Forum strony Fly4free.pl
https://www.fly4free.pl/forum/

CPK
cpk,18,143890
Strona 50 z 114

Autor:  Anonymous [ 30 Sie 2023 15:34 ]
Temat postu:  Re: CPK

Sprawa jest bardzo prosta, co pokazaliśmy zanim trolle zaczęły torpedować dyskusję:
1) CPK jako zaWAW - czy jest konieczny czy nie. Z @jaco027 mamy tu odmienne poglądy, ale jakoś potrafimy kulturalnie i merytorycznie przedstawiać argumenty za i przeciw. Tu rozmowa merytoryczna jest jak najbardziej możliwa.
2) Masterplan CPK z tego roku, wydany przez zespół pełnomocnika Horały. Nie spotkałem w tym temacie ani jednego argumentu merytorycznego za popierającego jakikolwiek zapis z Masterplanu. I nie spotkam. Poszczególne zapisy Masterplanu zostały zanalizowane przez @jaco027, przeze mnie, przytoczone zostały artykuły zewnętrzne tak samo krytycznie analizujące. W tym temacie nie ma w zasadzie już nic merytorycznego do dodania.

Wniosek?
1) Dyskusję CPK zaWAW przenieść do wątku o Okęciu.
2) Niniejszy wątek zostawić, jako prześmiewczy, podobnie do tematu o RDO, bo momentów memowych z pewnością jeszcze będzie sporo.

Autor:  DMW [ 30 Sie 2023 16:03 ]
Temat postu:  Re: CPK

Anonymous napisał(a):
Z @jaco027 mamy tu odmienne poglądy, ale jakoś potrafimy kulturalnie i merytorycznie przedstawiać argumenty za i przeciw.

Zgadzam się jeżeli chodzi o sposób pisania @jaco027 natomiast jeżeli Ty swój styl uważasz za kulturalny - to mogę tylko ręce rozłożyć bo najwyraźniej i tak nigdy nie zrozumiesz na czym to polega... :(

Autor:  Anonymous [ 31 Sie 2023 09:59 ]
Temat postu:  Re: CPK

Cytuj:
Felieton: Zamiast wbicia pierwszej łopaty wielka kampania reklamowa CPK

Trwa kampania informacyjna o zaletach projektu CPK. Niestety to serwowanie musztardy po obiedzie za publiczne pieniądze. Dodatkowo tuż przed wyborami.

Spółka Centralny Portu Komunikacyjny (CPK) zdecydowała się na przeprowadzenie kampanii reklamowej o korzyściach, jakie nowa infrastruktura nad Pisią Gągoliną przyniesie pasażerom i mieszkańcom kraju. Kampania jest realizowana w mediach o szerokim zasięgu, takim jak główne stacje telewizje i radiowe. Spoty reklamowe są wyświetlane także przed seansami filmowymi w kinach. Na Lotnisku Chopina stoi wielka makieta przedstawiająca wizję architektoniczną CPK. Natomiast przy głównych drogach stanąć mają specjalne billboardy, a informacje o komponencie kolejowym inwestycji pojawią się na dworcach i w pociągach.

Trzeba przyznać, że spółka celowa wykazała się bezbłędnym wyczuciem czasu. To właśnie teraz, a więc wiele lat po arbitralnym podjęciu decyzji o budowie CPK bez przeprowadzenia konsultacji społecznych, po rozpoczęciu inwestycji bez trybu i odpowiedniej dokumentacji formalnej, po skrajnym upolitycznieniu projektu poprzez wykorzystanie go w kampanii prezydenckiej Andrzeja Dudy w 2020 r., po aroganckim zignorowaniu licznych wątpliwości w kwestii tego przedsięwzięcia wyrażanych przez obserwatorów rynku lotniczego i ludzi nauki, spółka CPK stwierdziła, że obecnie jest idealny moment, aby przekonać obywateli, że ten gigantyczny i niebywale kosztowny projekt jest dla nich korzystny. Cóż idą wybory...


Można by skwitować tą aktywność marketingową CPK krótkim: Lepiej późno, niż wcale! Jednak bardziej do tej sytuacji pasuje stwierdzenie, że to musztarda po obiedzie, choć i to powiedzenie nie jest w pełni adekwatne, bo odnosi się wyłącznie do kwestii złej sekwencji w czasie, a grzechów CPK ma na swoim koncie więcej. Głównym z nich był i jest brak, nawet najmniejszej, chęci zbudowania konsensusu społecznego wokół tego projektu. Przez lata ministerialni urzędnicy wiedzieli lepiej, a wszelka krytyka uważana była za wrogą propagandę opłacaną przez obce, ciemne siły, prawdopodobnie Niemców. Teraz okazuje się, że należy wydać kolejne miliony publicznych pieniędzy, żeby przekonać obywateli o zaletach CPK. Czyżby ministerialny przekaz okazał się za słaby?

A skoro o pieniądzach mowa to na nasze pytanie skierowane do biura prasowego CPK o koszty tej kampanii organizowanej poniewczasie otrzymaliśmy następujące wyjaśnienie.

- Kampania informacyjna „CPK. Ruszaj z nami!” jest widoczna poprzez materiały informacyjne w telewizji, radiu, mediach społecznościowych, przed seansami w kinach oraz na nośnikach w pociągach, przy drogach i na Lotnisku Chopina. Naszym celem jest zbudowanie świadomości o znaczeniu inwestycji CPK, o tym, na jakim etapie realizacji jest projekt i o korzyściach, jakie ta nowa, potrzebna infrastruktura przyniesie pasażerom i mieszkańcom. Kampania CPK jest współfinansowana przez Brukselę w ramach działań informacyjnych dla unijnych projektów infrastrukturalnych. Łączne koszty kampanii to tajemnica handlowa. Wszystkie elementy kampanii przygotowaliśmy przy pomocy własnego zespołu i zasobów, czyli bez zleceń dla firm zewnętrznych - powiedział nam Konrad Majszyk, rzecznik CPK.

Serio? Tajemnica handlowa? Zasłanianie się tą formułką w celu nieprzekazania informacji tylko uprawdopodabnia podejrzenie, że kwota publicznych pieniędzy wydana na spóźnioną kampanię jest ogromna. W dodatku szanse jej powodzenia są delikatnie ujmując wątpliwe. Trudno bowiem jedną akcją nadrobić lata arogancji i zaniedbań. Innymi słowy władze spółki chyba same czują, że inwestycja zakupu mediów na potrzeby kampanii „CPK. Ruszaj z nami!” ociera się o marnotrawstwo pieniędzy podatników. Ponadto, jak wiele razy wcześniej, władze spółki CPK zapominają, że reprezentują firmę będącą własnością Skarbu Państwa i należącą do sektora finansów publicznych, a to obliguje do udostępniania informacji mediom i obywatelom. Zostawmy jednak utyskiwanie nad stanem transparentności działań instytucji publicznych w Polsce i pokuśmy się o wyjaśnienie tej kontrowersyjnej, spóźnionej o klika dobrych lat akcji informacyjnej spółki CPK.

Wygląda na to, że kampania „CPK. Ruszaj z nami!” ma charakter zastępczy. Uroczystość rozpoczęcia budowy CPK, a więc wbicie pierwszej łopaty na terenie przyszłego lotniska, która mogła być silnym akcentem w trwającej kampanii wyborczej do parlamentu okazała się prawdopodobnie zbyt ryzykowna, zarówno wizerunkowo, jak i organizacyjnie. Szereg kilkunastu prominentów w żółtych kaskach i czarnych garniturach z łopatami w rękach w szczerym polu wygląda groteskowo. W dodatku opozycja nie omieszkałaby wykorzystać takiej okazji do wsparcia protestów okolicznych mieszkańców. Ochrona takiego wydarzenia wymagałaby zaangażowania znacznych sił policyjnych, co sprawiałoby wrażenie, że rządowi politycy obawiają się obywateli. Bezpieczniej jest więc przeprowadzić kampanię informacyjną pod hasłem, że budowa CPK już ruszyła, czym można pochwalić się wyborcom bez ryzyka konfrontacji z nimi. Szkoda tylko, że ta zastępcza promocja CPK będzie kosztować polskiego podatnika znacznie więcej niż impreza ze szpadlami w roli głównej.
https://www.pasazer.com/news/463840/felieton,zamiast,wbicia,pierwszej,lopaty,wielka,kampania,reklamowa,cpk.html


Brawo!

BTW: jak widać nie tylko my w wątku odczuwamy fakt, że zwolennicy CPK i obecnej władzy w zasadzie tylko trollują, nie mając żadnych argumentów merytorycznych.

Autor:  Legion1 [ 31 Sie 2023 10:08 ]
Temat postu:  Re: CPK

Wiadomo, że do 15.10 można do woli atakować tymi pięknymi spotami w TV itp. bo skoro są już takie spoty to na 100% lotnisko będzie ;) a impreza z łopatami byłaby raz i ciężko byłoby ją non stop pokazywać w tv. Tak czy inaczej nadal uważam, że takiej imprezy z łopatami nigdy nie będzie bo nikt nie ma zamiaru CPK zbudować.

Autor:  Anonymous [ 31 Sie 2023 10:15 ]
Temat postu:  Re: CPK

Kilka dni temu na Okęciu staliśmy z rodziną w kolejce przy kontroli bezpieczeństwa. Oczywiście wielki plakat CPK na wejściu (co samo w sobie jest kuriozum, bo to tak, jakby w biurze farmy drobiu był plakat "Za 3 lata wszyscy będziemy weganami"). I rozmowy w kolejce o CPK. Jedno zdanie zapamiętałem szczególnie: "Skończy się na tym, że w Radomiu większa kolejka będzie i tyle". :D

Autor:  babilas [ 31 Sie 2023 10:26 ]
Temat postu:  Re: CPK

Anonymous napisał(a):
Cytuj:
zwolennicy CPK i obecnej władzy w zasadzie tylko trollują, nie mając żadnych argumentów merytorycznych.


"Merytoryka" fanbojów i funkcyjnych przypomina mi trochę scenę przemówienia generała z filmu "Rozmowy kontrolowane", w której padły słowa (cytat): "Na zadawane często pytanie, czy do stanu wojennego musiało dojść jest tylko jedna logiczna odpowiedź: widocznie musiało, skoro doszło".

I tak samo funkcyjni odpowiadają: "Skoro spaliliśmy już kupę kasy, a chcemy spalić o wiele, wiele więcej, to logiczne jest, że CPK jest potrzebne". A fanboje wtórują godnościową dziecinadą w stylu "A jaka jest alternatywa? Likwidacja LOTu?" albo coś o lataniu z Berlina, względnie zapychaniu się Okęcia (a to, że Okęcie zapycha się na własne życzenie, to im jakoś umyka).

Autor:  Legion1 [ 31 Sie 2023 10:38 ]
Temat postu:  Re: CPK

Mnie zastanawia w przypadku wygranych wyborów przez obecną władzę ( patrząc na obecną sytuację trzeba traktować bardzo poważnie) jakie fikołki i uniki będą stosować przez kolejne 4 lata żeby na terenie CPK zbytnio nic nie zrobić, a dalej grać tym tematem i ładować w niego kasę.

Autor:  Anonymous [ 31 Sie 2023 13:04 ]
Temat postu:  Re: CPK

Zaczynam skłaniać się ku stwierdzeniu, że CPK jako łatwy sposób wyprowadzenia publicznych pieniędzy do kieszeni znajomych królika się skończył. Był zbyt bezczelny, zbyt widoczny. Myślę więc, że jeśli obecny reżim przetrwałby to na polach CPK przez następne lata będzie dziać się mało i na wzór tego, co pisałem w poście #962. Teraz czas na coś innego. Mierzeja była, największy w Europie kompleks lotniskowy był, sprzedaż rafinerii była, lasy się tną. To chyba czas na największą stację kolejową na świecie, oczywiście w Bieszczadach (czytaj: sprzedaż majątku PKP).

Autor:  jaco027 [ 31 Sie 2023 15:13 ]
Temat postu:  Re: CPK

Ta kampania jest tak glupia, ze az porazajaca: https://www.pasazer.com/news/463840/fel ... a,cpk.html
Wystarczy zerknac jakie cele ma zrealizowac? Na 5 latem przed otwarciem lotniska trzeba uswiadomic wszystkim w kazdym pipidowku dolnym, ze bedzie takie cudo? Po co? Oczywiscie pytanie retoryczne...
Oczywiscie nie mowiac, ze do tego cuda przez nastepne x lat nie dojada, bo... KDP bedzie w fazie szczatkowej wg masterplanu.
Pelna zgoda z @warsawreceiver, ze jest to zarzadzanie PRowe przez wizki. Sie zastanawiam tylko, kto przytuli kase poza TVPiS, PRPiS itp. ile agencji bedzie zatrudnoinych przy produkcji i zarzadzaniu. A juz swoja droga zaslanianie sie tajemnica handlowa to juz jakies kuriozu, Moze dwojka poslow zrobi znowu "nalot" i sprawdzi to?

A propos przypomnialo mi sie, ze pewien posel, ten posel, pomylil kwote brutto i netto przy oglaszaniu "czternastki" i budzet panstwa musi wygospodarowac +8mld PLN, czyli 20mld za miast planowanych 12mld PLN. Wiec znowu, CPK i jego debilna kampania, to pikus w porownaniu z rzucaniem lekka reka miliardow. Who cares... w przyszlym roku CPK znowy wykarze ze jako spolka celowa do wydawania pieniedzy... osiagnela zysk w postaci.... np, przekazania terenu po WAW. Przeciez wszystko mozna sprzedac jako sukces. :-)

Z innej beczki. Wystarczylo do tego wejsc na strone CPK, aby obnazyc 20 klamst/mitow. Wiadomo, ze marketing rzadzi sie swoimi prawami, ale to jest wciskanie kitu. A swoja droga cenna uwaga o reklamie CPK na WAW. Ten sam poziom degrengolady marketingowcow wymyslajacych rowniez opakowania parowek i innych kielbas z obrazkiem prosiaczka/kurczaczka mowiacego "zjedz mnie". Masochizm level max. No ale czego PGL/CPK nie wymysli na zlecenie polityczne. Oczywiscie koincydencja z 15/10 jest w 100% przypadkowa :lol: :lol: :lol:

Autor:  brzemia [ 31 Sie 2023 15:19 ]
Temat postu:  Re: CPK

My tu gadu gadu, miliardy w lewo miliardy w prawo a poparcie rośnie.

Panowie naród chce powrotu do socjalizmu i wyśmiewaniem tego na nisziwych forach tego nie zmieni.

Wyslane z telefonu przez Tapatalka

Autor:  jaco027 [ 01 Wrz 2023 08:38 ]
Temat postu:  Re: CPK

Tak przed weekendem mi w oczy wlazlo... CPK/neoWAW kopia newAUH :-)
Tylko w AUH nie widac idiotyzmow z newWAW, a o porwnaniu EY i LO nie ma co wspominac.
https://www.etihad.com/en-es/fly-etihad/our-fleet
https://www.lot.com/nl/en/explore/about-lot/fleet

https://www.arup.com/projects/abu-dhabi ... l-building
The terminal is planned to cater for 30 million annual passengers with 65 contact stands. The terminal’s principal user will be Etihad Airways, the national carrier of the UAE, and it is designed to cater for significant volumes of passengers transferring between flights at Abu Dhabi providing a minimum connect time of 45 minutes.

Załączniki:
AUH-new.png
AUH-new.png [ 983.39 KiB | Obejrzany 1134 razy ]

Autor:  Anonymous [ 01 Wrz 2023 08:45 ]
Temat postu:  Re: CPK

Nie, no kolego @jaco027, tu nie ma co porównywać! Nasza narodowa wizka jest z oczywistych powodów znacznie lepsza niż wizka jakichś tam Zjednoczonych Arabów z Etihad! :D

Firmy od wizek, jak widać, używają tego samego sprzętu. Można wręcz pokusić się o stwierdzenie, że wizki to sprawa globalna. ;)

BTW: nawet Etihad ostatnio ma duże straty, no ale oczywiście LOT ma dotacje. :lol:

Autor:  jaco027 [ 01 Wrz 2023 09:11 ]
Temat postu:  Re: CPK

Wizka wizka, ale oni to juz maja prawie gotowe, planowane otwarcie na XI 2023 https://onemileatatime.com/news/abu-dha ... -terminal/
A koszt 3mld USD, co prawda w starych pieniadzach, bo budowa juz trwa kilka lat, ale kurcze, mozna robic za 1/4 kasy podobnej wielkosci lotniasko/terminal? Do tego wykorzystac stara infrastrukture? Jak widac nawet petrodolary sa liczone lepiej niz zlotowki.
PS. EY to strzelil sobie pare razy spektakularnie w kolano, najbadziej jak chcial zawojowac EU, probujac przejac ITA (w wiecznej reinkarnacji), zpominajac o tym, ze moga miec max 50% -1 akcje :-)

Autor:  Anonymous [ 01 Wrz 2023 09:17 ]
Temat postu:  Re: CPK

Bo to jest różnica między ignorantami/cynikami robiącymi przewały i których de facto budowa lotniska mało co obchodzi, a krajem, który rzeczywiście postawił na wymianę pasażerów (bez różnicy czy w ramach sport-, touristic- lub greenwashingu czy nie).

Autor:  Legion1 [ 01 Wrz 2023 09:22 ]
Temat postu:  Re: CPK

No ok budowa trwa tam kilka lat, ale jak widać lotnisko będzie jednak otwarte ;) nie wiem czy ktoś zauważył, ale temat CPK istnieje już na forum 5 lat :) i co się przez te 5 lat wydarzyło? Jeśli chodzi o budowę kompletnie nic 8-) ale to nie przeszkadza zwolennikom obecnej władzy uparcie twierdzić, że to lotnisko powstanie i będziemy z niego latać do każdego miejsca na świecie bez przesiadek :lol: skoro tak mówi władza i wizualizacje to czemu w to nie wierzyć ;)

Autor:  Anonymous [ 05 Wrz 2023 11:27 ]
Temat postu:  Re: CPK

O, wywiad z kierownikiem budowy!

Cytuj:
Marcin Horała: Los lotniska Chopina nie jest jeszcze przesądzony
Jeśli ruch na Okęciu będzie mniejszy niż teraz, część gruntów nie będzie potrzebna. Ale to nie oznacza sprzedaży – mówi Marcin Horała, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Czy likwidacja Lotniska Chopina w Warszawie jest przesądzona?

Nie.

Czyli?

Czuję się trochę nieswojo w tej dyskusji. Posłowie opozycji Dariusz Joński i Michał Szczerba od jakiegoś czasu twierdzą, że jesteśmy wielbłądami. Teraz musimy udowodnić, że nimi nie jesteśmy. A mamy sytuację taką: została podtrzymana decyzja, która zapadła pięć lat temu i która jest oczywista. Po ukończeniu CPK zostanie tam przeniesiony główny ruch komercyjny z Lotniska Chopina. I tyle.

Co oznacza sformułowanie „główny ruch komercyjny”? Lotnisko Chopina w jakiejś formie będzie działać nadal?

To niewykluczone. Decyzja o tym, co dalej z Lotniskiem Chopina, to jest de facto decyzja, którą należy podjąć za kilka lat. Najpierw CPK musi zacząć działać. Nasze plany dotyczące CPK są znane od pięciu czy sześciu lat, był to temat, który nikogo specjalnie nie interesował, branżowy, niszowy, ale dosyć oczywisty. Teraz dobudowywana jest do tego narracja.

Tylko że sprawa gruntów po Lotnisku Chopina wygląda poważnie. Co chcecie z nimi zrobić?

Panowie Szczerba i Joński nie podają informacji o przeniesieniu ruchu komercyjnego, stawiają znak równości pomiędzy tym i likwidacją lotniska. A to są dwie różne rzeczy. Potem mamy znak równości między likwidacją lotniska a sprzedażą gruntów, co znów jest na wyrost i nie ma nic wspólnego z prawdą. Co mam zrobić, jeśli ktoś nie rozumie różnicy między przeniesieniem głównego ruchu komercyjnego a likwidacją lotniska? Ta wyprzedaż gruntów jest już kompletnie wyssana z palca.

Tylko że mniej więcej znane są długoletnie strategie dotyczące CPK, a Lotniska Chopina raczej nie. Chyba warto zawczasu pomyśleć, co z Okęciem?

W przypadku sprzedaży gruntów jedyne koncepcje, jakie są mi znane, to koncepcje PO z roku 2010. Ja nic nie słyszałem, żeby były jakiekolwiek inne plany dotyczące sprzedaży. Oczywiście może się zdarzyć, że jeżeli Lotnisko Chopina będzie portem o znacząco mniejszej przepustowości niż obecnie, to część jego gruntów nie będzie potrzebna do działalności lotniczej. Będzie można je zagospodarować inaczej, co wcale nie oznacza sprzedaży.

Czyli czym będzie Lotnisko Chopina? Niewielkim, dosyć drogim miejskim portem, takim jak London City?

To tylko jeden z przykładów. Ale w obecnej sytuacji nie czuję się komfortowo i nie chcę prowadzić takich dywagacji. Bo jak tylko powiem, co teoretycznie jest możliwe, panowie Joński i Szczerba natychmiast zrobią konferencję, że są nowe ustalenia i niecny plan rządu. Kiedyś powiedziałem, że została wykonana analiza wraz z wizualizacją dotycząca możliwego osiedla mieszkaniowego z tanimi lokalami na wynajem na terenach uwolnionych z Lotniska Chopina. A panowie Joński i Szczerba potraktowali to jako dowód, że taki jest plan. Funkcjonujemy w realiach kampanii wyborczej. Dlatego nie chcę dywagować nad konkretnymi możliwościami zagospodarowania Chopina. Niech się tym spokojnie zajmują eksperci poza okresem wyborczym. A swoją drogą ci, którzy będą chcieli dotrzeć z CPK do Dworca Centralnego, poświęcą na to 15 minut. Dużo mniej niż z Chopina do wielu dzielnic Warszawy.

Tegoroczny sezon urlopowy pokazał, że Lotnisko Chopina radzi sobie z obsługą tysięcy pasażerów. Nie było np. bałaganu związanego z brakiem przepustowości, a to jest przecież jeden z koronnych argumentów na rzecz budowy CPK. Po co więc to zmieniać?

Lotnisko Chopina jeszcze dało radę. Gdybyśmy już teraz byli świadkami totalnego wyczerpania przepustowości, oznaczałoby to tragedię. Przecież CPK będzie gotowe za czterech–pięciu lat. Dlatego nie robiłbym argumentu z tego, że w tej chwili nie mamy totalnego dramatu. Trzeba przewidywać, ruch lotniczy rośnie. I tak decyzja o CPK została podjęta zbyt późno. Powinno się to stać w 2010–2011 roku, tak aby CPK oddawać do użytku właśnie teraz. Przecież ruch lotniczy będzie rósł, a Lotniska Chopina tak naprawdę nie da się rozbudować. Można kosztem wielu miliardów wycisnąć dodatkowy milion, może dwa przepustowości więcej. Tylko że to oznaczałoby również wielki proces zmian oceny oddziaływania na środowisko i kilka miliardów roszczeń. To są rzeczy znane fachowcom czy ekspertom. Ale jakoś nikogo nie interesowały przed kampanią wyborczą.

