Czy UE wprowadzi zakaz krótkich lotów w Europie? Linie pokazują, że… to nie ma sensu!
Władze coraz większej liczby europejskich krajów wprowadzają ograniczenia dotyczące realizowania krótkodystansowych lotów z myślą o ograniczeniu emisji powodujących ocieplenie klimatu. W grudniu ubiegłego roku Francja zakazała połączeń pomiędzy miastami, do których można dojechać pociągiem w 2,5 godziny. Belgia nie zdecydowała się co prawda na taki krok, al podniosła podatki pasażerskie na loty o odległości krótszej niż 500 kilometrów.
W obliczu tych restrykcji w branży lotniczej pojawia się coraz więcej obaw, że Unia Europejska będzie chciała jeszcze mocniej egzekwować takie ograniczenia i np. zechce wprowadzić ogólnounijny zakaz lotów na krótkich trasach. Dlatego przedstawiciele przewoźników wywierają coraz większy nacisk i planują odwołać się do unijnych praw do swobodnego przemieszczania, czego celem ma być zniesienie ograniczeń środowiskowych. Bo choć zakaz wprowadzony we Francji jest dość „rozwodniony” – dotyczy tylko trzech krajowych tras lotów krótkodystansowych i początkowo ma obowiązywać przez 3 lata – to wystarczy, aby linie obawiały się, że będzie to początek szerszych ograniczeń w Europie.
Problemem może być fakt, że formalne zakwestionowanie obowiązującego prawa może być nieskuteczne. W związku z tym przedstawiciele branży zamierzają powołać się na swobodę przemieszczania się, która jest jedną z czterech podstawowych swobód zapisanych w europejskim prawie. Ponadto planowane jest lobbowanie zakazów w krajowych rządach.
– Mamy ustanowioną przez UE zasadę otwartego, zliberalizowanego rynku ze swobodą świadczenia usług lotniczych dla dowolnych europejskich linii lotniczych między dowolnymi punktami w Europie. Zasadniczo ma to na celu wspieranie swobody przemieszczania się obywateli na terenie całej UE – powiedział cytowany przez agencję Reuters jeden z przedstawicieli przewoźników.
Zakazy nie przekładają się na ochronę środowiska?
Odnosząc się wprost do francuskiego zakazu wykonywania krótkodystansowych lotów, organizacje branżowe uważają nawet, że nie przynosi on oczekiwanych rezultatów w zakresie ograniczania emisji. SCARA, grupa reprezentująca regionalne francuskie linie lotnicze zamierza wykorzystać dostępne dane, aby potwierdzić tę tezę.
– Zawstydzimy ludzi tymi danymi. Gdybyśmy zakazali wszystkich lotów w Europie na dystansie do 500 kilometrów, oznaczałoby to mniej niż 4% CO2. Myślę, że miałoby to sens, gdyby chodziło o 80 procent, ale 4 procent? To nie jest rozwiązanie – powiedział szef IATA Willie Walsh podczas konferencji Airline Economics w Dublinie.
Związek Francuskich Portów Lotniczych wykazał, że trasy objęte zakazem odpowiadają zaledwie za 0,23% emisji z transportu lotniczego, 0,04% z sektora transportu i 0,02% emisji z sektora transportu lotniczego.
Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?