Autor: | Piatek [ 21 Sty 2023 22:19 ] | |||
Temat postu: | 21.01.2023 W9 5155 - Krytyczne oblodzenie skrzydła | |||
W dzisiejszym locie (21.01.2023) W9 5155 z Luton na Funchal pilot zaniechał procedury deiceing. Lecieliśmy z silnie oblodzonymi skrzydłami. Lód w na skrzydłach w sposob krytyczny zmniejsza siłę nośna samolotu, i był już przyczyna katastrofy lotniczej. Czy tak to powinno wygladac?
|
Autor: | boots [ 21 Sty 2023 22:27 ] |
Temat postu: | Re: 21.01.2023 W9 5155 - Krytyczne oblodzenie skrzydła |
A to piwo i orzeszki, to co? Wylądowaliście szczęśliwie? |
Autor: | Piatek [ 21 Sty 2023 22:30 ] |
Temat postu: | Re: 21.01.2023 W9 5155 - Krytyczne oblodzenie skrzydła |
Znieczulenie doraźne po zobaczeniu silnego oblodzenia ![]() |
Autor: | miriam [ 21 Sty 2023 22:31 ] |
Temat postu: | Re: 21.01.2023 W9 5155 - Krytyczne oblodzenie skrzydła |
Dokumentacja faktów i przeżyć ![]() ![]() |
Autor: | boots [ 21 Sty 2023 22:34 ] |
Temat postu: | Re: 21.01.2023 W9 5155 - Krytyczne oblodzenie skrzydła |
Czyli tak to miało być. ![]() |
Autor: | szymonpoznan1 [ 21 Sty 2023 23:15 ] |
Temat postu: | Re: 21.01.2023 W9 5155 - Krytyczne oblodzenie skrzydła |
Jaki poziom? Robisz gównoaferę z niczego ![]() ![]() |
Autor: | Piatek [ 21 Sty 2023 23:20 ] |
Temat postu: | Re: 21.01.2023 W9 5155 - Krytyczne oblodzenie skrzydła |
Katastrofa lotu Arrow Air 1285 także miała związek z oblodzonymi skrzydłami. Oblodzenie skrzydeł niestety odpowiada za wiele śmiertelnych wypadków. Niedawno był jeden głośny temat, gdzie pilot także pominął deiceing: https://www.austrianwings.info/2022/12/ ... agflaeche/ |
Autor: | piotrkr [ 22 Sty 2023 00:04 ] |
Temat postu: | Re: 21.01.2023 W9 5155 - Krytyczne oblodzenie skrzydła |
To nie wygląda na oblodzenie, tylko na szron. |
Autor: | Anonymous [ 22 Sty 2023 00:09 ] |
Temat postu: | Re: 21.01.2023 W9 5155 - Krytyczne oblodzenie skrzydła |
Ja bym napisał do gazety. Tu już podobne problemy były ostatnio opisywane ![]() https://turysci.pl/ksiadz-dopatrzyl-sie ... -em-170123 |
Autor: | jaras724 [ 22 Sty 2023 00:10 ] |
Temat postu: | Re: 21.01.2023 W9 5155 - Krytyczne oblodzenie skrzydła |
Oczekujesz merytorycznej dyskusji do postu o oblodzonych skrzydłach, w którym jako pierwsze zdjęcie wrzucasz paragon za piwo i orzeszki? ![]() |
Autor: | Piatek [ 22 Sty 2023 00:11 ] |
Temat postu: | Re: 21.01.2023 W9 5155 - Krytyczne oblodzenie skrzydła |
piotrkr napisał(a): To nie wygląda na oblodzenie, tylko na szron. Nawet gdyby tak było to samolot powinien zostać odlodzony. Szron był przyczyna katastrofy lotu China Eastern Airlines 5210. jaras724 napisał(a): Oczekujesz merytorycznej dyskusji do postu o oblodzonych skrzydłach, w którym jako pierwsze zdjęcie wrzucasz paragon za piwo i orzeszki? ![]() Szczerze to nie zauważyłem, że jest to widoczne jak dodawałem. Chciałem pokazać nr lotu, datę i trasę. |
Autor: | BrunoJ [ 22 Sty 2023 01:30 ] |
Temat postu: | Re: 21.01.2023 W9 5155 - Krytyczne oblodzenie skrzydła |
Mimo wszystko temat nie pasuje. Jakby było krytyczne, to czytalibyśmy w gazetach a nie na forum. Czyli nie było krytyczne. A te katastrofy, oblodzenie, to najczęściej jest gruba warstwa przezroczystego lodu, który oblepia skrzydło przede wszystkim z przodu, zmieniając opływ powietrza, i wydatnie zwiększając wagę. Powstająca przy locie przez chmury gradowe/śniegowe. A tutaj na zdjęciu masz trochę szronu przy pięknej pogodzie. Być może powinni popsikać deicerem, ale to pilot decyduje (lub dyspozytor). Na niedawnym locie z AMS pilot wykonał procedurę, mimo że było +8st. Nalali pomarańczowego tyle, że zostało na skrzydłach nawet w czasie lotu (być może z tyłu wyglądało jak oszronione zacieki, jak u Ciebie). Przylot do Stavanger, tutaj -3 i białawo. Szybka zmiana pasażerów i nawrotka do AMS - zgadnij - bez odladzania. Widocznie to co napsikali wcześniej wystarczyło. Zapewne są jakieś wytyczne, kiedy taki deicing się robi, a kiedy można pominąć. Może akurat załapałeś się na to drugie. Ale przynajmniej wszyscy wiedzą ile za piwo zapłaciłeś, i że masz nowego iphone'a (czy samsunga) ![]() |
Autor: | tomaszl75 [ 22 Sty 2023 03:01 ] |
Temat postu: | Re: 21.01.2023 W9 5155 - Krytyczne oblodzenie skrzydła |
Może zacznijmy od tego że w Luton nie ma czegoś takiego jak odladzanie co u nas w PL o tej porze roku jest codziennością przy ok 0C . Nie jestem ekspertem ale nie będę zapewne pierwszym co zapyta jak wyglądały rurki Pitota.... |
Autor: | Przemm [ 22 Sty 2023 08:05 ] |
Temat postu: | Re: 21.01.2023 W9 5155 - Krytyczne oblodzenie skrzydła |
Jaka była pogoda wtedy, czy były warunki do tworzenia się oblodzenia i - co istotne - co mówiły komunikaty i prognozy? Czy były ostrzeżenia lub raporty o oblodzeniu? Czy dobrze widzę, że samolot przyleciał ok. północy, stał na lotnisku do wylotu ok. 7 rano a komunikaty pomiędzy 4:50 UTC a 6:20 mówią o mgle przy ujemnej temperaturze? Mgle okresowo gęstej, skoro widzialność wzdłuż drogi startowej była nawet 275 m ale potem wzrastała. Odladza się wtedy, gdy mamy lód, śnieg lub szron na płatowcu oraz gdy komunikaty ostrzegają o oblodzeniu. Bo jak wiedzą wszyscy specjaliści na forum ![]() Z jednej strony nie ma co panikować o krytycznym oblodzeniu, bo ze zdjęcia to nie wynika ale z drugiej strony zgadzam się, że oblodzenia lekceważyć nie powinno się. Nawet w Polsce mieliśmy w tym wieku dwa wypadki (co prawda śmigłowców ale lecieli tam piloci zawodowi i doświadczeni). Zatem prześmiewcze wypowiedzi forumowych fachowców od lotnictwa, co sprowadza się do bycia fachowcem od latania ale tylko jako pasażer, szczególnie mądre nie są wg mnie. Chociaż upatruję w nich, może niesłusznie, reakcji na nieco sensacyjny tytuł wątku. A co do pytania o rurki pitota, to wyglądały z pewnością zwyczajnie, jak rurki. Ale można też zapytać, jak wyglądały czujniki-wykrywacze lodu, tzw. ice detectors? |
Autor: | szymonpoznan1 [ 22 Sty 2023 17:23 ] |
Temat postu: | Re: 21.01.2023 W9 5155 - Krytyczne oblodzenie skrzydła |
Przemm napisał(a): Chociaż upatruję w nich, może niesłusznie, reakcji na nieco sensacyjny tytuł wątku. No i masz rację ![]() ![]() ![]() |
Autor: | Piatek [ 22 Sty 2023 17:41 ] |
Temat postu: | Re: 21.01.2023 W9 5155 - Krytyczne oblodzenie skrzydła |
@szymonpoznan1 CC było poinformowane o sprawie i przekazało informację o oblodzeniu pilotowi. Jaka była ich reakcja (pilota i F/O) - nie wiem. A sam paragon ma cel dokumentacyjny obrazujący date lotu, trasę oraz numer lotu. Jak dodawałem, nie zwróciłem uwagi na to, że widać na nim browary 😉 |
Autor: | Piatek [ 25 Lut 2023 01:09 ] |
Temat postu: | Re: 21.01.2023 W9 5155 - Krytyczne oblodzenie skrzydła |
ULC wysłało mi podziękowania przekazane od UK Civil Aviation Authority, które sprawy nie zbagatelizowalo i jest ona w toku. |
Strona 1 z 1 | Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni) |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |