Autor: | le_szek [ 04 Maj 2024 15:40 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
A z Radomia jest bliżej do Afryki ![]() |
Autor: | Zeus [ 06 Maj 2024 12:21 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
Dobra audycja u Strzyczkowskiego w Radiu 357 o CPK. Gości obecny minister infrastruktury i Horała https://radio357.pl/ |
Autor: | tropikey [ 08 Maj 2024 06:47 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
wywiad z obecnym prezesem CPK: https://www.rp.pl/transport/art40310831 ... -potrzebne |
Autor: | jaco027 [ 08 Maj 2024 07:24 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
Panel nt. CPK podczas ECC w Katowicach. 2024-05-07. Lasek i Wild na jednym panelu ![]() Potrzebna rejestracja. https://www.eecpoland.eu/pl/ |
Autor: | Anonymous [ 09 Maj 2024 16:21 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
j_a napisał(a): nie ma pytania „czy” budować CPK, ale „jak” IMO Lasek i jego ekipa popełniają jednak błąd narracji. Oni od dawna powinni mówić, że już nie ma mowy o budowie CPK projektu Horały ze szprychami im. braci Wildów. Że teraz już chodzi tylko i wyłącznie o budowę CPK jako następcy Okęcia i równoważnej rozbudowy Okęcia i Modlina. Mam bowiem wrażenie, że nadal w mediach pokutuje prosty, by nie rzec prostacki schemat: jesteś za CPK - jesteś za pięknymi przedwyborczymi wizkami. Naprawdę ciężko w takim anturażu tłumaczyć, że można być za CPK jeśli będzie ono potrzebne, ale jednocześnie można być przeciw temu wszystkiemu co naobiecywali i nakłamali Horała i s-ka. |
Autor: | j_a [ 09 Maj 2024 20:48 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
Ogólniejsze spojrzenie. Czy czasem zastanawialiście się, kto miałby interes w tak przeskalowanym i horrendalnie drogim projekcie CPK? Z gigantycznym lotniskiem, nielogicznie rozbudowaną siecią kolejową (po torach mogą jechać przecież nie tylko pasażerowie, ale i towary)? Paru ludzi typu bracia Wild czy Horała? Wiem, że mają rozmach i byłoby do wyprowadzenia sporo kasy a techniki coraz sprawniejsze, ale jednak projekt ponad ich skalę mimo wszystko. Czy zastanawialiście się, jak to jest że te same mechanizmy propagandy i botów internetowych, które walczyły ze szczepionkami a potem z "ukrainizacją" Polski nagle we wzmożeniu patriotycznym nadstawiają pierś za CPK? Dlaczego obudził się niedawno w kwestii CPK wielki osobisty przyjaciel Xi Jinpinga, czyli pan Duda, obiecując publicznie osobiste dopilnowanie tej inwestycji? Ciepło, ciepło... pojawia się hasło "Nowy Jedwabny Szlak" czy w wersji chińskiej "Inicjatywa Pasa i Szlaku", o której to Chińczycy piszą wprost w swoich materiałach Nowy Jedwabny Szlak (znany też jako Inicjatywa Pasa i Szlaku) to dla Chin możliwość dalszego rozwoju, rozszerzania strefy wpływów oraz umacniania swojej pozycji na arenie międzynarodowej. W czasach powszechnej globalizacji, New Silk Road ma też na celu zacieśnianie współpracy gospodarczej między krajami znajdującymi się na trasie. Do tej pory potwierdziło udział w tym projekcie już 138 państw. Inicjatywa ta może doprowadzić do zmiany współczesnego gospodarczego porządku międzynarodowego. Do tej pory potęga mocarstw związana była zawsze z dominacją na morskich szlakach handlowych. Chińska koncepcja opiera się natomiast na dwóch rodzajach transportu: morskim i kolejowym. https://www.chinskiraport.pl/blog/nowy-jedwabny-szlak/ O Tomaszu Piątku wielu pewnie słyszało, dość skutecznie przyklejano mu łatkę oszołoma. Jednak obecnie wychodzące na jaw fakty skłaniają do postawienia pytania, może ma trochę racji? Ciekawą tezę pan Piątek stawia w tej rozmowie, jakoś pod koniec 1 godziny, warto posłuchać bo parę puzzli zaczyna pasować Na marginesie. Jadę sobie ul. Puławska z Piaseczna, a tam na wiadukcie dla pieszych plakat "TAK DLA CPK". Może komuś w duszy zagrało, obudził się pewnego dnia i postanowił wywiesić spontanicznie taki plakat? Cóż, można w to wierzyć w taką oddolną spontaniczność, podobnie jak z serca płynące i wywieszane hasła antyszczepionkowe czy antyukraińskie ![]() |
Autor: | jaco027 [ 10 Maj 2024 08:01 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
No to inne gremium pisze cos odwrotnego: https://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/7 ... niaja.html I komu bardziej wierzyc? Grupie biznesmenow, ktora ew. moze skorzystac na wiellkim projekcie infrastrukturalnym (przy budowie i rowniez wykorzystaniu/uzytkowaniu), czy grupie ekspertow rynkowych, ktorzy byc moze tez maja jakis interes? Wydaje sie jednak, ze... znikomy. Zwlaszcza w promowaniu podejscia przejsciowego vs. docelowego (aka racjonalnego vs. megalomanskiego). correos napisał(a): "Projekt CPK ma szansę stać się wielkim kołem zamachowym polskiej gospodarki" - pisze Rada Polskich Przedsiębiorców Globalnych.... Cytuj: List otwarty w sprawie CPK Uważamy, że powinniśmy ponownie zabrać głos, gdyż w kwietniu br. potwierdzone zostały możliwości bardzo znacznego rozwoju i wzrostu przepustowości lotnisk Chopina i w Modlinie. To niezbędne decyzje, ponieważ od wielu lat wiemy, że przepustowość lotnisk na Mazowszu jest na wyczerpaniu. Oznacza to również, że w nowych analizach możliwe jest uwzględnienie okresu przejściowego, gdy ogromną część ruchu obsłużą te dwa porty. Dodatkowo do grona sygnatariuszy dołączają przedstawiciele branży – lotnisk i linii lotniczych. Znamy wyniki rynku polskiego w 2023 r. Łączna liczba pasażerów obsłużonych przez porty lotnicze wzrosła, w porównaniu z 2019 r. o 6,5 proc. Jednak na Lotnisku Chopina przewozy linii sieciowych były wciąż mniejsze niż w tamtym rekordowym roku. Rozbudowywany będzie port Chopina i w Modlinie, a ich łączna przepustowość zbliży się, a być może nawet przekroczy 40 mln pasażerów. Przez wiele lat możliwości te były blokowane przez poprzednich decydentów, aby sztucznie wymusić szybką, „pożarową" budowę zupełnie nowego lotniska. Właściwie pewna jest już rezygnacja z jednego z filarów projektu CPK – rozbudowanego systemu szprych Kolei Dużych Prędkości. A był to element systemu całkowicie oderwany od realiów rynkowych i finansowych. Rozbudowa dwóch lotnisk warszawskich czyni realnym ich funkcjonowanie jako systemu o koordynowanej strategii handlowej przez co najmniej dziesięć lat. Otwiera to możliwość, a właściwie konieczność, rzetelnej analizy wariantów alternatywnych dla projektu „wielkiego lotniska w szczerym polu". Musimy pamiętać, że z wielu powodów jest właściwie pewne, że nawet, gdy zostanie wybrany wariant z nowym lotniskiem, to będzie to inny port/inna infrastruktura niż CPK. Dotychczas uwzględniano tak naprawdę tylko jeden – optymalne funkcjonowanie nowego systemu hub-owego. Bez zważania na racjonalność czy finanse. Widzimy wyraźnie, że m.in. w ogóle nie kontrolowano strony kosztowej (np. planując gigantyczny terminal kolejowy, wraz z powiązaną infrastrukturą). Tymczasem: musimy powtórzyć, z ogromnym naciskiem - ze względu na dbałość o finanse publiczne, jak i ze względu na przepisy unijne - nowe rozwiązanie musi dawać ogromną szansę na pozytywny wynik finansowy; optymalny wariant musi w sposób adekwatny uwzględniać potrzeby wszystkich ważnych kategorii ruchu, w tym segmentu tanich linii. Wariant z „wielkim, bardzo drogim hub-em w szczerym polu" plus mała infrastruktura dla taniego ruchu, nie spełnia tego warunku i nie zabezpiecza przyszłych potrzeb rozwijającego się lotnictwa w Polsce. Zwracamy szczególną uwagę na konieczność przeprowadzenia analizy wariantowej. Powinna ona dotyczyć zarówno konkretnych rozwiązań infrastrukturalnych dla aglomeracji warszawskiej i Polski centralnej, jak i długości okresu przejściowego. Analiza ta powinna uwzględniać zagrożenia i wyzwania ignorowane przy tworzeniu projektu CPK, a głównie: aktualne i trwałe trendy rynkowe – w tym głównie konsolidację właścicielską i handlową (umowy Joint Venture pomiędzy lotniczymi gigantami europejskimi oraz północnoatlantyckimi i azjatyckimi), rosnące udziały w rynku ultra-tanich linii, a w Polsce również linii czarterowych; niepewność po stronie przychodowej, gdy bardzo znaczną część ruchu mają stanowić pasażerowie tranzytowi; kwestie geopolityczne na wschód od Polski - wojna w Ukrainie, ale również relacje z Rosją w świetle potrzeby operacji do Azji przez Syberię; realne możliwości ekspansji PLL LOT i szanse na dołączenie do europejskich liderów rynku lotniczego w realiach post-pandemicznych, ze szczególnym uwzględnieniem faktu, że nowy port będzie musiał być dla polskiej linii znacznie droższy niż Okęcie; wpływ nowych regulacji klimatycznych na rynek; niekorzystne trendy demograficzne. Stworzy on możliwość przygotowania nowej strategii rozwoju polskiego systemu transportu lotniczego i wpisanie go w ogólną strategię transportową kraju. Strategii, która uwzględni obecne trendy rynkowe, a w tym rosnący udział w przewozach portów regionalnych i ich potrzeby inwestycyjne. Potrzebne jest tu horyzontalne a nie centralistyczne podejście do kluczowych kwestii. W 2023 r. największe Lotnisko Chopina w Polsce obsłużyło 35,4 proc. łącznej liczby pasażerów. Konieczne jest optymalne wykorzystanie istniejącej infrastruktury. W przypadku Polski centralnej chodzi również o porty w Łodzi i Radomiu. Racjonalizacja wykorzystania istniejącej już dziś bazy przyczyni się do minimalizacji kosztów, jakie musi ponieść państwo na rozwój sektora lotniczego w Polsce, stanowiąc mniejsze obciążenie dla budżetu. Wariant: nowe lotnisko + Modlin. Ze względu na gwałtowny wzrost przewozów tanich linii w okresie przejściowym już dziś niezbędna jest rozbudowa lotniska Warszawa-Modlin. Równocześnie krok po kroku należy realizować projekt nowego lotniska. Ze względu na dynamikę wzrostu rynku dla tanich i czarterowych przewoźników nowe lotnisko powinno posiadać także część infrastruktury przeznaczonej dla taniego ruchu (o niższych opłatach, krótszym czasie nawrotu samolotów). Należy przeanalizować, jaki powinien być termin uruchomienia inwestycji nowego portu, biorąc pod uwagę kryterium rentowności. Przy podejmowaniu decyzji należy kierować się bowiem obydwoma czynnikami: przepustowością, ale też – a może przede wszystkim - rentownością. Stopniowa rozbudowa Modlina z docelowym rozwiązaniem przejęcia całego ruchu Lotniska Chopina, czyli budowa oddzielnej infrastruktury terminalowej dla ruchu sieciowego. W przypadku podjęcia takiej decyzji konieczne są inwestycje w dwa pasy startowe w Modlinie. Są to jedynie uwagi wstępne. Ogromna część analiz dopiero przed nami. Jak widzimy prace nad nowym systemem lotniskowym dla centralnej Polski i całego kraju: Musimy wykonać rzetelne analizy, których wcześniej najwyraźniej zabrakło. Dotyczy to nie tylko systemu linii kolejowych, tzw. szprych. Tymczasem trwa nacisk na podjęcie decyzji już teraz pod hasłem: „Tak dla zaprojektowanego wielkiego lotniska"; Uważamy, że z opisanych względów byłoby to sprzeczne z interesem publicznym. Szczególnego podkreślenia wymaga fakt, że analiza różnych wariantów, dotychczas ignorowanych, jest wymagana przez prawo; I na koniec, chcemy zwrócić uwagę, że gdy w grę wchodzą gigantyczne nakłady ze środków publicznych, jakie pociąga za sobą inwestycja w nowe lotnisko, możemy, a nawet jesteśmy zobowiązani do ignorowania sztucznie wytwarzanej i nakręcanej atmosfery ogromnego pośpiechu. Potrzebujemy przede wszystkim czasu i dobrego przygotowania merytorycznego analizy wariantowej. Świadomego wyboru wariantu optymalnego z punktu widzenia budżetu, ale też branży lotniczej. Grzegorz Brychczyński – inżynier, ekspert lotniczy Tomasz Kloskowski - prezes zarządu Portu Lotniczego w Gdańsku Andrzej Kobielski - członek zarządu Enter Air, dyrektor ds. handlowych dr hab. Adriana Łukaszewicz - profesor Akademii Adama Koźmińskiego (ekonomistka, geopolityczne i ekonomiczne aspekty globalnego systemu transportowego) prof. dr hab. Elżbieta Marciszewska (lotnicze systemy transportowe i rynek lotniczy) dr Anna Midera - prezeska Zarządu Portu Lotniczego w Łodzi prof. dr hab. Danuta Rucińska (lotnicze systemy transportowe i rynek lotniczy) prof. dr hab. Andrzej Ruciński (lotnicze systemy transportowe i rynek lotniczy) prof. dr hab. Włodzimierz Rydzkowski (lotnicze systemy transportowe i rynek lotniczy) Marek Serafin (ekspert ds. rynku lotniczego, były dyrektor w liniach LOT) |
Autor: | Anonymous [ 10 Maj 2024 10:18 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
Tak a propos tego apelu grupy biznesmenów o budowę CPK, to cały czas mnie ten apel śmieszy. Bo tak - jeśli ten CPK to naprawdę taki dobry interes, to czemu sami go nie sfinansują? Gdy Podgórski-Krok-Solorz-Żak stwierdził, że na energetyce można zarobić, to szukał wszystkich ścieżek dojścia do mieszkańca pewnego bliźniaka na Mickiewicza, żeby tylko zaklepać sobie miejsce przy stole i czekał na swój kawałek tortu nawet nie wiedząc jaki ten tort ostatecznie będzie. Dlatego mam dziwne wrażenie, że nasi rodzimi biznesmeni chcieliby profitów z dużego lotniska, ale nie ryzyka jego budowy i prowadzenia, bo gdyby to oni mieliby CPK budować, to by uznali, że ryzyko jest jednak zbyt duże. j_a napisał(a): Ogólniejsze spojrzenie. Czy czasem zastanawialiście się, kto miałby interes w tak przeskalowanym i horrendalnie drogim projekcie CPK? Z gigantycznym lotniskiem, nielogicznie rozbudowaną siecią kolejową (po torach mogą jechać przecież nie tylko pasażerowie, ale i towary)? Paru ludzi typu bracia Wild czy Horała? Wiem, że mają rozmach i byłoby do wyprowadzenia sporo kasy a techniki coraz sprawniejsze, ale jednak projekt ponad ich skalę mimo wszystko. Czy zastanawialiście się, jak to jest że te same mechanizmy propagandy i botów internetowych, które walczyły ze szczepionkami a potem z "ukrainizacją" Polski nagle we wzmożeniu patriotycznym nadstawiają pierś za CPK? Dlaczego obudził się niedawno w kwestii CPK wielki osobisty przyjaciel Xi Jinpinga, czyli pan Duda, obiecując publicznie osobiste dopilnowanie tej inwestycji? Ciepło, ciepło... pojawia się hasło "Nowy Jedwabny Szlak" czy w wersji chińskiej "Inicjatywa Pasa i Szlaku", o której to Chińczycy piszą wprost w swoich materiałach Cenię Piątka za umiejętność nieszablonowej syntezy informacji, które de facto są ogólnodostępne, ale mało kto się nimi interesował. Jednak tutaj nie szukałbym drugiego dna, zgodnie z brzytwą Okhama.Jeśli wszystko wskazuje na ignorancję, tumiwisizm i napychanie prywatnych kieszeni PiSu, Horały i s-ki, to nie ma co szukać jakiejś innej wspólnej idei. Przed wyborami zastanawialiśmy się dlaczego Horała nie pokazuje publicznie żadnych danych, analiz, założeń i przeważająca była opinia, że to wynik ich arogancji. A prawda okazała się znacznie bardziej banalna: nie pokazywali żadnych analiz, bo żadnych analiz po prostu nie mieli. CPK była po prostu tylko narracją, nic się tam nie działo. Raz na jakiś czas, dla alibi, ogłaszali, że coś tam coś tam, ale przecież jedyne realne działania podjęli dopiero po przegranych przez siebie wyborach. Te wnioski o finansowanie KDP były napisane tak jakby były robione przez dwójkowego ucznia na szkolnych lekcjach podstaw przedsiębiorczości. No więc jednak nie - nie szukałbym w horałowskim CPK świadomego planu budowy chińskich szlaków handlowych, bo PiS zwyczajnie nic nie budował. Gdyby Chińczycy chcieli CPK, to dziś nie tylko nie słyszelibyśmy o dziecięcych zabawach Wildów w ciuchcię (bo Chińczycy by na to nie pozwolili), nie tylko mielibyśmy już działające lotnisko i linie kolejowe, ale i byśmy byli po pierwszych naprawach gwarancyjnych via magazyny Aliexpressu. ![]() |
Autor: | j_a [ 10 Maj 2024 10:50 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
Chyba zakładasz, że Chińczycy sami wybudowaliby CPK za swoje pieniądze. U nich tak nie działa angażowanie własnych środków, poza tym akurat w Polsce związanej z USA oraz w obecnej sytuacji międzynarodowej mieliby z tym zasadniczy problem. Temat ciekawy, myślę że kiedyś pojawią się nowe informacje. Teraz widać tylko najbardziej zainteresowanych tak przeskalowanym (podkreślam) projektem. Czekamy na wyjaśnienie sprzedaży Lotosu i do kogo ostatecznie trafi spółka, to może pokazać jakieś mechanizmy. Problem polega na tym, że są grupy czy politycy, dla których rosyjski model gospodarki czy niejasna współpraca z Chinami są bardzo atrakcyjne finansowo. W normalnie funkcjonującym państwie prezes Orlenu zarobiłby parę milionów (na dodatek byłby jakiś konkurs, itd.), postawiony na czele takiego koncernu na wzór rosyjskiego oligarchy prawdopodobnie "zarobił" setki milionów. |
Autor: | Anonymous [ 10 Maj 2024 11:21 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
Tak, zgadzam się, że to, co się działo wokół Orlenu za PiS, to była próba oligarchizacji biznesu na wzór putinowski, tylko że, zauważ, było na czym Obajtka jako oligarchę zbudować - Orlen, Lotos to potężny majątek. CPK to były de facto tylko wypłaty i fundusz "rozruchowy", z którego szły pieniądze na wykup działeczek, dla członków wysuniętych z ramienia na czoło rzecz jasna. Tu nie ma punktu zaczepienia jeśli uznamy, że to był dalekosiężny plan Chińczyków na przejęcie rynku unijnego via rynek polski. Znacznie większy problem z Chińczykami jest w portach. Nie tylko w Polsce (Gdynia), nie tylko w Niemczech (Hamburg), ale i w całej Europie. Tu się koncentrują ich wysiłki, bo przecież wolumen tego mitycznego huba przy lotnisku to są betki w porównaniu z wolumenami przerobu frachtu w portach. Nie mówiąc już o militarnym znaczeniu - ostatnio w Gdyni był problem, że statek z uzbrojeniem dla Ukrainy zawadzał o terminal chiński i Chińczycy nie pozwalali go rozładowywać. Sprawę nagłośniono, Chińczycy z zakazu się wycofali, ale to pokazało co się może dziać w przyszłości. Chińczycy w biednych krajach (w Afryce, ale także i np. w Albanii) stosują taktykę starą jak świat, ale ją mocno rozwinęli: proponują inwestycje, ale okazuje się w praktyce, że inwestycje będą opłacane z pożyczek, budowane także z użyciem chińskiego sprzętu i personelu, a po budowie mają nad nią dużą kontrolę. Dlatego cały czas wychodzę z założenia, że jeśli Chińczycy widzieliby interes w CPK, to już by tam byli. A tak Horała inwestora musiał szukać po znajomkach. |
Autor: | j_a [ 10 Maj 2024 14:58 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
Unikam dywagacji tzw. geopolitycznych, wspomnę tylko jeden fakt. Mianowicie taką piętą achillesową Chin w przypadku konfliktu z USA na Pacyfiku jest właśnie transport morski, który można zablokować stosunkowo niewielkimi siłami. Gospodarka tego kraju jest uzależniona od eksportu, co jest oczywiste. Stąd stawianie przez Chiny na transport kolejowy przez kontynenty, mimo że jest zdecydowanie mniej efektywny i na pozór może to być niezbyt logiczne. W UE nie ma takich inwestycji chińskich jak w Afryce. Pomijając koszty, a te przyjaciele z Azji potrafią liczyć, to nie mogą po prostu przyjść do państwa UE i kupić sobie teren i wybudować wielki port lotniczy oraz linie kolejowe za setki miliardów. Rzymska dewiza "Cui bono?" jest zawsze na czasie. W każdym razie nie należy a priori zakładać wyłącznie czyjejś głupoty, szaleństwa i nieudacznictwa, mimo że te elementy zapewne również występują. |
Autor: | Istvan [ 10 Maj 2024 15:08 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
jaco027 napisał(a): I komu bardziej wierzyc? (...) czy grupie ekspertow rynkowych, ktorzy byc moze tez maja jakis interes? Wydaje sie jednak, ze... znikomy. No rzeczywiscie, prezesi innych lotnisk i czarterowej linii lotniczniej nie maja zadnego interesu w lobbowaniu przeciwko budowie potencjalnie konkurencyjnego lotniska, ktory moze umozliwic rozwoj potencjalnie konkurencyjnych polaczen... Z pewnoscia nie maja powodow, zeby nie byc bezstronnymi. ![]() ![]() |
Autor: | jaco027 [ 10 Maj 2024 15:28 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
...w przeciwienstwie do innych prezesow, ktorzy chcieli skorzystac z nowej infra za free (pardon, na koszt podatnika, a nie swoj P&L), albo nawet zrobic biznesy na jej powstawaniu, obsludze i wykorzystaniu? No wiekszosc powyzej podpisanych, to chyba jednak nie sa prezesi lotnisk. A Enter to mam wrecz wrazenie, ze lepszy biznes bedzie krecil z Okecia niz z Baranowa (vide dojazd na poranna fale 6AM. Juz widze te matki z ryczacymi dziecmi budzonymi o 2-3AM, aby ustawic sie w kolejce po BP przed 4 AM na CPK ![]() A powaznie, wczytaj sie w tresc, a nie kto ja napisal. I porownaj pelny ogolnikow list zyczeniowy do w w miare wywazonej oceny obecnej sytuacji. |
Autor: | Anonymous [ 10 Maj 2024 15:59 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
j_a napisał(a): Rzymska dewiza "Cui bono?" jest zawsze na czasie. W każdym razie nie należy a priori zakładać wyłącznie czyjejś głupoty, szaleństwa i nieudacznictwa, mimo że te elementy zapewne również występują. Jestem w kropce. ![]() ![]() A tak poważnie - jeśli Chiny rzeczywiście próbowały CePeKiem Pisowskim wejść tylnymi drzwiami na europejski rynek lotniczy, to na szczęście mniejsze jest już prawdopodobieństwo, że to im się uda. |
Autor: | ghostwriter [ 10 Maj 2024 16:02 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
@j_a , jedną z rzeczy, która mnie niesamowicie irytowała przy CPK, były absurdalne argumenty przeciętnych ludzi, przetresowanych przez propagandę. Ci ludzie widzieli niesamowite szanse w zintegrowaniu transportu morskiego i lotniczego. Potężny Gdańsk wraz z potężnym CPK miały stworzyć zagrożenie dla Hamburga i Frankfurtu. Miało to działać na zasadzie takiej, że coś przypływa drogą morską a później jest transportowane dalej drogą lotniczą. Albo odwrotnie - to tak głupie, że nie ma znaczenia. Transport morski i transport lotniczy to zupełne przeciwieństwo. Transport morski jest wolny, tani, masowy, umiarkowanie bezpieczny, mało odporny na zakłócenia. Transport lotniczy jest szybki, drogi, bezpieczny, odporny na zakłócenia i przeznaczony dla wybranej grupy towarów (nie mogą być zbyt duże, najlepiej żeby były drogie lub szybko tracące wartość, tak żeby uzasadniało to wysoki koszt transportu). Sens transportowania czegoś drogą morską żeby przerzucić to później na samolot jest żaden, tak samo w drugą stronę. Wynika to nie tylko z zupełnie innych właściwości transportowych, ale też tego, że po prostu taki ładunek należałoby od razu nadać w porcie lotniczym. Wysyłając go drogą morską od razu traci się wszystkie korzyści wynikające z transportu lotniczego, ale na koniec zyskuje się jego wady, czyli wysoki koszt. Jestem jeszcze w stanie uwierzyć, że jakiś ładunek może być tak przetransportowany (ale raczej przy dużym zbiegu okoliczności), tylko on nie będzie miał żadnego znaczenia dla rynku. Transport kolejowy trochę różni się od transportu morskiego, ale konkluzje są dość podobne. Udział takiego modelu w rynku byłby znikomy. Transport kolejowy z Chin do Polski zabija korzyści z transportu lotniczego. Wykorzystanie lotnictwa na początku czy końcu przynosi znikomą oszczędność czasu. Dlatego ta teoria nie trzyma się według mnie kupy. |
Autor: | j_a [ 10 Maj 2024 16:31 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
@ghostwriter Obecna sytuacja pokazała, że transport morski z Chin do Europy ma wąskie gardła, hasłowo Huti, kanał Sueski (wokół Afryki już jest trochę mniej opłacalnie). Tak, cargo lotnicze to inne towary niż transport morski czy kolejowy, to oczywiste. Pozostaje cargo połączone z przewozem pasażerów, tu rozbudowany transport kolejowy ma pewne znaczenie. Ponadto usprawnienie transportu kolejowego przez PL do innych krajów UE ma dużą wartość dodaną, jakby nie patrzeć na mapę PL jest kluczowa w planach kolejowej nitki Inicjatywy Pasa i Szlaku. Nie mam na myśli jakiegoś wejścia Chin, podboju EU za pomocą PL, ale tworzenie alternatywy logistycznej wobec zakłóceń związanych np. z konfliktami zbrojnymi. Załóżmy wybudowanie ogromnego i kosztownego CPK. Mamy lotnisko na wschodzie EU, logiczne byłoby obsługiwanie transportu do Azji. Tylko na dziś najkrótsza trasa nad Rosją jest zamknięta dla przewoźników z EU, ale już Chińczycy mogą sobie latać bez przeszkód. Kawałek po kawałeczku mogą sobie odkroić kawałeczek rynku, na początku w PL bo nie ma specjalnie konkurencji (projekt zakładał ograniczenia/likwidację portów regionalnych), lotnisko z rozbudowaną koleją jest trwale nierentowne trzeba szukać inwestorów. Bez tworzenia teorii spiskowych pojawia się jednak parę klocków, które można w ten sposób dopasować. Jaki jest koszt promowania tej imprezy dla Chin? Praktycznie żaden, jakieś boty i trolle, paru opłaconych agentów wpływu i sympatyków, poklepanie po plecach prezydenta. Taniocha wobec nakładów Polski i UE na taki projekt. |
Autor: | ghostwriter [ 10 Maj 2024 18:21 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
@j_a , z tego co kojarzę to transport towarowy nie będzie puszczany na kolejach dużych prędkości, ale opróżnienie innych szlaków z pewnością go usprawni, co i tak nie ma znaczenia w kontekście cargo połączonego z transportem pasażerskim, gdyż Chiny mogą sobie rozwijać połączenia z dowolnymi innymi portami na trasie do Pekinu, czy innych. Dużo bardziej logiczne jest rozpraszanie ładunków w Pekinie do miejsc docelowych i transport ostatniej mili door2door na ciężarówce, niż puszczanie wstępnie rozproszonych ładunków do CPK w Polsce, gdzie nastąpi dalsze rozproszenie, przeładują to na kolej, a później z kolei na ciężarówki. Koszt takiego rozwiązania jest znacznie, znacznie wyższy. Natomiast gdyby Chińczycy potrzebowali hubu cargo dla samolotów stricte towarowych to mogliby sobie kupić jakieś regionalne lotnisko lepiej położone względem zachodu Europy i je przekształcić w Lipsk. W skrócie - cargo nie ma tu żadnej roli. Argument z tym, że CPK mogłoby być bazą lotniczą dla chińskich przewozów pasażerskich jest bardziej sensowny, ale i tu dopatrzeć można się jakichś luk, zależnie od dokładnego modelu tego rozwiązania. |
Autor: | j_a [ 10 Maj 2024 21:35 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
Pewnie nikt już nie pamięta historii sprzed 5-7 lat, ale internet nie zapomina ![]() Wówczas wprost mówiono o współfinansowaniu CPK przez Chiny W najbliższy weekend 14–15 maja premier Beata Szydło weźmie udział w międzynarodowym Forum Pasa i Szlaku (Belt and Road Forum for International Cooperation) w Pekinie. (...) Mikołaj Wild, jeszcze jako wiceszef MSP, kiedy nadzorował m.in. LOT, jeździł do Chin i rozmawiał także o tym najbardziej ambitnym polskim projekcie instrastrukturalnym. – CPL był na pierwszym miejscu sześciopunktowego programu, który polska delegacja z ministrem spraw zagranicznych Witoldem Waszczykowskim zawiozła rok temu do Pekinu. Projekt wzbudził wtedy poważne zainteresowanie, bo jest wystarczająco ambitny https://www.rp.pl/transport/art10475241 ... ci-do-chin Premier Szydło jedzie po pieniądze do Chin. Chce, by Pekin zainwestował w szybką kolej i centralne lotnisko w Polsce https://gospodarka.dziennik.pl/news/art ... niczy.html Premier Mateusz Morawiecki wziął udział w Szczycie Szefów Rządów Państw Europy Środkowo-Wschodniej i Chin w Dubrowniku. Z chińskim premierem rozmawiał m.in. o budowie CPK. - Chiny są zainteresowane, by wziąć w niej udział - powiedział Morawiecki. https://www.money.pl/gospodarka/morawie ... 9457a.html Projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) idealnie wpisuje się w koncepcję Pasa i Szlaku - powiedział w sobotę w Pekinie pełnomocnik rządu do spraw tej inwestycji Mikołaj Wild. Jak podkreślił, Polska i Chiny są gotowe do poważnych rozmów o CPK. https://forsal.pl/artykuly/1042456,chin ... zlaku.html Polska zbuduje megaport lotniczy, który będzie dla Chin bramą do Europy - to tytuł artykułu w chińskim portalu internetowym NetEase. https://www.bankier.pl/wiadomosc/Media- ... 14810.html Czy panowie nie obawiacie się, że zastosowanie tych – powtarzam: słusznych – założeń, ważnych z punktu widzenia cyberbezpieczeństwa Polski w UE, doprowadzi do schłodzenia relacji polsko-chińskich w taki sposób, że podważy to ekonomiczny sens inwestycji, które są realizowane, a które, przypomnijmy, jeżeli chodzi o CPK, miały być realizowane także z udziałem instrumentów finansowych kontrolowanych przez rząd chiński? https://sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/Interpela ... key=BV8C7J |
Autor: | Przemm [ 15 Maj 2024 14:24 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
Jako ciekawostka w temacie, stowarzyszenie Tak dla CPK przygotowało obywatelski projekt ustawy, który ma nakazać i zobowiązać premiera, pełnomocnika oraz organy administracji rządowej do zbudowania lotniska do końca 2030 r. wraz z inwestycjami kolejowymi Warszawa - CPK - Łódź. Do tego jeszcze kilka innych pomysłów w tej ustawie. https://www.rynek-lotniczy.pl/wiadomosc ... 20955.html A może pójść dalej i w ustawie zapisać wprost, że z dniem 1 stycznia 2031 r. w rejonie Baranowa oddaje się do użytkowania CPK wraz z dojazdami drogowymi i linia kolejową do lotniska? |
Autor: | Anonymous [ 15 Maj 2024 14:28 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
Całkowicie popieram postulaty stowarzyszenia "Tak dla CPK", pod jednym warunkiem: członkowie "Tak dla CPK" zapłacą za CPK z własnych prywatnych kieszeni. Jeśli to zrobią, to będę ich popierał wręcz entuzjastycznie. |
Strona 99 z 114 | Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni) |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |