Akceptuję i chcę ukryć komunikat Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Technologię tę wykorzystują również nasi partnerzy. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej.



 [ 681 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1 ... 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28 ... 35  Następna
Autor Wiadomość
 Temat postu: Re: CPK
#481 PostWysłany: 07 Paź 2021 10:36 

Rejestracja: 01 Kwi 2012
Posty: 3325
srebrny
zdecydowanie der Onet i GW pisze tylko zle o CPK - zazdrosnicy, Orlen sie u nich nie reklamuje.
TVP czy prawicowe pisemka jedynie pozytywnie o wstawaniu z kolan - w koncu dostaja dobre dotacje od rzadu (chocby reklamy NBP o zakupach zlota :lol: ), a i pewnie jakis znajomy sie trafi w tej czy innej radzie nadzorczej.
ale dobrze sobie zyc w alternatywnej rzeczywistosci.
ile lat juz to buduja? a efektow zero. dojna krowa do karmienia dzialaczy.

ps. zajrzalem sobie na niezalezna i byl 'artykul' o imprezie u Mazurka. w srodku tylko o poslach opozycji, zupelnie nic o swoich, a pod spodem festiwal komentarzy i szczucia. gratuluje horyzontow. informacyjna banka. skoro nie napisali, to problemu nie ma.
Góra
 Relacje PM off
5 ludzi lubi ten post.
 
 
 Temat postu: Re: CPK
#482 PostWysłany: 07 Paź 2021 10:42 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18 Sie 2011
Posty: 6471
HON fly4free
@PawelSz: odnosisz się do artykułów Onetu i GW o obsadzaniu stanowisk w spółkach SP, które nie dotyczą decyzji o budowie CPK. Oczywiście, zarówno Onet, jak i GW krytykują również samą budowę CPK, ale wystarczy krótki "research", by zorientować się, że negatywne zdanie na ten temat jest wyrażane przez różne źródła, nie tylko te "antypolskie".
Góra
 Relacje PM off  
 
 Temat postu: Re: CPK
#483 PostWysłany: 07 Paź 2021 10:52 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06 Mar 2019
Posty: 261
niebieski
"Kraj się rozwija i ma potencjał oraz aspiracje." Od momentu pojawienia się pomysłu CPK rząd torpeduje rozwój Modlina i Okęcia, a sama budowa CPK jest tak nierealna, że nawet rząd zaczyna się do tego przyznawać.

Czyli w rezultacie mamy ledwo zipiący Modlin, nie robimy nic, żeby Okęcie zaraz się nie zadusiło, a (malutkie, bo malutkie, ale jednak) lotnisko w Radomiu też nie istnieje. Rzeczywiście, kraj się rozwija i ma aspiracje.

Tak, boli mnie, że przepalono tyle pieniędzy, które zainwestowane mogłyby przynieść wymierne korzyści, zwłaszcza forumowiczom fly4free.

Być na forum podróżniczym i nie dostrzegać absurdu CPK, to wyższa sztuka.
Góra
 Relacje PM off
7 ludzi lubi ten post.
 
 
 Temat postu: Re: CPK
#484 PostWysłany: 07 Paź 2021 11:25 

Rejestracja: 01 Kwi 2012
Posty: 3325
srebrny
Radom buduja jedynie dlatego, ze beda miec pelnie wladzy i moga obsiasc kolejne synekurki, czego nie zrobia w Modlinie.

Ryan czy Wizz juz sie wypowiedzial ze nie zamierza sie tam przenosic. beda ludzi wozic 120km z WAW na czartery? kolejny peron Wloszczowa.
Góra
 Relacje PM off
4 ludzi lubi ten post.
 
 
 Temat postu: Re: CPK
#485 PostWysłany: 07 Paź 2021 11:31 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06 Mar 2019
Posty: 261
niebieski
Podczas przesłuchania sejmowego bodaj przed wakacjami Horała sam przyznał, że lotnisko w Radomiu budują tylko dlatego, że nie udało im się przejąć od samorządu lotniska w Modlinie. Czyli na złość mamie odmrożą sobie uszy. Tylko dlaczego za nasze pieniądze?
Góra
 Relacje PM off
3 ludzi lubi ten post.
 
 
 Temat postu: Re: CPK
#486 PostWysłany: 07 Paź 2021 11:54 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 09 Sie 2013
Posty: 3096
Loty: 360
Kilometry: 501 104
złoty
W temacie Radomia, to warto przypomnieć, że to lotnisko działało przez ok. 2 lata i nie chciał tam latać żaden znaczący gracz.

Więc bez przymusu (lub potężnych zachęt finansowych) żaden przewoźnik nie będzie latał z Radomia.

Wiele osób w bieżącej dyskusji o Radomiu pomija właśnie ten fakt, że to lotnisko zostało już raz zbudowane (przystosowane do lotów cywilnych) i okazało się porażką.
_________________
Image

"Podróżować to żyć..."
Góra
 Relacje PM off
3 ludzi lubi ten post.
 
 
 Temat postu: Re: CPK
#487 PostWysłany: 07 Paź 2021 12:24 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 Lip 2012
Posty: 9738
HON fly4free
ibartek napisał(a):
ps. zajrzalem sobie na niezalezna i byl 'artykul' o imprezie u Mazurka. w srodku tylko o poslach opozycji, zupelnie nic o swoich, a pod spodem festiwal komentarzy i szczucia. gratuluje horyzontow. informacyjna banka. skoro nie napisali, to problemu nie ma.

Lekki OT...
2 dni temu był wyciek kilkuset numerów telefonów posłów PiS (m.in. Macierewicza, Kempy, Mazurek, Gowina). Lista krąży "po internecie", piszą o tym prawie wszędzie, ale oczywiście na stronach tvp/tvpinfo zero informacji.

Wracając do wątku...
Załóżmy, że w końcu wybudują CPK. Niestety problemem będzie dojazd do tego lotniska, bo na razie "autostrada wolności" często się blokuje, szczególnie gdy zdarzy się tam nie tak rzadko występująca kolizja. Na pociąg do CPK nie ma chyba co liczyć prędko.
Podobnie jest z "Radomiem". Zanim zaczęli budować, przekonywali, że Radom jest lepszym wyborem niż Modlin, bo pociąg do Modlina jest tylko do miasta, a potem trzeba się przesiąść w autobus do lotniska. Zaczęli budować lotnisko pod Radomiem i okazało się, ze pociąg będzie tylko do Radomia, a potem będzie autobus :lol: :lol: :lol:
Góra
 Relacje PM off
4 ludzi lubi ten post.
 
 
 Temat postu: Re: CPK
#488 PostWysłany: 22 Paź 2021 18:56 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06 Mar 2019
Posty: 261
niebieski
Dwie wiadomości. Będzie jeszcze weselej:

Cytuj:
Dopiero cztery lata po ogłoszeniu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w Baranowie rządowa spółka wybrała wykonawcę masterplanu za blisko 30 mln zł. Wykona go firma Arup, która zaliczyła poważne wpadki w prognozach dla lotnisk w Modlinie i Radomiu.
https://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/7,54420,27719130,masterplan-cpk-w-baranowie-dla-firmy-ktora-zaliczyla-wpadki.html



Cytuj:
CPK: ogłoszenie dokładnej lokalizacji lotniska możliwe do końca roku
https://transinfo.pl/infoair/cpk-ogloszenie-dokladnej-lokalizacji-lotniska-mozliwe-do-konca-roku/
Góra
 Relacje PM off
4 ludzi lubi ten post.
 
 
 Temat postu: Re: CPK
#489 PostWysłany: 22 Paź 2021 19:18 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25 Paź 2017
Posty: 644
srebrny
Firma zaliczy jakieś wpadki w prognozach? Idealnie, trzeba będzie dłużej te prognozy tworzyć , poprawiać albo co lepsze- wybrać nową firmę, a wtedy wiadomo, będzie można ogłosić nowy przetarg i wszyscy, którzy mają zarobić, zarobią. Genialny plan!
_________________
Image
Góra
 Relacje PM off
3 ludzi lubi ten post.
 
 
 Temat postu: Re: CPK
#490 PostWysłany: 22 Paź 2021 21:12 

Rejestracja: 20 Lis 2014
Posty: 2755
srebrny
To co ? Po koniaczku?
Góra
 Relacje PM off
2 ludzi lubi ten post.
 
 
 Temat postu: Re: CPK
#491 PostWysłany: 29 Paź 2021 20:05 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06 Mar 2019
Posty: 261
niebieski
Artykuł próbujący od merytorycznej strony podejść do ostatniej akcji reklamowej CPK:

Cytuj:
Wciąż próbujemy debatować, gdy w kwestii CPK, od wielu dni trwa ofensywa informacyjno-marketingowo. Wręcz propagandowa. Staramy się reagować, gdy pojawiają się choćby ślady argumentów merytorycznych.

W obecnym zalewie wywiadów i wystąpień przekonujących opinię publiczną, możemy usłyszeć, że budowa nowego, docelowo wielkiego węzła przesiadkowego to świetny pomysł, którego realizacja nie tylko zdecydowanie poprawi polski system transportowy, ale będzie ogromnym bodźcem rozwojowym dla naszego kraju. W długim horyzoncie czasowym zwiększy PKB Polski o prawie bilion złotych. Rzucono tę kwotę ot tak, bez podania konkretów i założeń. Pojawiają się nowe argumenty, ale jedno jest niezmienne: brak jakichkolwiek wątpliwości, że projekt ten związany jest z istotnym ryzykiem gospodarczo-finansowym. A skoro nie ma ryzyka to nie są potrzebne jakiekolwiek dogłębne i wielowariantowe analizy. Badanie różnych scenariuszy rozwoju sytuacji, szczególnie na rynku lotniczym.

Musimy przyznać, że pojawiają się urywki, fragmenty czegoś, co być może można nazwać analizą, jednak zawsze bez opisania kontekstu i przyjętych założeń. Tylko z niewielką przesadą możemy stwierdzić, że konkretne dane i precyzyjnie sformułowane argumenty wydzielane są nam kroplomierzem.

Wśród tak wielu ostatnich materiałów prasowych warto zwrócić uwagę na wywiad, którego Mikołaj Wild, szef spółki CPK udzielił portalowi 300gospodarka. Jest wyjątkowo obszerny. W znacznej części poświęcony jest kolejowej części projektu CPK, a w sprawach „czysto” kolejowych niżej podpisany nie czuje się kompetentny. Jednak ten projekt to całość, a kwestie transportu lotniczego nadają mu ton i w znacznym stopniu uzasadniają przyjęte rozwiązania. Zacznijmy jednak od tego, że znaczna część wywiadu poświęcona jest odpowiedzi na pytanie, czy uruchomienie lotniska oraz istotnej części połączeń kolejowych jest możliwe i realne.

Uważamy, że zawsze powinno być to pytanie, w najlepszym przypadku nr 2. Najpierw należy odpowiedzieć, w bardzo przekonujący sposób na pytanie główne: Czy proponowany projekt jest wystarczająco dobrze uzasadniony, czy odpowiedzieliśmy na wszystkie najważniejsze pytania, czy odnieśliśmy się do największych zagrożeń oraz czy jest on odporny również na czarne, ale realne, scenariusze? A w okresie trwającej pandemii jest to szczególnie ważne. Nie wystarczy jednozdaniowe stwierdzenie, że pandemia kiedyś się skończy, ruch lotniczy wróci i znowu będzie wspaniale.

