Arabia Saudyjska stworzy megalinię, która będzie rywalizowała z Emirates i Qatar Airways!
Saudyjczycy chcą stworzyć dużą narodową linię lotniczą i wielkie lotnisko w Rijadzie, które ma stać się w niedalekiej przyszłości wielkim hubem przesiadkowym i rywalizować o pasażerów z takimi hubami jak Dubaj czy Doha.
Plany Arabii Saudyjskiej związane z budową nowej linii lotniczej ogłosił kilka dni temu saudyjski książę Mohammed bin Salman, nie zdradził jednak wielu szczegółów. Więcej detali podały miejscowe media, według których będzie to przedsięwzięcie realizowane z dużym rozmachem. Stworzenie nowej narodowej linii lotniczej ma być finansowane przez wart 430 mld USD saudyjski Public Investment Fund i ma być jednym z elementów uniezależnienia gospodarki Arabii Saudyjskiej od ropy naftowej.
Ze szczegółów, które pojawiły się m.in. na łamach agencji Reuters wynika, że przewoźnik ma docelowo mieć siatkę ponad 250 połączeń i skupiać się tylko na ruchu turystycznym i biznesowym. Drugim celem ma być też sprawienie, by Arabia Saudyjska stała się dużym hubem przeładunkowym – plan zakłada, że nowa linia będzie w stanie przewozić nawet 4,5 mln ton ładunków cargo rocznie. Przewoźnik będzie więc realizował plany Arabii Saudyjskiej, by z niemal całkowicie zamkniętego kraju stać się czołową atrakcją turystyczną świata. Ciekawe też jest w tym wszystkim miejsce dotychczasowego narodowego przewoźnika tego kraju, czyli linii Saudia, która ma się skupić na turystyce religijnej i pielgrzymkowej.
Oficjalnie Saudyjczycy chcą, by sektor transportowo-logistyczny odpowiadał w 2030 roku za 10 procent PKB (obecnie jest to 6 procent).
Plan Vision 2030 zakłada, że do tego roku Arabia Saudyjska będzie przyjmowała nawet 100 mln zagranicznych turystów rocznie, czyli 6 razy więcej niż w 2019 roku. Z tej liczby 30 mln osób będą stanowili pielgrzymi.
Jednocześnie Arabia Saudyjska planuje budowę nowego lotniska w Rijadzie, choć w tym przypadku znamy jeszcze mniej szczegółów.
Więcej detali na temat inwestycji przynosi depesza agencji Reuters, w której czytamy, że Saudyjczycy chcą zbudować w swoim kraju wielki pasażerski hub przesiadkowy, a ich nowa linia ma rzucić wyzwanie najlepszym przewoźnikom z Zatoki Perskiej, a więc Emirates oraz Qatar Airways. Model biznesowy linii ma być podobny: przewozić pasażerów do głównego hubu i stamtąd realizować długie, nawet kilkunastogodzinne rejsy na cały świat.





