Autor: | miriam [ 29 Sty 2025 19:18 ] |
Temat postu: | Re: Incydenty i katastrofy lotnicze |
W Sudanie Południowym doszło do katastrofy samolotu. Maszyna przewożąca 21 pasażerów i załogę rozbiła się. Radio Miraya Organizacji Narodów Zjednoczonych podało, że nie żyje co najmniej 20 osób. Jedna przeżyła tragedię. https://www.msn.com/pl-pl/wiadomosci/po ... 9f84&ei=60 |
Autor: | bonifacy [ 30 Sty 2025 07:01 ] |
Temat postu: | Re: Incydenty i katastrofy lotnicze |
Samolot pasażerski zderzył się z helikopterem nad Waszyngtonem. Trwa akcja służb https://www.onet.pl/informacje/onetwiad ... v,79cfc278 |
Autor: | gecko [ 30 Sty 2025 19:24 ] |
Temat postu: | Re: Incydenty i katastrofy lotnicze |
Niestety brak ocalałych https://tvn24.pl/swiat/usa-waszyngton-k ... 1hLxyTSO8w |
Autor: | Zibid [ 01 Lut 2025 08:03 ] |
Temat postu: | Re: Incydenty i katastrofy lotnicze |
USA. Mały samolot spadł na domy w Filadelfii https://wiadomosci.wp.pl/usa-samolot-sp ... UElcUUxcFQ |
Autor: | Yaneck [ 02 Lut 2025 13:06 ] |
Temat postu: | Re: Incydenty i katastrofy lotnicze |
bonifacy napisał(a): Samolot pasażerski zderzył się z helikopterem nad Waszyngtonem. Trwa akcja służb Po zderzeniu samolotu pasażerskiego z wojskowym helikopterem nad Waszyngtonem trwa ustalanie przyczyny wypadku. Śledczy NTSB odkryli niespójność - zarejestrowane wysokości lotu CRJ700 i UH-60 nie zgadzają się. Zgodnie z danymi z rejestratora lotu, samolot pasażerski znajdował się w momencie zderzenia na wysokości 325 stóp, czyli około 99 metrów (+/- 25 stóp, czyli 7,6 metra). Według danych z wieży kontrolnej, śmigłowiec wojskowy znajdował wtedy się na wysokości 200 stóp*, czyli około 61 metrów. *) Górna granica dla śmigłowców na trasach wokół stołecznego lotniska wynosi 200 stóp https://www.aero.de/news-49169/Aufgezei ... n-auf.html |
Autor: | Chupacabra [ 02 Lut 2025 13:19 ] |
Temat postu: | Re: Incydenty i katastrofy lotnicze |
Na nagraniach z radaru (ACT) helicopter wzniósł się powyżej 300ft tuż przed zderzeniem. |
Autor: | vincenz [ 02 Lut 2025 16:54 ] |
Temat postu: | Re: Incydenty i katastrofy lotnicze |
Teraz pytanie kto na jakie ciśnienie miał ustawiony wysokościomierz. |
Autor: | Jac [ 02 Lut 2025 19:28 ] |
Temat postu: | Re: Incydenty i katastrofy lotnicze |
Apropos katastrofy w USA: mam pytanie na które nie znalazłem nigdzie odpowiedzi, ani też nie słyszałem aby ktoś zadawał sobie to pytanie. Jaki był wogóle powód znalezienia się tego helikoptera w pobliżu lotniska a mówiąc ściślej w okolicy ścieżki podejscia samolotów? |
Autor: | marrak [ 02 Lut 2025 20:07 ] |
Temat postu: | Re: Incydenty i katastrofy lotnicze |
Leciał do bazy na południe od DC.Musiał ominąć Waszyngton, ponieważ całe DC jest zamknięte dla lotów więc helikoptery, jak i samoloty mają najkrótsze trasy nad rzeką. Mapka z trasami dla helikopterów: https://static01.nytimes.com/newsgraphi ... s-A600.png |
Autor: | Yaneck [ 02 Lut 2025 20:12 ] |
Temat postu: | Re: Incydenty i katastrofy lotnicze |
Jac napisał(a): Jaki był wogóle powód znalezienia się tego helikoptera w pobliżu lotniska a mówiąc ściślej w okolicy ścieżki podejscia samolotów? Sekretarz obrony Pete Hegseth potwierdził, że załoga helikoptera UH-60 Black Hawk odbywała obowiązkowy „roczny lot szkoleniowy”. |
Autor: | Jac [ 02 Lut 2025 22:46 ] |
Temat postu: | Re: Incydenty i katastrofy lotnicze |
marrak napisał(a): Leciał do bazy na południe od DC.Musiał ominąć Waszyngton, ponieważ całe DC jest zamknięte dla lotów więc helikoptery, jak i samoloty mają najkrótsze trasy nad rzeką. Mapka z trasami dla helikopterów: https://static01.nytimes.com/newsgraphi ... s-A600.png Trasa dla helikopterów przecinająca się ze ścieżką podejscia samolotów do pasa 1 i 33 👌 kto to wymyślił? No chyba że istotą "dorocznej misji szkoleniowej" był właśnie slalom między podchodzącymi do lądowania samolotami cywilnymi. |
Autor: | jaco027 [ 02 Lut 2025 23:09 ] |
Temat postu: | Re: Incydenty i katastrofy lotnicze |
Tutaj ciekawy wpis pilota z 2011 na temat tego lotniska i tego feralnego pasa. https://jethead.wordpress.com/2011/12/2 ... l-airport/ Byc moze zageszcznie lotow https://nypost.com/2025/01/30/us-news/r ... rts-in-us/ I zmiana/wybor sciezki z pasa 1 na 33 spowodowaly to katastrofalne zblizenie, bo w poodbnym miejscu i czasie samolot i smiglowiec bylyby na innych wysokosciach... https://www.flightaware.com/resources/a ... RT+DIAGRAM |
Autor: | QbaqBA [ 02 Lut 2025 23:31 ] |
Temat postu: | Re: Incydenty i katastrofy lotnicze |
vincenz napisał(a): Teraz pytanie kto na jakie ciśnienie miał ustawiony wysokościomierz. To nie ma znaczenia. |
Autor: | vincenz [ 03 Lut 2025 09:06 ] |
Temat postu: | Re: Incydenty i katastrofy lotnicze |
@QbaqBA dlaczego tak uważasz? Jeśli miał ustawione za niskie QNH to mógł być wyżej niż wskazywał wysokościomierz. |
Autor: | QbaqBA [ 03 Lut 2025 17:28 ] |
Temat postu: | Re: Incydenty i katastrofy lotnicze |
vincenz napisał(a): mógł być wyżej niż wskazywał wysokościomierz. Właśnie to nie ma żadnego znaczenia dla tej katastrofy. Miałoby w momencie stosowania przez ATC separacji pionowej, ale tu nie było o tym mowy bo ta musiałaby wynosić minimum 1000ft a nie 100ft. Była (miała być) wzrokowa i wtedy wskazania wysokościomierza nie mają żadnego znaczenia. To wszystko już abstrahując od tego że służby ATS w pobliżu lotnisk na bieżąco przekazują na pokład statków powietrznych informacje o każdej zmianie QNH - własnie dlatego że jest to kluczowe m.in. do zapewniania separacji pionowej. |
Autor: | vincenz [ 04 Lut 2025 08:54 ] |
Temat postu: | Re: Incydenty i katastrofy lotnicze |
@QbaqBA mieszasz separację IFR-IFR w przestrzeni RVSM z wizualną VFR-IFR, kiedy pilot może być przekonany, że lecąc wyznaczoną trasą VFR nie przekraczając max. wysokości dla tej trasy ewentualnie przeleci pod ścieżką ILS dla lądującego samolotu. W takiej sytuacji, jeśli ma źle ustawione QNH może nieumyślnie wlecieć na ścieżkę kolizyjną z lądującym samolotem. Oczywiście to tylko gdybanie, ale chciałem wykazać, że nawet w lotach VFR nisko nad terenem prawidłowe ustawienie QNH może mieć kolosalne znaczenie. |
Autor: | QbaqBA [ 04 Lut 2025 11:23 ] |
Temat postu: | Re: Incydenty i katastrofy lotnicze |
Coś poczytałes, ale jeszcze sporo brakuje. Proponuje zacząć rozważania od tego jakie są rodzaje separacji, jakie są ich minima, czy zasady wykonywania lotu maja w tej kwestii jakiekolwiek znaczenie (VFR/IFR), jak to się ma do klasy przestrzeni i jaka w ogóle jest możliwa do zastosowania w konfiguracji ruchowej takiej jak w omawianej katastrofie. W wolnej chwili co to RVSM, bo to już kompletnie niepowiązane. Poprawne nastawienie QNH jest potwornie istotne i dlatego służby ruchu lotniczego każdorazowo informują o jego zmianie oraz weryfikują. Tylko ze nie ma znaczenia przy separacji „wzrokowej”. |
Autor: | vincenz [ 04 Lut 2025 12:33 ] |
Temat postu: | Re: Incydenty i katastrofy lotnicze |
Panie Profesorze @QbaqBA obiecuję oddać licencję, doszkolić się i wrócić na egzamin do ULCu. Pragnę tylko zauważyć, że sam zacząłeś z separacją pionową 1000ft, która jest wymagana między ruchem IFR-IFR i to tylko w przestrzeni RVSM. Ponieważ śmigłowiec leciał wg VFR nie ma to kompletnie zastosowania. Z tego co znalazłem, to przestrzeń CTR wokół KDCA to przestrzeń klasy "B", więc to na kontrolerze ciąży obowiązek zapewnienia separacji VFR-IFR. Poprawne ustawienie wysokościomierza jest krytyczne. Transponder nadaje wysokość wg ciśnienia QNE - to jest to co widzi kontroler. Błąd w tym miejscu może mieć krytyczne konsekwencje. Dlatego nie bagatelizowałbym potencjalnie błędnie ustawionego wysokościomierza i nie pisałbym, że nie ma to znaczenia. |
Autor: | wtak [ 04 Lut 2025 14:11 ] |
Temat postu: | Re: Incydenty i katastrofy lotnicze |
CNN opublikowała film z wypadku nad Potomakiem. Aż trudno uwierzyć, że się nie widzieli. |
Autor: | Garmond [ 04 Lut 2025 14:20 ] |
Temat postu: | Re: Incydenty i katastrofy lotnicze |
A za przekazanie filmów z monitoringu lotniska aresztowano jego dwóch pracowników. |
Strona 105 z 121 | Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni) |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |