Autor: | Washington [ 18 Lut 2014 15:33 ] |
Temat postu: | Izrael – krajobrazowa objazdówka w 5 dni |
Będzie to nieco bardziej opisowa relacja niż moje poprzednie, ale mam nadzieję że Was nie zanudzi (ostatnio to w końcu popularny temat na forum) – zawsze można obejrzeć same zdjęcia ![]() Wstęp O podróży do Izraelu myślałem już od jakiegoś czasu. Powodów było co najmniej kilka. Ziemia święta – miejsce wydarzeń opisywanych w biblii, czyli możliwość ujrzenia historii na własne oczy. Ciekawe, czasem niespotykane gdzie indziej zjawiska przyrodnicze takie jak Morze Martwe, znajdujące się jednocześnie w najgłębszej depresji na świecie. Czy w końcu Izrael jako miejsce szeroko opisywane przez media ze względu na konflikt Żydowsko-Palestyński – a miałem okazję się przekonać już kilka razy że obraz medialny jest całkowicie różny od tego który można zobaczyć własnymi oczami. Niestety loty nie były za tanie (czasem w szalonej środzie lotu trafiała się jakaś sensowna promocja), a na miejscu jeszcze drożej - odkładałem to państwo na później. A potem Wizzair zaczął latać z Polski za świetne pieniądze. I nastąpił wysyp relacji na naszym forum które stanowiły inspirację do zaplanowania trasy takiej podróży (największą chyba relacja "Izrael: trzy morza w sześć dni", ale to może dlatego że pojawiła się jako pierwsza, a może dlatego że koncentrowała się na przyrodzie a nie zabytkach). A jak już w głowie sobie jakąś trasę zaplanuję, to tylko kwestią czasu jest jej realizacja ![]() ![]() Bilety na 5 dni w Izraelu pod koniec stycznia były, trzeba było zacząć konkretne przygotowania. Jako że kraj jest to baardzo drogi, zdecydowaliśmy się na nocleg pod namiotem. Jeśli namiot, to koniecznie samochód (dojazdy na darmowe kempingi, które jednak najczęściej są poza miejscami gdzie dociera autobus) – zyskaliśmy dodatkowo bardzo wiele na mobilności, rzeczy koniecznej przy tak krótkim czasie pobytu jeśli interesuje nas intensywne zwiedzanie. Auto wynajęliśmy z Budget, płacąc trochę drożej, ale nie musieliśmy dokonywać przedpłaty, której się obawiamy podróżując z nie do końca kartą kredytową ![]() Dzień 0 Przylot Do Tel Avivu przylatujemy po 20. Jesteśmy ciekawi jak to będzie z tą kontrolą – niektórzy pisali o kilku godzinnych przesłuchaniach, inni że bez problemu. A u nas było.. ciekawie ![]() ![]() ![]() ![]() Sama droga spokojna – dobrze oznaczona, szeroka, ruch nieduży. Dopiero kilkadziesiąt kilometrów za Jerozolimą (czyli już na terytorium Autonomii Palestyńskiej, jednak na drodze będącej pod kontrolą Izraela) natykamy się na checkpoint, 2 znudzonych młodziaków z wielkimi karabinami, zaczynają do nas po żydowsku, my odpowiadamy że nie rozumiemy, czy może po angielsku powtórzyć, na co mówią "aa, tourist" i machają ręką by jechać dalej. Taki krótki rytuał odprawimy jeszcze wielokrotnie (przy czym tylko jeszcze jeden raz w samej Palestynie). Dojeżdżamy na parking przy publicznej plaży (w nocy bezpłatny – szlaban jest otwarty) i pośród innych namiotów szybko rozbijamy swój – Żydzi lubią kempingi, namiotów jest naprawdę sporo. Dobrze że mamy śpiwory i termo odzież – w nocy robi się zimno. A my musimy się wyspać – jutro wstajemy przed 5 rano! Dzień 1 Masada – Ein Gedi NP – Ein Gedi Czemu tak wcześnie? Chcemy bowiem przywitać wschód słońca ze szczytu starożytnej twierdzy Masada, wpisanej na listę światowego dziedzictwa UNESCO ![]() Żeby dostać się na górę przed wschodem słońca trzeba wspiąć się stromą, wąską ścieżką (wstęp od 5:30, idzie się podobno minimum ok 40min, my truchtając doszliśmy w 25min - trochę zaspaliśmy i śpieszyliśmy się bo zaczęliśmy wchodzić o 6, a wschód słońca planowany był na 6:35) – można się zmęczyć! Jako że jest to park narodowy wstęp kosztuje 23nis od osoby dla studenta (wszystkie parki w których byliśmy były w tej cenie) – ale myślę że było warto ![]() Znacznie spokojniej schodzimy na dół, to nie koniec trekingu na dziś. Następnym naszym punktem na liście jest bowiem park narodowy (oaza) Ein Gedi. Która nas nie rozczarowała. Tam na nas czekały koziorożce nubijskie i góralki syryjskie. No i piękne krajobrazy – udaliśmy się standardową ścieżką – najpierw do wodospad Dawida a potem do znajdującej się nad nim jaskini Dodim. Mimo że był styczeń woda była w sam raz żeby się ochłodzić po wspinaczce krótką kąpielą. Niech nikogo bowiem nie zmyli fakt że wodospad jest niski – by dostać się nad niego trzeba iść mocno na około. Cieszyliśmy się że zrobiliśmy to wcześnie rano, bowiem gdy schodziliśmy na dół naszych uszu dobiegły przeraźliwe ryki.. Tak, to wycieczki szkolne. Z góry wyglądały jak wąż z dołu, będąc przy kilkuset dzieciach trzeba było po prostu uciekać;) Zdziwił nas tylko fakt że były to same dziewczynki, wszystkie w czarnych spódnicach, ale już z górną częścią ubrania dowolną. Po takich wędrówkach czas nadszedł na zasłużony relaks w Morzu Martwym. Tu wskazówka praktyczna – niestety parking pod plażą publiczną jest płatny. A pan parkingowy na pytanie czy wie gdzie można zaparkować niedaleko bezpłatnie spojrzał się na nas jak na debili i zapytał "Czy naprawdę sądzicie że odpowiem na takie pytanie? Ja mam dzieci do wykarmienia". Otóż my nie mamy i Wam odpowiemy ![]() ![]() ![]() To nieprawda że nie da się leżeć w Morzu Martwym na brzuchu – jest to jednak bardzo trudne, nogi wypycha ci do góry, przez co automatycznie twarz wędruje do wody – co może być niebezpieczne (a już na pewno wielce nieprzyjemne – mi dostała się kropelka wody do nosa jak wbiegałem – piekło mnie i katar miałem przez 40min), nie radzę próbować niedoświadczonym pływakom! Niebezpieczeństw jest na tym terenie zresztą wiele – cały teren jest pełen tzw "sink holes" – obszarów grożących zawaleniem (z powodu wypłukanych pokładów soli) - dlatego też dostępne są jedynie dwie publiczne plaże, spora część Morza Martwego jest zaś odgrodzona drutem kolczastym.. Jakkolwiek ciekawa nie była by kąpiel, nie jest to rozrywka na cały dzień (mimo że temperatura sprzyjała – 26 stopni powietrze, woda pewnie niewiele mniej) – ani nie da się poleżeć na plaży (ew w wodzie można ![]() ![]() ![]() ![]() Gdyby nie tablica informująca że to tu, ciężko było by dojść do wniosku że to kemping. Tablica ta ostrzegła nas również przed skorpionami i wężami ![]() Po długim dniu jeszcze przed zmrokiem (przed 17!) z łatwością zasypiamy. CDN |
Autor: | becool [ 18 Lut 2014 15:41 ] |
Temat postu: | Re: Izrael – krajobrazowa objazdówka w 5 dni |
piękna relacja! czekam na ciąg dalszy;) |
Autor: | Tom K [ 18 Lut 2014 17:23 ] |
Temat postu: | Re: Izrael – krajobrazowa objazdówka w 5 dni |
Anonymous napisał(a): Ale ,że taki wyga miał problemy z kontrolą przy wjeżdzie ? ![]() W sumie kazdemu może się zdarzyć. ![]() Ależ wyga nie miał problemów. Pani Wygówna miała ![]() |
Autor: | Washington [ 18 Lut 2014 17:51 ] |
Temat postu: | Re: Izrael – krajobrazowa objazdówka w 5 dni |
Dzięki ![]() No niestety Pani Wyga ![]() ![]() ![]() |
Autor: | Washington [ 18 Lut 2014 21:15 ] |
Temat postu: | Re: Izrael – krajobrazowa objazdówka w 5 dni |
Dzień 2 – Park Timna – Eilat – Czerwony kanion Nasz dzień zaczyna się zanim poprzedni zdążył się skończyć.. Tuż po pierwszej w nocy budzi nas zimno. A jesteśmy w namiocie (standardowy T2 z decathlonu), w śpiworach, z termo bielizną, i w bluzie. W dodatku wicher miota połami naszego namiotu na prawo i lewo, hałas też nie pomaga w zaśnięciu. Szybko się ubieramy w co tylko nam zostało (dodatkowa bluza i kurtka). Jednak wytrzymujemy tak jedynie do ok 4 rano. Jest przeraźliwe zimno. Co prawda mój śpiwór jest malutki, ale lipny jeśli chodzi o zdolności termoizolacyjne (S15 ultralight, też z decathlonu) - ma limit cieplny 11 stopni. Jednak śpiwór mojej drugiej połówki ma limit 0 stopni i też jest jej za zimno.. Szybka decyzja, idziemy spędzić resztę nocy w samochodzie. Na krótko odpalamy ogrzewanie, po 10 minutach robi się ciepło, wyłączamy silnik i dosypiamy resztę nocy już spokojnie. I tu uwaga dla wszystkich – tak, w Izraelu jest ciepło, nawet w zimie, ale na pewno czytaliście w niejednej książce podróżniczej/przygodowej że pustynie mają to do siebie że w dzień panuje upał, a w nocy jest okrutnie zimno – otóż sprawdziliśmy empirycznie, to prawda ![]() Dalsza część dnia jest jednak duużo przyjemniejsza. Odwiedzamy park krajobrazowy Timna – nie jest on parkiem narodowym, więc niestety cenę za wejście ma sporo wyższą – 40nis dla studenta. Ale krajobrazy rzeczywiście są świetne. Różnego rodzaju formacje skalne poddane działaniu erozji podobają nam się bardzo. Park jest ogromny, dlatego jego zwiedzanie jest możliwe tylko dla osób zmotoryzowanych. Podjeżdża się kawałek autem, zwiedza na piechotę dany obszar, po czym jedzie dalej. Całość spokojnie starcza na kilka godzin. Usatysfakcjonowani możemy ruszyć w kierunku Morza Czerwonego. Naszym celem oczywiście jest Eilat, a dokładnie znajdująca się tam rafa koralowa. Kolejny park narodowy, kolejne 23nis. Niestety pogoda przestała nam sprzyjać, jest pochmurnie i wietrznie, 18 stopni maximum. Po tak spędzonej nocy ![]() ![]() Same korale nie są w najlepszym stanie, ale ilość i kolory ryb rafowych aż nadto to kompensują ![]() Szybki prysznic i ruszamy dalej. Najpierw krótkie uzupełnienie zapasów o chleb i serek topiony, potem zahaczamy o stację benzynową (i dobrze! Przy granicy Egipskiej ceny paliwa są ponad 1nis tańsze za jeden litr! A normalna cena 7,48 pozostawia wiele do życzenia :/) i jedziemy do Czerwonego kanionu. Nie jest to miejsce szeroko znane, w LP jest tylko jednozdaniowa wzmianka o nim, a było to jedno z najładniejszych miejsc w Izraelu jakie widzieliśmy! Szkoda tylko że byliśmy tuż przed zmrokiem, było już dość ciemno. Mała wskazówka jak tam trafić (ciężko znaleźć to info) – 19km za ostatnim rondem w Eilacie jadąc drogą 12 po prawej stronie będzie mała tabliczka – należy skręcić w prawo w pustynną drogę i jechać nią ok 1,5km i jesteśmy na miejscu. Są możliwe dwie trasy (kółka), jedna krótka, do zrobienia w 45min, druga na o ile pamiętam 4h. Zadowoleni możemy jechać do miejsca naszego kolejnego noclegu – na skrawek pustyni pod Mitzpe Ramon, gdzie powinien znajdować się kemping. Zanim tam docieramy, mijamy kolejny checkpoint (znany już Wam krótki rytuał się odbywa), po czym stojącą na awaryjnych ciężarówkę wojskową – z pobocza macha nam młoda dziewczyna w mundurze wojskowym byśmy się zatrzymali. Co oczywiście robimy i pytamy się jak możemy pomóc. Mówi że zepsuła im się ciężarówka, jest ciemno i zimno, a oni czekają już 5h na pomoc z bazy. Czy nie mamy jakiegoś jedzenia, czegokolwiek bo robią się już strasznie głodni ![]() ![]() ![]() ![]() Dzień 3 - Mitzpe Ramon – Ein Avdat – Beit Guvrin Dzień zaczynamy od spaceru po największym kraterze świata – kraterze Ramon. Który kraterem tak naprawdę nie jest, przynajmniej jeśli chodzi o język polski – my bowiem nazywamy tak zagłębienia w terenie powstałe w wyniku uderzenia meteorytu bądź działalności wulkanicznej, tu zaś mamy do czynienia z działaniem erozji – mowa więc o Machtesh, unikalnej dla Izraela formacji geologicznej. Jak zwał tak zwał, krajobraz jest księżycowy. My na miejsce startu spaceru (nie wyobrażamy sobie dnia na wycieczce bez odrobiny ruchu) wybraliśmy HaMinsara, gdzie można spotkać charakterystyczne skalne słupy. To nie kostka brukowa ![]() Powiedzmy sobie szczerze – spacer we wnętrzu krateru fajny, ale widoki z góry, z miasteczka są dużo lepsze. Tu też spotkaliśmy wycieczkę Żydów, ale dość specyficzną. Otóż kilkunastu młodych ludzi (też dziewczyny) w cywilnych ubraniach chodziło podziwiać widoki z karabinami ![]() Ciekawie to wyglądało, nie czuć jednak było żadnego zagrożenia, ot taki mają klimat, że sparafrazuje słynne ostatnimi czasy słowa ![]() ![]() Jednak naprawdę ładnie jest w samym kanionie - trzeba użyć drugiego wejścia do parku, znajdującego się dalej, tuż przed miejscowością Sde Boker. Tu widoki są zdecydowanie lepsze. Kolejne dobrze wydane 23nis ![]() Nasyciliśmy się widokami, no to w drogę. Tuż przy wyjeździe z Sbe Boker na oko 80 letnia pani łapie stopa, jednak po krótkiej rozmowie na migi ustalamy że nie chce jechać w tą stronę co my. Trudno, tym razem nie pomożemy ![]() Kolejny checkpoint, i kolejni stopowicze ![]() ![]() Godne zakończenie fajnego dnia, jedziemy pod Jerozolimę, tuż obok miasteczka Ora, znaleźć nasz kemping. Będąc już na miejscu przechodzimy chwilę zwątpienia, jedziemy bowiem przez te góry, i jedziemy, a tu nadal nie ma wjazdu do naszego parku. Dopiero wraz z ostatnimi promieniami zachodzącego słońca znajdujemy nasz las, z miejscem pod namiot i źródłem wody. I znów próbujemy przespać się w namiocie, jednak w górach pod Jerozolimą jest nadal zimno, kończymy nasz sen zatem w samochodzie ![]() CDN |
Autor: | olus [ 19 Lut 2014 00:23 ] |
Temat postu: | Re: Izrael – krajobrazowa objazdówka w 5 dni |
A mi z kolei fajnie poczytać i pooglądać zdjęcia z miejsc w których byłam. No i zazdroszczę tego Czerwonego Kanionu, do którego nam nie udało się niestety trafić. |
Autor: | jajacekk [ 19 Lut 2014 02:14 ] |
Temat postu: | Re: Izrael – krajobrazowa objazdówka w 5 dni |
Brawo. |
Autor: | cypel [ 19 Lut 2014 10:59 ] |
Temat postu: | Re: Izrael – krajobrazowa objazdówka w 5 dni |
brawa, że nie skupiliście się tylko na rajdzie po "kościołach" i odwiedziliście niesztampowe miejsca o walorach przyrodniczych |
Autor: | AJAJ [ 19 Lut 2014 12:29 ] |
Temat postu: | Re: Izrael – krajobrazowa objazdówka w 5 dni |
Super! Taka relacja była nam potrzebna;) Mamy właśnie bilety na końcówkę marca do Tel-Aviv, na taki sam okres czasu, też z samochodem i planujemy zrobić bardzo podobną trasę (o czerwonym kanionie tylko nie wiedzieliśmy,za co dzięki!) Nie wiem ejszcze jak Wy, ale my odpuszczamy totalnie północ jak Haife, Akka czy Nazaret; byliście w Dolphin Reef lub Safari Park w Ramat Gan? różnica jest taka, że jest nas 4ka i nadal wahamy się między namiotami a couchsurfingiem. Na początek mam kilka pytań (dobra wyszło ich sporo:)), choć w miarę ustalania dalszego planu naszej wycieczki pewnie będzie ich więcej. Jeśli, któreś pytania są zbyt banalne, wybacz ![]() 1. ile zajął Wam dojazd z lotniska do miejsca noclegowego przy Masadzie? Planowaliśmy zacząć zwiedzanie od Jerozolimy/Hebronu, ale po przeczytaniu Twojej relacji chyba będę głosować za takim obrotem wyjazdu:) 2. Ile zrobiliście km podczas całego wypadu? Coś takiego http://goo.gl/maps/Z1pjq ? ![]() 3. Pewnie będzie o tym w dalszej części Twojej relacji, jeśli tak pomiń odpowiedzi na te pytania teraz:) Jak z parkingiem w okolicach Jerozolimy oraz Palestynie? Oraz jak z samym podróżowaniem samochodem po obszarach Palestyny (Betlejem? Herbon? Jeryho? jeśli,w którymś byliście - my chyba postawimy na Hebron, na więcej czasu pewnie zabraknie) napotkaliście jakieś problemy? 4. Gdzie najlepiej tankować? Pamiętasz może ile mniej więcej litrów paliwa Wam ubyło podczas całego wyjazdu? 6. Czy możesz podać konkretne namiary na campingi? 7. Gdzie braliście prysznice/kąpiele? ![]() 8. Wypożyczenie samochodu - braliście opcje z ubezpieczeniem? 9. Czerwony kanion - tego nie mieliśmy w planach, ale dopisujemy! udało Ci się znaleźć jakieś większe wzmianki o tym miejscu? 10. korzystaliście tylko z przewodnika LP? Dzięki!!!! ![]() ![]() ![]() |
Autor: | maxima [ 19 Lut 2014 12:57 ] |
Temat postu: | Re: Izrael – krajobrazowa objazdówka w 5 dni |
ad. 3. my jechaliśmy od Tyberiady do Jerozolimy przez Palestynę ze stopem w Jerychu. W jerychu nie było żadnych problemów. Fakt że podjechalismy na Górę Kuszenia i parking był pod kolejką. Nie było żadnych problemów, ludzie mili i pomocni ad. 4. z moich obserwacji wynika że paliwo jest o 1nis tańsze w Palestynie. W Izraelu po 7,4nis, a w Palestynie było po 6,4 nis. Co do płatności kartą (korzystałam z MC) to dodam, że płacąc w Izraelu nie doliczają opłaty za transakcję zagraniczną i traktują jak Europę, a płacąc w Palestynie już doliczają ta opłatę ad. 8 my braliśmy z ubezpieczeniem, bo mieliśmy automat i do tej pory mniejsze doświadczenie. Rezerwacja przez auto4free.pl |
Autor: | wdrozdik [ 19 Lut 2014 13:07 ] |
Temat postu: | Re: Izrael – krajobrazowa objazdówka w 5 dni |
ekstra relacja! |
Autor: | Washington [ 19 Lut 2014 19:16 ] |
Temat postu: | Re: Izrael – krajobrazowa objazdówka w 5 dni |
Raz jeszcze dziękuję za miłe słowa, aż chce się pisać dalsze relacje ![]() O kosztach całkowitych i szczegółowych napiszę w podsumowaniu, czyli prawdopodobnie jeszcze dziś wieczorem, proszę więc o chwilę cierpliwości. Co do pytań AJAJ Północ pominęliśmy, w pierwotnych planach miała być 5 dnia, ale byliśmy trochę zmęczeni tempem zwiedzania z poprzednich dni i przeznaczyliśmy ostatni dzień na relaks. Nad Dolphin Reef myśleliśmy, ale ceny są jak dla nas zaporowe.. 74 nis wstęp by z pomostu zobaczyć delfiny (choć gdzieś znalazłem niesprawdzoną informację że dla studentów 40?) , 339 za nurki ![]() ![]() ![]() 1) nam zajął trochę dłużej bo była wizyta w sklepie, ale wyglądało to mniej więcej tak: do najbliższego od lotniska otwartego w szabas sklepu (może komuś się przyda - znajdującego się tu https://maps.google.pl/maps?q=31.982235 ... 1&t=m&z=16, obok jest też czynny do 23 jakby komuś na lotnisku za długo zeszło https://maps.google.pl/maps?q=31.963304 ... 1&t=m&z=17 ) dotarliśmy ok 21:30, wyszliśmy z niego na pewno tuż przed 22 a dotarliśmy do Ein Gedi ok 23:30 - czyli ok 1,5h jazdy. 2) mniej więcej 935km, dokładna trasa w podsumowaniu ![]() 3) O tym będzie dokładniej w dzisiejszej części 4) Tak jak napisałem najtańsza benzyna jaką widzieliśmy była w okolicach Eilatu, różnica jest bardzo duża (ok 6,2 vs 7,45), więc najlepiej napełnić tam bak do pełna. Gdzie indziej podobne ceny, z różnicą rzędu 2-3 groszy (na lotnisku trochę drożej, ale też nie jakoś przesadnie). Jedynie tankowanie jest dosyć dziwne, bo normalnie terminale są bezobsługowe - wkładasz kartę, płacisz i tankujesz, tyle że terminale są tylko w ichniejszym języku.. musisz więc najpierw pójść do gościa w budce, on skanuje Twoją kartę, a potem tankujesz - kwotę automatycznie Ci pobierze, nie musisz chodzić z powrotem do obsługi (choć ja chodziłem upewnić się czy aby na pewno to już wszystko ![]() ![]() 6) Do szukania kempingów używaliśmy podanej na forum strony http://www.tiuli.com/map.asp?lon=35.212 ... 34&lng=eng - jak łatwo się domyśleć zielony namiot to miejsca kempingowe - po kliknięciu na konkretne miejsce przenosi do strony z opisem gdzie zawarte są informacje czy da się dojechać autem, czy jest woda, czy są toalety; Namiary na "moje" miejsca: pierwszy noc na parkingu w Ein Gedi (jest woda, prysznice, toalety - tylko przyjechać w nocy jak już jest bezpłatny) o tu https://maps.google.pl/maps?q=31.458869 ... 1&t=m&z=16 Druga noc najbliższy Timny który był dostępny dla osobówki (jest jeden bliżej ale z adnotacją że dla terenowych samochodów dojazd), niestety bez żadnych udogodnień https://maps.google.pl/maps?q=30.423106 ... 1&t=h&z=15 Trzeci powinien być tu, ale go nie było ![]() 7) Prysznica nie było jednego dnia ![]() ![]() 8) Żeby było taniej bez ubezpieczenia (nigdy nie bierzemy, staramy się dbać, choć wiadomo że losowych wypadków nie przewidzisz) - trochę czytaliśmy a to że Palestyńczyk może rzucić kamieniem, a to ortodoks jak w szabas się będzie używać też rzuci, ale dodatkowe ubezpieczenie i tak najczęściej nie obejmuje szyb więc ![]() 9) Większych wzmianek żadnych! Ledwo lokalizację na jakieś stronie o trekingach - na miejscu jest jednak tablica z opisem tras 10) Korzystaliśmy jak zawsze z forów internetowych (naszego w bardzo dużej mierze, trochę z tripadvisora, sporadycznie z TT LP), wikitravel, przewodnika LP i na koniec jak czegoś nie znaleźliśmy szperaliśmy po googlach. |
Autor: | Tom K [ 19 Lut 2014 20:53 ] |
Temat postu: | Re: Izrael – krajobrazowa objazdówka w 5 dni |
Co do Ein Avdat i zamkniętej ścieżki. Powód jest prozaiczny:) Jest ona jednokierunkowa (dół -> góra). Nas o tym ostrzegł strażnik, który pilnował tego górnego wjazdu. Powiedział, że dołem ciekawiej, i że tędy nie będziemy mogli na owy dół zejść. |
Autor: | Washington [ 19 Lut 2014 21:48 ] |
Temat postu: | Re: Izrael – krajobrazowa objazdówka w 5 dni |
Hmm to ciekawe, pewnie masz racje, ale to dziwne bo "od dołu" dotarliśmy do tej ścieżki i też była tabliczka że dalej zakaz przejścia, a jednak wycieczki tamtędy szły i zdziwiło nas to ale nie wnikaliśmy |
Autor: | AJAJ [ 20 Lut 2014 09:33 ] |
Temat postu: | Re: Izrael – krajobrazowa objazdówka w 5 dni |
Dzięki za wszystkie linki i namiary! na pewno się przydadzą:) Czekam jeszcze na podsumowanie i interesujące nas liczby ![]() Washington napisał(a): Północ pominęliśmy, w pierwotnych planach miała być 5 dnia, ale byliśmy trochę zmęczeni tempem zwiedzania z poprzednich dni i przeznaczyliśmy ostatni dzień na relaks. Nad Dolphin Reef myśleliśmy, ale ceny są jak dla nas zaporowe.. No trzeba przyznać tempo spore, dlatego my z racji podróży w cztery osoby i tak pewnie będziemy podróżować dużo spokojniej ![]() ![]() |
Autor: | Tom K [ 20 Lut 2014 11:20 ] |
Temat postu: | Re: Izrael – krajobrazowa objazdówka w 5 dni |
Washington napisał(a): Hmm to ciekawe, pewnie masz racje, ale to dziwne bo "od dołu" dotarliśmy do tej ścieżki i też była tabliczka że dalej zakaz przejścia, a jednak wycieczki tamtędy szły i zdziwiło nas to ale nie wnikaliśmy To być może teraz jest cała zamknięta z jakiś względów - ja byłem w czerwcu to była one way. |
Autor: | Washington [ 20 Lut 2014 22:13 ] |
Temat postu: | Re: Izrael – krajobrazowa objazdówka w 5 dni |
Dzień 4 Jerozolima – Betlejem – St. George Monastery Tego dnia mamy duużo do zobaczenia, wstajemy więc skoro świt. Dziś bowiem nadszedł czas na zwiedzanie Jerozolimy. Trochę obawiałem się tego miasta, a dokładniej parkowania w nim. Ciężko bowiem znaleźć informacje o darmowych parkingach (większość stron wręcz twierdzi że takich nie ma w centrum), jednak tu na etapie planowania z pomocą przyszli forumowicze ![]() Idąc od samochodu w kierunku starego miasta wypatrzyliśmy jeszcze lepszą miejscówkę do parkowania, może Wam się przyda – 31.775908,35.237725 – gdzieś mniej więcej tu znajduje się pojedyncza zatoczka – bliżej starego miasta się nie da! Zwiedzanie zaczęliśmy od terenu dawnej Świątyni Salomona. W większości zajętego przez miejsca święte dla muzułmanów – meczety Kopuła na Skale i Al-Aksa. Kopułą na Skale, co to za nazwa? Otóż wznosi się ona na Skale przez duże S – miejscu na którym Abraham miał chcieć złożyć w ofierze swojego syna Ismaela/Izaaka (według Koranu vs Biblii), miejsce z którego Mahomet miał dostąpić wniebowstąpienia (nie zapomnijmy jeszcze o Jakubie i jego drabinie). Modlitwy jednak odbywają się w znajdującej się tuż obok Al-Aksie. Nic dziwnego że jest to trzecie najświętsze miejsce dla Islamu. Wszędzie wokół można napotkać grupy ludzi studiujących Koran. Wyjątkowość tego miejsca jest tym większa że jest ono święte również dla Żydów. A to właśnie z powodu Pierwszej Świątyni która się tu znajdowała (miejsce przechowywania Arki Przymierza) i wspomnianego wcześniej Abrahama. Żydzi modlą się jednak przy słynnej Zachodniej Ścianie (stanowi ona teoretycznie ostatnią pozostałość po Świątyni Salomona), potocznie znanej w Polsce jako Ściana Płaczu (z powodu opłakiwania zburzenia Świątyni Jerozolimskiej). Widok modlących się osób jest wart zapamiętania. Idziemy dalej. Po drodze wchodzimy na dachy Jerozolimy, z których co prawda widok miasta nie jest najlepszy, ale których widok jest strasznie klimatyczny. Ortodoksyjni Żydzi ubrani na czarno, z pejsami i w kapeluszach, przemierzający dachy szybkim krokiem w pogoni za swoimi sprawami – magia. My jednak też musimy pójść już w kierunku naszych spraw. Jerozolima jest niesamowitym miastem właśnie ze względu na znaczenie jakie ma dla wszystkich trzech wielkich religii monoteistycznych. Także dla naszej, chrześcijaństwa. Każdy bowiem wie że to tu znajduje się Grób Pański. Zanim tam trafimy gubimy się w uliczkach starego miasta – zahaczamy o dzielnicę ormiańską (z zewnątrz oglądamy cytadelę Dawida), po czym staramy się na skróty dojść do Bazyliki, co kończy się na zwiedzeniu zdecydowanie nieturystycznych fragmentów starówki ![]() My mimo to postanawiamy nie rezygnować, chcemy się udać do kolejnego ważnego religijnego miejsca – do Bazyliki Narodzenia Pańskiego. Ten liczący 1500 lat kościół zbudowany jest na miejscu uznawanym za miejsce narodzin Jezusa Chrystusa. Znajduje się on na terenie Autonomii Palestyńskiej. Choć przez chwilę zastanawialiśmy się czy nie mieć w poważaniu zakazu z wypożyczalni wjeżdżania na terytorium Palestyny, zdecydowaliśmy się w końcu złapać busik z dworca arabskiego. Jadąc w stronę Palestyny po drodze mijamy wielkie mury, które jednak są co chwila poprzerywane wolną przestrzenią. Sam checkpoint zaś jest symboliczny. Wjazdu nie kontroluje nikt, wyjazdu kilku żołnierzy, nie zauważyliśmy by ktokolwiek robił komukolwiek problemy z wjechaniem na terytorium Izraela (o tym jednak za chwilę). Nie dopatrujemy się w tym żadnej logiki, zwłaszcza że w samej Jerozolimie ludność Palestyńska i Żydowska jest tak wymieszana że trudno powiedzieć kto jest kim, wszyscy swobodnie się wszędzie przemieszczają, i ciężko powiedzieć gdzie się zaczyna jedno państwo a gdzie drugie. Może uliczki robią się nieco ciaśniejsze. Może trochę więcej osób nosi Taqiyah (chyba tak nazywają się te okrągłe czapki noszone przez religijnych Muzułmanów). I tyle. Wysiadamy na końcowym przystanku i od razu jesteśmy atakowani przez taksówkarzy którzy twierdzą że zaraz odjeżdża ostatni autobus powrotny, i jeśli chcemy zdążyć odwiedzić bazylikę to musimy wziąć taksę ![]() No trudno, chwile kręcimy się po centrum Betlejem, zaglądając w boczne uliczki, ale że nie widzimy nic ciekawego ot bazary jak wszędzie, wracamy z powrotem. Wracając przejeżdżamy przez checkpoint. Część osób zostaje w autobusie, część wychodzi, nie wiemy zbytni o co chodzi, ale kierowca mówi nam by zostać w środku. Wchodzi dwóch żołnierzy, bardzo pobieżnie sprawdzają dokumenty (sekunda dla lokalsów, turystom patrzą tylko na okładki paszportów). Na zewnątrz z osobami które wysiadły trwa to samo. Przy nas się żołnierze zatrzymują, zainteresował ich plecak młodego Palestyńczyka który przed chwilą wyszedł a siedział obok. Wydaje im się za ciężki, otwierają go. A w środku mnóstwo rzeczy na handle. Odwracają się do nas i mówią „Widzicie jacy oni sprytni są? Ma niedozwolone ilości towaru. Dlatego wysiadają z autobusu. Żeby nie być przy swoim bagażu. Jak byśmy się spytali czyj to plecak to żaden by się nie przyznał. Szkoda czasu” Po czym zostawiają go na miejscu. Taka to sroga kontrola czeka na wszystkich.. Po dotarciu z powrotem dziwimy się wczesnej godzinie – wszystko poszło nam nadzwyczaj sprawnie, przespacerujemy się więc do dzielnicy Me'a Shearim i odwiedzimy Mahane Yehuda Market, w dwie strony powinien to być spacerek ok 4km – powinien być gdybym sprawdził mapę – wydawało mi się że doskonale zapamiętałem drogę (prosto wzdłuż torów tramwajowych), więc nad czym się tu zastanawiać. Ano tramwaje jeżdżą w dwie strony – my poszliśmy w tą niewłaściwą ![]() ![]() Na szczęście sama Góra spełniła nasze oczekiwania. Znów jest magicznie, zarówno panorama jak i cmentarz robią wielkie wrażenie. Tyle że.. do zmroku wciąż daleko. Postanawiamy więc odwiedzić miejsce które mieliśmy odwiedzić z rana w dniu jutrzejszym, bierzemy samochód i jedziemy do klasztoru świętego Jerzego, który znajduje się kilkanaście kilometrów od Jerycha, na terytorium Palestyny. Gdybyśmy nie wiedzieli tego z mapy, nie zauważylibyśmy tego (zero checkpointów, żadnych granic). To jest właśnie powód dlaczego tym razem pojechaliśmy samochodem (i dlaczego jakbyśmy mieli zostać dłużej nie balibyśmy się już podróży autem po Palestynie). Czemu jednak chcieliśmy odwiedzić ten konkretny monastyr? Myślę że to zdjęcie Wam wszystko wyjaśni ![]() Ten prawosławny klasztor wzniesiony został w XIX wieku, jednak mnisi zamieszkiwali to miejsce znacznie wcześniej. Obecnie jest ich całych trzech. Jeszcze do niedawna bardzo ciężko było dotrzeć w to miejsce, teraz prowadzi tam piękna równa droga asfaltowa. Do samego klasztoru już nie wejdziemy (wejście jest możliwe tylko do 13), jednak i tak schodzimy na dół krętą drogą spod parkingu – chcemy przyjrzeć się mu z bliska. Towarzyszył nam w tej wędrówce młody Palestyńczyk na osiołku, był przekonamy że schodząc zmęczymy się i w drodze powrotnej skorzystamy z jego usług (a raczej jego osła) ![]() ![]() Dzień 5 – i ostatni – Tel Aviv i powrót do domu Jak wspominałem wcześniej mieliśmy inne plany na ten dzień, dużo ambitniejsze, ale ile można gnać ![]() Choć ma swoje miłe akcenty. Dlatego dość szybko udajemy się na promenadę miejską. O wiele lepiej. Wieżowce, morze, biegacze i surferzy. Tego właśnie nam było trzeba. Rozkładamy się na trawniku i oddajemy się przyjemnemu lenistwu, opalając się. Trochę buszujemy po miejskich placach zabaw, a trochę przyglądamy się ludziom. Nasze wrażenie – to musi być dobre miasto by w nim żyć. Po jakimś czasie stwierdzamy że będziemy powoli wracać, szwendamy się przez jakiś czas po Jaffie, która znana jest nie tylko z portu, ale i pchlich targów. Jeśli ktoś lubi takie miejsca powinno się mu podobać, można tu dostać wszystko. Jako że musimy posprzątać samochód, przepakować się (dokonując niemałej sztuki upchnięcia naszych rzeczy w dwóch małych podręcznych), zdać samochód, a i słyszeliśmy że lepiej być wcześniej na lotnisku bo zmienia się terminal – ok godziny 15 na tym kończymy naszą objazdówkę. Na lotnisku wszystko idzie sprawnie, nawet zbyt, mamy sporo czasu – na szczęście jest wifi – można zajrzeć na f4f i nadrobić zaległości z kilku ostatnich dni ![]() Dodatkowo samolot jest opóźniony, niektórzy zaczynają się denerwować. Nie można jednak ich bardzo winić, samolot był pełen starszych osób na wycieczkach (organizowanych przez parafie) które po raz pierwszy w życiu (a w zasadzie drugi) leciały samolotem. Lotnicza kindersztuba przychodzi z czasem. Wylatywaliśmy z Warszawy, wracamy do Katowic – tak nam rozkład bardziej pasował (choć tego lotniska ze względu na dojazdy nie cierpię – ale inaczej byśmy byli w Izraelu za krótko albo za długo). Przez opóźnienie dolatujemy za późno by zdążyć na busa do Katowic i ucieka nam nasz PB. O tym jak długa droga (i pełna przygód) może być z Pyrzowic do Warszawy dzięki lot'owi i pkp mógłbym napisać osobną relację, zakończę więc w tym miejscu, co by nie denerwować się raz jeszcze. W skrócie – do domu w Warszawie dotarliśmy ok 12 dnia następnego, umęczeni ale szczęśliwi. Obiecując sobie po raz nie wiadomo który że pod namiot więcej już nie jedziemy ![]() Podsumowanie Przez 5 dni w Izraelu zrobiliśmy ok 935 km takiej trasy https://maps.google.pl/maps?saddr=Ben+G ... 15&t=m&z=9 spalając ok 60 litrów paliwa (opłaca się brać auta z segmentu A ![]() wydaliśmy zdecydowanie za dużo ale z tym się liczyliśmy jadąc do tak drogiego państwa – 1025zł na osobę w tym kosztowały nas (na osobę): lot 320zł powrót z Katowic 84zł (zamiast planowanych 30zł) na miejscu 622zł (ok 124zł/dzień), w tym: 404zł samochód (390zł paliwo, i aż 419zł wynajem auta - przez złodziejski kurs banku) 155zł wstępy do parków 62zł jedzenie Izrael z pewnością jest państwem którego łatwo nie zapomnę. Z jednej strony zachwycił (przyroda), z drugiej rozczarował (miejsca sakralne). Całe szczęście że nasz plan opierał się głównie na miejscach przyrodniczych ![]() ![]() |
Autor: | miloszp [ 20 Lut 2014 22:34 ] |
Temat postu: | Re: Izrael – krajobrazowa objazdówka w 5 dni |
Benzyna jest też tańsza na stacjach w autonomii. Do parków narodowych istnieje roczny bilet wstępu który kosztuje chyba 300NIS działa na 2 osoby więc jak ktoś chce dużo zwiedzać to bardziej się opłaca niż wstępy do pojedynczych parków nie wiem jak to kupić ale osoba u której spałem na Cs w zeszłym roku coś takiego miała |
Autor: | miloszp [ 20 Lut 2014 22:35 ] |
Temat postu: | Re: Izrael – krajobrazowa objazdówka w 5 dni |
to chyba to http://www.parks.org.il/Pages/SubscriptionInfo.aspx |
Autor: | blazejbaklazan [ 20 Lut 2014 23:20 ] |
Temat postu: | Re: Izrael – krajobrazowa objazdówka w 5 dni |
Dlaczego w 4 dniu zrezygnowałeś z wjazdu wypożyczonym samochodem na terytorium Palestyny skoro w pierwszym dniu jechałeś spory kawałek przez Palestynę do Ein Gedi? ![]() Czy ktoś się orientuje jakie są kary jeżeli wyjdzie na jaw złamanie zakazu? Chyba może tak się stać tylko w przypadku awarii na terenie Palestyny bo w jaki inny sposób? Czy ktoś zna jakąś wypożyczalnię, która nie zabrania przekraczania granicy ich samochodami? |
Strona 1 z 5 | Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni) |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |