Akceptuję i chcę ukryć komunikat Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Technologię tę wykorzystują również nasi partnerzy. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej.



Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 17 posty(ów) ] 
Autor Wiadomość
#1 PostWysłany: 18 Sty 2017 14:19 

Rejestracja: 18 Sty 2017
Posty: 1
Witam,

kilka dni temu odbyłem lot Norwegianem Kraków-Oslo-Nowy Jork (JFK). Kupując bilet w systemie Norwegiana widniała informacja, iż obsługującym samolotem jest Boeing 787 (Dreamliner) - takiej maszyny się spodziewałem, ale jednak ostatecznie linia lotnicza podstawiła 17-letniego Airbusa A330 należącego do innej linii. Komfort lotu był więc istotnie niższy, zwłaszcza biorąc pod uwagę, iż w Airbusie nie działał nawet system rozrywki pokładowej. Norwegian poinformował mnie na kilka dni przed datą wylotu, iż taka zmiana zajdzie miejsce w przypadku lotu w piątek i umożliwił przebookowanie biletu na niedzielę, co też uczyniłem, mając nadzieję polecieć Dreamlinerem wtedy - jednakże bezskutecznie. Czy ta sytuacja stwarza prawo do ubiegania się o odszkodowanie, i jeśli tak, w jaki sposób powienienem go dochodzić?

Dziękuję i pozdrawiam
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
Przedłużony weekend w Stambule za 889 PLN. Loty Turkish Airlines z Krakowa + 3 noce w 4* hotelu Przedłużony weekend w Stambule za 889 PLN. Loty Turkish Airlines z Krakowa + 3 noce w 4* hotelu
Wycieczka na Majorkę od 1224 PLN. Loty z Warszawy, transfery i 4 noclegi z widokiem na morze Wycieczka na Majorkę od 1224 PLN. Loty z Warszawy, transfery i 4 noclegi z widokiem na morze
#2 PostWysłany: 18 Sty 2017 14:26 

Rejestracja: 29 Cze 2015
Posty: 8592
złoty
A jaką konkretnie szkodę poniosłeś?
Góra
 Profil Relacje PM off
4 ludzi lubi ten post.
 
      
#3 PostWysłany: 18 Sty 2017 14:27 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 Sie 2012
Posty: 3536
srebrny
musisz pisać na Berdyczów bo oczywiście przysługuje ci sute odszkodowanie, dwa bilety do kina i darmowy napój
_________________
Image
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#4 PostWysłany: 18 Sty 2017 14:35 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 15 Mar 2013
Posty: 2923
Loty: 476
Kilometry: 1 136 630
niebieski
Mysle, ze warto napisac reklamacje, zeby upomniec sie o brak systemu rozrywki pokladowej w samolocie zastepczym. Otrzymales inny produkt, niz kupiles. Ewentualnie brak wireless, jesli taki mial byc. British Airways dawalo kiedys za brak rozrywki pok. vouchery £25, moze Norwegian tez cos da.
_________________
Carpe Diem.
Góra
 Profil Relacje PM off
mashacra lubi ten post.
 
      
#5 PostWysłany: 18 Sty 2017 14:37 

Rejestracja: 29 Cze 2015
Posty: 8592
złoty
Cytuj:
Otrzymales inny produkt, niz kupiles

Kupił przelot samolotem i to otrzymał. Gdzie są gwarancje konkretnego wyposażenia, umilającego podróż?
Góra
 Profil Relacje PM off
2 ludzi lubi ten post.
 
      
#6 PostWysłany: 18 Sty 2017 14:40 

Rejestracja: 12 Kwi 2010
Posty: 681
niebieski
Trudne Sprawy. Uderz do nich

Wysłane z mojego SM-A510F przy użyciu Tapatalka
_________________
Image
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#7 PostWysłany: 18 Sty 2017 14:52 

cicerone napisał(a):
Czy ta sytuacja stwarza prawo do ubiegania się o odszkodowanie, i jeśli tak, w jaki sposób powienienem go dochodzić?

W teorii stwarza możliwość. Przeczytaj punkt 'IV. Transport' z tego linku: https://uokik.gov.pl/download.php?plik=9434
To jest tak zwana "Tabele Frankfurcka". Nie jest to dokument w żaden sposób wiążący przewoźnika, ale sądy w UE przywykły orzekać odszkodowanie za nienależyte wykonanie umowy przewozu, obliczając odszkodowanie z tej tabeli. W Twoim przypadku myślę, że byłoby to 5-10% wartości biletu. Oczywiście napisz do Norwegian, zwrócić im uwagę na Tabelę i poproś o stanowisko. Ale śmiem wątpić, żeby sami z siebie coś zaproponowali. Możesz zawsze zapytać w UOKiK, ale podejrzewam że napiszą Ci to samo.
Góra
 PM off
mahalnet lubi ten post.
 
      
#8 PostWysłany: 18 Sty 2017 14:57 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 Wrz 2014
Posty: 171
Loty: 814
Kilometry: 2 753 202
Kilka lat temu dostałem maila od Lufthansy z przeprosinami, za usterkę systemu rozrywki podczas ostatniego lotu. W ramach przeprosin dostałem 5000 mil na konto M&M. Najciekawsze jest to, że w ogóle nie wiedziałem o żadnej usterce, bo to był nocny lot i całą podróż spałem :)
Może Norwegian też okaże się taki szczodry?
Góra
 Profil Relacje PM off
2 ludzi lubi ten post.
 
      
#9 PostWysłany: 18 Sty 2017 14:58 

Rejestracja: 29 Cze 2015
Posty: 8592
złoty
@‌MacKoz‌
Cytuj:
To jest tak zwana "Tabele Frankfurcka".

Tabela ta dotyczy świadczenia usług turystycznych - nie usług przewozu, a już na pewno nie przewozu lotniczego.
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#10 PostWysłany: 18 Sty 2017 15:11 

@‌boots‌

Link to tabeli wyżej, punkt IV.Transport Skoro jest bez mocy prawnej, to nie widzę przeszkód żeby nie stosować jej do przewoźnika lotniczego.

Załączniki:
tf.png
tf.png [ 335.46 KiB | Obejrzany 4730 razy ]
Góra
 PM off  
      
#11 PostWysłany: 18 Sty 2017 15:18 

Rejestracja: 29 Cze 2015
Posty: 8592
złoty
@‌MacKoz‌
Przeczytaj, czego dotyczy tabela.
Cytuj:
Skoro jest bez mocy prawnej, to nie widzę przeszkód żeby nie stosować jej do przewoźnika lotniczego.

Nie rozumiem tego zdania.
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#12 PostWysłany: 18 Sty 2017 16:03 

Wiem o co Ci chodzi: że np.prawo w Polsce nie określa takich przypadków jak pogorszenie warunków podróży czy brak rozrywki na pokładzie samolotu (przynajmniej ja nie kojarzę, żeby coś takiego było). No, ale to nie znaczy, że sprawa jest zamknięta i (ewentualny) sąd nie podzieli argumentacji i odrzuci wniosek już na wstępie. Cytuję UOKiK: "Wyniki wykładni przepisów, w szczególności Konwencji Montrealskiej oraz Rozporządzenia nr 261/2004/WE, prowadzą do wniosku, iż możliwość dochodzenia zadośćuczynienia za krzywdy i straty moralne oraz za szkody niemożliwe do ścisłego określenia nie jest z góry wyłączona."
Można się też zastanowić czy takie udogodnienia (system rozrywki) są lub nie usługą dodatkową do usługi przewozu? Jeżeli uznamy, że są, to czy pasażer nie poniósł krzywdy przez obniżenie komfortu w przypadku ich braku? Oczywiście, że to są dywagacje i procesowanie się nie ma sensu, bo to wartość kilkudziesięciu złotych.
Dodatkowo wyjaśnienie : 'Skoro jest bez mocy prawnej, to nie widzę przeszkód żeby nie stosować jej do przewoźnika lotniczego.' - chodziło mi o to, że sąd orzekając odszkodowanie (o ile je będzie orzekał) będzie je jakoś określał. Wtedy ta tabela będzie w użyciu, bo ma już gotowy wzorzec.
Dużo ciekawych informacji jest w tym dokumencie: http://tnij.org/q1pofpo
Reasumując - ja tu widzę cień szansy, że jakiś facet z łańcuchem się nad tym pochyli. Ale to nie ma sensu ze względu na małą wartość sprawy i dużo 'kombinowania'. Jedyne co ma sens to gnębienie linii lotniczej.
Góra
 PM off  
      
#13 PostWysłany: 18 Sty 2017 16:28 

Rejestracja: 10 Lip 2013
Posty: 88
Loty: 274
Kilometry: 806 939
Myślę, że reklamacja ma sens. Jeśli jedziesz do hotelu i masz mieć pokój z balkonem, a na miejscu okazuje się że nie masz to składasz reklamację i zawsze coś ugrasz. Pytanie jak jest z liniami lotniczymi - na stronie piszą wyraźnie że Dreamliner (żeby cię skusić do kupienia biletu) więc powinni się wywiązać z tej informacji.
_________________
Image
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#14 PostWysłany: 18 Sty 2017 16:41 

Rejestracja: 02 Kwi 2015
Posty: 1815
niebieski
Większość linii w regulaminach zastrzega możliwość zmiany maszyny wykonującej lot.

Swojego czasu (bodajże w okolicach 2012 roku) LOT reklamował lot do Pragi Dreamlinerem, który ostatecznie został wykonany na E195. Nikt nie dostał żadnej rekompensaty, bo na ogół przewoźnicy zastrzegają sobie taką możliwość.

Mimo wszystko zacząłbym od napisania rzeczowego maila do Norwegiana i prośby o poradę do Rzecznika Konsumenta, który jednoznacznie może stwierdzić, czy masz jakieś prawo do zadośćuczynienia.
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#15 PostWysłany: 18 Sty 2017 17:00 

Ale ciekawe jest, że Norwegian sam przyznaje że zmiana samolotu jest istotną zmianą warunków umowy. Jak inaczej wytłumaczyć fakt kontaktu z pasażerem i danie mu możliwości przebookowania lotu na późniejszy, żeby mógł polecieć danym modelem samolotu.
Góra
 PM off
Tom K lubi ten post.
 
      
#16 PostWysłany: 18 Sty 2017 17:56 

Rejestracja: 29 Cze 2015
Posty: 8592
złoty
Ja nie widzę żadnych szans na skuteczne dochodzenie roszczeń z następujących powodów:
- brak możliwości wykazania, że dłużnik nienależycie wykonał zobowiązanie
- brak możliwości wykazania wysokości szkody
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#17 PostWysłany: 18 Sty 2017 19:00 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 15 Mar 2013
Posty: 2923
Loty: 476
Kilometry: 1 136 630
niebieski
Widze, ze od razu wyciagneliscie armaty. A wystarczy zaczac od kontaktu z dzialem obslugi Norwegiana. Nie powolywac sie na to, ze mial byc Dreamliner, tylko na to, ze nie byly dostepne elementy serwisu reklamowanego na stronie Norwegiana. Zreszta zgadzam sie z tym, ze skoro Norwegian pozwalal na zmiane rezerwacji z tego powodu, to raczej uwazaja to za obnizenie standardu.

"Entertainment at your fingertips

Flying long haul doesn't have to be a bore. On board our 787 Dreamliner you'll have your very own state-of-the-art entertainment system in front of you loaded with:

hours and hours of movies and TV shows
addictive games
our award-winning interactive 3D map with travel tips for your destination

Oh, and not to mention that you’ll find a power outlet and USB charger right by your seat, so you can keep your devices charged throughout the flight."
_________________
Carpe Diem.
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 17 posty(ów) ] 

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 4 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Przeszukaj temat:
  
phpBB® Forum Software © phpBB Group