Wild dużo mówi o nowatorskim sposobie realizowania inwestycji, o problemach związanych z jej przygotowaniem. Mówi też o znaczeniu prognoz ruchu lotniczego, również kolejowego. Niestety pytający nie stara się dowiedzieć, jak się to ma to kwestii utajnienia prognoz ruchu pasażerskiego IATA. A i z prognozami ruchu kolejowego nie jest lepiej. Spółka CPK dysponuje narzędziem prognostycznym nazwanym Pasażerski Model Transportowy, ale nie udostępnia efektów wykorzystania tego narzędzia na najważniejszych trasach kolejowych. W kontekście prognoz pada ze strony Wilda bardzo niebezpieczne stwierdzenie, że lepsza jest przeskalowana infrastruktura niż jej brak. Ta druga część zdania to chyba coś w rodzaju przenośni poetyckiej. W Polsce mamy infrastrukturę transportową, a pytanie nie brzmi czy ją budować/rozwijać, tylko: jak? Bardzo znacznie przeskalowana infrastruktura rodzi ogromne koszty eksploatacyjne i powoduje straty przedsiębiorstw, które muszą z niej korzystać. A - jak prawie maniakalnie powtarzamy - w skrajnym, lotniskowym przypadku, stałe straty nowego, wielkiego lotniska spowodują konieczność wyłączenia go z eksploatacji, gdyż regulacje EU nie pozwolą na wieloletnie pokrywanie ich z funduszy publicznych.

Dodatkowo, wbrew argumentom prezesa, sytuacja w dyskusji o części kolejowej projektu CPK nie jest zero-jedynkowa. Krytycy obecnych planów nie twierdzą, że w ogóle nie należy inwestować w tę część infrastruktury. Powtarzają tylko, że na pewno można wydawać pieniądze zdecydowanie efektywniej i konieczne jest uprzednie dokonanie szczegółowych, wariantowych analiz. A ponieważ są to pieniądze publiczne, to konieczna jest rzetelna debata, w której na przykład utajnianie prognoz nie jest możliwe.

Wywiad pokazuje, jak interesującego zabiegu - nazwijmy to jeszcze raz: marketingowego - dokonano przy tworzeniu wizerunku, kształtu projektu, który sprzedawany jest opinii publicznej. Całość gigantycznych nowych inwestycji kolejowych podpięto pod projekt CPK, mimo iż ogromna ich część nie ma nic, lub w najlepszym razie bardzo niewiele wspólnego z transportem intermodalnym, z dowozem pasażerów tranzytowych na nowe lotnisko. W ten sposób odbył się sprint na skróty. Bo kwestie związane z budową w Polsce nowego wielkiego węzła przesiadkowego, który będzie dominującym hubem lotniczym w całym naszym regionie i szalenie ważnym w całej Europie są tak ważne i pilne, że po co bawić się w drobiazgi i szczegóły. A gdy jeszcze dokłada się problem wykluczenia transportowego milionów Polaków, to krytycy musza zamilknąć. Tymczasem wykluczenie transportowe nie ma nic wspólnego z możliwością korzystania z wielkich systemów połączeń lotniczych. Polega na braku możliwości taniego i wygodnego pod względem rozkładu przedostania się do miejscowości położonych kilkadziesiąt kilometrów od miejsc zamieszkania poszkodowanych.

Niniejszy tekst pewnie nigdy by nie powstał, gdyby w wywiadzie Wilda nie znalazły się w miarę konkretne liczby i argumenty. Oczywiście, jak zawsze, bez podania założeń i kontekstu. Jak już wspominaliśmy we wcześniejszym tekście, podaje liczby utraconych pasażerów, bez nowego lotniska, aż do roku 2060. Dane te oparte są na prognozach IATA. Cóż, liczba wręcz powala - to 620 mln. Tylko, że nikt rozsądny nie twierdzi, iż przez kolejne czterdzieści lat nie będzie potrzebne aglomeracji warszawskiej, i nie tylko, nowe lotnisko. Pytanie kluczowe to kiedy i jakie? Czy na pewno wielki hub i już pod koniec tej dekady? Poza tym, w toku rozumowania wykorzystuje argument mocno naciągany, wręcz do granic przyzwoitości. Z podanej liczby wyciąga średnią arytmetyczną. A przecież gdyby podał straty do 2080 roku, to by dopiero była średnia! A teraz na poważnie: problemem jest nie tylko ten niezbyt czysty zabieg matematyczny, ale i używanie, jako istotnego dowodu, prognozy do roku 2060. IATA, jako pewną nazwijmy wytyczną, może ją przygotowywać i wykorzystywać. Jednak żaden rozsądny decydent nie uzna jej za bardzo istotną nawet przy największych inwestycjach. Choćby dlatego, iż zmiany technologiczne, ekologiczne itd. mogą być w czasie czterdziestu lat zupełnie niebywałe. A poza tym, nie jest potrzebna.

Druga konkretna liczba, na którą warto zwrócić uwagę, to liczba 1 mln pasażerów, których utracimy w latach 2027 - 29 bez CPK, czyli kilkaset tysięcy rocznie. Niżej podpisanego ten argument zupełnie nie rzuca na kolana, nawet jeżeli weźmiemy go z dobrodziejstwem inwentarza, znowu bez kontekstu i założeń, dotyczących szczególnie innych lotnisk warszawskich i polskich.

Poważnie:

Przy tak znacznej liczbie pasażerów obsłużonych przez główne lotnisko aglomeracji warszawskiej, 1 mln mieści się zupełnie w granicach dopuszczalnego błędu statystycznego.
Gdy na drugiej szali położymy ewentualne ryzyka i straty, to konkluzja nasuwa się sama.

Jednak tak naprawdę najważniejsze są w tym wywiadzie odpowiedzi na pytania, które nie padają:

Czy podporządkowując CPK cały, tak bardzo zmieniony system transportu kolejowego, rzeczywiście uwzględniono konkretne dane dotyczące potencjału tranzytowego kolej – samolot? Nawet w długim horyzoncie czasowym i w wariancie bardzo optymistycznym dla LOT-u sięga on około 1,5 mln pasażerów. W roku 2019, bez Szczecina, a z bardzo wątpliwym Rzeszowem, zbliżał się dopiero do 1mln. Tymczasem ruch czysto kolejowy to setki milionów. Czy jest tu choćby wstęp do rzetelnej analizy?
Dlaczego przyjęto założenie, że LOT stanie się, bo nie jest, wielką linią tranzytową? A jaki będzie los wielkiego lotniska hubowego bez wielkiej, bazowanej w nim wielkiej linii sieciowej? Czy decydenci zauważyli tak silny trend konsolidacji właścicielskiej i handlowej – umowy Joint Venture zawierane przez gigantów?
Dlaczego tak lekceważąco są traktowane problemy rynkowe związane z pandemią i ich wpływ na przyszłość PLL LOT?
Dlaczego przy wydawaniu publicznych pieniędzy na tak ogromną skalę nie ma rzetelnej debaty? Przecież wbrew zapewnieniom pana ministra Horały to nie są i nie będą pieniądze znikąd, czyli na przykład pozyskiwane ze źródeł prywatnych, na ich własne ryzyko.

Oczywiście bardziej szczegółowych pytań jest znacznie więcej. Ale jak je zadawać, gdy prezentowane nam argumenty, analizy oraz dane nie tworzą spójnych obrazów i scenariuszy, lecz zmieniającą się wciąż mozaikę? Wild użył ciekawego przykładu, aby nas przekonać, że super-ekspresowe projekty mogą być realizowane – wskazał na inwestycje w obiekty olimpijskie. Niestety nie dodał, że stopień trudności inwestycyjnych jest tam nieporównywalny i, co najważniejsze, że przekroczenia budżetów inwestycyjnych były przy tych inwestycjach zawsze gigantyczne. Oni musieli się bardzo, bardzo spieszyć. A my? Gdzie jest choćby ślad porządnego dowodu na to, że i my mamy się aż tak spieszyć?

I na koniec - żart dość smutny. Tytuł wywiadu prawie ścina z nóg „Nie klękamy przed ryzykami”. Uważamy, iż zwolennicy porządnej debaty, którzy dysponujący bardzo mocnymi argumentami, że projekt CPK, w opisanym kształcie nie jest świetnym pomysłem - chętnie przed nim nawet uklękną, gdy otrzymają mocny i przekonujący materiał.
https://www.pasazer.com/news/460540/cpk,nie,klekamy,przed,ryzykami,slady,merytorycznych,argumentow.html
Góra
 Relacje PM off
2 ludzi uważa post za pomocny.
 
 
 Temat postu: Re: CPK
#492 PostWysłany: 07 Lis 2021 09:42 

Rejestracja: 12 Lut 2019
Posty: 724
srebrny
Trochę długi artykuł, ale potwierdza dokładnie to, co piszemy tu od początku (przynajmniej niektórzy ;) )

Centralne lotnisko to propaganda dla widzów TVP i prezesa Kaczyńskiego. Tak ocenia były pracownik CPK
Jarosław Osowski

Już 300 pracowników w rządowej spółce Centralny Port Komunikacyjny "buduje" wielkie lotnisko w Baranowie i prowadzące do niego kolejowe "szprychy". Od osoby, która z niej odeszła, słyszymy: - Powstała piramidalna struktura oszukiwania się nawzajem i tuba propagandy na potrzeby widzów TVP.

Według naszego rozmówcy, który wytrzymał w CPK kilka miesięcy, w czwartym roku przygotowań do sztandarowej inwestycji rządu PiS w spółce obowiązuje doktryna "ani kroku wstecz". Nic to, że pandemia przeorała rynek lotniczy, a w jej wyniku nazywany "narodowym przewoźnikiem" LOT ledwo wiąże koniec z końcem. - Tam jest nastawienie na twardy elektorat prawicowy, który oczekuje pozytywnego przekazu na temat portu lotniczego "Solidarność" [związek zawodowy będzie patronem lotniska - red.] w "Wiadomościach" TVP - opowiada były pracownik CPK.

I taki właśnie przekaz płynie. Do znudzenia przekłamywana jest wypowiedź Rafała Trzaskowskiego o lotnisku w Berlinie, który podczas kampanii wyborczej do ratusza w 2018 r. bronił przed likwidacją rozbudowanego wielkim kosztem Okęcia.

Drobny przykład z tego tygodnia. O planach centralnego lotniska pod Warszawą pisze korespondent cenionej, konserwatywnej gazety "Frankfurter Allgemeine Zeitung". W prorządowej telewizji publicznej i na jej portalach natychmiast wyświetlają się tytuły i paski: "Niemcy zaniepokojeni budową CPK. Polacy przejmą większość ruchu lotniczego", "Horała o budowie CPK i zmartwieniach niemieckich mediów polskim lotniskiem". A prawda jest taka, że autor artykułu przytoczył opinię przedstawicieli lotnisk w Lipsku i w Berlinie, którzy nie widzą w Baranowie zagrożenia dla siebie. "Ponadto budowa lotniska budzi kontrowersje. Krytyka pochodzi od opozycji, inicjatyw obywatelskich i linii lotniczych. Rząd podtrzymuje jednak swoje poparcie dla projektu, który mógłby konkurować z lotniskami we wschodnich i środkowych Niemczech" - opisuje "FAZ". Czy to rzeczywiście będzie konkurencja? "Eksperci i firmy lotnicze nie są zgodni co do jednoznacznej odpowiedzi" - przyznaje niemiecki dziennik.

- Stworzyli nad CPK czapę polityczną i ordynarną tubę propagandową - relacjonuje nasz informator, który zdążył dobrze poznać mechanizmy w rządowej spółce zajmującej kolejne już piętra w przeszklonym biurowcu w Al. Jerozolimskich blisko Dworca Zachodniego. - Wśród szeregowych pracowników jest tam nawet sporo fachowców. Śmialiśmy się, że gdyby wybory do Sejmu rozpisać wyłącznie pośród nas, to PiS mógłby tu przegrać. Zdania, czy centralne lotnisko i wszystkie planowane do niego linie kolejowe mają naprawdę sens, są podzielone. Tak samo, czy opłaca się likwidować Lotnisko Chopina na Okęciu. Jednak wierchuszka oczekuje, że każdy w spółce będzie realizować raz wyznaczony cel. Są wręcz alergicznie przewrażliwieni na krytykę i prowadzą wewnętrzne śledztwa. Kto próbuje płynąć pod prąd, z czasem musi odejść. Dlatego powstała tam piramidalna wręcz struktura oszukiwania siebie nawzajem, że wszystko idzie dobrze. Najpierw w spółce CPK, ale też wyżej: przez ministra Horałę, premiera Morawieckiego aż po prezesa Kaczyńskiego, który musi dostawać właściwy przekaz tak jak suweren przed telewizorami - opowiada urzędnik, który szybko zrezygnował z etatu w CPK.

"Wiecie, ile osób pracuje w spółce CPK zarządzającej łąką w Baranowie? 2019 r. - 100, 2020 r. - 260, 2021 r. - 300" - tak poseł Koalicji Obywatelskiej Michał Krawczyk relacjonował w październiku sejmowe spotkanie z wiceministrem infrastruktury Marcinem Horałą (PiS), pełnomocnikiem rządu ds. CPK. Ten odciął się w swoim stylu, mówiąc o "durnych zarzutach, że w spółce ktoś pracuje" i że "mniej więcej trzysta osób to jest bardzo mało jak na instytucję zarządzającą portfelem inwestycyjnym tej wielkości". W ostrzeżeniu dla mieszkańców gmin Baranów, Teresin i Wiskitki przed śmiałkami podszywającymi się pod pracowników spółki CPK i jej podwykonawców wiceminister Horała pisze: "W obiegu jest obecnie 335 ważnych identyfikatorów. Każdy z pracowników, rzeczoznawców i badaczy CPK ma obowiązek okazać taki identyfikator na życzenie mieszkańca".

"Portfel inwestycyjny", o którym Horała mówił posłom, opiewa zaś na blisko 13 mld zł, w tym prawie połowa tej kwoty ma pójść na wykupy ziemi z obszaru dwukrotnie większego, niż potrzeba pod lotnisko. Tyle spółka CPK chce wydać na przygotowania do 2023 r., gdy na łąkach w dolinie Pisi Tucznej w gminie Baranów planuje obecnie wbicie pierwszej łopaty. Co innego wynikało z obietnic składanych na samym początku - w 2017 r. - przez ówczesną premier Beatę Szydło i jej pełnomocnika ds. CPK Mikołaja Wilda (teraz to prezes spółki): budowa centralnego lotniska 40 km na zachód od Warszawy miała się zacząć już 2020 r. Wciąż jednak nie jest znana szczegółowa lokalizacja tej inwestycji. Jej "wariant inwestorski" spółka zapowiada do końca 2021 r. Mimo to zgodnie z doktryną "ani kroku wstecz" propaganda sukcesu podaje niezmiennie termin startu pierwszego samolotu z Baranowa jesienią 2027 r.

Dopiero w zeszłym miesiącu udało się wskazać autora masterplanu dla lotniska, czyli kluczowego dokumentu przy tego typu inwestycjach. 30 mln zł za jego przygotowanie weźmie firma Arup, która pod rządami PiS stała się etatowym wykonawcą prognoz lotniskowych. W tym tej kompletnie chybionej z Radomiem zamiast Modlina w roli "komplementarnego portu dla Warszawy". Oddalone o 100 km od stolicy lotnisko miało być gotowe w 2019 r. Jednak budowa przeciągnie się do 2022 r. i pochłonie ponad 800 mln zł, czyli dwukrotnie więcej, niż przewidywał Arup. W ostatnich dniach głośno było o próbie eksmisji bez odszkodowania i wskazania lokalu zastępczego wielopokoleniowej rodziny, której gospodarstwo rolne i dom znajdują się na końcu wydłużanego pasa startowego w Kiedrzyniu pod Radomiem. Na spakowanie się stawiający opór właściciele dostali dwa dni od spotkania z wojewodą mazowieckim Konstantym Radziwiłłem (PiS). Ostatecznie do wywłaszczenia siłą nie doszło.

Ta sprawa była uważnie śledzona przez kilka tysięcy mieszkańców trzech gmin: Baranów, Teresin i Wiskitki. Oni od lipca tego roku nie mogą rozporządzać swoją ziemią wedle uznania. Prawo jej pierwokupu zgodnie z tzw. rozporządzeniem obszarowym Rady Ministrów ma rządowa spółka CPK. W grudniu 2020 r. zaczęła program dobrowolnych nabyć ziemi. Przed miesiącem wiceminister Horała ogłosił związany z tym sukces: "Do dziesięciu hektarów na ten moment jest już sfinalizowane".

- Czyli to może być dziewięć hektarów, a mogą być też np. tylko dwa. Taki areał jakoś nie oszałamia. Przecież program dobrowolnych nabyć miał obejmować aż 7,4 tys. hektarów - przypomina Robert Pindor z rady społecznej ds. CPK wskazanej przez samorządy gmin, nad którymi wisi widmo budowy centralnego lotniska.

Rzecznika CPK spytaliśmy o ceny transakcyjne, rodzaj kupionych nieruchomości (rolne czy z zabudową?), ich właścicieli i lokalizację. Konrad Majszyk odmówił nam jednak podania konkretnych liczb i namiarów. Twierdzi, że to "tajemnica handlowa, także na życzenie sprzedających". Dowiadujemy się tylko, że to osoby prywatne, które mieszkają tam na stałe, jak też poza terenem planowanych inwestycji. A przejęte grunty znajdują się wewnątrz obszaru ok. 75 km kw. na terenie trzech gmin. Według rzecznika CPK to sukces, który wynika z dodatkowych przywilejów dla zbywających nieruchomości. Spółka oferuje im teraz organizację i sfinansowanie przeprowadzki oraz obsługi notarialnej. Także możliwość użytkowania sprzedanych gruntów do czasu rozpoczęcia budowy centralnego lotniska.

- Zawracanie głowy, podobno udało im się kupić trzy działki, w tym jedną bez dostępu do drogi publicznej. Trzy działki przez prawie rok! To nie idzie jak burza. Z tego, co wiem, jedni właściciele mieszkają aż w Krakowie, więc wezmą każdą cenę, bo co im zależy - mówi Wojciech Kornak, szef rady społecznej ds. CPK, która w połowie listopada ma się spotkać z przedstawicielami spółki.

Robert Pindor będzie pytać m.in. o budowę obiecywanej wioski zamiennej dla wysiedlanych z terenu CPK. Wciąż nieznana jest jej lokalizacja ani termin oddania do użytku. A ceny ziemi w tej części Mazowsza ostatnio wzrosły. - Wynika to z dużego zapotrzebowania w aglomeracji warszawskiej na nieruchomości mieszkaniowe i grunty rolne. Tymczasem spółka CPK, wyceniając ziemię, którą chce przejąć na potrzeby inwestycji, opiera się na operatach odnoszących się do historycznych cen transakcyjnych. Z tego powodu powstaje duża różnica między oczekiwaniami właścicieli - uważa Robert Pindor. Według niego rosnąca ostatnio inflacja sprawia w dodatku, że mieszkańcy okolicy mają coraz więcej obaw: - Przewidują, że otrzymane ze sprzedaży pieniądze będą tracić na wartości. Inwestor powinien więc zweryfikować budżet CPK, uwzględniając to, co się dzieje na rynku. Nie można realizować takiego przedsięwzięcia kosztem prywatnych właścicieli nieruchomości. A tak by było, gdyby nieruchomości zostały przejęte przez CPK za część ich wartości rynkowej. Pewnym rozwiązaniem mogą też być propozycje nieruchomości zamiennych, ale tu o konkretach nie słychać.

Protesty trwają też bliżej Warszawy. Na co drugim płocie we wsi Domaniew między Pruszkowem a Ożarowem Mazowieckim widać banery z napisami: "CPK i tirom mówimy nie", "Nie dla kolei dużej prędkości przez nasze domy i grunty". Powstał też Społeczny Komitet Protestacyjny "Nie dla KDP przez Duchnice".

Są to miejscowości, przez które w zależności od wariantu miałyby przechodzić tory nowej linii szybkiej kolei z Warszawy do stacji na centralnym lotnisku i dalej do Łodzi. W tej sprawie do połowy października trwała pierwsza tura konsultacji z firmą projektową Idom i spółką CPK. Kolejną zaplanowano w 2022 r. po odrzuceniu jednego z czterech wariantów tras kolejowych.

Konrad Majszyk informuje, że długość tej planowanej linii kolejowej wynosi 140 km, w tym 37 km liczyłby odcinek z Warszawy do CPK w Baranowie. W sumie 7 km miałoby się znaleźć w tunelu za Dworcem Zachodnim (wielokrotnie dłuższym od tego pod Śródmieściem na linii średnicowej). Dodatkowy wyjazd z tej stacji powstanie podczas trwającej już modernizacji stacji.

Pociągi mają się rozpędzać do 250 km na godz. W 2022 r. spółka CPK chce wystąpić o decyzję środowiskową dla wariantu inwestorskiego linii kolejowej i zgłosić dwa alternatywne. Do tej pory dostała w tej sprawie blisko 20 tys. uwag od mieszkańców i samorządów.

Nadal białą plamą w planach CPK pozostaje rejon samego lotniska w Baranowie. Nie wiadomo więc, którędy będą tu dojeżdżały pociągi. A ma tu powstać istna plątanina torów. Wynika to z ostatniego listu wiceministra Horały do mieszkańców: "Choć głównym celem budowy węzła CPK jest zapewnienie szybkiego dojazdu do Portu Solidarność i stworzenie centralnego punktu przesiadkowego dla nowego systemu dalekobieżnych połączeń kolejowych, to jego projekt uwzględnia również lokalne potrzeby komunikacyjne". I tak według Horały ma powstać osobna para torów dla pociągów regionalnych powiązana z liniami do Skierniewic i Sochaczewa. Mają się krzyżować tak, by dało się utworzyć połączenia: Żyrardów - CPK - Błonie - Warszawa lub Sochaczew - CPK - Grodzisk Maz. - Warszawa. Do tego nowe przystanki dla pociągów lokalnych.

"W kwestii CPK od wielu dni trwa ofensywa informacyjno-marketingowa. Wręcz propagandowa" - ocenia w portalu Pasazer.com ekspert rynku lotniczego Marek Serafin, który od dawna udowadnia wykluczające się założenia w projekcie centralnego lotniska. Po co aż 1800 km szprych kolejowych do CPK w Baranowie? Bo tak naprawdę ilu z dojeżdżających tu pasażerów pociągów zechce się przesiadać do samolotów? Zwłaszcza że ostatnio dyrektor wykonawczy CPK Michał Czarnik zaskoczył opinią o potrzebie "znacznej zmiany modelu biznesowego inwestycji" w kierunku lotów cargo.

"W czasach PRL-u stworzono pojęcie woluntaryzmu gospodarczego. Nie bacząc na realia ekonomiczne „my" przekujemy nasze zamierzenia i plany w „nową rzeczywistość". A jeżeli obecna im nie sprzyja tym gorzej dla niej. Teraz wszystkie realia rynkowe wskazują, że po prostu nie ma miejsca, ani potrzeby tworzenia w Europie nowego wielkiego hubu przesiadkowego. A dodatkowo nie ma żadnej wielkiej linii lotniczej, która mogłaby go obsługiwać. LOT walczy o przeżycie. Już od roku 2023 będzie musiał spłacać gigantyczne raty z tytułu zaciągniętego kredytu" - zauważa Marek Serafin.

I dalej: "Z czwartku na niedzielę stworzono koncepcję nowego modelu biznesowego CPK. Bez jakichkolwiek analiz. Tak po prostu, bo rynek lotów cargo się rozwija. I choćby ten nagły zwrot pokazuje, jaką iluzją były opowieści o tym, że poprzednią koncepcję CPK oparto na rzetelnych analizach uwzględniających aktualne realia. CPK bez żalu żegna dawne iluzje – i natychmiast wita nowe". Dlatego Markowi Serafinowi wciąż brakuje rzetelnej debaty, w której nie byłoby możliwe utajnianie prognoz, w tym szczegółów tzw. testu prywatnego inwestora dla centralnego lotniska. "Jedno jest niezmienne - pisze Marek Serafin. - To brak jakichkolwiek wątpliwości, że projekt ten związany jest z istotnym ryzykiem gospodarczo-finansowym. A skoro nie ma ryzyka, to nie są potrzebne jakiekolwiek dogłębne i wielowariantowe analizy. Badanie różnych scenariuszy rozwoju sytuacji, szczególnie na rynku lotniczym. Nie wystarczy jednozdaniowe stwierdzenie, że pandemia kiedyś się skończy, ruch lotniczy wróci i znowu będzie wspaniale".

https://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/7 ... B.1-L.8.zw
Góra
 Relacje PM off
6 ludzi lubi ten post.
 
 
 Temat postu: Re: CPK
#493 PostWysłany: 07 Lis 2021 14:07 

Rejestracja: 31 Maj 2013
Posty: 1211
Loty: 672
Kilometry: 1 011 454
niebieski
Co do słynnej wypowiedzi Trzeaskowskiego o której GW pisze: "..do znudzenia przekłamywana jest wypowiedź Rafała Trzaskowskiego.."
cytuję ją w oryginale:
"Mamy gigantomanię PMM, który proponuje lotnisko w szczerym polu. W Berlinie udało się po latach, i będziemy mieli lotnisko... no trudno będzie z nim konkurować. Mamy Okęcie, mamy lotnisko w Modlinie, i to absolutnie Warszawie wystarczy". Wypowiedź padła podczas jednego ze spotkań z warszawiakami.
Nie bardzo rozumiem kto i co miałby "przekłamywać" w tej wypowiedzi.


Ostatnio edytowany przez klapio, 15 Lis 2021 00:24, edytowano w sumie 1 raz
offtopic
Góra
 Relacje PM off  
 
 Temat postu: Re: CPK
#494 PostWysłany: 07 Lis 2021 14:18 

Rejestracja: 17 Sty 2011
Posty: 847
srebrny
@DMW Przeczytaj Twój cytat i pierwszy lepszy artykuł z bardziej przyjaznej idei CPK redakcji. Np to:
Cytuj:
Parę miesięcy po tym, jak Trzaskowski sprawę CPK wciągnął do swej kampanii wyborczej w sposób, który można skwitować krótko: „po co nam lotnisko pod Warszawą, skoro będzie w Berlinie”
https://www.tvp.info/48311827/rafal-trzaskowski-centralny-port-komunikacyjny-nowa-solidarnosc-z-niemcami-sitetvpinfo

I zastanów się jeszcze raz nad:
DMW napisał(a):
Nie bardzo rozumiem kto i co miałby "przekłamywać" w tej wypowiedzi.

;)
Góra
 Relacje PM off
3 ludzi lubi ten post.
 
 
 Temat postu: Re: CPK
#495 PostWysłany: 07 Lis 2021 14:44 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18 Sie 2011
Posty: 6471
HON fly4free
Ja w pewnym sensie rozumiem zarzut @DMW. Zestaw GW + były (jak można się domyślać, niezadowolony) pracownik CPK, daje z góry podstawy do założenia, że wydźwięk artykułu będzie negatywny, nawet jeszcze przed zapoznaniem się z leadem. Sęk jednak w tym, że teraz nie ma chyba już żadnych obiektywnych, fachowych źródeł informacji, które oceniałby pomysł CPK i sposób jego realizacji pozytywnie, lub choćby neutralnie. Lata temu, gdy pomysł raczkował, różni ludzie z szeroko rozumianej branży wypowiadali się o tym z optymizmem. Dajcie mi takiego teraz.


