Autor: | Anonymous [ 29 Kwi 2024 14:54 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
@jaco027, jeśli apelujesz do tych z fali wzmożenia wyborczego o czytanie ze zrozumieniem, to apelujesz na próżno.. ![]() j_a napisał(a): Bo nie czyta, przecież artykuł za paywall. ![]() Łącznie z 9-kilometrowym tunelem od Dworca Zachodniego w Warszawie w kierunku Baranowa, którego spółka CPK w czasach PiS wcale nie miała zamiaru budować ze względu na horrendalne koszty (4-5 mld zł). Mimo to propaganda sukcesu zapewniała, że dojazd pociągiem z Warszawy do Baranowa potrwa tylko 15 minut. Jestem ciekaw ile jeszcze takich rzeczy wyjdzie. Tuż po wyborach dostałem informację, że coś jest nie tak z tym wyjazdem w tunelu (pisałem o tym) i oddanie go do użytku będzie kosztować majątek. Potem wyszło, że to jakieś błędy projektowe i w ogóle zaniechali prób naprawy tego. I zostaliśmy z tym tunelem jak Himilsbach z angielskim. Wychodzi na to, że jeśli nawet domyślaliśmy się, że Horała i s-ka ściemniali przed wyborami, to nawet w najgorszych snach nie przypuszczaliśmy, że oni naprawdę dokładnie o wszystkim ściemniali. Ciekaw jestem czy ci wszyscy, którzy po wyborach w czasie jutubowego wzmożenia tak bronili pisowskiego CPK, nadal to robią i czy ich stać na choćby chwilę refleksji czego tak naprawdę bronili.... |
Autor: | Gregggor [ 29 Kwi 2024 15:45 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
Anonymous napisał(a): nawet w najgorszych snach nie przypuszczaliśmy, że oni naprawdę dokładnie o wszystkim ściemniali.(...)Ciekaw jestem czy ci wszyscy, którzy po wyborach w czasie jutubowego wzmożenia tak bronili pisowskiego CPK, nadal to robią i czy ich stać na choćby chwilę refleksji czego tak naprawdę bronili.... Piszesz tak protekcjonalnie, jakbyś był nieomylnym ekspertem w temacie, a powyżej koledzy Cię wypunktowali, że też czasami bzdury bez pokrycia piszesz. No i po co sprowadzać dyskusję do takiego poziomu? Znowu będziecie mówić, że jestem symetrystą, ale niezależnie od tego, czy nazwiemy CPK projektem pisowskim (vel horałowskim), platformiarnym czy sldowskim (tak naprawdę to oni jako pierwsi się tym temat na poważnie zajęli w 2003 r.), to według oficjalnych (a nie anonimowych) wypowiedzi i źródeł w rządzie, nowe lotnisko: - będzie potrzebne, i - będzie budowane, - a trójport to co najwyżej tymczasowe rozwiązanie na kilka najbliższych lat. Pozostaje nam czekać na wyniki audytów zewnętrznych, obserwować postępy prac projektowych i śledzić budowę. I trzymać kciuki, żeby projekt nie utknął w międzypartyjnych kłótniach i wiecznych analizach na kolejne 20 lat. |
Autor: | Stasiek_T [ 29 Kwi 2024 16:11 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
Parlament Europejski zaktualizował wytyczne dotyczące rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T), 24-04-2024 https://www.europarl.europa.eu/news/en/ ... guidelines Załączniki: https://www.europarl.europa.eu/meetdocs ... ent_EN.pdf CPK w spisie węzłów komunikacyjnych: Załącznik: CPK_1.jpg [ 59.52 KiB | Obejrzany 1243 razy ] Mapka rozbudowy sieci kolejowej: Załącznik: CPK_2.jpg [ 284.77 KiB | Obejrzany 1243 razy ] |
Autor: | Przemm [ 29 Kwi 2024 18:26 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
Trochę dzisiejszych informacji o rozbudowie Okęcia, m.in. wydłużenie pirsu południowego plus dodatkowe płyty/miejsca postojowe, powiększenie płyty postojowej co miałoby dać więcej stanowisk dla szerokadłubowych - pirs północny czyli strefa poza Scengen. https://www.rynek-lotniczy.pl/wiadomosc ... 20815.html https://forsal.pl/transport/lotnictwo/a ... ld-zl.html Harmonogram zakłada rozpoczęcie prac budowlanych w 2026 r. i ukończenie w 2029 r.. No cóz, szkoda tych kilku lat zmarnowanych z powodu wstrzymania planów w 2019. |
Autor: | jaco027 [ 29 Kwi 2024 22:04 ] | ||||||
Temat postu: | Re: CPK | ||||||
Ciekawy artyjul z BiqData o liczbach a nie polityce. Jako ze platny to kilka wycinkow/obrazkow: https://biqdata.wyborcza.pl/biqdata/7,1 ... brony.html Warto zastanowic sie nad liczbami zanim zapozyczy sie budzet panstwa na 50-150mld PLN. Albo 100-300mld majac na uwadze relane koszty po /planowanych opóźnieniach/. Cytuj: Od 2004 r. porty regionalne się umacniają i to właśnie dzięki nim wróciliśmy do poziomów ruchu sprzed pandemii. Ich udział w przewozach pasażerów wzrósł z 40 do ponad 60 procent w 2019 r. (ostatni rok przed pandemią), a udział Chopina odpowiednio spadł. Na Okęciu w ostatnim czasie zmniejszył się udział tranzytu, a wzrósł lotów czarterowych i tanich linii lotniczych. A pierwsze prognozy mówiły, o tym, że ruch tranzytowy na CPK w 2035 roku to będzie 48 proc. - to znaczy, że w Europie tylko lotnisko we Frankfurcie miałoby wyższy udział pasażerów przesiadkowych. Dziś te szacunki obniżono do 40 proc. Furgalski zaznacza, że wszystkie prognozy, jakimi dysponuje CPK są niejawne w zakresie ich założeń i metodologii. - W skądinąd bardzo dobrej strategii LOT chce nabyć 35 samolotów do 2028, a Air India w tym samym czasie co najmniej 470. Trzecia gospodarka świata, jaką wkrótce będą Indie poradzi sobie bez CPK, już teraz mają wiele więcej połączeń bezpośrednich do Europy Zachodniej czy Stanów Zjednoczonych -studzi te ambicje Furgalski. I dodaje jeszcze jeden istotny szczegół. - Air India chcą zawiązać joint venture z Lufthansą i to z hubów w Niemczech będą korzystać ich pasażerowie. Polska nie jest im do niczego potrzebna. Wspomniana strategia LOT ze 110 samolotami w 2028 r. powstała jakby w oderwaniu od CPK, bo taką flotą nie zawojuje się jednego z największych lotnisk w Europie. A jeśli szukamy miejsca dla dodatkowych pasażerów w centrum Polski, którzy chcieliby skorzystać z CPK, to po odblokowaniu inwestycji Modlin (przy maksymalnej możliwej rozbudowie) mógłby nawet sam przyjąć 40 mln. Okęcie można rozbudować i zmodernizować na przyjęcie przynajmniej 28-30 mln pasażerów i taką rozbudowę najpierw rozpoczął, a potem zarzucił rząd PiS. Radom może obsługiwać do 3 mln pasażerów bez żadnych dodatkowych inwestycji. Prognozy dla tego lotniska mówiły o 450 tys. pasażerów na 2024 rok. - Na razie obserwuję tam zamykanie połączeń i nawet jeśli wszystkie samoloty do i z Radomia będą wypełnione w 100 proc. to zapewnione mamy ok. 95 tys. pasażerów — wylicza Furgalski. CPK - ambicje na miarę imperium W planowanym budżecie koszty samej części lotniskowej mają wynieść 46 mld zł. Podobny poziom wydatków poniesiono na dwie pierwsze fazy nowego lotniska w Stambule, które w 2023 r. obsłużyło 76 mln pasażerów, zaś w perspektywie dekady ma szansę stać się największym lotniskiem na świecie. Eksperci w liście otwartym ostrzegają, że przychody osiągane przez CPK będą zbyt niskie, aby przez wiele lat pokrywać koszty operacyjne lotniska i spłacania zobowiązań zaciągniętych na tę inwestycję. W najlepszym dla lotniska Chopina roku 2019 łączne przychody wyniosły niecały 1 mld zł (przy 19 mln pasażerów). Inne lotniska porównywalne do założeń CPK to np. lotnisko w Monachium - 31 mln pasażerów w 2022 r. i 1,8 mld dol. przychodów, lub lotnisko w Singapurze - 32 mln pasażerów i 2 mld dol. przychodów. Stambuł oferuje prawie 9 tys. połączeń tygodniowo, a na lotnisku w Warszawie mamy 1,3 tys. rotacji tygodniowo.
|
Autor: | le_szek [ 29 Kwi 2024 23:36 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
Istvan napisał(a): Tymczasem, Lasek w najnowszym wywiadzie mowi tak, ze jasniej sie juz chyba nie da: "Oczywiście, że będziemy budowali CPK" https://tvn24.pl/biznes/z-kraju/warszaw ... -st7892407 No cóż, gdybyś zadał sobie trochę trudu i pooglądał wszystkie te czarne robaczki (nazywają się "litery") na linkowanej stronie, może wtedy zauważyłbyś, że niektóre układają się w takie śmieszne szlaczki: Cytuj: jeśli zostanie wybudowane lotnisko w Baranowie Cytuj: Jeżeli taka decyzja zostanie podjęta Cytuj: na razie na stole jest projekt lotniska w Baranowie, dla którego komplementarnym niskokosztowym lotniskiem byłby Modlin. A Okęcie, niestety, musiałoby zostać pogrzebane przez pomysł z CPK "Jeśli". "Jeżeli". "Okęcie, niestety, musiałoby zostać pogrzebane przez pomysł z CPK". Mam pomysł - sprawdź w guglu hasło "tryb przypuszczający". jaco027 napisał(a): Warto zastanowic sie nad liczbami zanim zapozyczy sie budzet panstwa na 50-150mld PLN. Albo 100-300mld majac na uwadze relane koszty po /planowanych opóźnieniach Ale jak to, Wilk i jego sfora trolli twierdzą, że lotnisko to raptem kilka miliardów ![]() |
Autor: | Anonymous [ 30 Kwi 2024 08:36 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
Tak samo, gdy napisałem: nie wiem czy do obecnego meteora dotarło, że terminala CPK z tych wszystkich wizek prezentowanych na lotniskach przed wyborami po prostu nie będzie, bo projektant Foster już dawno się z tego wycofał to oznacza, że nie będzie tego konkretnego terminala z tych konkretnych wizek, a nie że nie będzie w ogóle żadnego terminala. Jeżeli Lasek stwierdził, że CPK będzie budowane i nadal jest projektowane i jeżeli nawet Foster będzie chciał wrócić do gry, to i tak terminal będzie inny, bo projekt będzie inny (już wprost zapowiedziano rezygnację z bardzo szerokiej stacji kolejowej w podziemiu i będzie nie bardzo szeroka stacja kolejowa w podziemiu). Przemm napisał(a): Trochę dzisiejszych informacji o rozbudowie Okęcia, m.in. wydłużenie pirsu południowego plus dodatkowe płyty/miejsca postojowe, powiększenie płyty postojowej co miałoby dać więcej stanowisk dla szerokadłubowych - pirs północny czyli strefa poza Scengen. https://www.rynek-lotniczy.pl/wiadomosc ... 20815.html https://forsal.pl/transport/lotnictwo/a ... ld-zl.html Harmonogram zakłada rozpoczęcie prac budowlanych w 2026 r. i ukończenie w 2029 r.. No cóz, szkoda tych kilku lat zmarnowanych z powodu wstrzymania planów w 2019. Pojawiły się też informacje, że rozbudowa Okęcia będzie konsultowana z MON, co może oznaczać co najmniej konsultacje rozbudowy pirsu północnego (co najmniej, czyli może zaistnieć coś więcej - dla leniwych na lekcjach języka polskiego). |
Autor: | jaco027 [ 30 Kwi 2024 12:19 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
Teoretycznie: Nowe al-Maktoum, planowane na 260mln pax 35mld usd, coś koło 140mld pln Cpk 40mln pax, 50mld pln. Cpk droższe 280% per pax... https://www.wnp.pl/logistyka/w-dubaju-p ... 29802.html |
Autor: | Anonymous [ 30 Kwi 2024 12:52 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
Wychodzi na to, że decyzja jeszcze nie zapadła i nic nie jest przesądzone. ![]() Cytuj: Co dalej? Dwa możliwe warianty – Są dwie opcje i każda przewiduje utworzenie dla Warszawy duoportu – mówi minister Lasek. Pierwsza, droższa, to lotnisko w Baranowie (CPK) i Modlinie, ponieważ to pierwsze może być dla tanich przewoźników za drogie. Chyba że w Baranowie stworzy się dla nich korzystne warunki – wtedy Modlin nie będzie potrzebny, a Lotnisko Chopina i tak zostałoby zamknięte. Druga, tańsza i szybsza w realizacji opcja to duoport Chopin-Modlin i rozbudowa tego drugiego do rozmiarów, które spełniałyby wymogi dużego lotniska przesiadkowego. Konieczny jest nowy pas startowy, szerszy i dłuższy od istniejącego – tak by można było tam przyjąć wszystkie typy samolotów. Decyzja, którą opcję rozwoju wybrać, zapewne budzi emocje polityczne, więc niekoniecznie zostanie przez rząd ogłoszona w krótkim czasie. Wiadomo, że PiS i prezydent Andrzej Duda bronią projektu CPK. https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/rynek/2254751,1,lotniska-warszawy-cpk-chopin-modlin-radom-co-dalej-z-nimi-sa-dwa-warianty.read |
Autor: | correos [ 30 Kwi 2024 14:05 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
"Projekt CPK ma szansę stać się wielkim kołem zamachowym polskiej gospodarki" - pisze Rada Polskich Przedsiębiorców Globalnych do premiera Donalda Tuska w liście otwartym. Wśród jej członków są milionerzy, szefowie międzynarodowych firm, takich jak Maspex, Adamed czy Selena. https://www.money.pl/gospodarka/milione ... 0048a.html https://rppg.pl/ |
Autor: | jaco027 [ 30 Kwi 2024 14:28 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
Zwróciłbym uwagę na tryb przypuszzczajacy ![]() |
Autor: | Istvan [ 30 Kwi 2024 14:51 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
To zwroc uwage jeszcze na ostatni akapit: Kod: Zapytaliśmy Macieja Laska, czy Centralny Port Komunikacyjny powstanie. - Przecież terminal CPK się właśnie projektuje, cała infrastruktura airside (drogi startowe i kołowania, hangary - przyp.red.) się projektuje, wszystkie prace cały czas się toczą. Nie widzę powodu do takiej histerii, oprócz takiego, że niektórym wydaje się, że jest inaczej - kwituje pełnomocnik rządu ds. CPK. |
Autor: | jaco027 [ 30 Kwi 2024 15:18 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
I... co sugerujesz? |
Autor: | FUX [ 30 Kwi 2024 19:38 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
Anonymous napisał(a): Pojawiły się też informacje, że rozbudowa Okęcia będzie konsultowana z MON, co może oznaczać co najmniej konsultacje rozbudowy pirsu północnego (co najmniej, czyli może zaistnieć coś więcej - dla leniwych na lekcjach języka polskiego). He, he. Pisałem ileś kartek wyżej, że na Okęciu jest pełno miejsca na północy tylko trzeba leśnych dziadków wywalić na obrzeża. Terenów WP jest okolicach stolicy od groma. |
Autor: | j_a [ 01 Maj 2024 14:28 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
nie ma pytania „czy” budować CPK, ale „jak” Wywiad z M. Laskiem (uwaga OKO.PRESS! Ostrzegam alergików) https://oko.press/lasek-cpk-wywiad Pierwotnie założyliśmy, że większość z tych prac wykonają firmy wyłonione w drodze konkursu ofert. Niestety okazało się, że jest bardzo mało oferentów. Spółka wcześniej zawierała mnóstwo umów z firmami, które mogłyby taki audyt rzetelnie przeprowadzić. Pamiętam, że gdy zapowiadaliśmy, że będziemy chcieli zaudytować CPK, to minister Horała, mój poprzednik na stanowisku pełnomocnika powiedział: „a kto wam to zrobi? Wszyscy pracowali dla nas”. I jeszcze sporo ciekawych wątków. |
Autor: | jaco027 [ 02 Maj 2024 05:34 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
Wczoraj minęło 20 lat od wejścia Polski do UE. Młodzi pewnie nie pamiętają jak było wcześniej... ![]() To małe i ciekawe przypomnienie, luzno związane też z CPK. Tak rosły lotniska w Polsce. https://www.wnp.pl/logistyka/tak-rosly- ... 30559.html ![]() |
Autor: | j_a [ 02 Maj 2024 06:44 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
A Radom? Gdzie Radom? Tam nastąpił największy wzrost, bo od zera ![]() Trafiłem na ciekawą nitkę dotyczącą statystyki finansów w Polsce, różne dane ale moją uwagę zwróciła kwestia podatków. Jeśli zastanawiacie się czasem, kto finansował wszystkie te fanaberie Horały i przyjaciół, to warto zerknąć na wykres, jak zwiększało się opodatkowanie w latach 2015-23 https://twitter.com/MikRaczynski/status ... 3659845856 |
Autor: | Gregggor [ 03 Maj 2024 11:58 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
Jako symetrysta powiem - wzrost obciazen jest niepokojacy, ale z drugiej strony wciaz jestesmy sporo ponizej sredniej UE. A tymczasem na YT polsatnews pojawila sie ciekawa debata: 45min wiec troche pogadali, duzo polityki, momentami merytorycznie, ale za to sa prawie wszystkie gwiazdy tego watku ![]() ![]() |
Autor: | jaco027 [ 03 Maj 2024 20:43 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
E tam... Wildy, Wilki, czy inne Horaly... leszcze... Tutaj dopiero jest merytorycznie, Pierwszy obywatel sie tak zaczal interesowac ze Hej... albo ojej... Medium do wyboru. Dla tych z prawa, lewa, oszolowow, narodowyo-socjalistow, liberalow i dla wierzących ze wp nie lubi sponsoringu i dla wielbiących prosty przekaz. Najważniejsze, ze tak fachowo sie wypowiedzial... warto przeczytać ![]() https://wydarzenia.interia.pl/kraj/news ... Id,7488639 https://dorzeczy.pl/kraj/581472/prezyde ... uropy.html https://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci ... torzy.html https://forsal.pl/transport/lotnictwo/a ... uropy.html https://polityka.se.pl/wiadomosci/andrz ... -bfBX.html https://www.money.pl/gospodarka/andrzej ... 6896a.html https://www.wprost.pl/polityka/11675359 ... wiesc.html https://www.rp.pl/polityka/art40294841- ... as-pozeral PS. to sie chyba tylko da przetrawic w ramach dluoweekendowego grilla z %%% ![]() |
Autor: | j_a [ 03 Maj 2024 21:00 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
Najlepsze, że nas stać... intelektualnie ![]() Wiadomo, na duże lotnisko zleci się dużo samolotów, a na małe mało. Proste, po co jakieś wyliczenia ![]() |
Strona 98 z 114 | Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni) |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |