Znamy najbardziej punktualne linie lotnicze i porty na świecie. Duży spadek LOT i lotniska Chopina
W tegorocznej edycji OAG przeanalizowała dane z aż 54 mln lotów, by ustalić które linie i porty lotnicze są najbardziej punktualne. Przy czym w rankingu uwzględnia się „akademicki kwadrans” – jeśli wylot lub przylot nastąpił do 15 minut po planowanym czasie, jest on uznawany w branży lotniczej za zgodny z harmonogramem.
W zeszłorocznej edycji rankingu świetnie poszło reprezentantom Polski. LOT został 10. najbardziej punktualną linią lotniczą świata, a lotnisko Chopina zajęło 8. miejsce na świecie w swojej kategorii „wagowej” średnich lotnisk. W tym roku poszło im zdecydowanie gorzej.
– LOT został sklasyfikowany na 37. miejscu w naszym rankingu w skali świata – mówi Caroline Mather, dyrektor marketingu OAG.
Z kolei wśród linii lotniczych z regionu EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka) LOT zajął 20. miejsce.
Z wyliczeń firmy badawczej wynika, że 79,7 proc. lotów narodowego przewoźnika startowało i lądowało o czasie. Rok temu ten wskaźnik wyniósł 88,88 proc.
Jeszcze większy spadek zanotowało Lotnisko Chopina, które zajęło dopiero 124. miejsce na świecie w „lidze punktualności”. W kategorii średnich lotnisk warszawski port zajął 35. miejsce ze wskaźnikiem punktualności wynoszącym 78,5 proc. W 2015 r. o czasie startowało z Warszawy 89,87 proc. wszystkich samolotów.
Tak duży spadek LOT może być związany z dużym rozrostem siatki połączeń. Dodatkowo na część opóźnień wpłynęła sytuacja ze złym oświetleniem dróg startowych na lotnisku Chopina. W związku z tym, PAŻP zmniejszył przepustowość portu w Warszawie, a przewoźnicy zaczęli narzekać na opóźnienia. Jak czytamy w „Dzienniku Gazecie Prawnej”, z powodu problemów, jesienią na lotnisku w Warszawie bywały dni, gdy nawet 15 lotów dziennie było opóźnionych.
Które lotniska i porty lotnicze są najbardziej punktualne? Zapraszamy do przyjrzenia się rankingowi.
Próżno tu szukać czołowych przewoźników na polskim rynku. Ryanair nie został sklasyfikowany, ponieważ OAG nie udało się prześledzić minimum 80 proc. operacji lotniczych wykonanych przez tego przewoźnika. Spośród linii obecnych na polskim rynku, najwyżej został oceniony Norwegian (79,23 proc. punktualności), Eurowings (77,88 proc.) oraz easyJet (74,73 proc.).
Fot. OAG