Akceptuję i chcę ukryć komunikat Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Technologię tę wykorzystują również nasi partnerzy. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej.



Wikipost
Uniwersalny poradnik o prawach pasażera - nieaktualny, obecnie ULC nic nie da

http://www.fly4free.pl/uniwersalny-pora ... -pasazera/

Wizzair - odszkodowanie za opóźniony / odwołany lot
wizzair-odszkodowanie-za-opozniony-odwolany-lot,1498,106445

Ryanair - odszkodowanie za opóźniony / odwołany lot
ryanair-odszkodowanie-za-opozniony-odwolany-lot,1498,68109

Ryanair Sun - odszkodowanie za opóźniony / odwołany lot
ryanair-sun-odszkodowanie-za-opozniony-odwolany-lot,1498,130312

Uszkodzony/ zaginiony/ opóźniony. bagaż
uszkodzony-zaginiony-opozniony-bagaz,228,21597

Historia lotów z flightradar
historia-lotu-na-flightradar,18,8917

Czy odszkodowanie za lot przysługuje?
UE-UE przysługuje
UE-NONUE przysługuje
NONUE-UE przewoźnik unijny (przynajmniej jeden odcinek) przysługuje
NONUE-UE przewoźnik pozaunijny nie przysługuje


Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 9475 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1 ... 341, 342, 343, 344, 345, 346, 347 ... 474  Następna
Autor Wiadomość
#6861 PostWysłany: 30 Sie 2019 05:47 

Rejestracja: 04 Lut 2017
Posty: 300
Loty: 205
Kilometry: 194 715
niebieski
Pilna sprawa, proszę o pomoc. 29 sierpnia dostałem informację, że Ukrainian Airlines odwołał lot Erywań (Armenia) - Kijów Boryspol planowany na 8 września (czyli 10 dni do wylotu). Chciałbym uzyskać odszkodowanie, niby na stronie UIA piszą, że należy się, jednak loty są poza Unią Europejską, więc prawo europejskie może tutaj nie obowiązywać w pełni?. Nie wiem, co robić, czy kupować alternatywne bilety (2 sztuki), bo NA PEWNO odszkodowanie wpadnie (zyskałbym finansowo dość sporo na tej operacji), czy pozostaje mi zgodzić się z proponowanym terminem alternatywnego lotu UIA?
Oryginalne godziny lotu to 15.30-17.30, nowe godziny lotu to bodajże 5.50-7.50.
- Rozumiem, że oprócz odszkodowania linia powinna zwrócić również koszty biletów już zakupionych?
- Według jakich wytycznych linia lotnicza wyznacza długość lotu w km? Według flightradar dystans Erywań-Kijów to 1547 km, więc odszkodowanie to 2 x 400 euro, ale znając życie może okazać się, że wg linii dystans ten jest mniejszy, niż graniczne 1500 km. Jest jakaś strona dająca pewność w wyznaczaniu km?

Nie muszę dodawać, że mimo upływu doby od napisania maila z ww. pytaniami do Ukrainian Airlines nie mam żadnej odpowiedzi.
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
Po najlepsze frytki i czekoladę! Zbiór tanich lotów do Brukseli z polskich miast od 118 PLN Po najlepsze frytki i czekoladę! Zbiór tanich lotów do Brukseli z polskich miast od 118 PLN
Wczasy w Grecji: 7 dni na wyspie Lesbos z all inclusive od 1920 PLN. Wylot z Warszawy Wczasy w Grecji: 7 dni na wyspie Lesbos z all inclusive od 1920 PLN. Wylot z Warszawy
#6862 PostWysłany: 30 Sie 2019 08:38 

Rejestracja: 02 Mar 2012
Posty: 7797
złoty
Odszkodowania w UIA absolutnie nie można być pewnym,zwłaszcza jeśli lot na trasie nie w UE.Jeśli proponują lot alternatywny bierz jeśli ci pasuje.
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#6863 PostWysłany: 31 Sie 2019 20:48 

Rejestracja: 30 Maj 2012
Posty: 26
Mam problem i nie wiem co odpisać na pismo ULC. Mam nadzieję, że mi pomożecie z odpowiedzią do nich, podpowiecie. Jednak po kolei...............

Napisałem do LOT reklamację z powodu opóźnienia lotu, z prośbą o odszkodowania. Lot na jednej rezerwacji. Musiałem przymusowo spać w Wawie, gdyż lot z Lwowa się opóźnił, a kolejny był następnego dnia.
Otrzymałem odpowiedź, że kasy nie dostanę

Odpowiedź od LOT:
Cytuj:
Sygnatura sprawy: RP/54518/18/JCK

Szanowny Panie,
W odpowiedzi na zgłoszenie reklamacyjne pragniemy przeprosić za wszelkie niedogodności wynikłe z powodu opóźnienia podróży na trasie Lwów - Warszawa – Szczecin w dniu 27.07.2018.
Zdajemy sobie sprawę, że pasażerowie oczekują od nas niezawodności i dokładamy wszelkich starań, aby każdy rejs odbył się zgodnie z rozkładem. Niekiedy jednak, z różnych przyczyn występują zakłócenia w operowaniu zaplanowanych połączeń. W tym przypadku powodem opóźnienia rejsu LO764 były ograniczenia i restrykcje systemu kontroli ruchu lotniczego, czyli przyczyna niezależna od przewoźnika.
Uprzejmie informujemy, że zgodnie z przepisami dotyczącymi odszkodowań w sytuacji opóźnień rejsów, przewoźnik lotniczy nie jest zobowiązany do ich wypłaty, jeżeli zakłócenie lotu zostało spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było przewidzieć i uniknąć, pomimo podjęcia racjonalnych środków.
W świetle powyższego z przykrością informujemy, że brak jest podstaw do rozpatrzenia reklamacji zgodnie z oczekiwaniem.
Przekazując powyższe mamy nadzieję, że przyszłe podróże naszymi liniami dostarczą Panu wyłącznie pozytywnych wrażeń.


Napisałem do ULC na standardowym formularzu, aby się za mną wstawili. Załączyłem karty pokładowe. Opisałem sytuację następująco:

Pismo do ULC
Cytuj:
Lot o numerze LO764 relacji Lwów - Warszawa w dniu 27.07.2018 r był opóźniony o tyle, że przesiadka na lot (LO395) była czasowo niemożliwa. Przewoźnik PLL LOT przebukowal bilety na dzień kolejny tj. 28.08.2018 (rejs LO3931). Pomimo złożonej reklamacji z wnioskiem o wypłatę odszkodowania za spóźnienie do portu docelowego powyżej 3 godzin - odmówiono jego wypłaty. Rozpatrywanie reklamacji i negatywna odpowiedź przewoźnika nastapiła powyżej 30 dni od daty jej złożenia.


W środę, po blisko roku dostałem odpowiedź od ULC i nie wiem o co im chodzi. Mogą sprawdzić godziny, loty, powody opóźnień a ja mam jeszcze doprecyzować szczegóły, których do końca szczerze nie rozumiem. Ba.... godzin też nie pamiętam. Może i bym zdążył na samolot do Szczecina, ale odprawa paszportowa..... wszystko trwa. Gate były już zamknięte.

Pismo od ULC
Cytuj:
WEZWANIE -do doprecyzowania treści skargi
Na podstawie art. 64 par 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. = 2018 r. poz. 2096 z późn.zm.) w zw. z art. 205b ust. 3 ustawy z dnia 3 lipcu 204)2 r. - Praw,- (Dz. U. = 2018 r. poz. 1183 z późn.zm.), w związku ze skargą wniesiona przez XXXXX w sprawie możliwego naruszenia przez przewoźnika Polskie Linie Lotnicze „LOT- S.A. z siedzibą w Warszawie postanowień rozporządzenia (WE) nr 261 2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla paserów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów (Dz. U. UE L 46 z dnia 17 lutego 2004 r.), w związku ze zgłoszonymi nieprawidłowościami w realizacji lotu z dnia 27-07-2018 r. nr L03935 na trasie Warszawa (WAW) - Szczecin (SZZ), Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego wzywa, w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego wezwania, do doprecyzowania skargi w zakresie numeru skarżonego lotu, trasy skarżonego lotu i faktycznych godzin wylotu i przylotu skarżonego lotu (z załączonej do skargi dokumentacji wynika, że posiadał Pan potwierdzoną rezerwację na lot w dniu 27-07-2018 r. na trasie Lwów-Szczecin przez Warszawę <rejs L0764, Lwów-Warszawa i rejs L03935 Warszawa-Szczecin>. Z dołączonych do skargi wyjaśnień wynika, że w związku z opóźnieniem rejsu L0764 nie zdążył Pan na kolejny lot o nr L03935).
Pouczenie
Stosownie do art. 64 § 2 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego nieusunięcie braków niniejszego wezwania « terminie 7 dni spowoduje pozostawienie przedmiotowego wniosku bez rozpoznania.


Co odpisać ULC ?
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#6864 PostWysłany: 31 Sie 2019 21:06 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 Mar 2013
Posty: 1389
niebieski
Doprecyzować skargę w terminie 7 dni podając numeru skarżonego lotu, trasy skarżonego lotu i faktycznych godzin wylotu i przylotu skarżonego lotu.
Góra
 Profil Relacje PM off
becek uważa post za pomocny.
 
      
#6865 PostWysłany: 31 Sie 2019 21:12 

Rejestracja: 30 Maj 2012
Posty: 26
manyaky napisał(a):
Doprecyzować skargę w terminie 7 dni podając numeru skarżonego lotu, trasy skarżonego lotu i faktycznych godzin wylotu i przylotu skarżonego lotu.



Czytać to ja umiem. No, ale pierwszy lot nie spóźnił się 3h - mniej. Konsekwencją spóźnienia było to, że nie załapałem się na kolejny lot. Tak więc skarżyć pierwszy czy drugi lot ?
Generalnie skarżyłem cały lot, a nie pojedyncze.
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#6866 PostWysłany: 31 Sie 2019 21:49 

Rejestracja: 26 Paź 2012
Posty: 2334
Loty: 129
Kilometry: 292 570
niebieski
Generalnie ULC nie rozumie chyba, że lot to nie każdy przelot samolotem, a trasa pokonywana z miejsca wylotu do miejsca docelowego, niezależnie z ilu odcinków się składa.

Skarżący pragnie wskazać, iż w rozporządzeniu niezdefiniowanym pozostało pojęcie „lotu”, którego definicje można jednak skonturować na podstawie orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości. W wyroku Emirates vs Schenkel o sygn. C 173/07 zostało wskazane, że lot stanowi element podróży, która jest pojęciem szerszym, a która może składać się z wielu lotów. Trybunał wskazał, że za „lot” należy uznać operacje transportu lotniczego, stanowiącą pewien odcinek tego transportu obsługiwany przez przewoźnika lotniczego wytyczającego swoją trasę. Należy jednocześnie wyodrębnić lot powrotny wykonywany do pierwszego miejsca odlotu, a który staje się miejscem przeznaczenia, miejscem docelowym wskazanym na bilecie tj. lotem powrotnym. Z kolei w orzeczeniu Peskova vs Travel Service o sygn. C-315/15 za lot uznawana jest trasa z miejsca wylotu do miejsca przylotu, a odcinki występujące pomiędzy nazwane są sekwencjami. W sprawie Bossen vs. Brussels Airlines syg. C-559/16, dla celów obliczania przysługującej kwoty odszkodowania należy mierzyć odległość metodą ortodromiczną, nie uwzględniająca portu przesiadkowego. Konsekwencją powyższego stanowiska jest przyjęcie koncepcji, że za lot uznaje się operacje lotnicze z punktu będącego miejscem wylotu do miejsca docelowego bez uwzględnienia sekwencji pośrednich, gdyż lot łączy między sobą port wylotu z portem przylotu. Z uwagi również na zawarcie w art. 8 ust. 1 pojęcia „lotu powrotnego”, zasadnym jest uznanie, że pojęcie lot oznacza trasę z miejsca wylotu do miejsca docelowego, niezależnie od występującej sekwencji lotów oraz ilości przesiadek.

Mając na uwadze powyższe wniosek o doprecyzowanie odnosi się do okoliczności bezspornej i wynikającej wprost z treści skargi. Przedmiotem postępowania administracyjnego jest skarga na lot na trasie ze Lwowa do Szczenia, który składał się z dwóch odcinków o dwóch numerach. Jako pasażer przyleciałem do miejsce docelowego powyżej 3 godzin lotem nr ......... dnia ............, co zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem TSUE stanowi podstawę do wypłaty odszkodowania. Zgodnie z art. 7 k.p.a. to na organie spoczywa ciężar dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego, w tym zweryfikowania, który lot był opóźniony z jakiego powodu. Skarga zawiera kompletne dokumenty w postaci kart pokładowych na LO... i LO.... oraz LO, którym faktycznie doleciałem do portu docelowego.

Mniej więcej coś takie napisałbym, ale nie jest to dokończone.
_________________
Image
Góra
 Profil Relacje PM off
2 ludzi lubi ten post.
junak1934 uważa post za pomocny.
 
      
#6867 PostWysłany: 01 Wrz 2019 10:35 

Rejestracja: 26 Paź 2012
Posty: 2334
Loty: 129
Kilometry: 292 570
niebieski
Mam taką zagwozdkę. Lot Warszawa - Toronto - Chicago. Warszawa Toronto obsługiwany przez Air Canada Rouge, drugi odcinek Air Canada. Odwołanie lotu następuje na drugim odcinku. Bilety sprzedała Air Canada. Obsługującym przewoźnikiem był Air Canada Rouge, ale problem dotyczył drugiego lotu. Zgodnie z ostatnimi orzeczeniami TSUE C-502/18 odpowiedzialność ponosi pierwszy przewoźnik, tylko że w wyroku mowa jest o przewoźniku mającemu siedzibę na terenie UE, a ACR ma siedzibę w Kanadzie. Niemniej odszkodowanie należy sie, bo wylot był z UE. Odwołanie lotu wynikało z warunków pogodowych, ale tu bardziej chodzi o zasadę, że odpowiedzialność ponosi pierwszy przewoźnik nawet jeśli jest z poza UE, jeśli problem wystąpił poza UE i dotyczył przewoźnika z poza UE.
_________________
Image
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#6868 PostWysłany: 02 Wrz 2019 16:49 

Rejestracja: 30 Maj 2012
Posty: 26
ansbach1 napisał(a):
Generalnie ULC nie rozumie chyba, że lot to nie każdy przelot samolotem, a trasa pokonywana z miejsca wylotu do miejsca docelowego, niezależnie z ilu odcinków się składa.

Skarżący pragnie wskazać, iż w rozporządzeniu niezdefiniowanym pozostało pojęcie „lotu”, .............


Dzięki wielkie !! Tak im dzisiaj odpisałem przez epuap, bo nie chcę marnować kasy na znaczki do buców. O wynikach poinformuje (pewnie za rok) :)
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#6869 PostWysłany: 03 Wrz 2019 16:18 

Rejestracja: 30 Paź 2014
Posty: 1
LOT 2. czerwca Gda > Waw > Wro, opóźniony o pół godziny start z Gdańska przez spóźniony przylot. Waw > Wro nie zaczekał paru minut i odleciał beze mnie. Nie znaleźli mi miejsca w następnym, ostatni tego dnia. Hotel, poleciałem rano, opóźnienie 13 godzin. Reklamacja i odpowiedź:

Cytuj:
Uprzejmie informujemy, iż opóźnienie rejsu LO3816 nastąpiło z przyczyn niezależnych od przewoźnika, tj. nałożenia przez Służby Kontroli Ruchu Lotniczego restrykcji związanych z ograniczeniem przepustowości przestrzeni powietrznej (ATFM).


Odwoływać się do ULC? Czekając na znalezienie miejsca w Waw zwróciłem uwagę pracownikowi LOT, że muszę przyjąć leki, których nie wziąłem ze sobą, jednak na pokład wzięto 5 innych osób, jako jedyny zostałem.
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#6870 PostWysłany: 03 Wrz 2019 17:04 

Rejestracja: 02 Mar 2012
Posty: 7797
złoty
@Przemek Filar Obecnie (po zmianach) do ULC nie ma sensu. Raczej pozew sądowy pozostaje a na pytanie o sens sam sobie musisz odpowiedzieć ;)
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#6871 PostWysłany: 03 Wrz 2019 18:25 

Rejestracja: 26 Paź 2012
Posty: 2334
Loty: 129
Kilometry: 292 570
niebieski
Mam identyczną sprawe w sądzie, opóźnienie wynosiło 17 minut oczywiście powod restrykcje. Nakaz wydany czekam na sprzeciw lub info o jego braku.
_________________
Image
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#6872 PostWysłany: 04 Wrz 2019 12:40 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06 Mar 2012
Posty: 1881
Loty: 277
Kilometry: 318 552
srebrny
Zostawie tu informacje dla potomnych bo sam jestem w szoku jak sprawy szybko sie potoczyly.
Lipcowy lot LH WRO - FRA - CPH. Samolot przylecial juz do WRO opozniony wiec we FRA tym bardziej byl okolo 30 minut po czasie. Oczywiscie nie wyrobilem sie na lot do CPH wiec przebookowali mnie na nastepny ktory ladowal w CPH 4,5h pozniej niz oryginalny.
I teraz najlepsze: przedwczoraj - 2.09 wyslalem w koncu reklamacje do Lufthansy a wczoraj - 3.09 - mialem juz maila zwrotnego z przeprosinami i oferta wyplacenia 250EUR, tylko prosili o doslanie zdjecia z dowodem osobistym.
_________________
//Bartek
Image
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#6873 PostWysłany: 04 Wrz 2019 12:56 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18 Sie 2011
Posty: 7366
HON fly4free
Fakt, LH działa w tym zakresie bardzo sprawnie. Jedynie ten wymóg zdjęcia budzi spore wątpliwości, o czym był nawet osobny wątek.

Wysłane z mojego CLT-L29 przy użyciu Tapatalka
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#6874 PostWysłany: 04 Wrz 2019 16:42 

Rejestracja: 20 Paź 2018
Posty: 770
Zbanowany
U mnie te same problemy z lotem :

Cytuj:
Ponownie uprzejmie wyjaśniamy, iż rejs LO 3850 został opóźniony w konsekwencji zderzenia z ptakiem samolotu zaplanowanego na to połączenie. Zgodnie z Rozporządzeniem (WE) 261/2004, zdarzenie takie jest traktowane jako okoliczność nadzwyczajna, niezawiniona przez przewoźnika i jako taka ogranicza ona jego odpowiedzialność.



:mrgreen: znów ptak, problem w tym, że na lotnisku agent i inni o żadnym ptaku nie mówili, samolot z tego co wiem też nocuje we Wro, więc jak mogą się podpierać takim kompromitującym argumentem?
_________________
Uważać na forumowych prawników, którzy bez umowy czy przyrzeczenia chcą jakieś pieniądze!

Image
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#6875 PostWysłany: 05 Wrz 2019 00:13 

Rejestracja: 15 Sty 2015
Posty: 2
Dzisiaj miałem nieprzyjemność czekania w nocy na lotnisku w tureckiej Antalyi na lot opóźniony o prawie 4 godziny.
Linie jakimi leciałem to SuneExpress. Czy z racji tego że przewoźnik jest zarejestrowany poza UE i lot był z kraju spoza UE to nie mam prawa ubiegać się o odszkodowanie?
Jest jakieś prawo obejmujące takie loty?
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#6876 PostWysłany: 05 Wrz 2019 00:48 
Król Ż
Awatar użytkownika

Rejestracja: 07 Paź 2014
Posty: 6252
Loty: 477
Kilometry: 1 011 329
Lądowałeś w Unii pisz :)


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
_________________
Tolerancja kończy się tam, gdzie zaczynają się prawa człowieka
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#6877 PostWysłany: 05 Wrz 2019 05:12 

Rejestracja: 21 Wrz 2012
Posty: 1963
platynowy
@Dax13
Skoro piszesz ze SunExpress jest spoza UE to odszkodowanie w tym wypadku sie nie nalezy.
Góra
 Profil Relacje PM off
Kravkrk lubi ten post.
Kravkrk uważa post za pomocny.
 
      
#6878 PostWysłany: 06 Wrz 2019 02:38 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 Maj 2017
Posty: 343
Niby dlaczego? Przewoźnik może być zarejestrowany w kraju pod dnem oceanu, ale realizując loty do danego państwa, musi zaakceptować warunki i prawa tego kraju w kwestii lotnictwa. Ja na przykład walczyłem (skutecznie) o odszkodowanie od Air Canada na mocy prawa izraelskiego, i to jako obcokrajowiec, a prawo to jest nawet trochę lepsze od unijnego - daje ok. 770 EUR za opóźnienie zamiast 600 EUR jak w UE.
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#6879 PostWysłany: 06 Wrz 2019 02:54 

Rejestracja: 29 Cze 2015
Posty: 8588
złoty
@Sz@lony
Cytuj:
Przewoźnik może być zarejestrowany w kraju pod dnem oceanu, ale realizując loty do danego państwa, musi zaakceptować warunki i prawa tego kraju w kwestii lotnictwa

A jak one brzmią w przypadku opisanym przez @Dax13?
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#6880 PostWysłany: 06 Wrz 2019 06:55 

Rejestracja: 20 Paź 2018
Posty: 770
Zbanowany
Czy linia lotnicza, która nie chce wypłacić odszkodowania za opóźniony rejs może się tłumaczyć zderzeniem z ptakiem danego samolotu zaplanowanego na dany rejs gdy zderzenie to odbyło się na wcześniejszym locie, ale tej samej maszynie? JAK rozumiem LOT chce mi powiedzieć, że ten sam samolot złapał jakiegoś bird strike'a na jednym rejsie i przez to nastąpiło opóźnienie kolejnego bo ta sama maszyna była zaplanowana.
_________________
Uważać na forumowych prawników, którzy bez umowy czy przyrzeczenia chcą jakieś pieniądze!

Image
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 9475 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1 ... 341, 342, 343, 344, 345, 346, 347 ... 474  Następna

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 3 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Przeszukaj temat:
  
phpBB® Forum Software © phpBB Group