A fakty są takie, że jeżeli osiągniemy zachodni poziom latania, to mamy 100 mln pasażerów do obsłużenia w Polsce. Port Chopina ma maksymalną przepustowość około 22 mln. Jest już praktycznie wypełniony. Do tego mamy milion w Radomiu i trzy miliony na Modlinie. A skoro już budujemy CPK, to musimy dokonać przeniesienia ruchu z Chopina, bo te dwa lotniska nie utrzymają się w tym formacie. Przegranym będzie natomiast Okęcie. Tego przeniesienia należy dokonać w sposób przemyślany, tak żeby ludzie zachowali pracę, żeby zachował się ekosystem, biznes itd.

Jest jeszcze kwestia LOT. Bez CPK nie ma gdzie powstać hub tego przewoźnika. Będzie więc tak: jeszcze przez parę lat Chopin da radę, potem przez parę lat będzie dramatycznie, a później tak czy inaczej trzeba będzie podjąć decyzję o budowie CPK. W momencie kiedy odejdzie kilka rynkowych szans.

Mamy recesję i gigantyczny deficyt w przyszłorocznym budżecie. Jak w tej sytuacji finansować CPK?

W przypadku samego lotniska nie widzę żadnego problemu. CPK jest i musi być przedsięwzięciem komercyjnym. Wydając publiczne pieniądze według reguł UE, trzeba zrobić test prywatnego inwestora. Wszystkie dotychczasowe biznesplany pokazują atrakcyjną stopę zwrotu. Tutaj będziemy mogli zastosować dobrą dźwignię finansową. Nie jest to też tak duży pieniądz – maksymalnie 40 miliardów złotych. Kiedy widzę przebieg negocjacji z inwestorami i optymalizację masterplanu, to jestem przekonany o zaledwie kilku miliardach ekspozycji finansów publicznych. Natomiast inwestycje kolejowe są dużo bardziej wrażliwe na możliwości finansów publicznych. Ale ten program jest na szczęście dużo łatwiej skalowalny. Więc po prostu będziemy udostępniać kolejne etapy i kolejne inwestycje składające się na docelowy system połączeń kolejowych. I to w miarę możliwości finansowych.

Co znaczy „optymalizacja masterplanu” CPK?

Na podstawie masterplanu odbywa się projektowanie poszczególnych obiektów infrastruktury, a wtedy projektant jest w stanie doprowadzić do większej efektywności. Na przykład osiągnąć zakładaną przepustowość przy mniejszej kubaturze i mniejszych kosztach. To jest też kwestia fazowania ewentualnej rozbudowy lotniska tak, żebyśmy od początku mieli spójny projekt. Inaczej niż na Chopinie.

Mówi pan o tym, że CPK zostanie uruchomione za cztery czy pięć lat. Czy to w ogóle możliwe?

Dotychczas każdy kolejny etap osiągamy zgodnie z założeniami. Jestem przekonany, że czeka nas wiele niespodzianek, jak w każdej inwestycji. Kamienie milowe, czyli decyzja środowiskowa, masterplan, promesa, decyzja lokalizacyjna – wszystko to mamy.

To jest przyszłość. A na razie mamy lotnisko w Radomiu, którego największym sukcesem frekwencyjnym jest Air Show, a nie normalny ruch pasażerski.

To jest najbardziej monitorowane lotnisko w Polsce. I trochę nie rozumiem dlaczego. Mamy porty, które działają już od 20 lat i cały czas przynoszą straty. Radom już teraz wyprzedził dwa lotniska w Polsce pod względem liczby pasażerów.

Czy CPK nie zniszczy dobrze rozwijających się portów regionalnych?

Będą rozwijać się dalej.

To może one przejmą znaczącą część z rosnącego ruchu i CPK nie będzie potrzebne?

Przejmą, to oczywiste. Teraz mamy rynek, który ma około 50 min pasażerów. Z czego niecałe 20 na Chopinie i około 30 mln na lotniskach regionalnych. Jeżeli spojrzymy na to z perspektywy 100 mln pasażerów za 20–30 lat, to widać, że CPK ze swoją 40-mln przepustowością w pierwszym etapie zostawia dużo miejsca portom regionalnym.

Jak będzie wyglądała docelowa konfiguracja lotnisk wokół Warszawy?

Myślę, że docelowo to będą kompaktowe lotniska regionalne. Modlin – zbierający ruch z północy aglomeracji warszawskiej, północnego Mazowsza i północnych kierunków – oraz Radom z kierunku południowego. I oczywiście CPK jako główny port, hub dla ruchu przesiadkowego i cargo.
https://www.rp.pl/transport/art39054421-marcin-horala-los-lotniska-chopina-nie-jest-jeszcze-przesadzony



Kłamstwa, kłamstewka, przeinaczenia i duża niewiedza, ale tak podsumowując jednym zdaniem to: "o co chodzi, bo my przecież tak boczkiem, boczkiem przycupniemy, trochę tam skubniemy, ale nie za dużo, dla każdego starczy, co się więc czepiacie". Mocny zjazd w porównaniu do "największej inwestycji infrastrukturalnej w Europie w I połowie XXI wieku". :D

BTW: to już piąta wersja tego, co ma się stać z Okęciem. Teraz ma być małym ekskluzywnym lotniskiem. Tak jak przewidywałem - do końca roku pewnie będą jeszcze ze dwie. A Masterplan zepnie się tylko wtedy, gdy cały ruch przeniesie się z Okęcia na CPK, a tereny po Okęciu zostaną sprzedane, tak dla przypomnienia.

Autor:  jaco027 [ 05 Wrz 2023 12:51 ]
Temat postu:  Re: CPK

No faktycznie pan H funkcjonuje w trybie kampanii wyborczej szerzac mity: "A swoją drogą ci, którzy będą chcieli dotrzeć z CPK do Dworca Centralnego, poświęcą na to 15 minut. Dużo mniej niż z Chopina do wielu dzielnic Warszawy."
Wiadomo, ze bedzia przeciez ta szybka kolej KDP :-) czyli juz tylko 15min do CPK, a z centrum PKP/bus 20-25min do WAW - wielka zmiana za miliardy :lol:
No i porwonanie CPK -> Centralny vs. WAW -> dzielnice warszawy, jak to sie mowi za mala i wilka woda, "apples to apples" isn't it? hahaha...

Autor:  Anonymous [ 05 Wrz 2023 14:10 ]
Temat postu:  Re: CPK

Image

BTW: ta słynna scena była kręcona na Dworcu Gdańskim, który przez pewnie jeszcze dekadę będzie jedynym połączeniem kolejowym z szeroko rozumianego centrum Warszawy na Okęcie/CPK, bo, co oczywiście Horała zapomniał dodać, w tym czasie remont średnicówki skutecznie odetnie Dworzec Centralny. ;)

Autor:  Legion1 [ 05 Wrz 2023 14:17 ]
Temat postu:  Re: CPK

@warsawreceiver przecież to taki mały szczegół, którym nie warto sobie zawracać głowy ;) ogólnie marketingowcy CPK chyba na poważnie wzięli się za propagandowe reklamy pięknego lotniska ponieważ na insta da się zauważyć na pewnym profilu podróżniczym konkurs związany z CPK - wystarczy zrobić piękne zdjęcie bilbordu i wrzucić to na insta ;) do wygrania vouchery LOTu.

Autor:  jaco027 [ 05 Wrz 2023 15:50 ]
Temat postu:  Re: CPK

Trzeba sie spieszyc z udzialem w tych konkursach bo po 10/15 sie skoncza... :-)

Strona 50 z 114 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/