Forum strony Fly4free.pl
https://www.fly4free.pl/forum/

21.01.2023 W9 5155 - Krytyczne oblodzenie skrzydła
21-01-2023-w9-5155-krytyczne-oblodzenie-skrzydla,18,169359
Strona 1 z 1

Autor:  Piatek [ 21 Sty 2023 22:19 ]
Temat postu:  21.01.2023 W9 5155 - Krytyczne oblodzenie skrzydła

W dzisiejszym locie (21.01.2023) W9 5155 z Luton na Funchal pilot zaniechał procedury deiceing. Lecieliśmy z silnie oblodzonymi skrzydłami. Lód w na skrzydłach w sposob krytyczny zmniejsza siłę nośna samolotu, i był już przyczyna katastrofy lotniczej. Czy tak to powinno wygladac?

Załączniki:
rsz_20230121_092440.jpg
rsz_20230121_092440.jpg [ 117.28 KiB | Obejrzany 3205 razy ]
rsz_20230121_094222.jpg
rsz_20230121_094222.jpg [ 171.14 KiB | Obejrzany 3216 razy ]

Autor:  boots [ 21 Sty 2023 22:27 ]
Temat postu:  Re: 21.01.2023 W9 5155 - Krytyczne oblodzenie skrzydła

A to piwo i orzeszki, to co?
Wylądowaliście szczęśliwie?

Autor:  Piatek [ 21 Sty 2023 22:30 ]
Temat postu:  Re: 21.01.2023 W9 5155 - Krytyczne oblodzenie skrzydła

Znieczulenie doraźne po zobaczeniu silnego oblodzenia ;)

Autor:  miriam [ 21 Sty 2023 22:31 ]
Temat postu:  Re: 21.01.2023 W9 5155 - Krytyczne oblodzenie skrzydła

Dokumentacja faktów i przeżyć ;) Bo skoro jest to przeżyli :)

Autor:  boots [ 21 Sty 2023 22:34 ]
Temat postu:  Re: 21.01.2023 W9 5155 - Krytyczne oblodzenie skrzydła

Czyli tak to miało być. :)

Autor:  szymonpoznan1 [ 21 Sty 2023 23:15 ]
Temat postu:  Re: 21.01.2023 W9 5155 - Krytyczne oblodzenie skrzydła

Jaki poziom? Robisz gównoaferę z niczego :D Skoro nie było odladzania to widocznie nie było to konieczne. Tyle. Mam nadzieję że piwko smakowało ;)

Autor:  Piatek [ 21 Sty 2023 23:20 ]
Temat postu:  Re: 21.01.2023 W9 5155 - Krytyczne oblodzenie skrzydła

Katastrofa lotu Arrow Air 1285 także miała związek z oblodzonymi skrzydłami. Oblodzenie skrzydeł niestety odpowiada za wiele śmiertelnych wypadków. Niedawno był jeden głośny temat, gdzie pilot także pominął deiceing: https://www.austrianwings.info/2022/12/ ... agflaeche/

Autor:  piotrkr [ 22 Sty 2023 00:04 ]
Temat postu:  Re: 21.01.2023 W9 5155 - Krytyczne oblodzenie skrzydła

To nie wygląda na oblodzenie, tylko na szron.

Autor:  Anonymous [ 22 Sty 2023 00:09 ]
Temat postu:  Re: 21.01.2023 W9 5155 - Krytyczne oblodzenie skrzydła

Ja bym napisał do gazety. Tu już podobne problemy były ostatnio opisywane ;)
https://turysci.pl/ksiadz-dopatrzyl-sie ... -em-170123

Autor:  jaras724 [ 22 Sty 2023 00:10 ]
Temat postu:  Re: 21.01.2023 W9 5155 - Krytyczne oblodzenie skrzydła

Oczekujesz merytorycznej dyskusji do postu o oblodzonych skrzydłach, w którym jako pierwsze zdjęcie wrzucasz paragon za piwo i orzeszki? :D

Autor:  Piatek [ 22 Sty 2023 00:11 ]
Temat postu:  Re: 21.01.2023 W9 5155 - Krytyczne oblodzenie skrzydła

piotrkr napisał(a):
To nie wygląda na oblodzenie, tylko na szron.


Nawet gdyby tak było to samolot powinien zostać odlodzony. Szron był przyczyna katastrofy lotu China Eastern Airlines 5210.

jaras724 napisał(a):
Oczekujesz merytorycznej dyskusji do postu o oblodzonych skrzydłach, w którym jako pierwsze zdjęcie wrzucasz paragon za piwo i orzeszki? :D


Szczerze to nie zauważyłem, że jest to widoczne jak dodawałem. Chciałem pokazać nr lotu, datę i trasę.

Autor:  BrunoJ [ 22 Sty 2023 01:30 ]
Temat postu:  Re: 21.01.2023 W9 5155 - Krytyczne oblodzenie skrzydła

Mimo wszystko temat nie pasuje. Jakby było krytyczne, to czytalibyśmy w gazetach a nie na forum.
Czyli nie było krytyczne.
A te katastrofy, oblodzenie, to najczęściej jest gruba warstwa przezroczystego lodu, który oblepia skrzydło przede wszystkim z przodu, zmieniając opływ powietrza, i wydatnie zwiększając wagę. Powstająca przy locie przez chmury gradowe/śniegowe. A tutaj na zdjęciu masz trochę szronu przy pięknej pogodzie.
Być może powinni popsikać deicerem, ale to pilot decyduje (lub dyspozytor). Na niedawnym locie z AMS pilot wykonał procedurę, mimo że było +8st. Nalali pomarańczowego tyle, że zostało na skrzydłach nawet w czasie lotu (być może z tyłu wyglądało jak oszronione zacieki, jak u Ciebie). Przylot do Stavanger, tutaj -3 i białawo. Szybka zmiana pasażerów i nawrotka do AMS - zgadnij - bez odladzania. Widocznie to co napsikali wcześniej wystarczyło. Zapewne są jakieś wytyczne, kiedy taki deicing się robi, a kiedy można pominąć. Może akurat załapałeś się na to drugie.

Ale przynajmniej wszyscy wiedzą ile za piwo zapłaciłeś, i że masz nowego iphone'a (czy samsunga) ;-)

Autor:  tomaszl75 [ 22 Sty 2023 03:01 ]
Temat postu:  Re: 21.01.2023 W9 5155 - Krytyczne oblodzenie skrzydła

Może zacznijmy od tego że w Luton nie ma czegoś takiego jak odladzanie co u nas w PL o tej porze roku jest codziennością przy ok 0C . Nie jestem ekspertem ale nie będę zapewne pierwszym co zapyta jak wyglądały rurki Pitota....

Autor:  Przemm [ 22 Sty 2023 08:05 ]
Temat postu:  Re: 21.01.2023 W9 5155 - Krytyczne oblodzenie skrzydła

Jaka była pogoda wtedy, czy były warunki do tworzenia się oblodzenia i - co istotne - co mówiły komunikaty i prognozy? Czy były ostrzeżenia lub raporty o oblodzeniu?
Czy dobrze widzę, że samolot przyleciał ok. północy, stał na lotnisku do wylotu ok. 7 rano a komunikaty pomiędzy 4:50 UTC a 6:20 mówią o mgle przy ujemnej temperaturze? Mgle okresowo gęstej, skoro widzialność wzdłuż drogi startowej była nawet 275 m ale potem wzrastała.
Odladza się wtedy, gdy mamy lód, śnieg lub szron na płatowcu oraz gdy komunikaty ostrzegają o oblodzeniu. Bo jak wiedzą wszyscy specjaliści na forum :mrgreen: płyny do odladzania zarówno usuwają lód czy szron oraz zapobiegają przed osadzaniem się go na płatowcu, gdy po starcie samolot wleci w obszar przechłodzonych kropli wody.
Z jednej strony nie ma co panikować o krytycznym oblodzeniu, bo ze zdjęcia to nie wynika ale z drugiej strony zgadzam się, że oblodzenia lekceważyć nie powinno się. Nawet w Polsce mieliśmy w tym wieku dwa wypadki (co prawda śmigłowców ale lecieli tam piloci zawodowi i doświadczeni). Zatem prześmiewcze wypowiedzi forumowych fachowców od lotnictwa, co sprowadza się do bycia fachowcem od latania ale tylko jako pasażer, szczególnie mądre nie są wg mnie. Chociaż upatruję w nich, może niesłusznie, reakcji na nieco sensacyjny tytuł wątku.
A co do pytania o rurki pitota, to wyglądały z pewnością zwyczajnie, jak rurki. Ale można też zapytać, jak wyglądały czujniki-wykrywacze lodu, tzw. ice detectors?

Autor:  szymonpoznan1 [ 22 Sty 2023 17:23 ]
Temat postu:  Re: 21.01.2023 W9 5155 - Krytyczne oblodzenie skrzydła

Przemm napisał(a):
Chociaż upatruję w nich, może niesłusznie, reakcji na nieco sensacyjny tytuł wątku.


No i masz rację :) Ciężko poważnie reagować na nagłówek rodem z FAKTu, foty paragonu za browar itp. ;) Zwłaszcza że jakby autor faktycznie myślał że sytuacja jest krytycznie zła to chyba nie kupował by browara i orzeszków żeby wrzucić je na forum tylko poprosił stewardessę żeby dopytać co i jak wyrażając swój ogromny niepokój. Może nawet by pilot przekazał jakieś wyjaśnienia na bieżąco. Ale skoro było jak było to przynajmniej ja potraktowałem to jako żarty, albo średniej jakości clickbait ;)

Autor:  Piatek [ 22 Sty 2023 17:41 ]
Temat postu:  Re: 21.01.2023 W9 5155 - Krytyczne oblodzenie skrzydła

@szymonpoznan1 CC było poinformowane o sprawie i przekazało informację o oblodzeniu pilotowi. Jaka była ich reakcja (pilota i F/O) - nie wiem. A sam paragon ma cel dokumentacyjny obrazujący date lotu, trasę oraz numer lotu. Jak dodawałem, nie zwróciłem uwagi na to, że widać na nim browary 😉

Autor:  Piatek [ 25 Lut 2023 01:09 ]
Temat postu:  Re: 21.01.2023 W9 5155 - Krytyczne oblodzenie skrzydła

ULC wysłało mi podziękowania przekazane od UK Civil Aviation Authority, które sprawy nie zbagatelizowalo i jest ona w toku.

Strona 1 z 1 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/