Forum strony Fly4free.pl
https://www.fly4free.pl/forum/

CPK
cpk,18,143890
Strona 102 z 114

Autor:  jaco027 [ 11 Cze 2024 16:41 ]
Temat postu:  Re: CPK

@Istvan Jezeli dla Ciebie WAW vs CPK sa abstrakcyjne, to... popatrz sobie na LCY vs LHR, LIN vs MXP, ORY vs CDG i pare innych przypadkow w samej UE.
@QbaqBA Z opoznieniem ale odpowiem troche w Twoim "wszystkowiedzcym" stylu....
1. Gdzieś jest info, że CPK ma nie być hubem przesiadkowym? Albo że gdzieś w Polsce ma powstać inny? - przeca cale CPK mialo za podstawe zmarginalizowania lotnisk regionalnych i zrobienie 1 centarlnego HUBa - poczytaj 100 stron tego watku albo papiery samego CPK: https://www.cpk.pl/pl/ Dopiero w 2023 i przed wyborami zaczeli lagodzic przekaz, gdy rosl opor regionow.
2. co z komponentu kolejowego pozostanie w planie i na moje kaprawe ucho było tam spokojnie z 70% założeń CPK "w wersji PIS". To taka rewolucyjna zmiana? - chyba na razie barddziej jest mowa o samym Y waw-poz/wro, ale to sie pewnie wyklaruje. Natomiast co do samego KDP - jeszcze raz powtorze, warto zerknac do zrodla nawet na stronie cpk, przeciez oni nazywali KDP WSZYSTKO co sie rusza na PKP PLK, np. Ostoleka-Lomza projektowane na 200km/h z uzytkowa 160km/h :-)
3. Nadal nie wiem co spuszczam po brzytwie. - wyrwales z kontekstu i juz nie pamietam... nie chce mi sie sledzic calej naszej przewalanki... ale glowny zarzut jaki mam, to ze krytykujesz interolukora i wymagasz danych/linkow udowadniajacych jego teze, sam nie podajac nic w zamian
4. a propos norm halasu i slotow - Nie lekko. Są nierozerwalnie powiązane. Przy czym gdyby nawet zlekceważyć pierwszy, to drugi i tak się pojawi, choć ciut później. - wlasciwie to masz racje, ale majac na uwadze nowoczesniejsze samoloty niz gdy te normy powstawaly, oraz "zbyt duza ilosc maluchow" glownie embrionow we flocie LO, to problem jest lekko samoroziwzywalny prze glownego operatora lotniska. Z drugiej strony, jesli sie rozbudowuje juz WAW, to jakos rzadzacy i WAW, i w Warszawie, i w ministerstwie musza miec pomysl na rozwiazanie tego problemu.
Ponizej moja rewizja wlasnego zdania, wg danych glowny problem to jest... tada... terminal a nie sloty.
5. innych dwu/tri/szescioportow w EU raczyles sie nie odniesc wcale - Nie jest to prawdą. Żaden z przykładów które podałeś nie funkcjonuje skutecznie, a i tak większość z nich powstawała gdy nie było tak rygorystycznych przepisów dotyczących administracyjnych podziałów ruchu i przydzielania slotów.
No to prosze o argumenty i szczegoly - co nie funkcjonuje skutecznie? Jezeli nawet nie sa wzrocowe przyklady wspoldzialania, to po prostu dzialaja. A co do samego rozdzielania ruchu, to podpowiem, jakkolwiek wydaje sie, ze to jest niemozliwe do wykonania na drodze administracyjnej decyzcji, np. casus AMS, to co stoi na przeszkodzie odpowiedniego modelowania cennika za movements/pax/handling itp... w 2-3 lata FR i W6 przestanie sie oplacac latac z WAW i wroca chetnie na LC airports w okolicy. A ze LO tez zaplaci srogo? Ze tak powiem to raczej kasa, ktora bedzie przelewana z prawej do lewej kieszeni, bo... zostanie w grupie kapitalowej.

No kilka screenow dokumentujacych "problem" malych maszyn, slotow i terminala. Dane, a nie opinie:
- wzrost slotow o 4%
- wzrost paxow o 6%
- najwiekszy wzrost movements W6 - 27% vs LO 1% WTF
- nie ma fali odlotow porannej, ani wieczornej dystrybucja w czasie jest w godzinach dziennych w miare stala
- problem slotow - to problem TYLKO LO i jego malych maszyn - ponad 50% slotow to embriony
- chartery to ponad 10% slotow
- JEST PROBLEM pojemnosci terminala - w falach odlotow rano/popoludnie

Załączniki:
Zrzut ekranu 2024-06-11 o 16.35.33.png
Zrzut ekranu 2024-06-11 o 16.35.33.png [ 244.34 KiB | Obejrzany 1801 razy ]
Zrzut ekranu 2024-06-11 o 16.35.58.png
Zrzut ekranu 2024-06-11 o 16.35.58.png [ 252.02 KiB | Obejrzany 1801 razy ]
Zrzut ekranu 2024-06-11 o 16.27.14.png
Zrzut ekranu 2024-06-11 o 16.27.14.png [ 197.67 KiB | Obejrzany 1801 razy ]
Zrzut ekranu 2024-06-11 o 16.28.37.png
Zrzut ekranu 2024-06-11 o 16.28.37.png [ 131.86 KiB | Obejrzany 1801 razy ]
Zrzut ekranu 2024-06-11 o 16.29.32.png
Zrzut ekranu 2024-06-11 o 16.29.32.png [ 393.6 KiB | Obejrzany 1801 razy ]
Zrzut ekranu 2024-06-11 o 16.29.45.png
Zrzut ekranu 2024-06-11 o 16.29.45.png [ 346.28 KiB | Obejrzany 1801 razy ]
Zrzut ekranu 2024-06-11 o 16.31.03.png
Zrzut ekranu 2024-06-11 o 16.31.03.png [ 198.36 KiB | Obejrzany 1801 razy ]
Zrzut ekranu 2024-06-11 o 16.12.11.png
Zrzut ekranu 2024-06-11 o 16.12.11.png [ 293.46 KiB | Obejrzany 1801 razy ]
Zrzut ekranu 2024-06-11 o 16.05.09.png
Zrzut ekranu 2024-06-11 o 16.05.09.png [ 390.94 KiB | Obejrzany 1801 razy ]

Autor:  QbaqBA [ 12 Cze 2024 15:14 ]
Temat postu:  Re: CPK

jaco027 napisał(a):
@QbaqBA Z opoznieniem ale odpowiem troche w Twoim "wszystkowiedzcym" stylu....


...

jaco027 napisał(a):
1. Gdzieś jest info, że CPK ma nie być hubem przesiadkowym? Albo że gdzieś w Polsce ma powstać inny? - przeca cale CPK mialo za podstawe zmarginalizowania lotnisk regionalnych i zrobienie 1 centarlnego HUBa - poczytaj 100 stron tego watku albo papiery samego CPK: https://www.cpk.pl/pl/ Dopiero w 2023 i przed wyborami zaczeli lagodzic przekaz, gdy rosl opor regionow.


Jesteś pewien? To była/jest podstawa CPK? Abstrahuję już w tym momencie od unijnej polityki dotyczącej transportu lotniczego, jej kierunków, którzy politycy za tym głosują, jak bardzo nie przystaje ona do realiów itp itd. Bo mam dziwne wrażenie, że akurat byłoby to spójne w wielu aspektach i a nuż okazałoby się, że w unijnych strukturach znalazłoby wsparcie.
Tak czy owak nie bardzo widzę jaki to ma związek z rolą CPK jako hubu przesiadkowego - zarówno dla pasażerów transferowych z kraju, jak i międzynarodowych.

jaco027 napisał(a):
2. co z komponentu kolejowego pozostanie w planie i na moje kaprawe ucho było tam spokojnie z 70% założeń CPK "w wersji PIS". To taka rewolucyjna zmiana? - chyba na razie barddziej jest mowa o samym Y waw-poz/wro, ale to sie pewnie wyklaruje. Natomiast co do samego KDP - jeszcze raz powtorze, warto zerknac do zrodla nawet na stronie cpk, przeciez oni nazywali KDP WSZYSTKO co sie rusza na PKP PLK, np. Ostoleka-Lomza projektowane na 200km/h z uzytkowa 160km/h :-)


Ok, no i?

jaco027 napisał(a):
3. Nadal nie wiem co spuszczam po brzytwie. - wyrwales z kontekstu i juz nie pamietam... nie chce mi sie sledzic calej naszej przewalanki... ale glowny zarzut jaki mam, to ze krytykujesz interolukora i wymagasz danych/linkow udowadniajacych jego teze, sam nie podajac nic w zamian


Przepraszam, czyli mam odbierać jako zarzut to, że jeżeli ktoś przedstawia jakąś tezę, to oczekuję że będzie miał na jej poparcie coś więcej niż własne domysły, które niestety nierzadko odstają od realiów? To tak w ramach m.in. Twoich apeli o merytoryczną dyskusję? I czemu ja mam podawać w zamian argumenty odnośnie do tezy, której nie przedstawiłem? (już abstrahując od tego, że moim zdaniem za stawianymi przeze mnie "kontrtezami" przedstawiałem argumenty. Ale pewnie nie jestem obiektywny)

jaco027 napisał(a):
4. a propos norm halasu i slotow - Nie lekko. Są nierozerwalnie powiązane. Przy czym gdyby nawet zlekceważyć pierwszy, to drugi i tak się pojawi, choć ciut później. - wlasciwie to masz racje, ale majac na uwadze nowoczesniejsze samoloty niz gdy te normy powstawaly, oraz "zbyt duza ilosc maluchow" glownie embrionow we flocie LO, to problem jest lekko samoroziwzywalny prze glownego operatora lotniska. Z drugiej strony, jesli sie rozbudowuje juz WAW, to jakos rzadzacy i WAW, i w Warszawie, i w ministerstwie musza miec pomysl na rozwiazanie tego problemu.


W jaki sposób problem jest "lekko samorozwiązywalny" przez głównego operatora lotniska? I co to właściwie znaczy? Że LOT ma kupić większe samoloty i wtedy pozamiatane? Jeśli tak, to błagam nie traktuj tego jako poważnego argumentu.
"W ministerstwie muszą mieć pomysł" - wydaje mi się, że pomysły te nie były nigdzie publicznie przedstawiane jeszcze, także na tym etapie niestety ograniczę się tylko do takiego podsumowania: hehehehe...

jaco027 napisał(a):
Ponizej moja rewizja wlasnego zdania, wg danych glowny problem to jest... tada... terminal a nie sloty.


To nadal jest Twoje zdanie, a nie coś co wynika z danych. Ty je tylko tak zinterpretowałeś, przydając wagę w taki a nie inny sposób. W tym momencie slotów już nie ma, a ludzie w terminalu jeszcze się mieszczą. Co nie zmienia faktu gigantycznego problemu z nim.

jaco027 napisał(a):
No to prosze o argumenty i szczegoly - co nie funkcjonuje skutecznie?


Gwarantowane przesiadki pomiędzy lotniskami z ich racjonalnym czasem.

jaco027 napisał(a):
Jezeli nawet nie sa wzrocowe przyklady wspoldzialania, to po prostu dzialaja.


A nie, to sorry. Działają źle ale działają, więc git... No przy takim podejściu do sprawy to faktycznie nie ma co deliberować...

jaco027 napisał(a):
A co do samego rozdzielania ruchu, to podpowiem, jakkolwiek wydaje sie, ze to jest niemozliwe do wykonania na drodze administracyjnej decyzcji, np. casus AMS, to co stoi na przeszkodzie odpowiedniego modelowania cennika za movements/pax/handling itp... w 2-3 lata FR i W6 przestanie sie oplacac latac z WAW i wroca chetnie na LC airports w okolicy.


