Forum strony Fly4free.pl
https://www.fly4free.pl/forum/

Odszkodowanie za odwołany/spóźniony lot
odszkodowanie-za-odwolany-spozniony-lot,1498,2646
Strona 1 z 474

Autor:  mikowhy [ 22 Kwi 2011 22:26 ]
Temat postu:  Odszkodowanie za odwołany/spóźniony lot

Kwestię odszkodowań za odwołane i opóźnione loty reguluje rozporządzenie 261/2004
Oprócz prawa do opieki, pasażerom opóźnionych lub odwołanych lotów przysługują ryczałtowe, niezależne od rzeczywiście poniesionych kosztów odszkodowania obliczane zgodnie z zasadami wskazanymi w art. 7 w zw. z art. 6:
- loty do 1500 km - 250 euro
- loty wewnatrzwspólnotowe dłuższe niż 1 500 kilometrów i wszystkie inne loty o długości pomiędzy 1500 a 3500 kilometrów - 400 euro
- pozostałe loty - 600 euro
Odległości mierzone są metodą trasy po :arrow: ortodromie (art. 7 ust. 4), w praktyce ULC na podstawie danych z tych stron:
http://www.world-airport-codes.com/dist/?a1=GDN&a2=FCO
http://www.gcmap.com/mapui?P=GDN-FCO&MS=wls&DU=km

Odszkodowanie za odwołane loty wynika wprost z rozporządzenia, odszkodowanie za opóźnienie jest efektem wyroku Trybunału Sprawiedliwości z dnia 19 listopada 2009 r. sygn. C-402/07 (swoją drogą krytykowanego za faktyczne prawotwórstwo).

Standardowa odpowiedź linii brzmi mniej więcej tak:
Cytuj:
W nawiązaniu do zapytania dotyczącego odszkodowania uprzejmie informuję, że zgodnie z Rozporządzeniem UE nr 261/2004 zobowiązania przewoźników lotniczych powinny być ograniczone lub ich odpowiedzialność wyłączona w przypadku, gdy zdarzenie jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków. Usterka techniczna samolotu regularnie serwisowanego jest uważana za „nadzwyczajną okoliczność” i w tym przypadku przewoźnik jest zwolniony z wypłaty odszkodowania.

I rzeczywiście, zgodnie z art. 5 ust. 3 obsługujący przewoźnik lotniczy nie jest zobowiązany do wypłaty rekompensaty przewidzianej w art. 7, jeżeli może dowieść, że odwołanie jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych srodków.
Należy to czytać łącznie z motywem (wstępne założenia na początku tekstu) 14 Rozporządzenia:
(14) Podobnie jak w konwencji montrealskiej, zobowiązania przewoźników lotniczych powinny być ograniczone lub ich odpowiedzialność wyłączona w przypadku gdy zdarzenie jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków. Okoliczności te mogą, w szczególności, zaistnieć w przypadku destabilizacji politycznej, warunków meteorologicznych uniemożliwiających dany lot, zagrożenia bezpieczeństwa, nieoczekiwanych wad mogących wpłynąć na bezpieczeństwo lotu oraz strajków mających wpływ na działalność przewoźnika.
Krótko mówiąc - usterka techniczna samolotu regularnie serwisowanego nie powinna być uważana za „nadzwyczajną okoliczność”. Podobne stanowisko jest wyrażone w wyroku Trybunału Sprawiedliwości o sygnaturze C-549/07.
W przypadku odmowy wypłaty to na przewoźniku spoczywa obowiązek wykazania, że nie mógł uniknąć sytuacji, w której zaistniałe nadzwyczajne okoliczności skutkowały odwołaniem lotu. W praktyce nie będzie tego oczywiście wykazywał pasażerowi, tylko odpowiedniej instytucji, w naszym wypadku jest to ULC, za pośrednictwem którego należy składać :arrow: skargę.

Ja akurat jestem prawnikiem i chciało mi się powalczyć (trzeba napisać trochę pism, trwało to ok 3 miesięcy), ale dzięki temu 4 osoby otrzymały odszkodowanie po 250 euro za 3,5 godzinne opóźnienie.

Szczerze mówiąc uważam odszkodowanie w takich wysokościach (250/400/600 euro) za mocno przesadzone, ale Qui iure suo utitur, neminem laedit ;) Oby tylko nie skutkowało to podwyższeniem cen wszystkich biletów...

Autor:  dbudyn [ 23 Kwi 2011 19:22 ]
Temat postu:  Re: odszkodowanie za spóźniony lot

A jak jest z terminami przy składaniu wniosku o takie odszkodowanie? Czy jest określony jakiś termin, w którym należy to zrobić, czy też można sobie np. po dwóch latach przypomnieć o sprawie i walczyć o odszkodowanie?

Autor:  mikowhy [ 23 Kwi 2011 22:36 ]
Temat postu:  Re: odszkodowanie za spóźniony lot

http://www.ulc.gov.pl/index.php?option= ... temid=45#6

Autor:  gwzd [ 24 Kwi 2011 00:29 ]
Temat postu:  Re: odszkodowanie za spóźniony lot

@mikowhy - czy jest szansa na wywalczenie odszkodowania za lot z lipca ubieglego roku, ktory zostal odwolany i na miejsce docelowe dotarlem innym samolotem okolo 4 godziny po planowanym harmonogramie? oficjalnym tlumaczeniem przewoznika byla awaria silnika w samolocie

Autor:  mikowhy [ 24 Kwi 2011 23:53 ]
Temat postu:  Re: odszkodowanie za spóźniony lot

o ile w umowie z przewoźnikiem nie ma jakichs zastrzeżeń co do terminu składania wniosków, to tak
w każdym razie próba gratis - najpierw pismo do przewoźnika, potem do ULCu

Autor:  gwzd [ 25 Kwi 2011 13:12 ]
Temat postu:  Re: odszkodowanie za spóźniony lot

chodzi o LOT, zatem:

Cytuj:
17.2.
TERMIN NA WNIESIENIE POZWU
Prawo do odszkodowania wygasa, jeżeli nie wniesiono pozwu w ciągu dwóch lat od daty przylotu do portu przeznaczenia lub w ciągu dwóch lat od dnia, w którym samolot powinien przylecieć lub przewóz został przerwany. Sposób obliczenia powyższego terminu określa prawo właściwego sądu.


http://www.lot.com/web/lot/conditions-of-carriage

o terminie reklamacji nic nie znalazlem (poza uszkodzonym bagazem), wiec rozumiem, ze wlasciwym zapisem jest powyzszy?

Autor:  aniah [ 09 Lip 2011 00:00 ]
Temat postu:  Re: odszkodowanie za spóźniony lot

Witam,

w poniedzialek odbywalam lot na trasie Warszawa - Boston przez Islandie. Lot na trasie Warszawa - Reykjavik zostal opozniony o dwie godziny i po przylocie do Islandii okazalo sie ze samolot do Bostonu juz odlecial. Zaproponowano nam lot nastepnego dnia i zapewniono hotel i wyzywienie. Czy w tej sytuacji mam prawo do ubiegania sie o odzzkodowanie 600 euro? Zdaje sobie sprawe ze Islandia jest w tej chwili krajem kandydujacym do UE, ale znalazlam informacje ze w przypadku odwolania lotu linie uznaja rozporzadzenie nr 261/2004. Zastanawiam sie wiec czy w moim przypadku mam prawo sie powolac na to rozporzadzenie?
Bede wdzieczna za Wasze sugestie.

Autor:  marek2011 [ 09 Lip 2011 09:06 ]
Temat postu:  Re: odszkodowanie za spóźniony lot

Rozporządzenie nie chroni niestety przesiadki czyli sytuacji, w ktorej z powodu nieregularności przy pierwszym segmencie lotu pasażer nie zdazył na kolejny lot (bez znaczenia jest to czy ma go na jednym czy kilku biletach); co do pierwszego lotu wszystko zalezy od dokładnego opóźnienia i jego przyczyny , ale żeby można było ewentualnie dochodzic odszkodowania opóźnienie musiałoby by wieksze niż 3 h na tej trasie na której leciałaś.

Autor:  barrob1 [ 10 Lip 2011 21:21 ]
Temat postu:  Re: odszkodowanie za spóźniony lot

Z tego co widzę na stronach przewoźnika to p0rawdopodobnie kupiłeś na jednym bilecie. W tym wypadku możesz ubiegać się o odszkodowanie.

Autor:  marek2011 [ 10 Lip 2011 22:48 ]
Temat postu:  Re: odszkodowanie za spóźniony lot

barrob1 napisał(a):
Z tego co widzę na stronach przewoźnika to p0rawdopodobnie kupiłeś na jednym bilecie. W tym wypadku możesz ubiegać się o odszkodowanie.

Niestety nie jest tak do konca - i to wielka wada rozporządzenia unijnego, ktora jak dotąd nie została naprawiona stosownym orzecznictwem ETS. W przypadku, gdy podroz jest na jednym bilecie a nieregularność polega na tym, że pasażer spoźnil sie na lot przesiadkowy (kolejny segment podroży), odszkodowanie może wchodzić w grę, co do zasady tylko wowczas, gdy są spełnione przesłanki w stosunku do pierwszego segmentu - czyli już na starcie podroży musi nastąpić odpowiednio duże opoźnienie i to z przyczyn, które ewentualnie nie wylaczają odp. przewoźnika. innymi slowy nawet jeśli faktyczne opóźnienie w naszej podoży wynosi 24 h bo nie zdązyliśmy na samolot na inny kontynent w wyniku np. 30 minutowego spoźnienia pierwszego lotu, odszkodowanie nie przysluguje.

Autor:  manumission88 [ 13 Lip 2011 07:00 ]
Temat postu:  Re: odszkodowanie za spóźniony lot

Witam. Gdzie moglbym zlozyc wniosek o odszkodowanie przy opoznionym o 8 godzin locie na trasie Porto - Gran Canaria, linie Ryanair? Czy nalezy to zglosic do jakiegos urzedu portugalskiego czy irlandzkiego, czy tez hiszpanskiego? :) Ewentualnie, gdzie moglbym znalesc jakies konkretne informacje na ten temat? Z gory dzieki za pomoc. :)

Autor:  mszwajnoch [ 20 Lip 2011 18:34 ]
Temat postu:  Re: odszkodowanie za spóźniony lot

Odwołali mi dzisiaj lot z Katowic do Warszawy. Zaproponowali mi przejazd autobusem do Karkowa i lot z Krakowa do Warszawy. Zgodziłem się na takie warunki. W Warszawie byłem ok. 1:30h później niż planowana godzina lądowania z Katowic. Mam prawo do reklamacji i odszkodowania?

Autor:  MM93 [ 31 Lip 2011 12:32 ]
Temat postu:  Re: odszkodowanie za spóźniony lot

Dobry. :)

2 dni temu przyleciałem z Korfu z międzylądowaniem na Peloponez do Warszawy z 10,5 godzinnym opóźnieniem. Lot obsługiwał EnterAir (linia czarterowa), ale kupiłem go od TUI Poland. Agent, który mi sprzedał bilet, powiedział, żeby pisać reklamację do TUI - mam prawo do 250 euro odszkodowania, przyczyna opóźnienia to usterka.

1) Czy na pewno pisać do TUI? Nie chcę żeby po 6 tygodniach (taki jest czas na odpowiedź), TUI powiedziało - proszę pisać do EnterAir.
2) Kwestia odległości - chyba luka w prawie UE. Licząca się do odszkodowania odległość Korfu - Warszawa to 1400km, ale wliczając międzylądowanie na Peloponez (jest w przeciwnym kierunku niż Warszawa), jest ponad 1700km. Ale Korfu-Warszawa się liczy, więc niby mam prawo tylko do 250 euro. A ludzie, którzy wsiedli na Peloponez, chociaż lecieli krócej niż ja, mają prawo do 400 euro. Czy tak jest zgodnie z prawem?

Autor:  marek2011 [ 31 Lip 2011 12:59 ]
Temat postu:  Re: odszkodowanie za spóźniony lot

MM93 napisał(a):
Dobry. :)

2 dni temu przyleciałem z Korfu z międzylądowaniem na Peloponez do Warszawy z 10,5 godzinnym opóźnieniem. Lot obsługiwał EnterAir (linia czarterowa), ale kupiłem go od TUI Poland. Agent, który mi sprzedał bilet, powiedział, żeby pisać reklamację do TUI - mam prawo do 250 euro odszkodowania, przyczyna opóźnienia to usterka.

1) Czy na pewno pisać do TUI? Nie chcę żeby po 6 tygodniach (taki jest czas na odpowiedź), TUI powiedziało - proszę pisać do EnterAir. PISZ BEZPOŚREDNIO DO PRZEWOŹNIKA W SPRAWIE ODSZKODOWANIA, RÓWNOLEGLE MOZESZ ZŁOZYĆ REKLAMACJĘ DO BIURA TURYSTYCZNEGO JEŻELI NA MIEJSCU W ZWIĄZKU Z OPÓŹNIENIEM COŚ BYLO NIE TAK. JEŻELI OTRZYMASZ Z ENTER AIR ODMOWĘ BO NP. STWIERDZĄ, ŻE OPOŹNIENIE WYNIKALO Z USTERKI SAMOLOTU, KTÓRA BYŁA NIEPRAWIDZIANA I JAKO TAKA WYŁĄCZA NA ZASADZIE "SIŁY WYŻSZEJ" ICH ODPOWIEDZIALNOŚC, MOŻESZ ZLOZYĆ SKARGĘ DO ULC KTORY PRZWPROWADZI POSTĘPOWANIE WYJAŚNIAJĄCE W TEJ SPRAWIE.
2) Kwestia odległości - chyba luka w prawie UE. Licząca się do odszkodowania odległość Korfu - Warszawa to 1400km, ale wliczając międzylądowanie na Peloponez (jest w przeciwnym kierunku niż Warszawa), jest ponad 1700km. Ale Korfu-Warszawa się liczy, więc niby mam prawo tylko do 250 euro. A ludzie, którzy wsiedli na Peloponez, chociaż lecieli krócej niż ja, mają prawo do 400 euro. Czy tak jest zgodnie z prawem?
MIAŁEŚ WYKUPIONY PRZELOT NA OKREŚLONEJ TRASIE Z/DO I TA ODLEGLOŚĆ JEST ISTOTNA Z PKT. WIDZENIA EWENTUALNEJ ODPOWIEDZIALNOŚCI; EWENTUALNE PORTY POŚREDNIE NIE MAJĄ ZNACZENIA.

Autor:  Blackall [ 31 Lip 2011 15:03 ]
Temat postu:  Re: odszkodowanie za spóźniony lot

MM93 napisał(a):
Dobry. :)

2 dni temu przyleciałem z Korfu z międzylądowaniem na Peloponez do Warszawy z 10,5 godzinnym opóźnieniem. Lot obsługiwał EnterAir (linia czarterowa), ale kupiłem go od TUI Poland. Agent, który mi sprzedał bilet, powiedział, żeby pisać reklamację do TUI - mam prawo do 250 euro odszkodowania, przyczyna opóźnienia to usterka.

1) Czy na pewno pisać do TUI? Nie chcę żeby po 6 tygodniach (taki jest czas na odpowiedź), TUI powiedziało - proszę pisać do EnterAir.
2) Kwestia odległości - chyba luka w prawie UE. Licząca się do odszkodowania odległość Korfu - Warszawa to 1400km, ale wliczając międzylądowanie na Peloponez (jest w przeciwnym kierunku niż Warszawa), jest ponad 1700km. Ale Korfu-Warszawa się liczy, więc niby mam prawo tylko do 250 euro. A ludzie, którzy wsiedli na Peloponez, chociaż lecieli krócej niż ja, mają prawo do 400 euro. Czy tak jest zgodnie z prawem?

prawdopodobnie tez bede walczyl z enterairem - znajomi lecieli z KTW do SSH (albo Hurghada, nie pamietam) i mieli opozniony pierwszy lot o ponad 12 (!) godzin.
Poki co mam zamiar wyslac pismo do Entera, w koncu oni sa przewoznikiem, TUI (czy inne biuro) ma z nimi jedynie umowe o przewóz/przelot.

Autor:  MM93 [ 31 Lip 2011 21:23 ]
Temat postu:  Re: odszkodowanie za spóźniony lot

No właśnie, do TUI można mieć najwyżej pretensje, że straciło się np. jeden dzień pobytu, o ile miało się wykupiony pobyt, a nie tylko lot.

Tak tez mi się wydawało, dopytałem tutaj, zadzwoniłem do TUI i w moim przypadku - czyli powrót i chodzi mi tylko o opóźnienie samolotu, to do EnterAir. W internecie dużo jest narzekań na jej spóźnienia.

Pisząc pismo polecam od razu wytrącić im argument o "nadzwyczajnych okolicznościach", wtedy najwyżej napiszą tylko jedno pismo odrzucające wniosek o odszkodowanie i od razu możesz pisać do ULC, zamiast wymieniać korespondencję czy usterka jest zwyczajna czy nie.

Cytuj:
Wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości o sygnaturze C-549/07:

Okoliczność, że przewoźnik lotniczy przestrzegał minimalnych wymogów w zakresie przeglądów statku powietrznego, nie może sama w sobie wystarczyć dla wykazania, że ten przewoźnik podjął „wszelkie racjonalne środki” w rozumieniu art. 5 ust. 3 Rozporządzenia 261/2004, a w konsekwencji dla zwolnienia go z ciążącego na nim obowiązku wypłacenia odszkodowania, o którym mowa w Rozporządzeniu.

Autor:  marek2011 [ 31 Lip 2011 21:33 ]
Temat postu:  Re: odszkodowanie za spóźniony lot

Przewoźnicy bardzo często automatycznie powołują sie na nadzwyczajność sytuacji w razie opóźnień spowodowanych usterkami maszyn, ale równie często te usterki nie mają absolutnie charakteru nadzwyczajnego - nie wiem oczywiście jak było w tym konkretnym przypadku, bo inna jest sytuacja, gdy np. samolot uległ niespodziwanemu uszkodzeniu w wyniku błędu obsługi handlingowej przed odlotem do Grecji, inna gdy na danym lotnisku co drugi samolot jest uszkadzany przez obslugę i przewoźnik zdaje sobie z tego sprawę i powinien brać to pod uwagę przy planowaniu siatki połączeń z tego lotniska, a jeszcze inna gdy po raz 5 w ciągu miesiąca zespusł się w nim ten sam podzespół, ale sądzę, że szanse na odszkodowanie są spore.

Autor:  mikowhy [ 10 Sie 2011 12:48 ]
Temat postu:  Re: odszkodowanie za spóźniony lot

Blackall napisał(a):
prawdopodobnie tez bede walczyl z enterairem - znajomi lecieli z KTW do SSH (albo Hurghada, nie pamietam) i mieli opozniony pierwszy lot o ponad 12 (!) godzin.
Poki co mam zamiar wyslac pismo do Entera, w koncu oni sa przewoznikiem, TUI (czy inne biuro) ma z nimi jedynie umowe o przewóz/przelot.

To, kto obsługiwał połączenie czarterowe nie ma znaczenia, nie byłeś stroną tej umowy, tylko umowy z biurem podróży TUI i to ew. od nich na podstawie innych przepisów (poczytaj umowę i rekulamin TUI) możesz domagać się odszkodowania.

Autor:  marek2011 [ 10 Sie 2011 14:05 ]
Temat postu:  Re: odszkodowanie za spóźniony lot

mikowhy napisał(a):
Blackall napisał(a):
prawdopodobnie tez bede walczyl z enterairem - znajomi lecieli z KTW do SSH (albo Hurghada, nie pamietam) i mieli opozniony pierwszy lot o ponad 12 (!) godzin.
Poki co mam zamiar wyslac pismo do Entera, w koncu oni sa przewoznikiem, TUI (czy inne biuro) ma z nimi jedynie umowe o przewóz/przelot.

To, kto obsługiwał połączenie czarterowe nie ma znaczenia, nie byłeś stroną tej umowy, tylko umowy z biurem podróży TUI i to ew. od nich na podstawie innych przepisów (poczytaj umowę i rekulamin TUI) możesz domagać się odszkodowania.

Ma znaczenie i roszczenia o zryczałtowane odszkodowanie z tytułu opoźnienia lotu kieruje się do przewoźnika, charakter czarterowy lotu nie ma tu znaczenia. To oczywiście nie wyklucza roszczeń do turoperatora w związku ze szkodą powstała w yniku opóźnienia (np. skrócony pobyt na miejscu, dodatkowe koszty, jeżeli turoperator ich nie pokrył na miejscu itd.)

Autor:  mikowhy [ 10 Sie 2011 15:11 ]
Temat postu:  Re: odszkodowanie za spóźniony lot

Poczytałem pod tym katem rozporządzenie 261/2004 oraz regulamin TUI (m.in. str. 18), masz rację.

Strona 1 z 474 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/