Forum strony Fly4free.pl
https://www.fly4free.pl/forum/

[LO] PLL LOT - nowości, newsy, ciekawostki
pll-lot-nowosci-newsy-ciekawostki,191,44764
Strona 32 z 166

Autor:  silvershark [ 05 Lis 2016 12:30 ]
Temat postu:  Re: PLL LOT - nowości, newsy, ciekawostki (wydzielona dyskus

@‌novart‌ Z dashy nie zrezygnują, to arcygenialne samoloty na trasy krajowe i inne krótkie (typu Wilno czy Królewiec).

Spalanie mają zdecydowanie mniejsze od odrzutowców, a na takich trasach praktycznie nie widać, że latają o 40% wolniej, bo znaczna część czasu w samolocie na takiej trasie to boarding, start, kolejka do lądowania itp.

Właściwe pytanie, to czym zastąpią embriony (przede wszystkim 170), które mają duże spalanie, a liczbę miejsc identyczną jak dashe. Czy pójdą w inne odrzutowce regionalne, i jakie (nowe Bombardiery CS 100 i 300 albo Embraery drugiej generacji E170, E190), czy raczej spróbują objąć strategię podobną do LCC i pójść na ilość, próbując niższymi cenami wypełnić większe samoloty (B737).

Oczywiście pierwsza opcja jest znacznie bardziej prawdopodobna, a Dashe świetnie wpisują się w strategię podboju regionu dzięki niskim kosztom operacyjnym; można sobie pozwolić na 5 lotów dziennie do Wilna, by dowozić pasażerów do hubu, nie martwiąc się przy tym, że wszystkie mają LF w okolicach 70%.

Autor:  BrunoJ [ 05 Lis 2016 13:03 ]
Temat postu:  Re: PLL LOT - nowości, newsy, ciekawostki (wydzielona dyskus

Leciałem dashem z Gdańska do Amsterdamu. Z Warszawy do Pragi i kilka innych niekoniecznie najkrótszych tras. Śmiem twierdzić, że te 40% jest bardzo zauważalne, zarówno wprost pod kątem czasu jak i samopoczucia - Dash to mimo wszystko hałaśnik.

Autor:  WojtekGA [ 05 Lis 2016 13:41 ]
Temat postu:  Re: PLL LOT - nowości, newsy, ciekawostki (wydzielona dyskus

Faktycznie Dash jest głośniejszy i trochę mniej wygodny; jednak przy krajówkach czy trasach typu LWO, VNO, PRG różnica jest odczuwalna jedynie w minimalnym stopniu. (na dłuższych trasahc nie zdarzyło mi się lecieć Dashem). Jeśli faktycznie różnica w spalaniu paliwa jest znaczna to nie widzę powodu by LOT miał je wycofywać

Autor:  silvershark [ 05 Lis 2016 13:55 ]
Temat postu:  Re: PLL LOT - nowości, newsy, ciekawostki (wydzielona dyskus

Wykorzystanie dashy na loty typu WAW-AMS to porażka i na pewno nie jest to docelowe rozwiązanie. Aktualnie LOT praktycznie nie ma floty średniego zasięgu, stąd takie zabiegi.

Takie użycie tego samolotu to trochę jak lot 737 w konfiguracji Ryanaira z Europy na Zachodnie Wybrzeże USA - zasięg na to pozwala, ale z pewnych przyczyn nikt (no, może za dosłownie jednym czy dwoma wyjątkami) tego nie wykorzystuje, tylko wszyscy używają samolotów długodystansowych, choć często nie mają one wielu więcej foteli niż samoloty latające wyłącznie po Europie (szczególnie nowe wersje B737 i A321)

Autor:  kemot [ 05 Lis 2016 14:36 ]
Temat postu:  Re: PLL LOT - nowości, newsy, ciekawostki (wydzielona dyskus

Ja chyba jakiś nienormalny jestem bo jeśli chodzi o porównanie komforu podróży (nie czasu!) między Dashem a A320/B737 to serio nie widzę żadnych minusów u tego pierwszego poza obligatoryjnym boardinigem/deboardingiem w WAW ze stanowiska oddalonego bez szansy na rękaw, a nalatałem się już w życiu całkiem sporo :roll:

Autor:  michcioj [ 05 Lis 2016 14:38 ]
Temat postu:  Re: PLL LOT - nowości, newsy, ciekawostki (wydzielona dyskus

silvershark napisał(a):
@‌novart‌ Z dashy nie zrezygnują, to arcygenialne samoloty na trasy krajowe i inne krótkie (typu Wilno czy Królewiec).

Spalanie mają zdecydowanie mniejsze od odrzutowców, a na takich trasach praktycznie nie widać, że latają o 40% wolniej, bo znaczna część czasu w samolocie na takiej trasie to boarding, start, kolejka do lądowania itp.

ok, a o ile dash mniej pali od np. embraera 175 ? ktos kojarzy ?

-- 05 Lis 2016 13:39 --

BrunoJ napisał(a):
Leciałem dashem z Gdańska do Amsterdamu. Z Warszawy do Pragi i kilka innych niekoniecznie najkrótszych tras. Śmiem twierdzić, że te 40% jest bardzo zauważalne, zarówno wprost pod kątem czasu jak i samopoczucia - Dash to mimo wszystko hałaśnik.

o ba, latalem dashem z Ham do Waw czy na trasie KRK-AMS swego dawnego czasu :)
no poleciec to poleci, chociaz dosc glosny ten caly dash :)

Autor:  manio [ 05 Lis 2016 15:21 ]
Temat postu:  Re: PLL LOT - nowości, newsy, ciekawostki (wydzielona dyskus

DASH przy ATR to limuzyna.

Autor:  silvershark [ 05 Lis 2016 15:21 ]
Temat postu:  Re: PLL LOT - nowości, newsy, ciekawostki (wydzielona dyskus

Ciężko powiedzieć ile mniej pali; w trakcie lotu na wysokości przelotowej embrion potrafi spalić zaledwie kilkanaście procent więcej, natomiast w przypadku tras trwających po 30 minut, na wysokości przelotowej odrzutowiec spędza czasem dosłownie kilka minut (FR GDN-WMI potrafił przebywać na niej przez zaledwie dwie minuty na niektórych lotach ;) ), a najwięcej paliwa spala się przy starcie i wznoszeniu, gdzie silniki pracują na pełnych obrotach, a także przy podejściu do lądowania, gdy wysunięte są klapy (a w późniejszym etapie również podwozie).

By rozwinąć prędkość przelotową, odrzutowiec musi wejść na pewien pułap, co wiąże się z ograniczeniami prędkości na poszczególnych wysokościach. Dash leci znacznie niżej, krócej się wznosi i krócej zniża, bo ze względu na mniejszą prędkość przelotową, gdy podchodzi do lądowania, może przez krótszy czas korzystać z klap i slatów niż samoloty znacznie szybsze.

P.S. @‌michcioj‌ E170 pali akurat całkiem sporo i było to często wspominane po upadku Eurolotu, gdy LOT nie przejął od razu Dashy i używał Embraerów na wszystkich krótkich trasach.

Autor:  BrunoJ [ 05 Lis 2016 20:13 ]
Temat postu:  Re: PLL LOT - nowości, newsy, ciekawostki (wydzielona dyskus

manio napisał(a):
DASH przy ATR to limuzyna.

Cinquecento przy kaszlaku to też limuzyna.

Autor:  michcioj [ 05 Lis 2016 20:46 ]
Temat postu:  Re: PLL LOT - nowości, newsy, ciekawostki (wydzielona dyskus

silvershark napisał(a):
Ciężko powiedzieć ile mniej pali; w trakcie lotu na wysokości przelotowej embrion potrafi spalić zaledwie kilkanaście procent więcej, natomiast w przypadku tras trwających po 30 minut, na wysokości przelotowej odrzutowiec spędza czasem dosłownie kilka minut (FR GDN-WMI potrafił przebywać na niej przez zaledwie dwie minuty na niektórych lotach ;) ), a najwięcej paliwa spala się przy starcie i wznoszeniu, gdzie silniki pracują na pełnych obrotach, a także przy podejściu do lądowania, gdy wysunięte są klapy (a w późniejszym etapie również podwozie).

dzieki za wyjasnienia. w takim wypadku nie ma sensu uzywania embraerow na krotkich trasach, mimo ze zdaza sie to czesto
np. WAW-GDN lot o 22:40 czy ranny lot GDN-WAW wylot o 5:50.

Autor:  monroe [ 05 Lis 2016 20:57 ]
Temat postu:  Re: PLL LOT - nowości, newsy, ciekawostki (wydzielona dyskus

@‌silvershark‌
To nie jest takie proste jak piszesz :) To nie są "arcygenialne samoloty na loty krajowe", prawda leży pewnie gdzieś pomiędzy.

Co do tak wychwalanego przez Ciebie Q400 polecam poniższy artykuł:
http://www.prtl.pl/linie_lotnicze_artykuly,31436,1

Autor:  silvershark [ 05 Lis 2016 21:14 ]
Temat postu:  Re: PLL LOT - nowości, newsy, ciekawostki (wydzielona dyskus

@‌monroe‌ Ciekawy artykuł, tyle tylko że LOT nie znajdzie codziennie tylu chętnych, by wypełnić sześć rotacji B737 (liczącego ca. 150 miejsc) np. do Gdańska. Nieważne jaki samolot podstawią, i tak poleci taka sama liczba osób (a w rzeczywistości nawet dashe czasem latają na krajówkach wypełnione zaledwie w połowie).

Ryanair sprzedając bilety na krajówki po 9 zł ma wypełnienie ok. 80%. Jak łatwo policzyć, dash wypełniony w połowie po cenach LOTu jest bardziej dochodowy łącznie niż użycie B737 i obniżenie cen do takiego pułapu, by wypełnić go całego, by żadna przestrzeń się nie marnowała.

Liczenie kosztów per capita ma sens wyłącznie wtedy, gdy możemy wypełnić cały samolot pasażerami płacącymi tyle, ile byśmy oczekiwali (tzn. nie obniżamy ceny, by przyciągnąć pasażerów, bo inaczej samolot poleci pusty).

Edit: Informacja z artykułu potwierdzająca słuszność wykorzystania samolotów turbośmigłowych na krótkich trasach: czas przelotu i kołowania na trasie WAW-WRO-WAW Dasha Q400 to 110 minut, a B737 to 108 minut, czyli różnica na trasie tej długości jest kompletnie niezauważalna.

Autor:  michcioj [ 05 Lis 2016 21:20 ]
Temat postu:  Re: PLL LOT - nowości, newsy, ciekawostki (wydzielona dyskus

no wlasnie, LOT sprzedaje bilety na krajowkach po cenach rynkowych i nie doklada do pasazerow lecacych za 24 PLN na trasie WAW-GDN.

Autor:  novart [ 05 Lis 2016 21:45 ]
Temat postu:  Re: PLL LOT - nowości, newsy, ciekawostki (wydzielona dyskus

Tak czy inaczej, ze strategii LOT-u wynika, że DASH-e znikną z floty w latach 2019/2020 o ile dobrze pamiętam i trzeba będzie je czymś zastąpić. Seria CS może być dobrym rozwiązaniem, ale faktycznie trzeba się zgodzić z tym, że będzie to droższym rozwiązaniem.

A co do komfortu, to dla mnie są najmniej komfortowe i zdecydowanie najgłośniejsze. Lot który trwa powyżej godziny jest dla mnie mordęgą, mimo, że bardzo lubię latać. Ale o odczuciach i gustach nie ma co dyskutować - każdy ma swoje racje :D

Autor:  BrunoJ [ 05 Lis 2016 22:11 ]
Temat postu:  Re: PLL LOT - nowości, newsy, ciekawostki (wydzielona dyskus

To widać że nie miałeś okazji np. Saabem 340 ;-)

Autor:  novart [ 05 Lis 2016 22:21 ]
Temat postu:  Re: PLL LOT - nowości, newsy, ciekawostki (wydzielona dyskus

Miałem :D jeszcze jak SprintAir latał dla LOT-u do KTW. Fakt, że zdecydowanie bardziej klaustrofobiczny :D

Autor:  kumkwat_kwiat [ 06 Lis 2016 00:05 ]
Temat postu:  Re: PLL LOT - nowości, newsy, ciekawostki (wydzielona dyskus

monroe napisał(a):
Co do tak wychwalanego przez Ciebie Q400 polecam poniższy artykuł:
http://www.prtl.pl/linie_lotnicze_artykuly,31436,1


Tylko, że powyższy tekst nie analizuje 2 typów samolotów u jednego przewoźnika, tylko 2 typy biznesu. LOT bez względu jaki samolot będzie leasingować zapłaci więcej niż analogiczne FR, tak samo będzie mieć mniejsze naloty załogi itp.

A już totalnym kuriozum jest takie podsumowanie: Co ciekawe, jeżeli porównamy dzienną liczbę rejsów obu przewoźników to okazuje się, że to LOT ponosi wyższe koszty utrzymania połączenia do Wrocławia ponieważ operuje pięć razy dziennie, a Ryanair tylko trzy - i to w bardzo dogodnych godzinach dla pasażerów!

Rozumiem, że wg. autora FR latająca 3 razy dziennie jest dogodniejsza od LO latającego 5 razy. Najlepiej jak LO latał by tylko raz to koszta połączenia byłyby dużo mniejsze niż FR.

Poza tym do bilansu połączenia potrzebne są jeszcze przychody z biletów a LO ma średnio wyższe ceny od FR. Więc nawet przy podobnych kosztach w teorii połączenie LO powinno być bardziej rentowne.

Autor:  monroe [ 06 Lis 2016 00:37 ]
Temat postu:  Re: PLL LOT - nowości, newsy, ciekawostki (wydzielona dyskus

kumkwat_kwiat napisał(a):
Tylko, że powyższy tekst nie analizuje 2 typów samolotów u jednego przewoźnika, tylko 2 typy biznesu. LOT bez względu jaki samolot będzie leasingować zapłaci więcej niż analogiczne FR, tak samo będzie mieć mniejsze naloty załogi itp.


Po części masz rację. Sęk w tym, że wyliczenia pokazują również, że Q400 przy obecnych cenach paliwa nie jest tak ekonomiczny jak mogłoby się wydawać.

kumkwat_kwiat napisał(a):
A już totalnym kuriozum jest takie podsumowanie: Co ciekawe, jeżeli porównamy dzienną liczbę rejsów obu przewoźników to okazuje się, że to LOT ponosi wyższe koszty utrzymania połączenia do Wrocławia ponieważ operuje pięć razy dziennie, a Ryanair tylko trzy - i to w bardzo dogodnych godzinach dla pasażerów! [

Rozumiem, że wg. autora FR latająca 3 razy dziennie jest dogodniejsza od LO latającego 5 razy. Najlepiej jak LO latał by tylko raz to koszta połączenia byłyby dużo mniejsze niż FR.


Tu akurat raczej źle zrozumiałeś, przeczytaj raz jeszcze ;)

kumkwat_kwiat napisał(a):
Poza tym do bilansu połączenia potrzebne są jeszcze przychody z biletów a LO ma średnio wyższe ceny od FR. Więc nawet przy podobnych kosztach w teorii połączenie LO powinno być bardziej rentowne.


Tutaj danych nie znam jednak nie byłbym tego taki pewny. Ryanair to tylko połączenia p2p, natomiast LOT nie tylko. Od dawna mówi się, że na lotach z regionów LOT raczej nie zarabia (poza może Krakowem). Nie wiem czy to prawda.

Autor:  kumkwat_kwiat [ 06 Lis 2016 01:18 ]
Temat postu:  Re: PLL LOT - nowości, newsy, ciekawostki (wydzielona dyskus

monroe napisał(a):
Po części masz rację. Sęk w tym, że wyliczenia pokazują również, że Q400 przy obecnych cenach paliwa nie jest tak ekonomiczny jak mogłoby się wydawać.


Kredyty we frankach też kiedyś były idealną opcją. Ceny się zmienią i rentowność także.

monroe napisał(a):
Tu akurat raczej źle zrozumiałeś, przeczytaj raz jeszcze ;)


Prosze naprowadź mnie bo nie nadążam. Dla mnie ten fragment jest kuriozalny; "LOT ponosi wyższe koszty utrzymania połączenia do Wrocławia ponieważ operuje pięć razy dziennie, a Ryanair tylko trzy"

monroe napisał(a):
Tutaj danych nie znam jednak nie byłbym tego taki pewny. Ryanair to tylko połączenia p2p, natomiast LOT nie tylko. Od dawna mówi się, że na lotach z regionów LOT raczej nie zarabia (poza może Krakowem). Nie wiem czy to prawda.


Ok, ale jeśli takim lotem feeduje atlantyk lub inne połączenie i sumarycznie zarabia to się wszystko bilansuje. Z resztą FR także zarabia masę na dodatkowych opłatach.

Autor:  monroe [ 06 Lis 2016 04:11 ]
Temat postu:  Re: PLL LOT - nowości, newsy, ciekawostki (wydzielona dyskus

kumkwat_kwiat napisał(a):
Kredyty we frankach też kiedyś były idealną opcją. Ceny się zmienią i rentowność także.


To już akurat są spekulacje i w żaden sposób nie zaprzeczają tezie z artykułu, którą przytoczyłem. Przy czym nawet przy wzroście cen paliwa nie ma aż tak dużej różnicy.

kumkwat_kwiat napisał(a):
Prosze naprowadź mnie bo nie nadążam. Dla mnie ten fragment jest kuriozalny; "LOT ponosi wyższe koszty utrzymania połączenia do Wrocławia ponieważ operuje pięć razy dziennie, a Ryanair tylko trzy"


Nadal nie rozumiem dlaczego dla Ciebie ten fragment jest kuriozalny... FR przewozi taką samą liczbę pasażerów trzema samolotami jak LOT pięcioma (mniej więcej oczywiście bo to duże uproszczenie). Czy dla Ciebie tak samo kuriozalne jest (pod względem kosztów a nie wygody pasażerów) operowanie na danej trasie 1 x A388 lub 2 x A332? Jak mam Cię nadal naprowadzać? :roll:

kumkwat_kwiat napisał(a):
Ok, ale jeśli takim lotem feeduje atlantyk lub inne połączenie i sumarycznie zarabia to się wszystko bilansuje. Z resztą FR także zarabia masę na dodatkowych opłatach.


Owszem, jednak artykuł traktuje o pasażerach P2P, inaczej nie jesteś w stanie porównać kosztów obsługi danego połączenia np. Q400 vs B737 nie mając dokładnych danych z linii lotniczej. Przytoczyłem go celowo, dodając łyżkę dziegciu, bo @‌silvershark‌ pod niebiosy wychwala Q400 (swoją drogą bardzo nowoczesny, regionalny samolot - nie zaprzeczam). Tyle.

Strona 32 z 166 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/