Wspaniała "podpowiedź", oparta na "wydaje mi się".
Coś na poparcie tezy o tym, że LCC się zawiną? Czy może przerzucą koszt na klientów i nadal będą latać, bo klient i tak zapłaci? Wydawać by się mogło, że nie i że jest granica, ale popatrz (zwłaszcza teraz w sezonie letnim) na ceny biletów LCC vs legacy.
BTW cenniki już są poniekąd modelowane. Biorąc pod uwagę zasady konkurencyjności legalność takich działań też jest mocno ograniczona.

jaco027 napisał(a):
No kilka screenow dokumentujacych "problem" malych maszyn, slotow i terminala. Dane, a nie opinie:

- nie ma fali odlotow porannej, ani wieczornej dystrybucja w czasie jest w godzinach dziennych w miare stala - jesteś pewien, zwłaszcza braku tej wieczornej fali? Dystrybucja jest bliżej stałej niż w 2019, ale fale nadal występują.
- problem slotow - to problem TYLKO LO i jego malych maszyn - ponad 50% slotow to embriony - kurde, kilkukrotnie już przywoływałem tu raport slotowy. Fajnie jakbyś wreszcie do niego zajrzał, jest tam pokazane ile linii dostało odmowy slotów o które requestowały. Bynajmniej nie jest to problem "TYLKO LO".

Generalnie czytając Twoją wypowiedź odnoszę wrażenie, że remedium na problem Okęcia jest zrobienie go droższym i z gorszą ofertą dla pasażera (większe maszyny rzadziej). Gdzie głównym argumentem przeciwko CPK są wyższe opłaty lotniskowe żeby zbilansować koszty budowy. Fcuk logic.

Autor:  jaco027 [ 12 Cze 2024 16:05 ]
Temat postu:  Re: CPK

1. doczytaj
2. doczytaj
3. teza vs. teza
4. w LHR i BA wlasnie podobnie rozwiazuja podobny problem, a propos argumentu cyt: "hehehehe ...." - no comments
5. re: "terminal a nie sloty" - twierdzisz ze liczby z WAW i koordynatora klamia?
6. re: nie funkcjonuje skutecznie - "Gwarantowane przesiadki pomiędzy lotniskami z ich racjonalnym czasem." - ale to jest Twoj wymysl. po co to?
7. re: trojporty/duporty/szescioporty - "Działają źle ale działają, więc git" - no my mamy byc lepsi niz UK, FR, IT i pare innnych i robic centralny megahub jako remedium i jedyna opcje?
8. re: remedium dla okecia - no a co Ty proponujesz? bo w sumie to nie wiem, ograniczasz sie do krytykanctwa; proponujesz 50-100mld publicznych pieniedzy wywalone w Baranow, z duzymi ryzykami inwestycyjnymi, opoznieniami, problemem operatora glownego (malo samolotow), itd, itp...? czekam na propozycje...
9. re: " raport slotowy" - poprosze link do zrodla
10. re: "TYLKO problem LO" aka embriony; czy serio Embraery sa rozwiazaniem problemu czestotliwosci? loty do regionow sa zapchane po dach przy obecnej NISKIEJ czestotliwosci w niektorych kierunkach. Chyba 737 w wieksosci przypadkow nie mialyby problmow z LF, przy obecnej czestotliwosci.
PS.
A propos slotow...widze zgrubnie to co ponizej na screenach... i co z tego wynika?

Załączniki:
Zrzut ekranu 2024-06-12 o 16.24.15.png
Zrzut ekranu 2024-06-12 o 16.24.15.png [ 254.12 KiB | Obejrzany 1689 razy ]
Zrzut ekranu 2024-06-12 o 16.24.31.png
Zrzut ekranu 2024-06-12 o 16.24.31.png [ 229.83 KiB | Obejrzany 1689 razy ]

Autor:  Gregggor [ 14 Cze 2024 18:17 ]
Temat postu:  Re: CPK

Jesli ktos jeszcze sie ludzil, ze nowa ekipa skonczy z dyletanctwem i niekompetencja poprzednikow, to slabe wiesci w tym tygodniu: https://www.rynek-lotniczy.pl/wiadomosc ... 21154.html Czyli z 8 przetargow rozpisanych przez Laska, wszystkie zostaly uniewaznione... Ewidentnie sami mistrzowie zarzadzania tam siedza :lol:

Oficjalny przekaz na poczatku roku mowil, ze "to od wyniku audytów zależeć będą decyzje dotyczące przyszłości programu inwestycyjnego CPK, w tym jego zakresu i harmonogramów" (zreszta, taka deklaracja wciaz wisi na stronie CPK). Audytow brak, ale jednoczesnie rzad juz wie co dalej z CPK i do konca czerwca zaprezentuje plany. No i czego tu nie rozumiec? :lol:

Autor:  jaco027 [ 17 Cze 2024 07:59 ]
Temat postu:  Re: CPK

Mam nieodparte wrazenie ze jednak przykladem "dyletanctwa i niekompetencji" jest Twoj post.
Gdybys raczyl przytoczyc conajmniej jakiekolwiek tezy z cytowanego artykulu, a nie tylko swoja bledna opinie wysnuta na jego podstawie, to moznaby dojsc do calkiem innych wnioskow niz te, ktore sugerujesz.
I tak idac za linkiem: https://www.rynek-lotniczy.pl/wiadomosc ... 21154.html
1. "Zgodnie z kosztorysem CPK maksymalna kwota zamówienia wynosiła 561 tys. zł brutto, a złożona oferta opiewała na 982 tys. zł brutto. " - gdybys mial rozeznanie w przetargach publicznych, to moze nie dziwilbys sie, ze warunki brzegowe nie zostaly spelnione.
2. "Przypomnijmy, że z udziału w przetargach zostało wykluczonych łącznie 116 firm, które wcześniej świadczyły usługi dla CPK." - no chyba nie sugerujesz, aby audytorzy oceniali sami swoja wczesniejsza prace?

Powyzsze potwierdza, to co kiedys chlapnal Horala... lecialo to mniej wiecej tak: "Kto wam te audyty zrobi? Wszyscy pracowali dla nas"

A co do "braku audytow" jak piszesz: "Audytow brak, ale jednoczesnie rzad juz wie co dalej z CPK i do konca czerwca zaprezentuje plany. No i czego tu nie rozumiec?"
Doczytaj - nawet w tym samym portalu:
https://www.rynek-lotniczy.pl/wiadomosc ... 20914.html
https://www.pasazer.com/news/465280/zak ... etrzne,cpk

A jeszcze tak ad meritum, moze jakas refleksja z Twojej strony?
https://oko.press/lasek-cpk-wywiad
Cytuj:
Krzysztof Boczek: Dostało się panu od mediów i zwolenników CPK za unieważnienie audytu obejmującego weryfikację i ocenę harmonogramów budowy lotniska i części kolejowej projektu. Padały oskarżenia, że wygrały „firmy krzaki” z łącznym kapitałem 3 mln zł. Co tam poszło nie tak?

Maciej Lasek: Badanie dotychczasowego działania spółki podzieliliśmy na kilka obszarów. W ich skład m.in. wchodziły takie zagadnienia, jak ocena jakości i stanu zaawansowania projektów kolejowego i lotniskowego, harmonogramy, struktura zatrudnienia, oszacowanie kosztów projektów czy ocena wydatków poniesionych na działania marketingowe i w tzw. programie społeczno-gospodarczym. Pierwotnie założyliśmy, że większość z tych prac wykonają firmy wyłonione w drodze konkursu ofert. Niestety okazało się, że jest bardzo mało oferentów. Spółka wcześniej zawierała mnóstwo umów z firmami, które mogłyby taki audyt rzetelnie przeprowadzić. Pamiętam, że gdy zapowiadaliśmy, że będziemy chcieli zaudytować CPK, to minister Horała, mój poprzednik na stanowisku pełnomocnika powiedział: „a kto wam to zrobi? Wszyscy pracowali dla nas”.

I rzeczywiście – zidentyfikowaliśmy aż 116 firm, które pracowały dla spółki.
A i tak nie wszystkie udało nam się od razu zidentyfikować.

Na przykład do audytu HR zgłosiła się firma, która jako jedyna spełniała warunki. Okazało się jednak, że trzy lata wcześniej robiła dla CPK wartościowanie stanowisk i strukturę zatrudnienia. Istniało więc zagrożenie, że audytowałaby sama siebie. Co ciekawsze – w spółce CPK przez sześć godzin prawnicy próbowali przekonać nowy zarząd, że nie ma tutaj konfliktu interesów. Tymczasem moi prawnicy – z biura obsługi pełnomocnika ds. CPK – stwierdzili: ryzyko konfliktu interesów istnieje, i to dosyć poważne. Rada nadzorcza CPK uznała tak samo.

Gdy przetarg został unieważniony właśnie z uwagi na ryzyko potencjalnego konfliktu interesów, pan Horała napisał na portalu X: „co za komedia – firma, która audytowała kasyna wirtualne miała audytować CPK”.

„Trzy lata temu wam to nie przeszkadzało”, odpowiedziałem również na X.

Ciekawsze jest jednak to, co zakomunikował zarząd tej firmy – a mianowicie, że na krótko przed tweetem pana Horały nastąpił atak hakerski na ich stronę internetową. Przypisano im kontakty z kasynami wirtualnymi, których nie było.

Chyba powinna się tym zająć prokuratura?

Też tak uważam, choć było to działanie na szkodę firmy, więc i na jej wniosek powinno być ścigane. Czy tak się stało – nie wiem, ale to pokazuje mechanizm, który ja nazywam gangsterką.

Co ostatecznie wykazał audyt wewnętrzny?

Nie mogliśmy czekać, więc część z zaplanowanych audytów przeprowadziliśmy siłami specjalistów zatrudnionych w spółce. W efekcie otrzymaliśmy nowe urealnione harmonogramy, podziały kosztów, wytyczne, co trzeba dalej zrobić w kwestii projektowania. Wcześniej było to robione w dużym pośpiechu, łagodnie rzecz ujmując i dobrze, że ponownie wszystko przeanalizowano.

Pieniądze wydawane przez CPK na marketing bardziej wspierały program jedynie słusznej partii PIS, niż promowały ideę Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Zwłaszcza w kampanii wyborczej. Potwierdzili to też ostatnio panowie Horała i Wild [Mikołaj, prezes spółki CPK do 2024 roku – red.] – przyznali, że błędem były np. pikniki CPK w Elblągu, przez który nie przebiega żadna szprycha Kolei Dużych Prędkości, czy w Krokowej, gdzie jest okręg wyborczy pana Horały. Po co to było? Albo amatorska gala MMA finansowana przez spółkę CPK?

To był worek z pieniędzmi, którym dysponowano po uważaniu. Stworzono sobie możliwość wydawania pieniędzy na terenie całej Polski, a potem, gdy był problem np. z jakąś drogą, to padało hasło: dajmy tam 20 mln zł. Po uważaniu.

Mamy bardzo dobry audyt oceny projektu lotniskowego, przygotowany przez zewnętrzną firmę Jacobs. Pracowali przy nim doświadczeni konsultanci. Jeden z nich powiedział – „mimo że nas zatrudnili, to nie słuchali moich rad. Mogę wam więc opisać wszystkie uwagi, które miałem do tego projektu. To pierwsza na świecie stacja kolejowa z własnym lotniskiem. To się nigdzie nie udało”– mówił.

Jakie nieprawidłowości zostały wykryte do tej pory?

To było bezsensowne gospodarowanie pieniędzmi, które nazwałbym raczej „pokładami niekompetencji”. Horała czy Wild próbują to marginalizować: tłumaczą, że te wydatki to tylko 2% całego budżetu. Jednak to dalej są pieniądze publiczne, dziesiątki milionów złotych. A oni się zachowywali, jakby były ich.

Nawet wewnątrz spółki się zastanawiano: czemu my ciągle płacimy za artykuły, kiedy ruch, który zainicjowaliśmy, sam z siebie napędza zainteresowanie projektem.

Były też teksty w mediach opłacone przez CPK, ale nieoznakowane jako sponsorowane.

Widziałem takich trochę.

Albo taka konferencja z udziałem prezydenta Dudy, w której wzięła udział część pracowników CPK i znikoma liczba innych osób. Żadnego zysku niż politycznego z niej nie było. A kosztowała – jeśli dobrze pamiętam – 600 tys. zł. To jest trwonienie pieniędzy!

Znacznie poważniejszym problemem jest jednak to, że wmawiano opinii publicznej, że lotnisko będzie działało w 2028 roku. Mimo iż i zewnętrzny doradca i pracownicy spółki uważali, że tak nie będzie. A teraz to nawet pan Mikołaj Wild doznał nawrócenia – przyznał, że szanse na utrzymanie tego harmonogramu wyniosły 15-20%.

A pan mówił, że w firmie uważano, że tylko 1%.

Poniżej 1% – tak oceniali te szanse pracownicy. Zewnętrzny doradca, który nie miał wglądu w całą dokumentację w firmie, uznał, że jest na to 5-10% szans.

Dziś urealniamy harmonogram kolejowy i lotniskowy i to jest podstawa do dalszych działań.
„Centralna Przepompownia Kasy” vel „Centralny Przekręt Kasy” – tak rozwijali skrót CPK internauci, politycy. Przesada?

Na pewno było tam sporo niewłaściwych działań, które albo znajdą finał w prokuraturze, albo powinny zostać rozliczone politycznie. Z drugiej strony nie chciałbym określać całej spółki w ten sposób, bo byłoby to nie fair wobec pracujących tam specjalistów. Sam pomysł nowej lepszej infrastruktury transportowej jest dobry. Ale można to zrobić dobrze albo źle. Dziś nie ma pytania: „czy robimy”, ale: „jak?”.

Mnie – państwowca – oburza zablokowanie rozwoju lotniska Chopina. W 2019 roku pan Wild – jako pełnomocnik rządu ds. CPK – wydał Państwowym Portom Lotniczym polecenie nakazujące wstrzymanie wszystkich inwestycji prowadzonych na Okęciu. W tym czasie prowadzono modernizację stołecznego lotniska w celu wykorzystania jego pełnej przepustowości. Część inwestycji – ta droższa – płyty postojowe, drogi kołowania, wymiana podbudowy pasów startowych – już wtedy były zrobione. Zabrakło tylko kropki nad i – części terminalowej.

Po zablokowaniu rozwoju Chopina Mikołaj Wild został prezesem CPK. Gdyby nie działania, które dla mnie miały cechy świadomego sabotażu lub ignorancji, zwłaszcza w kontekście nierealnego terminu uruchomienia nowego lotniska, to dziś modernizacja Chopina byłaby zakończona, mielibyśmy zapewnioną przepustowość na najbliższe 10 lat i spokojnie moglibyśmy patrzeć na możliwości budowy CPK oraz nieskrępowany rozwój floty i siatki połączeń PLL LOT.

A tak? W przyszłym roku skończy nam się przepustowość na Chopinie, a rzeczywisty termin ukończenia budowy CPK jest znacznie późniejszy, niż przekonywali nasi poprzednicy. Dzisiaj nadrabiamy ich zaniechania.

A to, że wydali pieniądze na kampanię PIS, trzeba rozliczyć.

Będą zawiadomienia do prokuratury?

Wiem, że kilka jest przygotowywanych. Dotyczą też instytucji, które współpracowały ze spółką.

Czego konkretnie?



Nie mogę powiedzieć.

Po co były te reklamy?
Analizowałem reklamowanie się CPK w zachodnich branżowych mediach. Wie pan, że spółka wręcz zmonopolizowała rynek artykułów sponsorowanych? Na przykład w Airports Int. na 19 takich tekstów od sierpnia 2022 tylko jednego nie zakupiło CPK. Emiraty chwaliły się przyrostem pasażerów o 44.5% na lotnisku Hamad w Katarze. CPK, reklamując wizję, kupowało więc 18 razy więcej przestrzeni reklamowej, niż bogate Emiraty pisząc o faktach.

I przyniosło to zero efektów.

Czy pan rozumie, po co się reklamowali?

Nie. W spółce też nie wiedzieli.

Mnie odpowiedziano, że w ten sposób poszukiwano inwestorów.

Ogłaszanie się w prasie z hasłami: chodźcie do nas inwestować? To jeden z najgłupszych sposobów pozyskiwania inwestorów. Zresztą widać efekty: jedno zgłoszenie.

Dwa.

Są dwie firmy, ale w jednym konsorcjum. Zawarte z nimi umowy przedwstępne z nimi podlegają obecnie analizom. Prokuratoria Generalna, która dba o majątek Skarbu Państwa i powinna się przynajmniej wypowiedzieć w takich sprawach, nawet nie miała dostępu do tych umów.

Czemu?

Bo były dopychane kolanem pod sam koniec rządów PiS i szybko trzeba było ogłosić sukces. Program wieloletni na 155 mld zł rząd uchwalił tydzień po przegranych przez PiS wyborach. Dokument wdrażający program został podpisany przez Horałę ostatniego dnia jego pracy. Przez cztery lata na pytania zadawane przez posłów podczas posiedzeń komisji infrastruktury nie podawali żadnych liczb. Gdy pytaliśmy o harmonogramy, koszty itp., reagowali unikami, komunałami. Odpowiadali: „wszystko jest w porządku, odczepcie się”.

Dziś nie powinno nikogo dziwić, że chcemy urealnić ten projekt. Bo ani w jednej czy dwóch kadencjach się tego nie skończy.

Więc zróbmy to tak, by kontynuowali to ci, którzy przyjdą po nas.
55 tys. zł na reklamę w kwartalniku „Apostoł Miłosierdzia Bożego”. Zaglądał pan do niego?

Nie. A pan?

Oczywiście. Wydawany przez ojców pallotynów w Częstochowie. O Biblii, żywotach świętych, komunii, sanktuariach itd. A między tym tekst o CPK, nieoznaczony jako sponsorowany. I reklamy państwowych SSP: Lotto, PKP, PZU, KGHM PKP Cargo, Lasy Państwowe, Enea…

Dużo emocji wzbudziło dofinansowanie CPK do trzech obiektów kościelnych.

Czterech, plus straż pożarna ojców franciszkanów w Niepokalanowie.

Mnie rozbawiło, gdy zobaczyłem, że jeden z tych wniosków o dofinansowanie został napisany na papierze firmowym… CPK.

Inna sytuacja, która wzbudziła moje zdziwienie, miała miejsce tydzień, półtora przed zmianami w zarządzie.

Czyli na początku stycznia 2024.

Tak. Poprzedni zarząd podjął wtedy uchwałę, która zdjęła klauzulę tajności ze wszystkich dokumentów, które zostaną dopiero utworzone.

Nie rozumiem.

Do tego momentu dokumenty były objęte tajemnicą przedsiębiorstwa. Po podjęciu uchwały te stworzone przez nowy zarząd jej nie miały. Zarząd dowiedział się o tych zmianach dopiero, gdy w CPK z kontrolą poselską zjawili się pan Horała i jego koledzy. Zażądali dokumentów. Przyszli jak po swoje. To pokazuje, że w spółce zorganizowano na poziomie starego zarządu ruch oporu. Ta uchwała została oczywiście cofnięta, bo działała na szkodę spółki.

Gdy przyszedłem do Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej – są tu pracownicy, których znam jeszcze z Ministerstwa Infrastruktury – powiedzieli mi: mamy nadzieję, że będzie można prowadzić nadzór nad CPK. Bo do tej pory byliśmy tylko biurem podawczym, a nie organem reprezentującym właściciela.

W sumie ponad 27 mln zł publicznych pieniędzy na reklamy, w tym na przykład jak podróżować z CPK ze swoim psem na wiele lat przed jego ewentualnym uruchomieniem. Po co to było?

Kampania wyborcza.

Przecież najwięcej – prawie 2.5 mln miesięcznie – wydawano już po wyborach. To nie jest kampania.

Jak to nie? To jest dalej kampania – teraz bronimy projektu. Popatrzmy na to, co się działo wtedy w mediach społecznościowych. Czytałem raport przygotowany na początku lutego 2024, który analizował w sieci intensywność tych działań. Odpowiadała ona ekwiwalentowi reklamowemu na poziomie 8 mln dolarów [ok. 32 mln zł – red.]. W ciągu roku informacje o CPK mogły dotrzeć do 1,2 mld kont.

1,2 miliarda? Na Twitterze?

Nie tylko. Analiza pokazywała, jakie metody zastosowano, by dotrzeć do ludzi: masowe używanie jednorazowych kont z brakiem historii, powielanie informacji przez podejrzane strony w tym pornostrony – to niestety standardowe techniki stosowane w brudnych kampaniach medialnych.

Do wyborów Polacy mieli neutralny stosunek do CPK – część z nich chciała budowy, część nie. A ta kampania w mediach zbudowała ten nagle pozytywny stosunek do lotniska.

Przeczytaj także:

Maciej Lasek przemawia z mównicy sejmowej
09 LUTEGO 2024

Komentarze, lajki i zmiana tonu w koalicji. Rządzący w sprawie CPK „przestraszyli się presji”?
Czy stać nas na CPK?
Jednym ze sztandarowych projektów PiS było lotnisko w Radomiu.

No i przekop mierzei Wiślanej.

To są dwa doskonałe przykłady inwestycji infrastrukturalnych PiS. Pierwsza ponad 2,5-krotnie przekroczyła budżet i jeszcze nie została skończona. Druga też mocno przekroczyła budżet i choć została ukończona, to nikt z Radomia nie lata.

Nie nikt – 106 tys. osób w 2023 roku.



W pierwszym kwartale tego roku cztery razy więcej ludzi poleciało z Łodzi niż z Radomia.

Miało być 300 tys. pasażerów.

I gdyby nie decyzje polityczne LOT-u – przeniesienie połączeń z Okęcia – to nawet tylu by ich nie było.

Wróćmy do CPK: nie wbito jeszcze jednej łopaty, w Baranowie są nadal łąki i pola, wyburzono tylko część wywłaszczonych budynków. Ile to nas dotychczas kosztowało? Pod koniec zeszłego roku była mowa o prawie 4 mld zł.

Ja podawałem w lutym 2,7 mld zł. Jest mnóstwo podpisanych umów, ale one jeszcze nie niosą skutków finansowych. Nowych zobowiązań na czas audytu nie zaciągano. Oczywiście spółka musi spłacić umowy, które zostały zawarte w poprzednich latach. Przygotowaliśmy plan naprawczy i finansowy na czas audytu, ale powoli z niego wychodzimy. W zasadzie mamy już plan finansowego montażu tego przedsięwzięcia, który powinien być zrealizowany po odpowiednim jego przeskalowaniu.

„Plan”, ale nie „wizję”, bo jesteśmy inżynierami. Donald Tusk mówił, że jak ktoś ma „wizje”, to powinien pójść do lekarza.

Airport Industry Review tworzy rankingi planowanych i rozpoczętych budów projektów lotniskowych. W 2023 roku, gdy miała się rozpocząć budowa CPK, przeanalizowano ich 117. Wie pan, na którym miejscu było CPK pod względem kosztów?

Pewnie na jednym z pierwszych.

Na pierwszym. I to przy niższych kosztach budowy – dopiero po wyborach 15 października okazało się, że potrzeba aż 65 mld złotych.

A CPK ma być tylko hubem regionalnym. Tutaj jest też element manipulacji. Nasi poprzednicy mówili, że lotnisko ma kosztować 44 mld zł. Ale nie dodawali inwestycji stowarzyszonych, kolei, sieci dróg itd. A sama tylko kolej – aby doprowadzić ją do CPK – to co najmniej 30 mld zł. Musimy się zmierzyć z dużymi kosztami, rzędu 70-80 mld zł.

Jak pan sądzi, ile kosztuje dziewięć pozostałych projektów lotniskowych z rankingu?

Pewnie tyle samo co CPK.

Nie. Mniej. Wszystkie razem kosztują mniej niż 65 mld złotych.

(śmiech).

Pana to dziwi?

Nie. I utwierdza mnie w konieczności ponownego przeanalizowania wszystkich projektów, w tym ich skali.

Bo plany były robione na zasadzie: wszystko, wszędzie, naraz – w spółce twierdzono, że głównym problemem było to, że chcieliśmy wszędzie wszystko budować jednocześnie. Wywołało to olbrzymie emocje okolicznych mieszkańców. Przestraszyli się, że zaraz ktoś będzie ich wywłaszczał, a tymczasem niektóre elementy projektu miały być realizowane dopiero po 2035, a niektóre nawet po 2040 roku. A najbardziej uderzyło mnie hasło „mamy pieniądze, ale nie mamy czasu”. To w zasadzie tłumaczy, dlaczego ten projekt jest tak drogi.

Po prostu nie liczono się z kosztami.
Posłanka Paulina Matysiak z Razem, która m.in. z posłem Horałą wchodzi w skład sejmowego zespołu lobbującego za budową CPK, twierdzi, że powinniśmy budować CPK, „bo nas stać”. Stać nas?

Nie wiem, skąd takie przekonanie, bo sytuacja finansów państwa odziedziczona po rządach PiS jest, delikatnie mówiąc, nie najlepsza. To drogi projekt i trochę mnie dziwi, że przedstawicielka Lewicy, której powinno być bliżej do popularyzacji taniej komunikacji zbiorowej i likwidacji wykluczenia komunikacyjnego, promuje tak drogi i ekskluzywny system transportu, jakim jest KDP i transport lotniczy.

Ministra ds. funduszy europejskich Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz też powiedziała, że nas stać.

Zasadniczo potrzebujemy rozbudowy systemu transportowego kraju. Ale nie stać nas na to, by wydać do 2030 roku 155 mld na drugi etap CPK, który nie jest nawet końcowy. Konkurujemy równocześnie z 200 mld złotych, które trzeba wydać na elektrownię atomową i olbrzymimi wydatkami na uzbrojenie – bo żyjemy w trudnych czasach.

Jeśli więc spojrzymy na to rozsądnie, to wszystkie te projekty są potrzebne. Tylko trzeba się zastanowić, jak je fazować.

Jeżeli chodzi o energię, to minister Maciej Bando z Ministerstwa Klimatu i Środowiska powiedział mi kiedyś:

„A ty wiesz Maciek, że potrzebujesz na każdy twój pociąg dużych prędkości po 5 MW energii?

„Wiem – dlatego potrzebuję stałego źródła energii”.

„Ale my konkurujemy o te same pieniądze. Zróbmy tak, byśmy o nie nie konkurowali. Abyśmy obaj mogli budować, nawet jeśli będziemy musieli fazować te projekty”.

Pani minister powiedziała, że nas stać na wiele projektów wynikających z KPO. Jednak niedawno KE odrzuciła nam finansowanie projektów dotyczących CPK w zakresie dokumentacji technicznej. Chcieliśmy z tych środków sfinansować właśnie dokumentację projektową dla trasy Łódź-Wrocław. To najważniejszy odcinek KDP, bo tam możemy liczyć na największy zysk i jesteśmy zaawansowani w pracach nad przygotowaniem dokumentacji. W KPO było przeznaczone na to 100 mln euro. Urzędnicy Komisji Europejskiej orzekli jednak: nie refinansujemy wydatków na prace przedprojektowe i projektowe, tylko prace budowlane.

To był jedyny projekt związany z CPK, który miał szansę na realizację w założonym czasie – do 2026 roku. Teraz musimy szukać gdzie indziej środków na tę część projektu, bo oczywiście prace będziemy kontynuowali.

Niektórzy mogą uważać, że jestem zbyt ostrożny w działaniach, ale to przejaw roztropności. Nie chciałbym, aby ktoś potem powiedział, że bezstresowo i bezsensownie wydawałem publiczne pieniądze. A tak się to działo w czasach ministra Horały.

Mówię tak dla inwestycji w nową infrastrukturę transportową, ale nie opartych na dogmatach i wizjach, tylko mądrze zaprojektowanych i dostosowanych do potrzeb podróżnych oraz możliwości finansowych państwa.

Autor:  pajacyk [ 17 Cze 2024 08:16 ]
Temat postu:  Re: CPK

Nie czytam tego wątku, raz na miesiąc tu zaglądam żeby dalej się utwierdzić, 0 merytoryki tylko naparzanie pomiędzy zwolennikami PIS a PO, tyle.

Autor:  Grzenio1970 [ 17 Cze 2024 08:16 ]
Temat postu:  CPK

@jaco027
Za ostro. Dobrze byłoby zobaczyć kosztorysy na podstawie którego wyliczyli 561 tys. Ile to już przetargów uwalono przez złe wyliczenie tej kwoty. A u nich żadnej refleksji, że nawet jednego nie doprowadzili do końca.
A występ Laska w oko.press to jak robienie audytu czy też recenzowanie samego siebie.

Tak czy inaczej, odcinając się od CPL, szybka koleją nie dojadę nigdy z Wrocka do Warszawy, atom duży jak i SMRy rozwalone - wyliczanka takich zdarzeń niestety robi się coraz dłuższa.

Autor:  jaco027 [ 17 Cze 2024 08:29 ]
Temat postu:  Re: CPK

@Grzenio1970 Moze faktycznie za ostro... ale bardzo mnie irytuje bezrefleksyjne wyciaganie wrecz przeciwnych wnioskow z tekstu, ktory jest oczywisty.
Zgadzam sie co do bardzo slabego efektu tych audytow zew. Tez mi sie nie podoba, ze nie potrafia tego dociagnac do konca. Ale.. jak sie daje tak niskie kwoty, za skadinand skomplikowane analizy, do tego obarczone duzym ryzykiem polityczno/PRowym... to ja sie nie dziwie, ze chetnych brak (poza oczywista oczywistoscia - czyli potencjalnym konfliktem interesow potencjalnych wykonawcow)
@pajacyk Chyba jedna za zadko zagladasz... od czasu do czasu jest "przepychanka" w miare merytoryczna... zerknij chociazby na niektore uwagi @QbaqBA albo @j_a sa bardziej niz sensowne, czesto . A swoja droga, jesli dane z samego PPL i koordynatora nie sa dla Ciebie merytoryczne, to ciekaw jestem co w takim razie jest? Jakas definicja merytorycznosci please?

Autor:  correos [ 26 Cze 2024 13:46 ]
Temat postu:  Re: CPK

https://www.fly4free.pl/tusk-daje-zielo ... jrDyyLBIaA

;)

Autor:  kemot [ 26 Cze 2024 13:55 ]
Temat postu:  Re: CPK

Wykastrował CPK i karze się nam cieszyć, że je w takiej formie łaskawie zbuduje :evil:

Autor:  jimi [ 26 Cze 2024 13:55 ]
Temat postu:  Re: CPK

Trójskok, zupełnie jak chiński Wielki skok naprzód... :lol: Są i 3 czerwone sztandary, czy tam filary.

Czyli: bez większych zmian, ten projekt tak samo nie powstanie, bo nie ma sensu, co wielu udowadniało przez poprzednich 100 stron tego wątku.
Kolejna ekipa musi się nachapać kasy, którą jak wiemy z klasyka: najlepiej robi się na słomianych inwestycjach.

@kemot: karze od karać, każe od kazać...

Autor:  Anonymous [ 26 Cze 2024 14:23 ]
Temat postu:  Re: CPK

Bardzo dobra informacja - Okęcie zostaje.

A w Baranowie coraz mniej pasażerów:
"- Lotnisko w Baranowie powstanie (...). To będzie najnowocześniejsze lotnisko w Europie, obsługiwać będzie 34 mln pasażerów (...).  - ogłosił Donald Tusk."

... czyli nawet nie top10 w Europie.

Czy to dobrze czy źle to nie mi oceniać.

Autor:  Przemm [ 26 Cze 2024 14:35 ]
Temat postu:  Re: CPK

kemot napisał(a):
Wykastrował CPK i karze się nam cieszyć, że je w takiej formie łaskawie zbuduje :evil:


Ale kto kogo karze, jeśli już?
Poza tym, wg tych informacji CPK ma być budowane wraz z dojazdem koleją, ma pozostać Okęcie w ograniczonej roli (zobaczymy, bo to pewnie jeszcze może się zmienić). Czy to kara?
Z tych ogólnych informacji nie widzę kary czy karania. A cieszenie się nie jest obowiązkowe, do narzekania zawsze można znaleźć okazję. Sam uwielbiam nieco ponarzekać od czasu do czasu. :D

Autor:  jaco027 [ 26 Cze 2024 15:07 ]
Temat postu:  Re: CPK

@kemot Ale co wykastrowal? W czym problem?

Autor:  Ottoman [ 26 Cze 2024 16:30 ]
Temat postu:  Re: CPK

To jakby to ktoś mógł podsumować to ten projekt jest lepszy czy gorszy od poprzedniego? Czy oba są złe?

Autor:  monroe [ 26 Cze 2024 17:58 ]
Temat postu:  Re: CPK

kemot napisał(a):
Wykastrował CPK i karze się nam cieszyć, że je w takiej formie łaskawie zbuduje :evil:

jaco027 napisał(a):
@kemot Ale co wykastrowal? W czym problem?

Jemu? Pewnie słownik ortograficzny... :twisted:

Autor:  FUX [ 26 Cze 2024 18:00 ]
Temat postu:  Re: CPK

Fake?


https://dorzeczy.pl/ekonomia/603117/hub ... z-cpk.html

Autor:  jaco027 [ 26 Cze 2024 18:09 ]
Temat postu:  Re: CPK

No to demontaz fake'a... albo CPK - licza sie podkreslenia:
Cytuj:
"Jak się okazało, tamtejszy premier Viktor Orban ogłosił plany przekształcenia lotniska Liszt Ferenc w największy węzeł lotniczy w Europie Środkowej. Przedsięwzięcie Węgry mają realizować w porozumieniu z firmą Vinci, która miała być inwestorem strategicznym Centralnego Portu Komunikacyjnego.
...
Plan rozwoju obejmuje inwestycje o wartości ponad 1 miliarda euro na następną dekadę, obejmujące budowę nowego terminalu i usprawnienie działalności lotniska, aby osiągnąć ten ambitny cel – potwierdził sekretarz stanu ds. komunikacji międzynarodowej Węgier Zoltan Kovacs."

Czyli jak... wystarczy 1mld EUR aby zrobic najwieksze lotniskow w CEE poprzez dodanie 1 nowega termianala?
Toz to poprzednicy prawie tyle juz przewalili na "PLANOWANIE" CPK...

Wiec, albo Orbanowi tu sie cos nie spina, albo poprzedniej ekipie planaujacej 10x tyle, aby... osiagnac ten sam cel.

Autor:  pabien [ 26 Cze 2024 18:49 ]
Temat postu:  Re: CPK

Tak paczę i widać, że lotnisko ma miejsce do rozbudowy. Nie jest w Baranowie, ale pewnie to też sposób na zarobienie sporej kasy przez kolegów.

Przypominam, że BUD już raz zbankrutował, ma terminal bliżej miasta, który nie jest wykorzystywany. On jest tam gdzie stacja kolejki

Używanie Vinci jako atutu do niczego nie służy, oni jeśli w to wejdą (w PL zostali wybrani przez CPK bodaj, ale sami o tym nie wiedzieli) to liczą na swój zarobek

Załącznik:
Screenshot_20240626-184514.jpg
Screenshot_20240626-184514.jpg [ 116.81 KiB | Obejrzany 1094 razy ]

Autor:  abelincoln [ 26 Cze 2024 20:13 ]
Temat postu:  Re: CPK

Cóż, bratankowie podpatrzyli nasz pomysł z CPK, a Rumuni z trójportem WAW-RDO-WMI :lol:
https://www.rynek-lotniczy.pl/wiadomosci/rumunski-cpk-bukareszt-zyska-trzecie-lotnisko-21013.html

Strona 102 z 114 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/