REKLAMA

Do 2023 r. w Polsce powstanie 350 km szybkiej kolei, a PKP chce nawet więcej. Sprawdź, gdzie pojedziemy ponad 200 km/h

Foto: PKP Intercity
Dzisiaj po Polsce z prędkością 200 km/h możemy pojechać tylko na 80-kilometrowym odcinku Centralnej Magistrali Kolejowej na trasie z Warszawy do Katowic. Ale za kilka lat takich odcinków będzie znacznie więcej – czytamy w „Dzienniku Gazecie Prawnej”.

Oprócz odcinka Zawiercie-Olszamowice, gdzie taką prędkość już teraz rozwijają pociągi Pendolino, PKP PLK już wcześniej zapowiedziało podwyższenie prędkości w innej części CMK, między Grodziskiem Mazowieckim i Górą Włodawską. Prędkość będzie też podniesiona na kilku fragmentach trasy z Warszawy do Trójmiasta, np. z Warszawy-Pragi do Nowego Dworu Mazowieckiego, z Tczewa do Gdańska i z Nasielska do Działdowa. Te punkty są już zapisane w Krajowym Programie Kolejowym, co oznacza, że do 2023 r. z maksymalną prędkością 200 km/h będziemy się mogli poruszać na 350 kilometrach torów.

Ale jak czytamy w „Dzienniku Gazecie Prawnej”, PKP PLK chce podwyższyć prędkość do poziomu 200 km/h także w innych miejscach. Wśród rozważanych tras są następujące linie kolejowe: Warszawa-Białystok, Kraków-Przemyśl, Wrocław-Poznań, Poznań-Szczecin, Grodzisk Mazowiecki-Zawiercie i dodatkowe odcinki torów z Warszawy do Gdańska. Dużym zaskoczeniem jest fakt, że prędkość nie będzie podniesiona do 200 km/h na linii Warszawa-Poznań, gdzie od połowy roku zacznie się wielka modernizacja torów. Prace potrwają 2 lata, a całkowity koszt remontu to aż 2,6 mld PLN.

Problemem jest oczywiście brak taboru, bo oprócz 20 składów Pendolino (które mogą rozwinąć maksymalną prędkość do 250 km/h), PKP Intercity (jedyny przewoźnik kolejowy mający dziś w Polsce tak szybki tabor) posiada obecnie tylko 10 lokomotyw Eurosprinter będących w stanie kursować z taką prędkością. PKP Intercity uspokaja, że rozważa zakup 10 lokomotyw wielosystemowych do jazdy z prędkością „od 190 km/h” i 55 nowych wagonów przystosowanych do wymogów zmodernizowanych torów.

REKLAMA
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Jestem naprawdę ciekaw dlaczego tak małą wagę przypisuje się linii Katowice - Gdańsk (przez Częstochowę, Łódź, Kutno, Toruń, Bydgoszcz). Linia łącząca kilka naprawdę sporych miast. Mam "przyjemność" jeździć między Toruniem a Piotrkowem Trybunalskim. Przez ostatni rok wszystko było super. 3 połączenia, nowe pociągi, krótsze czasy. Po ostatniej grudniowej zmianie rozkładu jest katastrofa. Z 3 połączeń mam jedno, o 7:30 starym przedziałowym składem. Z tego co widziałem, pozostałe 2 linie niby są, jednak puszczone z Bydgoszczy przez Inowrocław do Kutna. Nie wiem jaki ma to sens i logikę. Nie wiem też, jakie składy jeżdżą na tamtych kursach. Spodziewałem się może jakiejś wzmianki o odcinku Łódź-Bydgoszcz/ Łódź-Kutno, ale niestety brak. Nie znam danych liczbowych, ale nie wydaje mi się, żeby połączenie Kraków-Przemyśl było jakieś dużo bardziej istotne i bardziej oblegane przez pasażerów.
Wojtek, 26 stycznia 2017, 14:13 | odpowiedz
W takim tempie rozwoju to może za jakieś 50-70 lat dogonimy obecny stan szybkich kolei w Chinach: (za Wiki...) Szybka kolej Pekin-Szanghaj - linia kolejowa dużej prędkości o długości 1318 km. Budowa rozpoczęła się 18.04.2008. Układanie szyn zakończono 15.11.2010, a 30.06.2011 rozpoczęto eksploatację, uruchamiając 90 pociągów dziennie w każdym kierunku. Prędkość maksymalna została zaplanowana na 380 km/godz. Jednak w celu obniżenia kosztów prędkość eksploatacyjną w chwili otwarcia linii ustalono na 300 km/godz., a więc podróż najszybszym pociągiem z Pekinu do Szanghaju trwa 4 godziny 48 minut. Każdego dnia korzysta z tej linii ok. 200 tys. osób. Projekt kosztował 220,9 mld yuanów (ok. 32 mld dolarów) ale głównie dlatego że 1060,6 km, czyli 80,5% długości tej linii, stanowią 244 wiadukty. Wiadukt pomiędzy Danyang i Kunshan ma 164 km i jest najdłuższą budowlą tego typu na świecie. Linia przebiega również przez 22 tunele o łącznej długości 16,1 km.
Michalax, 26 stycznia 2017, 14:23 | odpowiedz
No to paliwo "akcyza" będzie szła w górę, wszak, nie od dziś wiadomo, że kolej i intratne posady Państwowe utrzymuje sie z kasy kierowców, którzy dostarczają ją przez podatki m.in w paliwie. Niech zarobią na siebie i budują sobie tory.
sknerus33, 26 stycznia 2017, 14:29 | odpowiedz
Wojtek Nie znam danych liczbowych, ale nie wydaje mi się, żeby ...
Czyli nie znam się na temacie, nie wiem jakie są fakty, nie będę sprawdzał, ale się wypowiem.
Ono, 26 stycznia 2017, 14:31 | odpowiedz
"Dużym zaskoczeniem jest fakt, że prędkość nie będzie podniesiona do 200 km/h na linii Warszawa-Poznań, gdzie od połowy roku zacznie się wielka modernizacja torów. Prace potrwają 2 lata, a całkowity koszt remontu to aż 2,6 mld PLN." Znowu Poznań osrany xD
Niezle jaja, 26 stycznia 2017, 14:35 | odpowiedz
Niezle jaja „Dużym zaskoczeniem jest fakt, że prędkość nie będzie podniesiona do 200 km/h na linii Warszawa-Poznań, gdzie od połowy roku zacznie się wielka modernizacja torów. Prace potrwają 2 lata, a całkowity koszt remontu to aż 2,6 mld PLN.”Znowu Poznań osrany xD
Czyli znowu "remont po polsku" - planujemy wydać 2,6 mld zł - pewnie w rzeczywistości przekroczymy budżet o 20-50% i po zakończeniu remontu max prędkość będzie 160 km/h
Michalax, 26 stycznia 2017, 14:37 | odpowiedz
W treści artykułu jest napisane, że łącznie będzie 350km, a w tytule, że powstanie - to w końcu jak?
pavvel, 26 stycznia 2017, 14:38 | odpowiedz
Ono
Wojtek Nie znam danych liczbowych, ale nie wydaje mi się, żeby …
Czyli nie znam się na temacie, nie wiem jakie są fakty, nie będę sprawdzał, ale się wypowiem.
Proszę w takim razie o link do takich danych, ile jest pasażerów kursuje na danej trasie. Napisałem przy tym zdaniu "wydaje mi się", co chyba jasno sugeruje, że nie mówię, że tak jest na pewno, a przypuszczam biorąc pod uwagę wielkość miast na trasie.
Wojtek, 26 stycznia 2017, 14:43 | odpowiedz
Michalax W takim tempie rozwoju to może za jakieś 50-70 lat dogonimy obecny stan szybkich kolei w Chinach:(za Wiki…) Szybka kolej Pekin-Szanghaj – linia kolejowa dużej prędkości o długości 1318 km. Budowa rozpoczęła się 18.04.2008. Układanie szyn zakończono 15.11.2010, a 30.06.2011 rozpoczęto eksploatację, uruchamiając 90 pociągów dziennie w każdym kierunku. Prędkość maksymalna została zaplanowana na 380 km/godz. Jednak w celu obniżenia kosztów prędkość eksploatacyjną w chwili otwarcia linii ustalono na 300 km/godz., a więc podróż najszybszym pociągiem z Pekinu do Szanghaju trwa 4 godziny 48 minut. Każdego dnia korzysta z tej linii ok. 200 tys. osób. Projekt kosztował 220,9 mld yuanów (ok. 32 mld dolarów) ale głównie dlatego że 1060,6 km, czyli 80,5% długości tej linii, stanowią 244 wiadukty. Wiadukt pomiędzy Danyang i Kunshan ma 164 km i jest najdłuższą budowlą tego typu na świecie. Linia przebiega również przez 22 tunele o łącznej długości 16,1 km.
A kto u nas ma to projektować i realizować?? Elity mamy wymordowane a dzieci wieśniaków sprowadzonych do miast w latach 1945-55 rozdziawiają gębę jak zobaczą mostek nad wiejską rzeczką. Takie są koszta mordowania elit.
Polit, 26 stycznia 2017, 14:59 | odpowiedz
Wojtek Jestem naprawdę ciekaw dlaczego tak małą wagę przypisuje się linii Katowice – Gdańsk (przez Częstochowę, Łódź, Kutno, Toruń, Bydgoszcz). Linia łącząca kilka naprawdę sporych miast. Mam „przyjemność” jeździć między Toruniem a Piotrkowem Trybunalskim. Przez ostatni rok wszystko było super. 3 połączenia, nowe pociągi, krótsze czasy. Po ostatniej grudniowej zmianie rozkładu jest katastrofa. Z 3 połączeń mam jedno, o 7:30 starym przedziałowym składem. Z tego co widziałem, pozostałe 2 linie niby są, jednak puszczone z Bydgoszczy przez Inowrocław do Kutna. Nie wiem jaki ma to sens i logikę. Nie wiem też, jakie składy jeżdżą na tamtych kursach. Spodziewałem się może jakiejś wzmianki o odcinku Łódź-Bydgoszcz/ Łódź-Kutno, ale niestety brak. Nie znam danych liczbowych, ale nie wydaje mi się, żeby połączenie Kraków-Przemyśl było jakieś dużo bardziej istotne i bardziej oblegane przez pasażerów.
Tak się składa że ,, kiedyś '' właśnie przez INOWROCŁAW większość pociągów ze Śląska do Trójmiasta jeździła.Tak powinno być i teraz tyle tylko że magistrala węglowa ciągle w wiecznym remoncie .
Piotr, 26 stycznia 2017, 15:00 | odpowiedz
Michalax
Niezle jaja „Dużym zaskoczeniem jest fakt, że prędkość nie będzie podniesiona do 200 km/h na linii Warszawa-Poznań, gdzie od połowy roku zacznie się wielka modernizacja torów. Prace potrwają 2 lata, a całkowity koszt remontu to aż 2,6 mld PLN.”Znowu Poznań osrany xD
Czyli znowu „remont po polsku” – planujemy wydać 2,6 mld zł – pewnie w rzeczywistości przekroczymy budżet o 20-50% i po zakończeniu remontu max prędkość będzie 160 km/h
Na tym odcinku pociągi już jeżdżą 160 km/h jakby co
Hsbs, 26 stycznia 2017, 15:24 | odpowiedz
To late
Filipz, 26 stycznia 2017, 16:07 | odpowiedz
Polit
Michalax W takim tempie rozwoju to może za jakieś 50-70 lat dogonimy obecny stan szybkich kolei w Chinach:(za Wiki…) Szybka kolej Pekin-Szanghaj – linia kolejowa dużej prędkości o długości 1318 km. Budowa rozpoczęła się 18.04.2008. Układanie szyn zakończono 15.11.2010, a 30.06.2011 rozpoczęto eksploatację, uruchamiając 90 pociągów dziennie w każdym kierunku. Prędkość maksymalna została zaplanowana na 380 km/godz. Jednak w celu obniżenia kosztów prędkość eksploatacyjną w chwili otwarcia linii ustalono na 300 km/godz., a więc podróż najszybszym pociągiem z Pekinu do Szanghaju trwa 4 godziny 48 minut. Każdego dnia korzysta z tej linii ok. 200 tys. osób. Projekt kosztował 220,9 mld yuanów (ok. 32 mld dolarów) ale głównie dlatego że 1060,6 km, czyli 80,5% długości tej linii, stanowią 244 wiadukty. Wiadukt pomiędzy Danyang i Kunshan ma 164 km i jest najdłuższą budowlą tego typu na świecie. Linia przebiega również przez 22 tunele o łącznej długości 16,1 km.
A kto u nas ma to projektować i realizować?? Elity mamy wymordowane a dzieci wieśniaków sprowadzonych do miast w latach 1945-55 rozdziawiają gębę jak zobaczą mostek nad wiejską rzeczką. Takie są koszta mordowania elit.
A kto w Chinach buduje? Chyba nie elity, bo z tego co wiem to Japończycy zabili gdzieś z 20 milionów, a kraj pochłoneła rewolucja. Poza tym zobacz na Ameryke, która ma dobrą ekonomię, ale pociągi sa daleko w tyle. Coś mi ta twoja elita nie brzmi przekonująco.
Tomasz, 26 stycznia 2017, 16:59 | odpowiedz
To drogi kolego źle Ci sie wydaje, bo ta trasa jest mocno oblegane. Zobacz sobie ile ludzi mieszka w miastach pomiędzy Krakowem a przemyślem a później gloryfikuj swój region.
Wojtek Jestem naprawdę ciekaw dlaczego tak małą wagę przypisuje się linii Katowice – Gdańsk (przez Częstochowę, Łódź, Kutno, Toruń, Bydgoszcz). Linia łącząca kilka naprawdę sporych miast. Mam „przyjemność” jeździć między Toruniem a Piotrkowem Trybunalskim. Przez ostatni rok wszystko było super. 3 połączenia, nowe pociągi, krótsze czasy. Po ostatniej grudniowej zmianie rozkładu jest katastrofa. Z 3 połączeń mam jedno, o 7:30 starym przedziałowym składem. Z tego co widziałem, pozostałe 2 linie niby są, jednak puszczone z Bydgoszczy przez Inowrocław do Kutna. Nie wiem jaki ma to sens i logikę. Nie wiem też, jakie składy jeżdżą na tamtych kursach. Spodziewałem się może jakiejś wzmianki o odcinku Łódź-Bydgoszcz/ Łódź-Kutno, ale niestety brak. Nie znam danych liczbowych, ale nie wydaje mi się, żeby połączenie Kraków-Przemyśl było jakieś dużo bardziej istotne i bardziej oblegane przez pasażerów.
PePe, 26 stycznia 2017, 18:43 | odpowiedz
Wojtek Jestem naprawdę ciekaw dlaczego tak małą wagę przypisuje się linii Katowice – Gdańsk (przez Częstochowę, Łódź, Kutno, Toruń, Bydgoszcz). Linia łącząca kilka naprawdę sporych miast. Mam „przyjemność” jeździć między Toruniem a Piotrkowem Trybunalskim. Przez ostatni rok wszystko było super. 3 połączenia, nowe pociągi, krótsze czasy. Po ostatniej grudniowej zmianie rozkładu jest katastrofa. Z 3 połączeń mam jedno, o 7:30 starym przedziałowym składem. Z tego co widziałem, pozostałe 2 linie niby są, jednak puszczone z Bydgoszczy przez Inowrocław do Kutna. Nie wiem jaki ma to sens i logikę. Nie wiem też, jakie składy jeżdżą na tamtych kursach. Spodziewałem się może jakiejś wzmianki o odcinku Łódź-Bydgoszcz/ Łódź-Kutno, ale niestety brak. Nie znam danych liczbowych, ale nie wydaje mi się, żeby połączenie Kraków-Przemyśl było jakieś dużo bardziej istotne i bardziej oblegane przez pasażerów.
kolego na południu Polski potoki pasażerów są na kierunku wschód zachód a tylko z Krakowa i Śląska (no może jeszcze z Wrocławia) większe na północ (do Warsiawki)
dupek, 26 stycznia 2017, 18:48 | odpowiedz
Jaki jest powód remontu torów na trasie Warszawa Poznań skoro były remontowane w 90-tych latach i pociagi jeżdża tam z prędkościa 160 i jak czytam szybciej nie będą jeździły?
sucz, 26 stycznia 2017, 19:02 | odpowiedz
Czy w roku 2023 200 km/h to będzie jeszcze szybka kolej? Po kiego grzyba POkupowali i przepłacili Pendolino jaj nie mieli torów i trakcji?
ker, 26 stycznia 2017, 20:21 | odpowiedz
Michalax W takim tempie rozwoju to może za jakieś 50-70 lat dogonimy obecny stan szybkich kolei w Chinach:(za Wiki…) Szybka kolej Pekin-Szanghaj – blablabla
Tylko, że Chiny to jest odpowiednik całej Europy, a nie Polski.
stt, 26 stycznia 2017, 20:48 | odpowiedz
" Nie znam danych liczbowych, ale nie wydaje mi się, żeby połączenie Kraków-Przemyśl było jakieś dużo bardziej istotne i bardziej oblegane przez pasażerów." z Krakowa przez Przemyśl dostaniesz się do Lwowa, Winnicy i Kijowa, m. In. A w drugą stronę ten odcinek leży na trasie przez Kraków, cały Śląsk, Opole i Wrocław do Niemiec. Z tego też powodu powstała tam A4.
Grzesiek, 27 stycznia 2017, 3:10 | odpowiedz
Michalax W takim tempie rozwoju to może za jakieś 50-70 lat dogonimy obecny stan szybkich kolei w Chinach:(za Wiki…) Szybka kolej Pekin-Szanghaj – linia kolejowa dużej prędkości o długości 1318 km. Budowa rozpoczęła się 18.04.2008. Układanie szyn zakończono 15.11.2010, a 30.06.2011 rozpoczęto eksploatację, uruchamiając 90 pociągów dziennie w każdym kierunku. Prędkość maksymalna została zaplanowana na 380 km/godz. Jednak w celu obniżenia kosztów prędkość eksploatacyjną w chwili otwarcia linii ustalono na 300 km/godz., a więc podróż najszybszym pociągiem z Pekinu do Szanghaju trwa 4 godziny 48 minut. Każdego dnia korzysta z tej linii ok. 200 tys. osób. Projekt kosztował 220,9 mld yuanów (ok. 32 mld dolarów) ale głównie dlatego że 1060,6 km, czyli 80,5% długości tej linii, stanowią 244 wiadukty. Wiadukt pomiędzy Danyang i Kunshan ma 164 km i jest najdłuższą budowlą tego typu na świecie. Linia przebiega również przez 22 tunele o łącznej długości 16,1 km.
Smiejemy sie z Chin, a jestesmy za nimi 100 lat do tylu. W Warszawie przez prawie rok remontowali 3 slimaki z trasy Lazienkowskiej na Wislostrade. Jestesmy posmiewiskiem Europy jezeli chodzi o infrastrukture i szybkosc jej tworzenia.
Daro, 29 stycznia 2017, 23:58 | odpowiedz

Do których krajów pojedziemy bez problemu? Wszystkie obostrzenia w jednym miejscu! »
REKLAMA
porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »
Akceptuję Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Czytaj więcej ›Technologię tę w ramach Fly4free.pl wykorzystują również nasi partnerzy, których listę znajdziesz tutaj.

Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej lub zakończyć korzystanie z Fly4free.pl. Pozostawienie komunikatu, dalsze przeglądanie Fly4free.pl lub kliknięcie w przycisk „Akceptuję” oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies.