Autor: | QbaqBA [ 03 Lip 2020 14:04 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
namteH napisał(a): Jeśli CPK ma powstać wraz z komponentem kolejowym to już można zamknąć temat. Myślę, że przez najbliższe 10 lat nie powstanie w Polsce sieć połączeń kolejowych z prędkościami max co najmniej 200 km/h z bardzo prostego powodu: nie ma prądu. Jest jeszcze jeden powód, do którego podany przez Ciebie jest wtórny - tempo realizacji inwestycji na kolei. |
Autor: | Anonymous [ 20 Lip 2020 16:05 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
Dobry artykuł oceniający szanse CPK jeśli chodzi o cargo. Zacytuję fragment: Cytuj: Towarowe szanse CPK Położenie geograficzne CPK trudno uznać za optymalne w porównaniu z Dubajem, Dohą czy nawet Stambułem. CPK będzie leżeć za blisko Zachodniej Europy i za daleko od Azji, aby stanowić alternatywę dla wymienionych powyżej portów. Jest to szczególne ważne, bo rentowność połączeń cargo zależy często od stosunku wielkości ładunku do ilości paliwa. Innymi słowy w grę wchodzi dylemat czy przewieść więcej towarów z przeładunkiem na trasie czy mniej, ale prosto do celu. Właśnie dzięki takim kalkulacjom prosperuje lotnisko w Anchorage. Dodatkową słabością CPK będzie konieczność używania przestrzeni powietrznej Federacji Rosyjskiej, która każe sobie słono płacić za zgody na przeloty nad swoim terytorium. Bliskość bogatych rynków zbytu również nie będzie atutem CPK. Wystarczy porównać okręgi o promieniu 300 km odchodzące od Baranowa oraz Lipska, Liege i Luksemburga, - czyli portów cargo spoza wielkiej europejskiej piątki - żeby stwierdzić słabość oddziaływania obszaru wokół CPK. W promieniu 300 km od projektowanego centrum przesiadkowego znajdzie się jedynie terytorium Polski i choć okrąg obejmuje dobrze rozwinięte gospodarczo regiony takie, jak Śląsk, Wielkopolska czy Pomorze, to znajduje się tam też cała Ściana Wschodnia. Innymi słowy najbliższe otoczenie CPK nie zapewni mu równomiernego wsparcia. W tym miejscu warto podkreślić, że stworzenie sprawnego, zintegrowanego systemu logistycznego do obsługi przewozów cargo jest niezwykle kapitałochłonne oraz wymaga wielu zabiegów i czasu. Najlepiej dowodzi tego przykład Monachium, które w porównaniu z Frankfurtem jest, pod względem przewozów towarowych, karłem. Frankfurt to ponad 2 mln ton, a Monachium niespełna 365 tys. Ta dysproporcja jest po części spowodowana świadomą polityką Lufthansa Group, która uznała, że budowa wielkiego centrum towarowego w stolicy Bawarii będzie zbyt kosztowna. Trzeci element, jakim jest posiadanie silnego przewoźnika zdolnego do wykonywania przewozów cargo jest obecnie w przypadku Polski wielką niewiadomą. Można tylko przypomnieć, że przychody z przewozów towarowych LOT-u, predestynowanego do objęcia wiodącej roli w CPK, stanowią niespełna 5 proc. wszystkich obrotów linii. Narodowy przewoźnik nie jest specjalistą operacji cargo, choć bardzo się stara wzmocnić tą część swojej działalności. Trudno zakładać, że w ciągu kilku lat LOT stanie się potentatem rynku przewozów towarowych. W dodatku wzrost udziału przewozów wykonywanych przez samoloty przeznaczone wyłącznie na potrzeby cargo wzmoże proces konsolidacji towarowych linii lotniczych, który jest już i tak znacznie bardziej zaawansowany niż firmw sektorze pasażerskim. Powstanie nowego silnego gracza cargo w Europie Wschodniej będzie w tych warunkach niezwykle trudne, jeśli w ogóle możliwe. Z kolei jest mało prawdopodobne, żeby w CPK ulokował swoją bazę integrator typu DHL czy TNT Airways, bo Baranów leży za daleko od lukratywnych rynków zbytu. Czy to oznacza, że CPK nie ma szans na stanie się dużym towarowym portem lotniczym? Na pewno taka możliwość istnieje, ale aby mogła się ziścić wymagane jest spełnienie jednego podstawowego warunku. CPK musi przybliżyć się do bogatych rynków zbytu, a najlepiej, gdyby takim rynkiem stała się Polska. Taka przemiana zajmie jednak dekady, a samo wybudowanie CPK do jej przeprowadzenia nie wystarczy. Sukces CPK, jako rentownego i stabilnie funkcjonującego, wielkiego lotniska cargo zależy od rozwoju gospodarczego Polski, na który trzeba mieć pomysł o wiele bardziej złożony niż wylanie dużej ilości betonu w Baranowie. https://www.pasazer.com/news/44216/cpk,marzenie,o,wielkim,cargo.html |
Autor: | namteH [ 20 Lip 2020 16:15 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
Anonymous napisał(a): Dobry artykuł ... ... Ładnie napisany ale na pewno nie powiedziałbym, że dobry, szczególnie dziś. Wszystko napisane pod dyktando dzisiejszego stanu, bez pokuszenia sie o jakieś głębsze analizy. Nie, bo nie. |
Autor: | becek [ 20 Lip 2020 16:46 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
głębsze analizy? jesteśmy peryferiami z aspiracjami do bycia championem problem w tym że tylko w naszym mniemaniu ale kto bogatemu zabroni ![]() |
Autor: | namteH [ 20 Lip 2020 16:55 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
Na pewno wiele osób myśli, że jesteśmy peryferiami. Jeśli w to uwierzymy to tylko zaorać i posiać rzepak, może parę kurników postawić. Odważne decyzje mają to do siebie, że wymagają ryzyka. A potem to jak zwykle: sukces ma wielu ojców, a porażka jest sierota... |
Autor: | abelincoln [ 20 Lip 2020 17:36 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
Jak to było? Załącznik: 8163-kim-jestes-jestes-zwyciezca-d.jpg [ 19.67 KiB | Obejrzany 1402 razy ] W końcu nie chodzi w ekonomii o prognozy, obliczenia czy porównanie rynków i podmiotów rynkowych, tylko o wierzenia i myślenie ![]() |
Autor: | Anonymous [ 20 Lip 2020 17:44 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
Tu bardziej Bareja pasuje: Miś: Powiedz mi po co jest ten miś? Hochwander: Właśnie, po co? Miś: Otóż to! Nikt nie wie po co, więc nie musisz się obawiać, że ktoś zapyta. Wiesz co robi ten miś? On odpowiada żywotnym potrzebom całego społeczeństwa. To jest miś na skalę naszych możliwości. Ty wiesz, co my robimy tym misiem? My otwieramy oczy niedowiarkom. Patrzcie - mówimy - to nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo i nikt nie ma prawa się przyczepić, bo to jest miś społeczny, w oparciu o sześć instytucji, który sobie zgnije, do jesieni na świeżym powietrzu i co się wtedy zrobi? Hochwander: Protokół zniszczenia... (...) Miś: Janek, nie mieszajmy myślowo dwóch różnych systemów walutowych. Nie bądźmy Pewex`ami. Dostajemy za tego misia, jako konsultanci 20% ogólnej sumy kosztów i już. Więc im on jest droższy, ten miś tym... no? Koniaczek? Hochwander: Podwójny...Stać mnie! becek napisał(a): głębsze analizy? jesteśmy peryferiami z aspiracjami do bycia championem problem w tym że tylko w naszym mniemaniu ale kto bogatemu zabroni ![]() Bo wiadomo - analizy, które pokazują nierealność/brak podstaw gospodarczych i pomysłu CPK, i dotychczasowej realizacji, to bzdety i takie tam pustosłowie. Tylko artykuły pochwalne, a najlepiej czołobitne, są warte uwagi i są głęboko przemyślanymi analizami. |
Autor: | Don_Bartoss 2nd ed. [ 20 Lip 2020 18:10 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
Chciałem tylko zwrócić Waszą uwagę - i myślę, że mi się to udało - że dziennikarstwo w Polsce nie jest bezstronne. Nie jest obiektywne. I tak sobie myślę, że alternatywą dla sceptycyzmu wobec CPK, prezentowanego przez wspomniane wcześniej media, nie musi być entuzjazm. Taką alternatywą może być realizm. |
Autor: | brzemia [ 20 Lip 2020 18:12 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
W dzisiejszych czasach nie ma żadnych świętości i autorytetów. Zdanie profesora lub inżyniera jest tyle samo warte co youtubera i co gorsze! dziennikarza. Skoro nie widać róznicy to ... |
Autor: | le_szek [ 20 Lip 2020 18:14 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
Don_Bartoss 2nd ed. napisał(a): I tak sobie myślę, że alternatywą dla sceptycyzmu wobec CPK, prezentowanego przez wspomniane wcześniej media, nie musi być entuzjazm. Taką alternatywą może być realizm. Gdybyś faktycznie tak uważał, Twoja rada powinna brzmieć "poczytajcie media prorządowe i wypowiedzi przedstawicieli rządu, a następnie zajmijcie stanowisko przeciwne" |
Autor: | Anonymous [ 20 Lip 2020 18:17 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
Najśmieszniejsze (a jednocześnie najgorsze) jest to, że apel o realizm jest umieszczony pod artykułem, który jak mało który realistycznie ocenia szanse CPK-cargo na zaistnienie i ani jeden, ani drugi "realista" nawet się o tezach tego artykułu nie zająknęli... |
Autor: | Biko [ 20 Lip 2020 18:27 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
C zyli P oczątek K omuny...........? A tak poważnie to w obecnej sytuacji gospodarczej i w świetle prognoz ekonomicznych są 2 wizje ![]() 1/ CPK to kompletna nieporozumienie ekonomiczne na najbliższe 20 lat / patrz spadek liczby paxów i problemy lotnisk regionalnych / ![]() 2/ szansa na wybudowanie tego lotniska w "zaplanowanym" terminie czyli 2027 a z realnym,planowym opóźnieniem w roku 2035PLUS / tzw. WARIANT BRANDENBURSKI / patrz lotnisko w Berlinie ![]() |
Autor: | Tomo14 [ 20 Lip 2020 18:34 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
Chciałem tylko mimochodem wtrącić, że w tak zwanym międzyczasie koszt CPK wzrósł nam lekko licząc tak 5-7 razy ![]() https://businessinsider.com.pl/wiadomos ... ki/ffzmwxn "Centralny Port Komunikacyjny będzie kosztował sto kilkadziesiąt miliardów złotych. W Polsce nie ma prywatnego kapitału, który mógłby sfinansować tak duży projekt - mówił na antenie radiowej Jedynki prezes PiS Jarosław Kaczyński." I jak to mówił Ryszard Ochódzki - "to nie jest nasze ostatnie słowo" |
Autor: | Anonymous [ 20 Lip 2020 18:40 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
A to jeszcze przed jakimkolwiek etapem budowy, bo przecież nawet działek w Baranowie nie wykupiono. Biko napisał(a): C zyli P oczątek K omuny...........? A tak poważnie to w obecnej sytuacji gospodarczej i w świetle prognoz ekonomicznych są 2 wizje ![]() 1/ CPK to kompletna nieporozumienie ekonomiczne na najbliższe 20 lat / patrz spadek liczby paxów i problemy lotnisk regionalnych / ![]() 2/ szansa na wybudowanie tego lotniska w "zaplanowanym" terminie czyli 2027 a z realnym,planowym opóźnieniem w roku 2035PLUS / tzw. WARIANT BRANDENBURSKI / patrz lotnisko w Berlinie ![]() Wariant lotniska w Berlinie nie wchodzi w grę, bo tam chodziło o poprawki czegoś, co już istnieje. Obawiam, że to będzie najdroższa na świecie dziura w ziemi po prostu. |
Autor: | Don_Bartoss 2nd ed. [ 20 Lip 2020 18:43 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
brzemia napisał(a): W dzisiejszych czasach nie ma żadnych świętości i autorytetów. Zdanie profesora lub inżyniera jest tyle samo warte co youtubera i co gorsze! dziennikarza. Podzielam Twoją opinię. Dlatego byłoby dla wszystkich lepiej, gdyby punktem wyjścia do dyskusji o tym ciekawym i ambitnym projekcie infrastrukturalnym nie był stosunek do tej czy innej opcji politycznej. Warto porozmawiać o szansach i zagrożeniach oraz patrzeć szerzej (w końcu histeria koronawirusowa kiedyś się skończy). |
Autor: | Przemm [ 20 Lip 2020 18:48 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
namteH napisał(a): Na pewno wiele osób myśli, że jesteśmy peryferiami. Jeśli w to uwierzymy to tylko zaorać i posiać rzepak, może parę kurników postawić. Odważne decyzje mają to do siebie, że wymagają ryzyka. Centrum świata raczej nie jesteśmy, chociaż wedle słów naszego wieszcza byliśmy pawiem narodów i papugą. Natomiast na peryferiach tez można żyć, nawet i bez kompleksów i mieć się nieźle. Co nie musi znaczyć, że nie aspiruje się do lepszego grona ale nie poprzez wykrzykiwanie jacy to nie jesteśmy ale konsekwentne, logiczne działanie. Jedni konsekwentnie rozwijając się są w stanie w ciągu 30 lat stać się liczącym się na świecie producentem samolotów pasażerskich a inni jeśli nawet próbowali, to wiele nie osiągnęli. Natomiast co do ryzyka, to uczciwe (określenie bardzo nie na czasie w pewnych kręgach) jest ryzykowanie swoim majątkiem a nie cudzym. A błędna decyzja i stracone kilka czy kilkanaście lat to tez strata, która będzie przekładać się na straty finansowe - to tak ogólnie, bez względu na to, czy lotnisko w Baranowie to duże ryzyko, niewielkie ryzyko, genialne posunięcie czy kosmiczny absurd. |
Autor: | Anonymous [ 20 Lip 2020 18:56 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
Właśnie. Tu chodzi o państwowe pieniądze. Pani, pana, społeczeństwa. A przede wszystkim naszych dzieci. W tym przypadku powinny być robione analizy za analizami, które na 110% pokazywałyby, że to jest inwestycja opłacalna i przyszłościowa. Nas, co tu dużo mówić, czyli kraj na dorobku nie stać na marnotrawienie pieniędzy. Nie jesteśmy drugą Norwegią. Nie mamy takiego bogactwa naturalnego, które pozwoliłoby nam zaoszczędzić taką kwotę, żeby byt następnych pokoleń był zapewniony. My nadal musimy każdą złotówkę oglądać z dwóch stron. A tu się robi bombastyczne plany w zasadzie nieoparte na żadnych analizach. W imię czego? Żebyśmy byli mistrzami Polski? |
Autor: | becek [ 20 Lip 2020 19:01 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
1-od niedawna cargo przychodzi z Chin pociągiem, ci którzy zamawiają na aliexpres zauważą różnice 2- po wejściu do EU część podmiotów zaczęła się odprawiać za granica- potyczki z nasza administracja tylko dla odważnych 3-CPK może konkurować tylko cena a ta za 15 lat wcale nie musi być niższa ni w Europie 4-siła napędowa czyli LOT- nic dodać ni ująć i tyle |
Autor: | le_szek [ 20 Lip 2020 19:14 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
Jeśli chodzi o cargo - w artykule wspomniany jest Śląsk jako potencjalny generator przewozów. Ciekawe tylko, jak zachęciliby firmy, żeby korzystały z cargo Baranów zamiast z dobrze sobie w cargo radzących, znacznie bliżej i dogodniej położonych Pyrzowic. No chyba, że wzorem Modlina zaczęto by utrudniać życie pyrzowickiemu lotnisku w imię wydumanych mocarstwowych ambicji. |
Autor: | namteH [ 20 Lip 2020 19:18 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
Anonymous napisał(a): ...Nie mamy takiego bogactwa naturalnego, które pozwoliłoby nam zaoszczędzić taką kwotę, ... Ale takie inwestycje to się nie robi żeby oszczędności wydawać... Nie żebym ja, ale Kolega chyba też pojęcia o zarabianiu nie ma. |
Strona 9 z 114 | Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni) |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |