Autor: | j_a [ 16 Cze 2020 18:21 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
Pewnie że to bicie piany i żaden CPK w najbliższym czasie nie powstanie. Zwyczajnie nie ma na to kasy. Ale jak się mocniej zastanowić to koncepcja ciekawa, choć wykonanie nierealne w obecnych warunkach. |
Autor: | Anonymous [ 16 Cze 2020 19:27 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
klapio napisał(a): Wydaje mi się, że Okęcie staje się przeładowane nie tyle przez problem dwóch pasów ale właśnie rzeczy o których piszesz. Co do decyzji środowiskowych to one zawsze mogą być zmienione. Technologia idzie do przodu a co za tym idzie, samoloty są coraz mniej uciążliwe dla środowiska. Nie wykluczam możliwości zniesienia lotów w nocy z Lotniska Chopina. Ponadto lotnisko ma wbrew pozorom sporo jeszcze nierozdysponowanych terenów wokół. To nie tylko baza wojskowa o której piszesz ale również rejony przy siedzibie LOTu i schroniska na Paluchu. Plan środowiskowy dotyczył braku umiejscowienia trzeciego pasa. Zabudowania gospodarcze i usługowe dopuszcza. ![]() Dwa lata temu pojawiły się plany przeniesienia w rejon Palucha i Kinetycznej samego terminalu cargo, a na miejscu obecnego zbudowania nowego, małego terminala pasażerskiego, ale to chyba upadło. Niemniej jakieś pole manewru rozbudowy jest. Coś się też wspominało o magazynach w Raszynie. Jakieś 3 lata temu, tuż po ogłoszeniu budowy CPK, podczas Forum Lotniczego rozmawiałem z przedstawicielem miasta, a potem PPL, o tym jakie są jeszcze w ogóle możliwości rozwoju Okęcia. O dziwo i jeden, i drugi, zgodnie stwierdzili, że sama rozbudowa pirsów/terminali i modernizacja dróg kołowania zwiększy przepustowość o około 50% (OIDP w zeszłym roku było to 19 mln, czyli do około 29 mln pasażerów). To dużo. Tylko że... Tylko że właściciel musi chcieć coś z lotniskiem robić, a teraz w związku z CPK jest stan zawieszenia. To znaczy rozbudowa trwa, ale plany rozwoju siadły. Największą wadą, ale jednocześnie największym atutem Okęcia jest jego umiejscowienie kilka kilometrów od centrum miasta. To można i trzeba umiejętnie wykorzystać, ale do tego trzeba właściciela z wizją. Mam nadzieję, że nie będzie tak, iż za kilka lat zostaniemy z rozgrzebanym Baranowem, pozatykanym Okęciem, niedoinwestowanym Modlinem i Radomiem z kilkoma pasażerami.. |
Autor: | Japonka76 [ 16 Cze 2020 20:20 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
j_a napisał(a): Pewnie że to bicie piany i żaden CPK w najbliższym czasie nie powstanie. Zwyczajnie nie ma na to kasy. Ale jak się mocniej zastanowić to koncepcja ciekawa, choć wykonanie nierealne w obecnych warunkach. Wiecie co, a ja bym bardzo chciała żeby w Polsce powstał CPK - taki duży, europejski hub przesiadkowy. I żeby ta inwestycja była ponad podziałami - bo przecież każda władza się kiedyś kończy. Nawet "komuna" wydająca się przez wiele lat nie do obalenia w końcu skończyła swój żywot. Jednakże patrząc trzeźwo i realnie wiele osób uważa, że taka inwestycja obecnie nie jest do zrealizowania. Ciekawe więc, czemu cały czas to kręci. Powstają nowe akty prawne, około-projektowe inwestycje, wyłaniani są projektanci, ciągle poszukiwani są nowi pracownicy (https://cpk.pl/pl/oferty-pracy). Wprawdzie sami zatrudnieni w tej firmie mówią o sobie, że "pilnują łąki". ![]() Ja także nie wiem, czy stać nas w obecnej chwili na taką centralną inwestycje, czy może lepiej zająć się mniejszymi lokalnymi projektami, które bardziej wymagają naszej uwagi. Ale też zdaję sobie sprawę, że realizacja takiego ogromnego przedsięwzięcia jest wyzwaniem na lata. Dlatego nie wiem, czy niektórzy krytykują ją tylko z powodu tego, że nie lubią danej opcji politycznej (przypominam, że żadna władza nie trwa wiecznie, a projekt jest rozpisany na wiele lat). Czy może dlatego, że znając polskie realia boją się, że będzie "jak zawsze" czyli rzucimy hasłami, zatrudnimy kilku prezesów, kilkudziesięciu kierowników a robotników sprowadzimy np. z Chin, a oni potem uciekną. (Tak było już z kilkoma inwestycjami drogowymi. OT: Od dziecka pamiętam, że trzeba w końcu zbudować Zakopiankę. To trwa już tyle lat, a ile będzie. Wśród moim znajomych z nart krąży takie powiedzenie: że prędzej będą odbywały się załogowe loty na Księżyc, niż skończymy budować Zakopiankę). A może mamy po prostu kompleksy. Bo każdy chciałby się urodzić i żyć w bogatej rodzinie, ale nie każdemu to jest dane. Nie przeskoczymy tego, że oprócz pięknej martyrologicznej historii nie mamy za wiele bogactw naturalnych czy wysokorozwiniętego innowacyjnego przemysłu. Ale mamy bardzo zdolnych ludzi w Polsce, którzy mogą być potencjałem dla wielkich inwestycji. Tylko, czy umiemy to przekuć w realne pieniądze? Szczególnie ostatnio, gdy bardziej wolimy przeciętność, taką swojskość i lojalność, a onieśmielają nas samodzielnie myślący "światowcy". Tak czy siak, powtarzam, że ja bym chciała aby w Polsce był taki europejski hub przesiadkowy dla całej siatki lotów międzykontynentalnych, ale ja też osobiście w to nie wierzę, że ta inwestycja teraz się uda. |
Autor: | j_a [ 16 Cze 2020 20:26 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
O Radomiu to nawet nie chcę się wypowiadać, to raczej pola działania dla niezależnej prokuratury. Lotnisko z którego nikt nie latał, nie potrafiące przyciągnąć linii nagle ma zacząć prosperować? Przebudowę zaczynają od zburzenia nowego terminala, wkrótce szacunki kosztów rosną gigantycznie... zwyczajnie kopią kanał do Pisi Tucznej ![]() Okęcie jest blisko centrum i to jest atut, nie wada, słusznie kolega @warsawreceiver zauważył |
Autor: | Anonymous [ 16 Cze 2020 20:34 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
Kiedyś w Szwajcarii usłyszałem takie zdanie: "Na rzeczy wielkie może porwać się ten, kto sobie radzi ze sprawami małymi". Uporządkujmy więc Okęcie, doprowadźmy do stanu używalności Modlin, który de facto od początku działalności jest lotniskiem gotowym w połowie, a potem zabierzmy się za megainwestycję. Też chciałbym, żeby Polska miała międzynarodowy hub, ale nie na wariackich papierach i nie po to, żeby Polska była mistrzem Polski. Przed budową chciałbym zobaczyć analizy renomowanych firm, które jednoznacznie powiedzą, że taki hub byłby opłacalny. A mamy LOT, o którym zaczyna się mówić wprost, że może upaść. Mamy pandemię, która w perspektywie wielu lat może zmienić popyt na loty. To wszystko trzeba uwzględnić. A i bez tego CPK od początku jest inwestycją nieprzemyślaną, rozbuchaną, nieuwzględniającą wielu czynników i de facto polityczną. Stracimy na tym tylko pieniądze. Pani, pana, społeczeństwa. |
Autor: | j_a [ 16 Cze 2020 22:37 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
Kolega @Biko zalinkował parę postów wcześniej artykuł, wkleję fragment (...) Pierwsza łopata miała być wbita w tym roku, ale termin został teraz przeniesiony na rok 2023. Co ciekawe, planowana data ukończenia, rok 2027, nie zmienia się. Sęk w tym, że nie wiadomo nawet, gdzie tę łopatę wbić, bo nie ma jeszcze dokładnej lokalizacji przyszłego lotniska. Mieszkańcy Baranowa i okolicznych wiosek nadal nie wiedzą, czy będą musieli się wyprowadzić, a jeśli tak, to dokąd? Nadal nie ma wykazu nieruchomości zamiennych. - Projekt CPK, wokół którego powstało teraz tyle szumu, w środku jest pusty. Po trzech latach od ogłoszenia tej lokalizacji nic nie posunęło się do przodu poza wrzawą medialną. Wkurza to nas, bo widzimy, jak to jest naprawdę realizowane, a jak się przedstawia opinii publicznej - mówił w rozmowie z “GW” przewodniczący rady społecznej Robert Pindor, którą powołała spółka CPK. |
Autor: | j_a [ 17 Cze 2020 09:29 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
W sumie dla zainteresowanych wrzucę cały artykuł z dzisiejszego wydania Gazety, jak to widzą mieszkańcy https://drive.google.com/file/d/12TN3Hf ... sp=sharing |
Autor: | Biko [ 19 Cze 2020 13:02 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
Ściema z CPK trwa ![]() https://www.tokfm.pl/Tokfm/7,103085,260 ... =BoxOpImg8 |
Autor: | Biko [ 24 Cze 2020 09:34 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
Kolejny realny artykuł o CPK ![]() https://www.pasazer.com/news/44113/cpk, ... ejowy.html |
Autor: | j_a [ 24 Cze 2020 10:12 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
Ściema do sześcianu, niestety kosztowna dla podatnika. Niech nie zapomną podciągnąć kabla z elektrowni w Ostrołęce, żeby ładować ten milion polskich samochodów elektrycznych, którymi pasażerowie dojadą na lotnisko ![]() |
Autor: | Tom K [ 24 Cze 2020 11:45 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
Czekam na materiał z wypowiedzią jakiegoś Christiana Lastcalla, amerykańskiego znawcy rynku lotniczego, który powie, że CiPIKey to absolutnie kluczowa inwestycja dla całej Europy ![]() |
Autor: | jar188 [ 24 Cze 2020 12:24 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
Jakie CPK ??? My nie potrafimy trasy Warszawa-Gdańsk z prawdziwego zdarzenia od ponad 30 lat zbudować a chcemy mieć nowoczesny port lotniczy ???? Autostrady już w momencie oddania mają za małą przepustowość i co chwile trzeba je naprawiać a kolej jest remontowana do prędkości archaicznych. A tu chcemy się porwać na CPK z całą infrastrukturą ? Niech zbudują z prawdziwego zdarzenia autostrady i szybką kolej w pierwszej kolejności. |
Autor: | j_a [ 24 Cze 2020 15:04 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
Co tam CPK, trzeba chyba założyć wątek "niepewna przyszłość LOT" czy jakoś tak ![]() Prosta pomoc publiczna zdaje się nie wchodzi w rachubę, potrzebne są jakieś tricki dla ratowania firmy. To będzie bardziej gorący temat, po wyborach kwestia CPK będzie odchodziła w zapomnienie. https://www.tokfm.pl/Tokfm/7,103090,260 ... =BoxOpImg3 Wrzucę cytat do sąsiedniego wątku o-tym-kiedy-linie-wroca-do-latania-po-covid19,18,150926&p=1351051#p1351051 |
Autor: | Biko [ 24 Cze 2020 15:12 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
Cytując poprzedni artykuł "jakakolwiek upadłość LOT-u byłaby politycznie samobójstwem" przed wyborami - jak dodamy do tego jeszcze wstrzymanie CPK to ...... ![]() ![]() |
Autor: | Legion1 [ 24 Cze 2020 15:13 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
@jar188 tak samo miało być z budową 100 obwodnic....i też jakoś już o tym nikt nie mówi ![]() niestety tak jak piszesz u nas problemem jest zrobienie czegokolwiek niedużego, a co dopiero porywanie się na tak ogromną inwestycję , już nawet nie wspominając o jej bezsensowności w obecnej sytuacji. No, ale jakoś trzeba tą kasę wypompować i dla swoich wyznawców budować obraz silnego państwa dobrobytu. |
Autor: | Anonymous [ 24 Cze 2020 15:15 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
Właśnie to mnie ciekawi jak teraz będzie tłumaczony "przymus" budowania Baranowa, bo do tej pory był w ten sposób, że nasza linia lotnicza musi mieć odpowiednie miejsce, żeby się rozwijać z godnością i na miarę naszych możliwości (skojarzenie z pewnym misiem nieuniknione). |
Autor: | j_a [ 24 Cze 2020 17:10 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
Na pewno zostanie przedstawiony jako wiekopomny sukces miłościwie nam panujących. Albo wina wiadomo kogo ![]() Poważnie mówiąc to widać na tym przykładzie, jakie szkody czyni angażowanie projektów gospodarczych w bieżącą politykę. Co ciekawe wygląda, że LOT przechodzi do ofensywy, oby to były faktyczne zapowiedzi powrotu do operacji a nie finansowanie się kosztem naiwnych. https://www.fly4free.pl/hit-lot-oglosi- ... tku-lipca/ |
Autor: | Anonymous [ 02 Lip 2020 18:18 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
Co prawda to OT, ale wkleję, bo była mowa o rozbudowie Okęcia: Cytuj: Lotnisko Chopina uruchomiło cztery poczekalnie wylotowe dla pasażerów udających się do krajów spoza strefy Schengen. Nowe poczekalnie (wyjścia 1N-4N) znajdują się na poziomie płyty lotniska i powstały z myślą o pasażerach, którzy do swoich samolotów mogą dotrzeć wyłącznie autobusami, gdyż zatrzymują się one na tak zwanych stanowiskach oddalonych – informuje zarządca stołecznego lotniska, Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” w komunikacie. Wszystkie poczekalnie mogą pomieścić w sumie do 1000 osób (do 250 każda), choć obecnie z powodu pandemii o połowę mniej. Są w nich darmowe prysznice i pokoje do opieki nad dzieckiem, w przyszłości pojawią się automaty z przekąskami i napojami oraz wózki gastronomiczne. Niektóre siedziska mają wbudowane porty USB i gniazdka elektryczne. Wszystkie wyjścia wyposażone zostały w cztery czytniki kart pokładowych, co umożliwia jednoczesną obsługę czterech kolejek. Ponadto działają już obydwie drogi startowe – numer 1 i 3 – ta pierwsza była zamknięta dla operacji lotniczych od połowy marca do 2 lipca. https://www.rp.pl/TURYSTYKA-Lotniska/307029931-Lotnisko-Chopina-ma-nowe-poczekalnie.html |
Autor: | namteH [ 02 Lip 2020 20:58 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
Jeśli CPK ma powstać wraz z komponentem kolejowym to już można zamknąć temat. Myślę, że przez najbliższe 10 lat nie powstanie w Polsce sieć połączeń kolejowych z prędkościami max co najmniej 200 km/h z bardzo prostego powodu: nie ma prądu. Obecne elektrownie węglowe coś tam się rozbudują, nowe raczej nie powstaną; na gazowe bym nie liczył, a o atomowej można zapomnieć. Oczywiście jest jeszcze opcja, że miłościwie nam panujący stwierdzą, że 160-180km/h to w sumie wystarczy. |
Autor: | Kashpir [ 02 Lip 2020 21:21 ] |
Temat postu: | Re: CPK |
Z tym czarnowidztwem bym nie przesadzał - rezerwy systemu energetycznego są wciąż spore, właśnie powstały bądź są na ukończeniu ostatnie, duże elektrownie węglowe - od węgla nie da się odejść ot tak, więc trzeba wykorzystać nowoczesne jednostki o dużo wyższych sprawnościach i mniejszej emisyjności niż stare bloki. Gaz wypiera stary węgiel - jest paliwem bardziej elastycznym, dużo mniej emisyjnym, ponadto bloki gazowe buduje się szybciej niż węglowe. Niemniej gaz będzie paliwem przejściowym na drodze do odnawialnych źródeł energii i być może atomu, mając na uwadze unijne cele neutralności klimatycznej. Covid namieszał też sporo w popycie na energię, dodatkowo obecnie dużo importujemy jako państwo. O atomówce oczywiście możemy zapomnieć w perspektywie 2027 roku (rozumiem, że to dalej aktualna data otwarcia CPK). Szybciej będziemy mieli energię z wiatru na morzu, ale tutaj też rządzący muszą się pospieszyć z ustawą. |
Strona 8 z 114 | Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni) |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |