Akceptuję i chcę ukryć komunikat Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Technologię tę wykorzystują również nasi partnerzy. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej.



Wikipost
Uniwersalny poradnik o prawach pasażera - nieaktualny, obecnie ULC nic nie da

http://www.fly4free.pl/uniwersalny-pora ... -pasazera/

Wizzair - odszkodowanie za opóźniony / odwołany lot
wizzair-odszkodowanie-za-opozniony-odwolany-lot,1498,106445

Ryanair - odszkodowanie za opóźniony / odwołany lot
ryanair-odszkodowanie-za-opozniony-odwolany-lot,1498,68109

Ryanair Sun - odszkodowanie za opóźniony / odwołany lot
ryanair-sun-odszkodowanie-za-opozniony-odwolany-lot,1498,130312

Uszkodzony/ zaginiony/ opóźniony. bagaż
uszkodzony-zaginiony-opozniony-bagaz,228,21597

Historia lotów z flightradar
historia-lotu-na-flightradar,18,8917

Czy odszkodowanie za lot przysługuje?
UE-UE przysługuje
UE-NONUE przysługuje
NONUE-UE przewoźnik unijny (przynajmniej jeden odcinek) przysługuje
NONUE-UE przewoźnik pozaunijny nie przysługuje


Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 9479 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1 ... 315, 316, 317, 318, 319, 320, 321 ... 474  Następna
Autor Wiadomość
#6341 PostWysłany: 31 Mar 2019 17:16 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 Kwi 2012
Posty: 1254
Loty: 69
Kilometry: 142 806
srebrny
seal napisał(a):
@Pabloo albo może ktoś z redaktorów SG mógłby opisać zachodzące zmiany?


1.
Do tej pory całą skargę pasażera rozpatrywała Komisja Ochrony Praw Pasażerów przy ULC-u, badając jej zasadność, dowody(w tym przypadku ciężar dowodu spoczywa na przewoźniku), a formalnie decyzję administracyjną o naruszeniu lub braku naruszenia przepisów przez przewoźnika, wraz z ewentualnym obowiązkiem wypłaty odszkodowania i nałożeniem kary, wydawał Prezes ULC, bo to on jest ustawowym organem administracji publicznej.
Decyzja administracyjna jest dość silnym w naszym porządku prawnym aktem administracyjnym, wydanym na podstawie Kodeksu postępowania administracyjnego, co sprawia, że w postępowaniu jest sporo, czasami wydawałoby się niepotrzebnego formalizmu, ale nadającego również postępowaniu pewnych zasad, gwarancji dla strony do których organ musi się stosować.

Jeśli po decyzji korzystnej dla pasażera, przewoźnik dalej nie wypłacił odszkodowania ani nie wszedł na ścieżkę odwoławczą(wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy), to pasażer wnosił o wydanie mu tytułu egzekucyjnego, z którym szedł do komornika i następnie raczej uzyskiwał pieniądze.

2. Wraz z nowelizacją znika komórka organizacyjna jaką była Komisja Ochrony Praw Pasażerów, a powstaje Rzecznik Praw Pasażera(dalej RPP). Niby brzmi lepiej, a nieliczne media, które przekazywały tę informację, mówiły o „poprawie i przyspieszeniu dochodzenia przez pasażerów swoich praw" :lol:. W końcu kto nie chciał by mieć swojego rzecznika?

3.
Jednak jaki będzie tego skutek?
Po pierwsze celem RPP zgodnie z art. 205a ust. 1 ustawy nie będzie już rozpatrywanie skarg pasażerów, a prowadzenie postępowania w sprawie pozasądowego rozpatrywania sporów między pasażerem a przewoźnikiem(lub co de facto będzie nowością organizatorem turystyki albo sprzedawcą biletów), w rozumieniu ustawy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Czyli mediacja.
A zadaniem RPP, zgodnie z ust. 14, będzie „umożliwienie zbliżenia stanowisk stron postępowania"(xD).

4. Co to oznacza?
Udział w mediacji jest dobrowolny. Jeśli przewoźnik nie wyrazi zgody na udział, to postępowanie zostanie zakończone. Jeśli wyrazi zgodę, to RPP będzie próbował „umożliwić zbliżenie stronom", a jeśli to nie nastąpi, to też zakończy postępowanie. Bez żadnej decyzji o naruszeniu czy obowiązku wypłaty odszkodowania.
Do tego pojawia się interesująca przesłanka odmowy prowadzenia postępowania przez RPP, mianowicie gdy:
Kod:
skarga pasażera służy spowodowaniu uciążliwości dla przewoźnika lotniczego albo organizatora turystyki

Trudno nie stwierdzić, że każda skarga jest uciążliwością dla przewoźnika.

5. Dopiero na wniosek RPP Prezes ULC może prowadzić kontrole przewoźnika - żądać udzielenia informacji, powiadomić przewoźnika o wynikach nadzoru, a w razie stwierdzenia nieprawidłowości wskazać zakres naruszenia przepisów rozporządzenia 261/04 i wyznaczyć termin ich usunięcia. Wtedy przewoźnik może złożyć zastrzeżenia, które Prezes ULC przeanalizuje i ewentualnie dokona dodatkowych czynności kontrolnych, by na koniec przewoźnik poinformował go o sposobie usunięcia nieprawidłowości. Jeśli tego nie zrobi, to Prezes ULC nakłada na niego karę od 1000 zł do 10 000 zł(która może wzrosnąć do 100 000 zł, ale mam wątpliwości co do tego przepisu, a i znając praktykę jest to tylko teoretyczna możliwość, bo nakładane kary są z reguły najniższe z możliwych).
W powyższym „postępowaniu nadzorczym" pasażer nie jest w ogóle stroną. Nie jest ono wszczynane na jego wniosek i nie może on składać dowodów, ani być informowany o wyjaśnieniach przewoźnika. Nie jest to też postępowanie administracyjne, a więc nie jest kończone decyzją administracyjną.

6. W nowej ustawie znalazł się też przepis dot. przedawnienia roszczenia. Teoretycznie do tej pory następowało ono po roku, ale w rzeczywistości dotyczyło to dochodzenia swoich praw przed sądem cywilnym. Bo z racji, że postępowanie administracyjne nie zna czegoś takiego jak przedawnienie, ULC nie mógł odmówić wszczęcia i zajęcia się sprawą. Ale teraz postępowania administracyjnego nie będzie, a do tego w ustawie jest jednoznaczny przepis o rocznym przedawnieniu. Nie dotyczy on co prawda lotów sprzed 1 kwietnia 2019 r., ale te starsze też będą załatwiane w ramach nowej procedury przed RPP, czyli w drodze mediacji.
Skargi, które wpłynęły do ULC do dzisiaj, będą oczywiście załatwiane według starego trybu, tj. w postępowaniu administracyjnym.

7. Drobnostką, ale zmieniającą dotychczasowy sposób działania, będzie pozostawienie bez rozpoznania skarg, co do których polski organ nie jest właściwy miejscowo. To znaczy jeśli ktoś do tej pory wysłał do naszego ULC skargę na lot Barcelona - Warszawa, to zgodnie z Kpa Urząd przekazywał ją do właściwego organu - swojego hiszpańskiego odpowiednika. Od jutra będzie ją pozostawiał bez rozpoznania i odsyłał do pasażera. Również od jutra skarga, która nie będzie adresowana do RPP, tylko do ULC-u, czy KOPP-u będzie odsyłana, choć zasadność obu tych działań może być wątpliwa.

8. Pozytywną zmianą wydaje się wprowadzenie przepisów dot. postępowania reklamacyjnego. Wyszczególniony jest w nich obowiązek przewoźnika do niezwłocznego potwierdzenia otrzymania reklamacji od pasażera, a przede wszystkim ustanowiono domniemanie uznania reklamacji, jeśli odpowiedź na nią nie zostanie udzielona w ciągu 30 dni(tym większego sensu nabierze wysyłanie listów, choćby do Irlandii, bez podawania adresu mailowego 8-) ).
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________


Podsumowując krótko.
Od 1 kwietnia skargami nie będzie zajmował się Prezes ULC, a Rzecznik Praw Pasażera. Nie będzie postępowania administracyjnego zakończonego decyzją administracyjną z ewentualnym stwierdzeniem naruszenia i zobowiązaniem przewoźnika do wypłaty odszkodowania, tylko dobrowolna dla linii lotniczej mediacja, do której jeśli nie będzie chciała to nie przystąpi, kończąc tym samym postępowanie, a jeśli przystąpi, to zadaniem Rzecznika będzie „umożliwienie zbliżenia stron".
Cała nowelizacja zdecydowanie na niekorzyść dochodzenia swoich praw przez pasażerów.
Pozytywną zmianą będzie 30 dniowy termin na odpowiedź na reklamację, którego niedotrzymanie będzie oznaczać uznanie żądania.

Pytanie brzmi jak będzie wyglądać w praktyce działanie Rzecznika Praw Pasażerów oraz jak do nowego postępowania podejdą linie lotnicze. Mam pewne przewidywania, ale o nich może innym razem.
_________________
Przez Bliski Wschód i Kaukaz - Relacja z wyprawy do Turcji, Iranu, Armenii i Gruzji


Ostatnio edytowany przez Pabloo 31 Mar 2019 21:14, edytowano w sumie 2 razy
Góra
 Profil Relacje PM off
2 ludzi lubi ten post.
3 ludzi uważa post za pomocny.
 
      
Urlop na Malcie za 1549 PLN. Loty z Katowic + 4 noclegi ze śniadaniami w 4* hotelu Urlop na Malcie za 1549 PLN. Loty z Katowic + 4 noclegi ze śniadaniami w 4* hotelu
Loty na Kubę w dobrej cenie: Hawana z dużym bagażem z Krakowa od 2471 PLN Loty na Kubę w dobrej cenie: Hawana z dużym bagażem z Krakowa od 2471 PLN
#6342 PostWysłany: 31 Mar 2019 17:31 

Rejestracja: 29 Cze 2015
Posty: 8595
złoty
Cytuj:
To znaczy jeśli ktoś do tej pory wysłał do naszego ULC skargę na lot Barcelona - Warszawa, to zgodnie z Kpa Urząd przekazywał ją do właściwego organu - swojego hiszpańskiego odpowiednika. Od jutra będzie ją pozostawiał bez rozpoznania i odsyłał do pasażera.

Na pewno? Jesteś o tym przekonany?
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#6343 PostWysłany: 31 Mar 2019 17:35 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 Kwi 2012
Posty: 1254
Loty: 69
Kilometry: 142 806
srebrny
Tak
_________________
Przez Bliski Wschód i Kaukaz - Relacja z wyprawy do Turcji, Iranu, Armenii i Gruzji
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#6344 PostWysłany: 31 Mar 2019 17:39 

Rejestracja: 29 Cze 2015
Posty: 8595
złoty
A jak to się ma do poniższego:
Cytuj:
„1. Każde państwo członkowskie wyznacza organ odpowiedzialny za wykonywanie postanowień niniejszego rozporządzenia w odniesieniu do lotów z lotnisk znajdujących się na jego terytorium oraz lotów z krajów trzecich na te lotniska. W razie konieczności, organ ten podejmuje niezbędne środki w celu zapewnienia przestrzegania praw pasażerów. Państwa członkowskie informują Komisję o organie wyznaczonym na podstawie niniejszego ustępu.

2. Bez uszczerbku dla art. 12, każdy pasażer może wnieść do każdego organu wyznaczonego na podstawie ust. 1 lub do każdego innego właściwego organu wyznaczonego przez państwo członkowskie, skargę na naruszenie niniejszego rozporządzenia, na które miało miejsce na jakimkolwiek lotnisku znajdującym się na terytorium państwa członkowskiego, lub dotyczącą jakiegokolwiek lotu z kraju trzeciego na lotnisko znajdujące się na tym terytorium.”

https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 15%2801%29
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#6345 PostWysłany: 31 Mar 2019 17:54 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 Kwi 2012
Posty: 1254
Loty: 69
Kilometry: 142 806
srebrny
Raczej jak się ma do siebie przepis, który Ty zacytowałeś do art. 205a ust. 13.
Cytuj:
W przypadku gdy skarga pasażera dotyczy lotów innych niż określone w ust.1, Rzecznik Praw Pasażera pozostawia skargę bez rozpoznania i niezwłocznie informuje pasażera o organie lub podmiocie właściwym do rozpatrzenia skargi.

Napisałem w punkcie 7 swojego wywodu, że jest to wątpliwe, a chodziło mi tam o oba przypadki, o których wspomniałem pozostawienia bez rozpoznania.
Pabloo napisał(a):
będzie odsyłana, choć zasadność tego może być wątpliwa.


W nowelizacji widzę więcej wątpliwych kwestii, nie mówiąc już o jej jakości, ale starałem się nie o tym pisać.
_________________
Przez Bliski Wschód i Kaukaz - Relacja z wyprawy do Turcji, Iranu, Armenii i Gruzji
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#6346 PostWysłany: 01 Kwi 2019 17:34 

Rejestracja: 25 Mar 2019
Posty: 6
"Szanowny Panie,

W odpowiedzi na przesłaną reklamację serdecznie przepraszamy Pana za wszelkie problemy i niedogodności spowodowane opóźnieniem rejsu LO 268 z Amsterdamu do Warszawy w dniu 24 marca 2019 r.
Zdajemy sobie sprawę, że pasażerowie oczekują od nas niezawodności i punktualności w zakresie świadczonych usług. Zapewniamy, że dokładamy wszelkich starań, aby podróż lotnicza przebiegała zgodnie z rozkładem. Niestety wiele czynników może wpłynąć na zakłócenie połączenia. Tego typu sytuacje zdarzają się we wszystkich liniach lotniczych.
Uprzejmie przekazujemy, że opóźnienie rejsu LO 268 było konsekwencją ograniczeń przepustowości przestrzeni powietrznej.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami takie okoliczności traktowane są jako nadzwyczajne i niezawinione przez przewoźnika.
Rozumiemy, że zakłócenie naszego rejsu mogło spowodować niedogodności, niemniej jednak w świetle przedstawionych faktów nie znajdujemy podstaw przyznania rekompensaty z tego tytułu.
Mamy nadzieję, że potraktuje Pan to zdarzenie jako odosobniony przypadek, a Pana przyszłe podróże dostarczą wyłącznie satysfakcjonujących wrażeń."

Taką odpowiedź dostałem z LOTu. W tym przypadku zostaje skarga do ULC?
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#6347 PostWysłany: 01 Kwi 2019 18:07 

Rejestracja: 02 Mar 2012
Posty: 7799
złoty
@niemaciek Chyba od dziś jest już po nowemu.Przeczytaj #6341.
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#6348 PostWysłany: 01 Kwi 2019 19:46 

Rejestracja: 05 Paź 2018
Posty: 6
Po 5 miesiącach od doręczenia skargi ULC raczyło się za nią zabrać i dzisiaj dostałem pismo o wszczęciu postępowania odnośnie opóźnienia lotu Small Planet z końca sierpnia ubiegłego roku.

Temat już raczej przegrany na starcie w kontekście ich upadłości która miała miejsce w międzyczasie. Walczył ktoś z nimi ostatnio? Jest jeszcze w ogóle z kim i o co walczyć? Nawet przy uznaniu skargi przez ULC na odzyskanie odszkodowania nie ma już chyba żadnych szans?
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#6349 PostWysłany: 01 Kwi 2019 20:08 

Rejestracja: 02 Mar 2012
Posty: 7799
złoty
Raczej nawet pozytywne rozpatrzenie skargi przez ULC nie zagwarantuje w takiej sytuacji uzyskania pieniędzy od Small Planet.
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#6350 PostWysłany: 01 Kwi 2019 20:31 

Rejestracja: 12 Gru 2011
Posty: 1852
srebrny
Skoro była upadłość to po wierzytelności można zgłosić się do syndyka, w praktyce najpewniej nic nie dostaniesz, bo w firmie od dawna już nic nie ma. O ile dobrze kojarzę jedną z głównych powodów upadłości był właśnie ogromny backlog odszkodowań dla klientów. Szkoda Twojego zachodu.
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#6351 PostWysłany: 01 Kwi 2019 21:04 

Rejestracja: 15 Paź 2013
Posty: 274
niebieski
niemaciek napisał(a):
"Szanowny Panie,

W odpowiedzi na przesłaną reklamację serdecznie przepraszamy Pana za wszelkie problemy i niedogodności spowodowane opóźnieniem rejsu LO 268 z Amsterdamu do Warszawy w dniu 24 marca 2019 r.
Zdajemy sobie sprawę, że pasażerowie oczekują od nas niezawodności i punktualności w zakresie świadczonych usług. Zapewniamy, że dokładamy wszelkich starań, aby podróż lotnicza przebiegała zgodnie z rozkładem. Niestety wiele czynników może wpłynąć na zakłócenie połączenia. Tego typu sytuacje zdarzają się we wszystkich liniach lotniczych.
Uprzejmie przekazujemy, że opóźnienie rejsu LO 268 było konsekwencją ograniczeń przepustowości przestrzeni powietrznej.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami takie okoliczności traktowane są jako nadzwyczajne i niezawinione przez przewoźnika.
Rozumiemy, że zakłócenie naszego rejsu mogło spowodować niedogodności, niemniej jednak w świetle przedstawionych faktów nie znajdujemy podstaw przyznania rekompensaty z tego tytułu.
Mamy nadzieję, że potraktuje Pan to zdarzenie jako odosobniony przypadek, a Pana przyszłe podróże dostarczą wyłącznie satysfakcjonujących wrażeń."

Taką odpowiedź dostałem z LOTu. W tym przypadku zostaje skarga do ULC?


Zostaj ci zyc dalej, a nie zapychac ulc przegranymi sprawami.
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#6352 PostWysłany: 01 Kwi 2019 22:33 

Rejestracja: 01 Kwi 2019
Posty: 11
Witam,

Szybkie pytanie: odwołany lot z powodu awarii w sierpniu zeszłego roku WRO-MUC. Rezerwacja w LH, lot wykonywany przez Helvetic Airways. Do kogo powinienem napisać w sprawie odszkodowania? I jeżeli LH to do oddziału w Polsce czy w Niemczech (rezerwacja była przez niemiecką agencje ale to chyba bez znaczenia)?

Pozdrawiam
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#6353 PostWysłany: 01 Kwi 2019 22:35 

Rejestracja: 02 Mar 2012
Posty: 7799
złoty
Możesz do polskiego oddziału LH.
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#6354 PostWysłany: 01 Kwi 2019 22:37 

Rejestracja: 01 Kwi 2019
Posty: 11
Dzięki za szybką odpowiedź
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#6355 PostWysłany: 02 Kwi 2019 14:21 

Rejestracja: 13 Cze 2016
Posty: 3
Ja bym uderzala od razu do --.com szybko i sprawnie, według przejrzystych zasad. Tam są doświadczeni eksperci i szybko załatwiają odszkodowanie.
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#6356 PostWysłany: 02 Kwi 2019 14:26 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 02 Sie 2015
Posty: 174
29% prowizji brzmi zachęcająco.
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#6357 PostWysłany: 02 Kwi 2019 14:32 

Rejestracja: 13 Cze 2016
Posty: 3
Chyba lepiej problem na gotówkę zamienić, a można dostać nawet ponad 500 euro
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#6358 PostWysłany: 02 Kwi 2019 14:43 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 Sie 2012
Posty: 3536
srebrny
29% od 600 to nie jest ponad 500
kłamiesz
_________________
Image
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#6359 PostWysłany: 02 Kwi 2019 14:55 

Rejestracja: 13 Cze 2016
Posty: 3
Ale to przecież wszystko można sprawdzić za darmo, mają na stronie jakiś formularz
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#6360 PostWysłany: 02 Kwi 2019 15:07 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06 Sty 2013
Posty: 2240
złoty
Jeśli już musicie do pośrednika to 2 minuty w Google i znajdziecie lepszą ofertę.
_________________
Image
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 9479 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1 ... 315, 316, 317, 318, 319, 320, 321 ... 474  Następna

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 6 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Przeszukaj temat:
  
phpBB® Forum Software © phpBB Group