Fly4free.pl

Dlaczego bilety na niektóre loty krajowe są drogie? LOT odpowiada

Foto: Konwicki Marcin / Shutterstock

Ceny biletów na trasach krajowych z Warszawy do Szczecina są wyższe niż ze stolicy do Londynu czy Pragi – alarmują samorządowcy z województwa zachodniopomorskiego i apelują do LOT o ich obniżenie. Narodowy przewoźnik rozkłada ręce, tłumacząc, że na tych trasach nie ma konkurencji i jest wysoki popyt.

Jak czytamy w szczecińskiej „Wyborczej”, o bardzo drogich biletach rozmawiali we wtorek radni z Komisji Rozwoju, Promocji i Współpracy Zagranicznej Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego. Podczas sesji radni pokazywali zestawienia dotyczące przykładowych cen, z których wynika, że bilety na loty w obie strony na tej trasie często kosztują grubo ponad 500 PLN. Dla porównania: w analogicznych terminach taniej niż na lotnisko w Goleniowie można polecieć z Warszawy do Londynu czy Pragi, a tylko minimalnie drożej – do Moskwy.

– Widać, że połączenie ze Szczecina do Warszawy jest bardzo drogie. Mam wrażenie, że jest to spowodowane monopolem linii lotniczej na tej trasie – powiedział Wojciech Dorżynkiewicz, przewodniczący komisji.

I wskazał na niezbyt odległe czasy, gdy na tej samej trasie latał też Ryanair. Irlandzka linia oferowała niższe ceny na trasie Warszawa-Goleniów, a w efekcie swoje ceny obniżał też LOT. Niestety, Ryanair zawiesił połączenie ze stolicą na początku 2019 roku. A narodowy przewoźnik jasno przyznaje, że… miało to wpływ na to, ile kosztują teraz bilety na tej trasie.

– Połączenie kolejowe jest w tej chwili tak długie, że nie jest konkurencyjne w stosunku do połączenia lotniczego. I my to również bierzemy pod uwagę przy kształtowaniu cen. Czy ta sytuacja się zmieni? Jeżeli zmieni się sytuacja konkurencyjna – na pewno. Natomiast tak wygląda kształtowanie cen w linii lotniczej. To nie jest wypadkowa długości trasy, to nie jest wypadkowa tego, czy lecimy bliżej, czy dalej. My bardzo uwzględniamy nasze otoczenie konkurencyjne – tłumaczyła cytowana przez „Wyborczą” Anna Szostakowska z biura siatki połączeń LOT.

Wtórował jej dyrektor biura siatki przewoźnika, Robert Ludera.

– Cena biletu jest wypadkową wielu elementów. Nie można jej sprowadzać tylko do określonych dat czy kierunków. Na pewno jest to wypadkowa popytu na różne połączenia. Im wyższy popyt, to musimy przyznać wprost, tym wyższa cena biletu. Staramy się kreować ruch niższą ceną, natomiast jeśli możemy liczyć na wyższy popyt, musimy dążyć do tego, żeby urynkowić nasz produkt, zapewnić jego długotrwałe funkcjonowanie. I cieszymy się, szczerze mówiąc, że na połączeniu do Szczecina ceny, jakie możemy zaproponować, osiągają rynkowe poziomy. Londyn na przykład nie został jeszcze wyprowadzony na prostą. Popyt między Polską a Wielką Brytanią nie osiągnął poziomu, który sprawiałby, że to połączenie funkcjonuje na rynkowych warunkach – powiedział Ludera.

Radni na koniec sesji zwrócili się do przedstawicieli LOT, aby spółka przeanalizowała ceny na innych trasach krajowych i obniżyła ceny na linii szczecińskiej. Wszystko wskazuje na to, że tak się jednak nie stanie.

– Ponieważ widzimy, ze jest zainteresowanie, jest ruch. I dopóki bilety będą się sprzedawały, powiem szczerze, tak to będzie się kształtowało – dodała Szostakowska.

Od końca października LOT zwiększy liczbę połączeń z 12 do 14 tygodniowo, choć docelowo przewoźnik planuje jeszcze więcej lotów na tej trasie.

W czasie spotkania przedstawiciele LOT wskazywali też na przykład województwa lubuskiego i połączeń z Babimostu do Warszawy, gdzie bilety są tańsze dzięki… marketingowemu wsparciu tamtejszego samorządu.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »