomia.
Z londyńskiego lotniska City latał swego czasu A318 do Nowego Jorku, a tam pas startowy ma ledwie 1,5km długości. Konieczne było lądowanie, zdaje się w Dublinie, żeby zatankować. Poza tym wspomniany A318 był w konfiguracji 100% biznes na kilkudziesięciu pasażerów.

Autor:  Przemm [ 06 Maj 2023 07:48 ]
Temat postu:  Re: [RDO] Port lotniczy Warszawa-Radom - temat ogólny

W lotnictwie wylicza się długość rozbiegu i potrzebnej długości drogi startowej dla konkretnych warunków: masa samolotu, położenie środka ciężkości, pogoda. Świadomie podałem internetowe informacje" (a więc poglądowe, niekoniecznie wiarygodne, bo te trzeba by wziąć z instrukcji samolotu, np. AFM - Airplane Flight Manual) dla atmosfery ISA czyli standardowej i elewacji 0 m (Radom ma elewację ok. 180 m). W przypadku niskiego ciśnienia i wysokiej temperatury będzie gorzej.
Natomiast podtrzymuję swoje zdanie, że nic nie wskazuje, iż problemem był "pas o długości poniżej 2500 m", który jakoby "nie pozwalał na sensowne załadowanie pasażerami i bagażami B737/A320". A swoją drogą ciekawe, z jaką masą startową startują loty tanich linii w popularnych rejsach europejskich relatywnie krótkich, powiedzmy 2 godz. w sytuacji gdy wielu pasażerów leci z bagażem podręcznym 8-10 kg a nie jak w czarterach wakacyjnych - ze sporymi walizkami? I gdy nie jest potrzebny maksymalny zasięg samolotu z uwagi na wspomniany niedługi lot?
Zobaczymy, jak będzie teraz. Lot jak rozumiem dostał polecenie, by latać ale ani tanie linie, ani biura podróży takiego polecenia nie dostały. Natomiast to, że ogłoszono rezygnację z niektórych kierunków w sezonie letnim (tak Lot jak i biuro podróży) i były to nienajgorsze miejsca wakacyjne (np. Kreta czy Kos), nie napawa optymizmem, tym bardziej, że ów pas ma już 2500 m,
Żeby nie okazało się, że nawet "pas" 2500 m z opcją wydłużenia niewiele pomoże, pomimo możliwości sensownego załadowania samolotu. Ale zawsze będzie możliwość stwierdzić, że wszystko niby było świetnie ale lotnisko było za małe dla operacji cięższymi samolotami dalekiego zasięgu (np. B787) - dobrze że jest opcja wydłużenia "pasa" do ok. 2900 m.

Autor:  FUX [ 07 Maj 2023 19:16 ]
Temat postu:  Re: [RDO] Port lotniczy Warszawa-Radom - temat ogólny

Patrząc na opinie o tym BP, wcale mnie to nie dziwi.

Autor:  jaco027 [ 08 Maj 2023 07:00 ]
Temat postu:  Re: [RDO] Port lotniczy Warszawa-Radom - temat ogólny

To tak tylko zostawie cyctat z otwarcia...
Jak dobrze pojdzie to przegonia takie tuzy operacji lotniczych jak: IEG, SZY, czy LCJ... :-)
" W tym roku w Radomiu spodziewamy się stu kilkudziesięciu tysięcy pasażerów. To jest niepełny rok i pierwszy sezon więc jest to trochę testowanie, ale wiem jaka jest skala wypełnienia samolotów i to jest optymistyczne. Wszystko wskazuje na to, że pójdzie nam co najmniej zgodnie z planem – mówił w dniu otwarcia portu Stanisław Wojtera, prezes zarządu PPL."
https://www.rynek-lotniczy.pl/wiadomosc ... 17446.html
https://www.ulc.gov.pl/_download/statys ... ka__v2.pdf

Załączniki:
Zrzut ekranu 2023-05-8 o 06.56.57.png
Zrzut ekranu 2023-05-8 o 06.56.57.png [ 55.65 KiB | Obejrzany 2049 razy ]

Autor:  Runo-88 [ 08 Maj 2023 13:27 ]
Temat postu:  Re: [RDO] Port lotniczy Warszawa-Radom - temat ogólny

@witekkowal Duże kolejki do checkinu i do kontroli osobistej? 4 godziny przed lotem wystarczy, czy jednak dla bezpieczniej byłoby przyjechać na lotnisko wcześniej? 8-)

Strona 4 z 25 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/