Akceptuję i chcę ukryć komunikat Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Technologię tę wykorzystują również nasi partnerzy. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej.



Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1710 posty(ów) ]  Idź do strony 1, 2, 3, 4, 5 ... 86  Następna
Autor Wiadomość
#1 PostWysłany: 24 Kwi 2013 08:45 
Redaktor F4F
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03 Lip 2011
Posty: 550
Loty: 69
Kilometry: 82 182
LOT tnie koszty: mniej samolotów, mniej rejsów, węższe fotele. Pasażer zapłaci za kocyk i poduszkę?

Mniej lotów, mniej pasażerów, przeniesienie kosztów wielu usług na klientów - taki ma być LOT po wejściu w życie planu restrukturyzacji. Dziennikarze TVN CNBC i tvn24.pl poznali jego szczegóły. Konkretnych pomysłów na to, jak pomóc przewoźnikowi jest grubo ponad sto. Od oszczędniejszego pilotażu, po walkę z brudem na samolotach, wypożyczanie poduszek i opłat za dodatkowe miejsce na nogi.

Kilka dni temu wiceminister skarbu Rafał Baniak przyznał, że plan restrukturyzacyjny PLL LOT, przesłany 20 marca przez władze przewoźnika, "nie jest doskonały" i stąd intensywne prace w resorcie nad jego poprawą. Ministerstwo do 20 czerwca musi przesłać Komisji Europejskiej ostateczną wersję dokumentu, ale - jak zapewnia - robi wszystko, by stało się to szybciej.

Resort nie ujawnia, co budzi największe wątpliwości ministerialnych ekspertów oraz jakie scenariusze przewiduje plan, nad którego układaniem pomagali LOT-owi specjaliści z firmy doradczejPricewaterhouseCoopers.

- Ze względu na postępowanie w KE i wrażliwość tego procesu, a także na funkcjonowanie spółki na konkurencyjnym rynku europejskim, komentowanie szczegółów planu na łamach mediów jest niewskazane. Generalnie (...) jego celem jest odzyskanie przez LOT trwałej rentowności i możliwości konkurowania na rynku - wskazuje tylko rzecznik ministerstwa Katarzyna Kozłowska.

"Prosto, nowocześnie, uczciwie" - trzy cele
Reporterom TVN CNBC i portalu tvn24.pl udało się jednak dotrzeć do treści, liczącego ponad 200 stron, planu. Pojawia się w nim wiele pomysłów na ratowanie spółki - część z nich budzi duże kontrowersje i do tej pory nie była znana opinii publicznej.

Przede wszystkim LOT ma działać według nowego modelu biznesowego pod hasłem "prosty, nowoczesny, uczciwy" a trzypunktowa, zmieniona strategia spółki zakłada "zwieszenie wykorzystania floty i zasobów", "zmianę struktury floty" (tu rezygnację z użytkowania Embraerów) i "poprawę marży".

W rzeczywistości zaproponowany przez władze przewoźnika plan restrukturyzacyjny, to zbiór ponad 100 inicjatyw ograniczających koszty lub podnoszących wpływy. Pomysły te mówią wiele o tym, jaki model biznesowy chce przyjąć zarząd spółki, jak będzie wyglądała i na czym się opierała działalność PLL LOT.

Brud tworzy opór. Więcej wosku
Inicjatywy restrukturyzacyjne zakładają na przykład lepsze stosowanie oszczędnych technik pilotażu, pozwalających na mniejsze zużycie paliwa, negocjacje opłat nawigacyjnych z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej, uzyskanie lepszych warunków finansów od Polskich Portów Lotniczych za obsługę pasażera, lądowania, etc. czy zamknięcie części krajowych i międzynarodowych biur biletowych oraz przeniesienie ciężaru sprzedaży na strony internetowe.

Za bardzo istotne i wymagające "natychmiastowego" wprowadzenia autorzy planu uznali też działanie, które przyniesie "zmniejszenie oporu powietrza" samolotów "poprzez bardziej regularne ich mycie i woskowanie". "Brud tworzy opór aerodynamiczny" - argumentują władze spółki.

Koce luksusu
Wśród inicjatyw są punkty, które wzbudzą dużo emocji wśród pasażerów, bo mocno uderzą w ich kieszeń. Chodzi między innymi o przeniesienie na nich od czerwca opłat za transakcje kartami kredytowymi (w krajach, w których przepisy na to pozwalają - red.), wprowadzenie opłaty za odprawę na lotnisku dla pasażerów klasy ekonomicznej, podniesienie należności za nadbagaż, wymianę foteli w części maszyn na węższe przy jednoczesnym wprowadzeniu sprzedaży miejsc z dodatkowym miejscem na nogi - początkowo po 150 zł.

Pomysłów pakietu oszczędnościowego, które wpłyną na zmniejszenie komfortu podróży i jakości usługi jest więcej: rezygnacja z darmowych czasopism dla pasażerów klasy ekonomicznej w rejsach krótkiego zasięgu i "gratisowego" alkoholu podczas rejsów długich, czy odpłatne wypożyczanie pakietu "poduszka i koc" za 10 zł podczas lotów, oraz słuchawek w tej samej cenie. Pocieszeniem dla klientów LOT-u może być to, że jeśli zechcą, za bilety zapłacą "w ratach".

Kosztowna restrukturyzacja. Aż 3,5 mld zł
Więcej zadań będzie miał mocno przerzedzony personel pokładowy. Są wśród nich zadania bardziej i mniej poważne, czyli z jednej strony przeniesienie na stewardessy i stewardów obowiązku sprzątania samolotu po najkrótszych lotach, a z drugiej nakaz prania mundurów we własnym zakresie.

W zależności od tego, ile inicjatyw uda się skutecznie i szybko przeprowadzić, autorzy planu restrukturyzacyjnego wskazują trzy różne warianty prognoz finansowych dla przewoźnika: "konserwatywny" (wdrożenie tylko niektórych, ale kluczowych pomysłów), "ambitny" (realizacja 100 proc. planu) i "wysoki" (realizacja 100 planu połączona z "urynkowieniem relacji biznesowych z kluczowymi dostawcami"). Każdy z nich zakłada, że PLL LOT na koniec 2013 roku zanotują gigantyczną stratę. W pierwszym wariancie jest to 332 mln zł pod kreską, w drugim 280 mln a w trzecim 262 mln. W kolejnych latach spółka ma już jednak przynosić zyski.

Władze LOT-u i przedstawiciele ministerstwa zgodnie podkreślają, że restrukturyzacja jest zawsze procesem kosztownym. W tym przypadku realizacja całego procesu ma pochłonąć aż 3,5 miliarda złotych, z czego 22 proc. pójdzie z pomocy publicznej.

Największe koszty pociągną za sobą wszystkie działania związane z redukcją i przemodelowaniem floty samolotów, która skurczy się prawie o 1/3. Przedwczesne wycofanie się z umów leasingowych przy jednoczesnym podpisywaniu nowych i wprowadzeniu pierwszych zmian w modelu biznesowym spółki to jeden z głównych wydatków tego planu.

Z 2 tys. do 760 pracowników. Możliwe?
Tylko dobrowolne odejścia pracowników i program zwolnień grupowych będą w tym roku oznaczały dla LOT-u wyjęcie z portfela ponad 23 mln zł. Ale redukcja zatrudnienia w Locie, o której mówiło się do tej pory, to tylko wierzchołek góry lodowej.

Wiadomo było, że do końca czerwca pracę w spółce straci 370 osób, a więc, że 1 lipca pozostanie w niej ok. 1,7 tys. etatów. Znacznie bardziej pesymistyczne są propozycje redukcji zatrudnienia na kolejne pół roku. Przy założeniu, że władzom spółki uda się zrealizować 100 proc. sugerowanych w planie zwolnień, do końca grudnia pracę w PLL LOT może stracić 119 członków personelu latającego i 199 personelu pokładowego. Zredukowanych ma zostać też m.in. 86 etatów administracyjnych, 93 wśród obsługi naziemnej, 114 w "sprzedaży", a we "wsparciu" 304. Oznacza to zatem, że według najbardziej radykalnego scenariusza w ostatnich sześciu miesiącach 2013 r. pracę w spółce straci aż 926 osób, a więc, że zostanie w jej ledwie ok. 760 pracowników (przy 2063 na koniec ubiegłego roku). Realizacja "konserwatywnego wariantu" zakłada jednak, że na początku 2014 r. w spółce nadal pracowałoby prawie 1,7 tys. osób.

Według autorów planu restrukturyzacyjnego redukcja zatrudnienia nie wpłynie na płynność funkcjonowania spółki, bo według jego zapisów skala jej działalności zostanie radykalnie zmniejszona. Liczba rejsów LOT-owskich samolotów w jednym miesiącu spadnie ze średniego poziomu 6,8 tys. rejsów w 2012 r. do 4 tys. w 2014 r. W związku z tym spadnie też liczba pasażerów - z 5,05 mln w ubiegłym roku do 4,06 mln w roku 2014. W kolejnych latach ma się ona utrzymywać na takim właśnie poziomie. Zgodnie z zapisami planu w następnych 12 miesiącach flota skurczy się z 49 maszyn, którymi przewoźnik operuje dzisiaj, do 33.

Z planu restrukturyzacji przekazanego ministerstwu skarbu wynika, że pełne efekty restrukturyzacji mają być widoczne w wynikach finansowych od 1 kwietnia 2015 roku.

Źródło: tvn24.pl, TVN CNBC http://www.tvn24.pl/lot-tnie-koszty-mni ... 529,s.html
_________________
Image
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#2 PostWysłany: 24 Kwi 2013 09:37 

Rejestracja: 23 Sie 2011
Posty: 348
-"Brud tworzy opór aerodynamiczny" ciekawi mnie jak wyglada stosunek oplat za woskowanie/do oszczednosci na paliwie
- z kocykami i birurami w miastach sie zgadzam (straca jednak czesc klientow oldschoolowych)
Oglolnie wyglada jak raport zewnetrznej firmy auudytorskiej/konsultultingowej, ktora dobrze zna sie na finansach, ale moze juz niekoniecznie na lotnictwie
_________________
Swiat konczy sie tam, gdzie nie dociera Ryanair
Image
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#3 PostWysłany: 24 Kwi 2013 10:36 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 29 Lip 2011
Posty: 829
Loty: 38
Kilometry: 43 485
srebrny
gulakov napisał(a):
-"Brud tworzy opór aerodynamiczny" ciekawi mnie jak wyglada stosunek oplat za woskowanie/do oszczednosci na paliwie
- z kocykami i birurami w miastach sie zgadzam (straca jednak czesc klientow oldschoolowych)
Oglolnie wyglada jak raport zewnetrznej firmy auudytorskiej/konsultultingowej, ktora dobrze zna sie na finansach, ale moze juz niekoniecznie na lotnictwie


Zgadza się. Raport przygotowywany był przez PricewaterhouseCoopers.
_________________
Image

http://mamasaidbecool.pl/
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#4 PostWysłany: 04 Wrz 2013 17:43 

Rejestracja: 20 Lut 2012
Posty: 3475
złoty
no i juz polecialem do helsinek, eh...
http://biznes.onet.pl/lot-zawiesza-czes ... news-detal
pozdrawiam
michcioj
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#5 PostWysłany: 04 Wrz 2013 18:11 

Rejestracja: 24 Sie 2013
Posty: 64
Loty: 6
Kilometry: 7 320
2 pytania:

Od kiedy zaczyna się sezon zimowy dla LOT-u?
Mam wykupione bilety z Katowic do Monachium na 8-11 listopada (szalona środa za 389 zł)- polecę w tym terminie czy zwrot kasy?

Szkoda że kasowane są połączenia z Katowic do Monachium chciałem kilka razy przez zimę skorzystać i liczyłem na promocje " Szalone środy"
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#6 PostWysłany: 04 Wrz 2013 18:32 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 02 Mar 2010
Posty: 750
Loty: 224
Kilometry: 222 639
Zbanowany
roxy2 napisał(a):
2 pytania:
Od kiedy zaczyna się sezon zimowy dla LOT-u?
Mam wykupione bilety z Katowic do Monachium na 8-11 listopada (szalona środa za 389 zł)- polecę w tym terminie czy zwrot kasy?
Szkoda że kasowane są połączenia z Katowic do Monachium chciałem kilka razy przez zimę skorzystać i liczyłem na promocje " Szalone środy"

Polecisz Lufthansą lub przez Warszawę
_________________
Image
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#7 PostWysłany: 04 Wrz 2013 18:37 

Rejestracja: 04 Mar 2012
Posty: 81
też miałam kupione bilety na lot do helsinek... w takim razie mam pytanie, jest jakaś szansa, żeby nie dostać zwrotu pieniędzy tylko przebookowanie biletu na inne linie?
_________________
Zapraszam! www.blizejnizmyslisz.blogspot.com
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#8 PostWysłany: 04 Wrz 2013 18:49 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 10 Kwi 2012
Posty: 880
Loty: 81
Kilometry: 103 596
o ooo własnie ten sam kierunek helsinki i dlugi weekend, hotel zabukowany - co zrobic.
_________________
http://metrodraft.blogspot.com/

Image
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#9 PostWysłany: 04 Wrz 2013 19:03 

Rejestracja: 11 Kwi 2013
Posty: 150
Tak, lot powinien wam zaproponować alternatywne połączenie, zobaczycie z jakimi liniami się dogada, czy w ramach *A czy będzie tak samo jak z TXL - bezpośrednio Air Berlin.
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#10 PostWysłany: 04 Wrz 2013 19:07 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 10 Kwi 2012
Posty: 880
Loty: 81
Kilometry: 103 596
Ogólnie chcą się z tej opcji wyłaczyc, i albo wprowadzaja w bład panie na sluchawce, albo mają zamiar zdeinformowac najwieksza ilosc klientów zeby jak najwiecej osob wzielo tylko zwrot.
ok. ktoś może powiedzieć jak dalej postepowac? pisemko od razu czy czekac i klocic sie przez centrale?
_________________
http://metrodraft.blogspot.com/

Image
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#11 PostWysłany: 04 Wrz 2013 20:24 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 15 Cze 2010
Posty: 846
Loty: 95
Kilometry: 156 953
w tym momencie jest możliwy tylko zwrot lub inny termin, pewnie tak jak przy TXL trwają negocjacje z innymi liniami wsprawie reroutingów, więc ja bym się wstrzymał ze zwrotami.
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#12 PostWysłany: 04 Wrz 2013 21:59 

Rejestracja: 11 Kwi 2013
Posty: 150
Generalnie bardzo nierozsądnie. Powinni przemyśleć to wcześniej, nie wierzę, że na ostatnią chwilę wybierają kierunki do obcięcia z siatki a kilka tygodni wcześniej jeszcze są w sprzedaży w Szalonej Środzie.
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#13 PostWysłany: 04 Wrz 2013 22:06 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 Kwi 2010
Posty: 2700
niebieski
illumanti napisał(a):
Generalnie bardzo nierozsądnie. Powinni przemyśleć to wcześniej, nie wierzę, że na ostatnią chwilę wybierają kierunki do obcięcia z siatki a kilka tygodni wcześniej jeszcze są w sprzedaży w Szalonej Środzie.

To jest LOT, tego nie ogarniesz - ich działania już któryś raz wydają się całkowicie nieprzemyślane z ekonomicznego punktu widzenia...
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#14 PostWysłany: 04 Wrz 2013 22:22 
Założyciel
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 Sty 2010
Posty: 4095
Loty: 402
Kilometry: 865 140
Dla tych co się zastanawiają, co dalej polecam archiwalny tekst z podobnym przypadkiem. Tam zakończyło się to happy endem, ale to już nie jest ten sam LOT :)

http://www.fly4free.pl/koniec-marzen-o- ... bukowania/
_________________
Image
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#15 PostWysłany: 04 Wrz 2013 22:25 
Sezonowy Cebulion
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 Lis 2011
Posty: 13441
Loty: 329
Kilometry: 435 713
może zmienimy tytuł tego topic, na LOT a nie lot ;)


Mod - coż robic, zmienimy
_________________
Nie odpowiadam na PW/powiadomień więc radźcie sobie sami
Z poważaniem, najgorszy użytkownik forum
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#16 PostWysłany: 11 Wrz 2013 10:49 

Rejestracja: 06 Mar 2013
Posty: 12
Kontaktowal sie ktos z biurem LOTu w sprawie zawiesznia tych polaczen? Czy offeruja w zamian przebukowanie na inne loty?
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#17 PostWysłany: 11 Wrz 2013 17:39 

Rejestracja: 11 Gru 2010
Posty: 2881
srebrny
pallasque napisał(a):
Kontaktowal sie ktos z biurem LOTu w sprawie zawiesznia tych polaczen? Czy offeruja w zamian przebukowanie na inne loty?

Nie mają jeszcze odpowiedniej procedury, do max. tygodnia powinna się pojawić. Najprawdopodobniej będzie tak jak z Berlinem, czyli przebukowanie na loty łączone Lufthansą.
_________________
Life is short and the world is wide.
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#18 PostWysłany: 11 Wrz 2013 17:59 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25 Sty 2011
Posty: 775
Wiadomo w ogóle od kiedy połączenie jest zawieszane?
_________________
Image
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#19 PostWysłany: 11 Wrz 2013 18:44 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 10 Kwi 2012
Posty: 880
Loty: 81
Kilometry: 103 596
Ja usłyszalem zupelnie co innego. M. in. to, że moga mi zaproponowac lot do konca pazdziernika bo loty są zawieszone od listopada, na wybrany przeze mnie termin. 2. Ze nie przewidują przebookowania poniewaz to inna sytuacja niz Berlin, gdyz tam oni zrezygnowali z polaczenia do stolicy Niemiec, a tu tylko zawieszaja na zime. 3. Jesli kupiles bilet u posrednika to twoj posrednik musi sie zglosic o refundacje, a najlepsze jest to, ze w systemie te loty nie sa zawieszone tylko istnieja jak zaplanowane, wiec jesli osobiscie nie poinformujesz posrednika o tym, ze lot jest zawieszony to zwrot mozna czekac i czekac.
_________________
http://metrodraft.blogspot.com/

Image
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#20 PostWysłany: 15 Wrz 2013 14:54 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 15 Cze 2010
Posty: 846
Loty: 95
Kilometry: 156 953
już są procedury, dzwońcie na callcenter po szczegóły. generalnie chyba można przebukowywać na LX, LH, OS
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1710 posty(ów) ]  Idź do strony 1, 2, 3, 4, 5 ... 86  Następna

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: pabloz oraz 2 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Przeszukaj temat:
  
phpBB® Forum Software © phpBB Group