Ostatnio edytowany przez klapio, 15 Lis 2021 00:25, edytowano w sumie 1 raz
offtopic
Góra
 Relacje PM off
2 ludzi lubi ten post.
 
 
 Temat postu: Re: CPK
#496 PostWysłany: 07 Lis 2021 14:58 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06 Mar 2019
Posty: 261
niebieski
Lata temu? Nie znam żadnego branżowego artykułu ani z tego roku, ani z żadnego roku, który pozytywnie oceniał ten poroniony pomysł. Pozytywnie był oceniany przez media tzw. ingoranckie (onet, interia itp) lub w artykułach sponsorowanych. Po prostu coraz szerzej zaczyna być zadawane pytanie, że miało być San Francisco, a nadal jest ściernisko, bo mijają lata i jedyne co rośnie, to konta pracowników tej spółki.
Góra
 Relacje PM off
2 ludzi lubi ten post.
 
 
 Temat postu: Re: CPK
#497 PostWysłany: 07 Lis 2021 15:42 

Rejestracja: 31 Maj 2013
Posty: 1211
Loty: 672
Kilometry: 1 011 454
niebieski
-- 07 Lis 2021 15:35 --

warsawreceiver napisał(a):
...mijają lata i jedyne co rośnie, to konta pracowników tej spółki.

A jak uważasz ile czasu powinno minąć od powzięcia decyzji do rozpoczęcia pierwszych robót oraz do otwarcia lotniska?


Ostatnio edytowany przez klapio 15 Lis 2021 00:25, edytowano w sumie 3 razy
offtopic
Góra
 Relacje PM off  
 
 Temat postu: Re: CPK
#498 PostWysłany: 07 Lis 2021 15:48 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06 Mar 2019
Posty: 261
niebieski
A jak uważasz ile czasu powinno minąć od momentu powzięcia decyzji o budowie do zlecenia badań środowiskowych (ten słynny kierunek wiatru) i samej lokalizacji? Bo mi się wydaje, że bardzo mało czasu. A nadal tego nie ma. W zasadzie nic nie ma. Żadnych badań, symulacji. A one w rzetelnym planie są niezbędne, by zacząć to mityczne machanie łopatą.

To, co się dzieje z CPK jest amatorką w każdym, nawet najmniejszym aspekcie. To by było prawie dokładne powtórzenie tej sceny z "Poszukiwany, poszukiwana", gdy z zawodu dyrektor jezioro dał tu, a punktowce tu i dostał za to premię za poprawki do planu, tylko że w przypadku CPK nawet planu nie ma.

Wyżej wklejałem analizę z portalu branżowego (żeby kogoś nie raziło, że to z Wyborczej), który poszukiwał tego planu. Usilnie. Nie znalazł.

Przypomnę, że Horała&Co nadal uważają, że CPK będzie czynne w 2027.

Nie pisałbym nic, gdyby Horała&Co budowali lotnisko za swoje, ale budują za pieniądze pana, pani, społeczeństwa. I oczekuję, że te pieniądze będą wydane w sposób rzetelny, jawny i z pożytkiem. Oczekuję za dużo?


Ostatnio edytowany przez klapio, 15 Lis 2021 00:26, edytowano w sumie 1 raz
offtopic
Góra
 Relacje PM off
6 ludzi lubi ten post.
 
 
 Temat postu: Re: CPK
#499 PostWysłany: 07 Lis 2021 15:57 

Rejestracja: 20 Lis 2014
Posty: 2755
srebrny
Gadu gadu a ja dalej nie wiem co czytać....
Góra
 Relacje PM off
2 ludzi lubi ten post.
 
 
 Temat postu: Re: CPK
#500 PostWysłany: 07 Lis 2021 16:09 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06 Mar 2019
Posty: 261
niebieski
DMW napisał(a):
Nie odpowiedziałeś jednoznacznie bezpośrednio na moje pytanie. Rozumiem Cię :)


Nie zrozumiałeś, że aby zacząć budować trzeba zrobić wszystkie badania. Horała nie zrobił do tej pory niczego, a jeśli nadal utrzymuje, że CPK będzie czynne w 2027, to już dawno powinniśmy mieć: badania środowiskowe, lokalizację itp. Już dawno. Według danych PiSu budowa miała się rozpocząć w 2020. W 2020, rozumiesz? Mamy 2021, koniec. Ponad rok opóźnienia rozpoczęcia budowy, a nawet badań nie ma. Problem w tym, że Horała (i najwyraźniej ty również) nie wie, że takie badania kierunku wiatru są prowadzone przez co najmniej 3-4 sezony, więc od początku pomysł, że CPK będzie w 2027, był poroniony. Ale rozumiem cię, trudno przyznać, że ulubieniec dostaje wypłatę za dokładnie nic. Gdyby pracował w spółce prywatnej dostałby kopa już rok temu z pozwem o odszkodowanie. ;)


Ostatnio edytowany przez klapio, 15 Lis 2021 00:27, edytowano w sumie 1 raz
offtopic
Góra
 Relacje PM off
4 ludzi lubi ten post.
 
 
 [ 681 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1 ... 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28 ... 35  Następna

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: CommonCrawl [Bot], Yandex [Bot] oraz 5 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

  
phpBB® Forum Software © phpBB Group