Forum strony Fly4free.pl
https://www.fly4free.pl/forum/

[LO] PLL LOT - nowości, newsy, ciekawostki
pll-lot-nowosci-newsy-ciekawostki,191,44764
Strona 33 z 166

Autor:  sko1czek [ 06 Lis 2016 10:59 ]
Temat postu:  Re: PLL LOT - nowości, newsy, ciekawostki (wydzielona dyskus

monroe napisał(a):
kumkwat_kwiat napisał(a):
Prosze naprowadź mnie bo nie nadążam. Dla mnie ten fragment jest kuriozalny; "LOT ponosi wyższe koszty utrzymania połączenia do Wrocławia ponieważ operuje pięć razy dziennie, a Ryanair tylko trzy"


Nadal nie rozumiem dlaczego dla Ciebie ten fragment jest kuriozalny... FR przewozi taką samą liczbę pasażerów trzema samolotami jak LOT pięcioma (mniej więcej oczywiście bo to duże uproszczenie). Czy dla Ciebie tak samo kuriozalne jest (pod względem kosztów a nie wygody pasażerów) operowanie na danej trasie 1 x A388 lub 2 x A332? Jak mam Cię nadal naprowadzać? :roll:


No ale pasażer LOT płaci więcej (sporo) niż pasażer FR także dlatego, że chce mieć więcej połączeń. Zgadzam się, teza artykułu jest kuriozalna.

Autor:  kumkwat_kwiat [ 06 Lis 2016 14:06 ]
Temat postu:  Re: PLL LOT - nowości, newsy, ciekawostki (wydzielona dyskus

monroe napisał(a):
kumkwat_kwiat napisał(a):
Prosze naprowadź mnie bo nie nadążam. Dla mnie ten fragment jest kuriozalny; "LOT ponosi wyższe koszty utrzymania połączenia do Wrocławia ponieważ operuje pięć razy dziennie, a Ryanair tylko trzy"


Nadal nie rozumiem dlaczego dla Ciebie ten fragment jest kuriozalny... FR przewozi taką samą liczbę pasażerów trzema samolotami jak LOT pięcioma (mniej więcej oczywiście bo to duże uproszczenie). Czy dla Ciebie tak samo kuriozalne jest (pod względem kosztów a nie wygody pasażerów) operowanie na danej trasie 1 x A388 lub 2 x A332? Jak mam Cię nadal naprowadzać? :roll:


No nie do końca bo FR w 3 rotacjach B737 ma pojemność o 45% większą niż LO w 5 rotacjach Q400 (FR 567Y vs. LO 390Y).

Ty skupiasz się na liczbie dostępnych miejsc, a ja patrze na stronę kosztową. Nie znam liczb dla A388 ale nie zdziwił bym się gdyby wyszło, że per pax rotacja WAW-WRO-WAW na tej maszynie byłaby tańsza niż w przytaczanym przykładie.

Ale do rzeczy. Koszty każdego przelotu można podzielić na stałe (niezależne od godzin lotu) i zmienne (zależne od wylatanych godzin). Za autorem tekstu i jego wyliczeniami można przyjąć, za zmienne to koszty paliwa, obsługi i opłat lotniskowych. Stałymi będą za to koszty samolotu, załóg i obsługi technicznej. Jest to spore uproszczenie bo leasing i koszty załogi także trochę zależą od wylatanych godzin, ale nie robimy tu dokładnego biznesplanu.

I co wychodzi? Że koszta zmienne dla LO wynoszą 45 lub 51% kosztu danego rejsu, a dla FR 66 do 72% (w zależoności od ceny paliwa). Skoro zatem, minimum 45% kosztów zalezy od liczby rejsów, to chyba nie będzie zaskoczeniem, że wykonując 66% więcej rejsów (5 zamiast 3) będziesz mieć dużo wyższe koszty. Pomijam, że teoretycznie 5 rejsów dziennie winno być wygodniejsze dla klientów niż 3.

Z resztą nie trzeba być Einsteinem aby się zorientować, ze np. jadąc samochodem z WAW do Wrocławia 5 razy, zapłacimy zapewne więcej niż jadąc 3 razy. Nawet jeśli auto będzie bardziej oszczędne.

Stąd moja krytyka artykułu. Każdy, kto choć troche orientuje się w transporcie i lotnictwie wie, że im większe maszyny tym per pax koszt jest mniejszy. Zatem wyliczenia autora nie są epokowym odkryciem.

Różnica poza kosztami stałymi (zakup samolotów, serwis, wynagrodzenia itp) jest jeszcze taka, że FR w każdej chwili może swoje maszyny przenieść w dowolne miejsce w Europie, jeśli nie będą wypracowywać zakładanego zysku, LO nie ma ani takiej siatki, ani możliwości, zatem jak by kupiło już większe B737 i okazało że traci na tym masę pieniędzy to i tak nie miałby ich gdzie ich przenieść. I musieliby palić kasę na tym przykładowym WAW-WRO-WAW.

Innym ciekawym, i moim zdaniem bardzo błędnym uproszczeniem, w cytowanym opracowaniu jest liczenie kosztu załogi czy samolotu per rejs. Przecież nawet jeśli maszyna stoi w hangarze, to trzeba za nią płacić a załoga na etacie też dostaje wynagrodzenie.

Podsumowując, zacytowany tekst mimo, iż jest ciekawy nie stanowi dobrego porównania co by się stało gdyby LO latał innymi maszynami. Nie dość, że zawiera ono próbę porównania dwóch kompletnie różnych modelów biznesowych, to dodatkowo zajmuje się wyłącznie stroną podażową danego połączenia, w oderwaniu o realiów rynkowych i strony popytowej, bez której całe to wyliczenie staje się czysto akademickie.

Autor:  monroe [ 07 Lis 2016 02:20 ]
Temat postu:  Re: PLL LOT - nowości, newsy, ciekawostki (wydzielona dyskus

kumkwat_kwiat napisał(a):
No nie do końca bo FR w 3 rotacjach B737 ma pojemność o 45% większą niż LO w 5 rotacjach Q400 (FR 567Y vs. LO 390Y).


Oczywiście, dlatego napisałem, że to duże uproszczenie.

kumkwat_kwiat napisał(a):
Ty skupiasz się na liczbie dostępnych miejsc, a ja patrze na stronę kosztową. Nie znam liczb dla A388 ale nie zdziwił bym się gdyby wyszło, że per pax rotacja WAW-WRO-WAW na tej maszynie byłaby tańsza niż w przytaczanym przykładie.


Skupiłem się tylko i wyłącznie na "wytłumaczeniu" Ci, że w tym co napisano w artykule nie ma niczego kuriozalnego (mimo wszystko). I na zasugerowaniu, że Q400 wcale nie jest tak niesamowicie ekonomicznym samolotem jak to przedstawiał kolega - to też zaznaczyłem.

kumkwat_kwiat napisał(a):
Stąd moja krytyka artykułu. Każdy, kto choć troche orientuje się w transporcie i lotnictwie wie, że im większe maszyny tym per pax koszt jest mniejszy. Zatem wyliczenia autora nie są epokowym odkryciem.


Bardzo duże uproszczenie zwłaszcza jak na kogoś kto "choć trochę orientuje się w transporcie i lotnictwie". Nie będę się jednak czepiał, bo zdaję sobie sprawę, że napisałeś to w dużym skrócie.

kumkwat_kwiat napisał(a):
Podsumowując, zacytowany tekst mimo, iż jest ciekawy nie stanowi dobrego porównania co by się stało gdyby LO latał innymi maszynami. Nie dość, że zawiera ono próbę porównania dwóch kompletnie różnych modelów biznesowych, to dodatkowo zajmuje się wyłącznie stroną podażową danego połączenia, w oderwaniu o realiów rynkowych i strony popytowej, bez której całe to wyliczenie staje się czysto akademickie.


Jeśli taka byłaby teza artykułu to miałbyś rację. Tymczasem jego teza jest całkiem inna: W niniejszym artykule przyjrzymy się kosztom operacyjnym samolotu Bombardier Q400 (LOT) oraz Boeing 737-800 (Ryanair) i przekonamy się o istotnej przewadze kosztowej irlandzkiego przewoźnika.

Artykuł nie traktuje o tym "co by się stało gdyby LO latał innymi maszynami" i bierze pod uwagę analizę dwóch różnych modeli biznesowych a raczej je uwypukla.

Powtarzam raz jeszcze - nie jestem ekspertem na tyle (a właściwie w ogóle nim nie jestem), żeby zgadzać się lub nie z wszystkimi tezami z artykułu. Przytoczyłem go tylko i wyłącznie w celu o którym wspomniałem w tym i w poprzednich wiadomościach. Oczywiście możemy o nim próbować dyskutować, niemniej jednak nie bronię go w całości ani też nie jestem jego autorem ;)

Pozdrawiam :)

Autor:  J29 [ 17 Lis 2016 14:02 ]
Temat postu:  Re: PLL LOT - nowości, newsy, ciekawostki (wydzielona dyskus

LOT rozszerza umowę codeshare z TAP i dzięki temu kolejnym kierunkiem dostępnym w LOT-cie będzie Porto, via GVA lub ZRH.

Cytuj:
LOT Polish Airlines operated by TAP Portugal
Lisbon – Geneva
Lisbon – Munich
Porto – Geneva
Porto – Zurich

TAP Portugal operated by LOT Polish Airlines
Warsaw – Munich
Warsaw – Riga
Warsaw – Vilnius


źródło: http://lotnictwo.net.pl/263-polskie_lin ... ost1208753 za http://www.routesonline.com/news/38/air ... es-in-w16/

Autor:  Gaszpar [ 21 Lis 2016 14:10 ]
Temat postu:  Re: PLL LOT - nowości, newsy, ciekawostki (wydzielona dyskus

LOT wraca na trasę KRK-ORD czyli "CZIKAGO" Z KrakowaAa raz w tygodniu!

http://www.krakowairport.pl/pl/lotnisko ... a2425.html

Autor:  WojtekGA [ 21 Lis 2016 14:48 ]
Temat postu:  Re: PLL LOT - nowości, newsy, ciekawostki (wydzielona dyskus

Miejmy nadzieję, żę te "analizy biznesowe" nie pochodzą z gabinetów politycznych

Autor:  monroe [ 21 Lis 2016 16:17 ]
Temat postu:  Re: PLL LOT - nowości, newsy, ciekawostki (wydzielona dyskus

No cóż - lud się domaga to dostanie ;) No i pochwalą nowego Prezesa w Balicach - wykazał się przecież...

W sumie dobry ruch bo podejrzewam, że nie będą mogli narzekać na obłożenie. Coś mi się tylko wydaje, że w klasie biznes będą pustki a cargo niepełne (to drugie przez krótki pas w KRK) więc bilety w ekonomicznej będą musiały kosztować odpowiednio dużo... Dla tych, którzy patrzą na cenę (czyli np. dla mnie :) ) i nie przeszkadzają im przesiadki, zostanie tańsza Lufthansa (+Austrian i Swiss), ewentualnie AB, BA i KLM.

Autor:  SPLDER [ 21 Lis 2016 19:20 ]
Temat postu:  Re: PLL LOT - nowości, newsy, ciekawostki (wydzielona dyskus

Dla mnie to połączenie nie ma sensu - jest adresowane głównie do tej części Polonii amerykańskiej która nie jest w stanie samodzielnie podróżować samolotem w którym nie ma obsługi mówiącej po polsku i ewentualnie polaków chcących odwiedzić rodzinę w okolicach LAX którzy też w ogóle nie znają języka.

Obie te grupy są raczej bardzo wrażliwe na cenę, a dodając do tego pusty biznes i eco premium połączenie raczej nie będzie opłacalne.

Autor:  namteH [ 21 Lis 2016 20:01 ]
Temat postu:  Re: PLL LOT - nowości, newsy, ciekawostki (wydzielona dyskus

SPLDER napisał(a):
...
Obie te grupy są raczej bardzo wrażliwe na cenę, a dodając do tego pusty biznes i eco premium połączenie raczej nie będzie opłacalne.

Nie wiem co rozumiesz po przez wrażliwość na cenę, ale tacy nieobeznani turyści raczej słabo orientują się w cenach na danej trasie.
Może na takie trasy będzie mniej siedzeń w biznesie a więcej w premium...

Autor:  kemot [ 21 Lis 2016 20:07 ]
Temat postu:  Re: PLL LOT - nowości, newsy, ciekawostki (wydzielona dyskus

A możesz wyjaśnić jakim to niby sposobem...?

Autor:  namteH [ 21 Lis 2016 20:10 ]
Temat postu:  Re: PLL LOT - nowości, newsy, ciekawostki (wydzielona dyskus

@‌kemot‌
No wezmą klucze i poprzestawiają ;)
Nie wiem! Ale jak teraz te samoloty kupują to może wezmą z jednego na takie trasy "budżetowe".

Autor:  monroe [ 21 Lis 2016 20:30 ]
Temat postu:  Re: PLL LOT - nowości, newsy, ciekawostki (wydzielona dyskus

SPLDER napisał(a):
Obie te grupy są raczej bardzo wrażliwe na cenę, a dodając do tego pusty biznes i eco premium połączenie raczej nie będzie opłacalne.


Bardziej przychylałbym się do opinii @‌namteH‌ - tacy ludzie rzadziej patrzą na cenę (starsza amerykańska Polonia i ich rodziny; często słabo wykształceni mieszkańcy Podhala i Podkarpacia). Bardzo często liczy się fakt, że - tak jak pisałeś - obsługa jest po polsku i nie ma przesiadek; wiele takich osób jest w stanie za to dopłacić (pytanie tylko ile? no bo jeśli różnica będzie bardzo duża to Górale przekalkulują sobie na szybko, że lepiej jednak jechać do tej złej stolicy na taki lot ;) ).

Jak wiadomo LOT skasował to połączenie jakieś 7 lat temu. Czytałem kiedyś, że LF był na nim bardzo dobry (w eco, nie w biznesie) - ktoś dysponuje statystykami z tamtego okresu?

Autor:  kumkwat_kwiat [ 21 Lis 2016 21:00 ]
Temat postu:  Re: PLL LOT - nowości, newsy, ciekawostki (wydzielona dyskus

Jak będzie latało puste to może dobre wrzuty na M&M będą.

Autor:  michcioj [ 21 Lis 2016 23:55 ]
Temat postu:  Re: PLL LOT - nowości, newsy, ciekawostki (wydzielona dyskus

monroe napisał(a):
Jak wiadomo LOT skasował to połączenie jakieś 7 lat temu. Czytałem kiedyś, że LF był na nim bardzo dobry (w eco, nie w biznesie) - ktoś dysponuje statystykami z tamtego okresu?

LF byl wysoki, teraz nie pamietam, ale chyba okolo 86 procent...

-- 21 Lis 2016 23:02 --

monroe napisał(a):
Bardziej przychylałbym się do opinii @‌namteH‌ - tacy ludzie rzadziej patrzą na cenę (starsza amerykańska Polonia i ich rodziny; często słabo wykształceni mieszkańcy Podhala i Podkarpacia). Bardzo często liczy się fakt, że - tak jak pisałeś - obsługa jest po polsku i nie ma przesiadek; wiele takich osób jest w stanie za to dopłacić (pytanie tylko ile? no bo jeśli różnica będzie bardzo duża to Górale przekalkulują sobie na szybko, że lepiej jednak jechać do tej złej stolicy na taki lot ;) ).

to jest duzy argument - bezposredni lot bez przesiadek do krakowa z polska obsluga - warto doplacic, przynajmniej kilkanascie procent.

pytanie co bedzie latac na tej trasie ? dreamliner slabo pasuje na krakowskie lotnisko, bez cargo to slabo, business class tez raczej chyba
bedzie ciezko zapelnic... moze poleca starsze boeingi na tej trasie ? sam nie wiem :)

Autor:  silvershark [ 22 Lis 2016 00:42 ]
Temat postu:  Re: PLL LOT - nowości, newsy, ciekawostki (wydzielona dyskus

@‌michcioj‌ Szczególnie w początkowym etapie istnieje duża szansa na wynajętego B767 - mniejszy od Dreamlinera, więc prostszy do wypełnienia, potrzebuje krótszego pasa, co prawda oferuje niższy standard, ale w przypadku tego konkretnego rynku nie ma to większego znaczenia. No i LOT jest na styk z ilością samolotów, stąd decyzja o lotach do Newark na wynajętym właśnie B767.

Autor:  kumkwat_kwiat [ 22 Lis 2016 01:04 ]
Temat postu:  Re: PLL LOT - nowości, newsy, ciekawostki (wydzielona dyskus

Tylko, że docelowo mija się to ze strategią standaryzacji floty.

Autor:  michcioj [ 22 Lis 2016 01:12 ]
Temat postu:  Re: PLL LOT - nowości, newsy, ciekawostki (wydzielona dyskus

silvershark napisał(a):
@‌michcioj‌ Szczególnie w początkowym etapie istnieje duża szansa na wynajętego B767 - mniejszy od Dreamlinera, więc prostszy do wypełnienia, potrzebuje krótszego pasa, co prawda oferuje niższy standard, ale w przypadku tego konkretnego rynku nie ma to większego znaczenia. No i LOT jest na styk z ilością samolotów, stąd decyzja o lotach do Newark na wynajętym właśnie B767.

to by pasowalo. starszy mniejszy samolot wynajety nawet jako wet-lease na poczatek na tej trasie w zupelnosci wystarczy.
latwo go zapelnic, ewentualnie zmienic konfiguracje na mniej klasy bizness, troche economy plus i skupic sie na economy - wedlug mnie sukces murowany.
tak jak mowisz na trasie ORD-KRK jakosc dreamlinera nie jest tak wazna jak bezposrednie polaczenie z polska obsluga.
a dreamlinery to sobie lataja jako czartery z RB i na trasach gdzie wazna jest jakosc - np. WAW-JFK/NRT/PEK

Autor:  J29 [ 22 Lis 2016 01:32 ]
Temat postu:  Re: PLL LOT - nowości, newsy, ciekawostki (wydzielona dyskus

Nie wiem nad czym tak debatujecie, skoro LOT ogłosił, że połączenie KRK-ORD obsłuży B788.

Autor:  michcioj [ 22 Lis 2016 01:34 ]
Temat postu:  Re: PLL LOT - nowości, newsy, ciekawostki (wydzielona dyskus

ok dzieki za informacje, mi to akurat umknelo :-)

Autor:  kemot [ 26 Lis 2016 15:11 ]
Temat postu:  Re: PLL LOT - nowości, newsy, ciekawostki (wydzielona dyskus

Od kolejnego rozkładu (czyli koniec marca 2017) LOT uruchomi/przywróci połączenie do Oslo (OSL).

Strona 33 z 166 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/