Forum strony Fly4free.pl
https://www.fly4free.pl/forum/

Incydenty i katastrofy lotnicze
incydenty-i-katastrofy-lotnicze,191,105150
Strona 105 z 121

Autor:  miriam [ 29 Sty 2025 19:18 ]
Temat postu:  Re: Incydenty i katastrofy lotnicze

W Sudanie Południowym doszło do katastrofy samolotu. Maszyna przewożąca 21 pasażerów i załogę rozbiła się. Radio Miraya Organizacji Narodów Zjednoczonych podało, że nie żyje co najmniej 20 osób. Jedna przeżyła tragedię. https://www.msn.com/pl-pl/wiadomosci/po ... 9f84&ei=60

Autor:  bonifacy [ 30 Sty 2025 07:01 ]
Temat postu:  Re: Incydenty i katastrofy lotnicze

Samolot pasażerski zderzył się z helikopterem nad Waszyngtonem. Trwa akcja służb
https://www.onet.pl/informacje/onetwiad ... v,79cfc278

Autor:  gecko [ 30 Sty 2025 19:24 ]
Temat postu:  Re: Incydenty i katastrofy lotnicze

Niestety brak ocalałych

https://tvn24.pl/swiat/usa-waszyngton-k ... 1hLxyTSO8w

Autor:  Zibid [ 01 Lut 2025 08:03 ]
Temat postu:  Re: Incydenty i katastrofy lotnicze

USA. Mały samolot spadł na domy w Filadelfii

https://wiadomosci.wp.pl/usa-samolot-sp ... UElcUUxcFQ

Autor:  Yaneck [ 02 Lut 2025 13:06 ]
Temat postu:  Re: Incydenty i katastrofy lotnicze

bonifacy napisał(a):
Samolot pasażerski zderzył się z helikopterem nad Waszyngtonem. Trwa akcja służb

Po zderzeniu samolotu pasażerskiego z wojskowym helikopterem nad Waszyngtonem trwa ustalanie przyczyny wypadku. Śledczy NTSB odkryli niespójność - zarejestrowane wysokości lotu CRJ700 i UH-60 nie zgadzają się. Zgodnie z danymi z rejestratora lotu, samolot pasażerski znajdował się w momencie zderzenia na wysokości 325 stóp, czyli około 99 metrów (+/- 25 stóp, czyli 7,6 metra). Według danych z wieży kontrolnej, śmigłowiec wojskowy znajdował wtedy się na wysokości 200 stóp*, czyli około 61 metrów.
*) Górna granica dla śmigłowców na trasach wokół stołecznego lotniska wynosi 200 stóp

https://www.aero.de/news-49169/Aufgezei ... n-auf.html

Autor:  Chupacabra [ 02 Lut 2025 13:19 ]
Temat postu:  Re: Incydenty i katastrofy lotnicze

Na nagraniach z radaru (ACT) helicopter wzniósł się powyżej 300ft tuż przed zderzeniem.

Autor:  vincenz [ 02 Lut 2025 16:54 ]
Temat postu:  Re: Incydenty i katastrofy lotnicze

Teraz pytanie kto na jakie ciśnienie miał ustawiony wysokościomierz.

Autor:  Jac [ 02 Lut 2025 19:28 ]
Temat postu:  Re: Incydenty i katastrofy lotnicze

Apropos katastrofy w USA: mam pytanie na które nie znalazłem nigdzie odpowiedzi, ani też nie słyszałem aby ktoś zadawał sobie to pytanie.

Jaki był wogóle powód znalezienia się tego helikoptera w pobliżu lotniska a mówiąc ściślej w okolicy ścieżki podejscia samolotów?

Autor:  marrak [ 02 Lut 2025 20:07 ]
Temat postu:  Re: Incydenty i katastrofy lotnicze

Leciał do bazy na południe od DC.Musiał ominąć Waszyngton, ponieważ całe DC jest zamknięte dla lotów więc helikoptery, jak i samoloty mają najkrótsze trasy nad rzeką.
Mapka z trasami dla helikopterów:
https://static01.nytimes.com/newsgraphi ... s-A600.png

Autor:  Yaneck [ 02 Lut 2025 20:12 ]
Temat postu:  Re: Incydenty i katastrofy lotnicze

Jac napisał(a):
Jaki był wogóle powód znalezienia się tego helikoptera w pobliżu lotniska a mówiąc ściślej w okolicy ścieżki podejscia samolotów?
Sekretarz obrony Pete Hegseth potwierdził, że załoga helikoptera UH-60 Black Hawk odbywała obowiązkowy „roczny lot szkoleniowy”.


Autor:  Jac [ 02 Lut 2025 22:46 ]
Temat postu:  Re: Incydenty i katastrofy lotnicze

marrak napisał(a):
Leciał do bazy na południe od DC.Musiał ominąć Waszyngton, ponieważ całe DC jest zamknięte dla lotów więc helikoptery, jak i samoloty mają najkrótsze trasy nad rzeką.
Mapka z trasami dla helikopterów:
https://static01.nytimes.com/newsgraphi ... s-A600.png



Trasa dla helikopterów przecinająca się ze ścieżką podejscia samolotów do pasa 1 i 33 👌 kto to wymyślił?

No chyba że istotą "dorocznej misji szkoleniowej" był właśnie slalom między podchodzącymi do lądowania samolotami cywilnymi.

Autor:  jaco027 [ 02 Lut 2025 23:09 ]
Temat postu:  Re: Incydenty i katastrofy lotnicze

Tutaj ciekawy wpis pilota z 2011 na temat tego lotniska i tego feralnego pasa.
https://jethead.wordpress.com/2011/12/2 ... l-airport/
Byc moze zageszcznie lotow
https://nypost.com/2025/01/30/us-news/r ... rts-in-us/
I zmiana/wybor sciezki z pasa 1 na 33 spowodowaly to katastrofalne zblizenie, bo w poodbnym miejscu i czasie samolot i smiglowiec bylyby na innych wysokosciach...
https://www.flightaware.com/resources/a ... RT+DIAGRAM

Autor:  QbaqBA [ 02 Lut 2025 23:31 ]
Temat postu:  Re: Incydenty i katastrofy lotnicze

vincenz napisał(a):
Teraz pytanie kto na jakie ciśnienie miał ustawiony wysokościomierz.


To nie ma znaczenia.

Autor:  vincenz [ 03 Lut 2025 09:06 ]
Temat postu:  Re: Incydenty i katastrofy lotnicze

@QbaqBA dlaczego tak uważasz? Jeśli miał ustawione za niskie QNH to mógł być wyżej niż wskazywał wysokościomierz.

Autor:  QbaqBA [ 03 Lut 2025 17:28 ]
Temat postu:  Re: Incydenty i katastrofy lotnicze

vincenz napisał(a):
mógł być wyżej niż wskazywał wysokościomierz.


Właśnie to nie ma żadnego znaczenia dla tej katastrofy.
Miałoby w momencie stosowania przez ATC separacji pionowej, ale tu nie było o tym mowy bo ta musiałaby wynosić minimum 1000ft a nie 100ft. Była (miała być) wzrokowa i wtedy wskazania wysokościomierza nie mają żadnego znaczenia.

To wszystko już abstrahując od tego że służby ATS w pobliżu lotnisk na bieżąco przekazują na pokład statków powietrznych informacje o każdej zmianie QNH - własnie dlatego że jest to kluczowe m.in. do zapewniania separacji pionowej.

Autor:  vincenz [ 04 Lut 2025 08:54 ]
Temat postu:  Re: Incydenty i katastrofy lotnicze

@QbaqBA mieszasz separację IFR-IFR w przestrzeni RVSM z wizualną VFR-IFR, kiedy pilot może być przekonany, że lecąc wyznaczoną trasą VFR nie przekraczając max. wysokości dla tej trasy ewentualnie przeleci pod ścieżką ILS dla lądującego samolotu. W takiej sytuacji, jeśli ma źle ustawione QNH może nieumyślnie wlecieć na ścieżkę kolizyjną z lądującym samolotem.
Oczywiście to tylko gdybanie, ale chciałem wykazać, że nawet w lotach VFR nisko nad terenem prawidłowe ustawienie QNH może mieć kolosalne znaczenie.

Autor:  QbaqBA [ 04 Lut 2025 11:23 ]
Temat postu:  Re: Incydenty i katastrofy lotnicze

Coś poczytałes, ale jeszcze sporo brakuje. Proponuje zacząć rozważania od tego jakie są rodzaje separacji, jakie są ich minima, czy zasady wykonywania lotu maja w tej kwestii jakiekolwiek znaczenie (VFR/IFR), jak to się ma do klasy przestrzeni i jaka w ogóle jest możliwa do zastosowania w konfiguracji ruchowej takiej jak w omawianej katastrofie. W wolnej chwili co to RVSM, bo to już kompletnie niepowiązane.
Poprawne nastawienie QNH jest potwornie istotne i dlatego służby ruchu lotniczego każdorazowo informują o jego zmianie oraz weryfikują. Tylko ze nie ma znaczenia przy separacji „wzrokowej”.

Autor:  vincenz [ 04 Lut 2025 12:33 ]
Temat postu:  Re: Incydenty i katastrofy lotnicze

Panie Profesorze @QbaqBA obiecuję oddać licencję, doszkolić się i wrócić na egzamin do ULCu.
Pragnę tylko zauważyć, że sam zacząłeś z separacją pionową 1000ft, która jest wymagana między ruchem IFR-IFR i to tylko w przestrzeni RVSM. Ponieważ śmigłowiec leciał wg VFR nie ma to kompletnie zastosowania.

Z tego co znalazłem, to przestrzeń CTR wokół KDCA to przestrzeń klasy "B", więc to na kontrolerze ciąży obowiązek zapewnienia separacji VFR-IFR. Poprawne ustawienie wysokościomierza jest krytyczne. Transponder nadaje wysokość wg ciśnienia QNE - to jest to co widzi kontroler. Błąd w tym miejscu może mieć krytyczne konsekwencje.
Dlatego nie bagatelizowałbym potencjalnie błędnie ustawionego wysokościomierza i nie pisałbym, że nie ma to znaczenia.

Autor:  wtak [ 04 Lut 2025 14:11 ]
Temat postu:  Re: Incydenty i katastrofy lotnicze

CNN opublikowała film z wypadku nad Potomakiem. Aż trudno uwierzyć, że się nie widzieli.


Autor:  Garmond [ 04 Lut 2025 14:20 ]
Temat postu:  Re: Incydenty i katastrofy lotnicze

A za przekazanie filmów z monitoringu lotniska aresztowano jego dwóch pracowników.

Strona 105 z 121 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/