Na lotnisku Chopina już sobie swobodnie nie zaparkujesz. Duże zmiany i większe kontrole
– Zdecydowaliśmy się na ten krok głównie ze względów bezpieczeństwa. Nie mogliśmy sobie pozwolić na to, by ogólnodostępne drogi były tarasowane przez auta. Do tego dochodzą nasze obserwacje, z których wynika, że wiele samochodów traktowało zatoczki obok drogi jak parkingi wielogodzinne. Nie mieliśmy, więc innego wyjścia – mówi Mariusz Szpikowski, dyrektor generalny PPL.
Fot. Chopin Airport
Na lotnisku umieszczono już nowe poziome i pionowe oznakowanie drogowe zmieniające organizację ruchu.
Zmiany dotyczą poziomu przylotów, a konkretnie 3 i 4 nitki dróg dojazdowych (czyli tych położonych tuż przy parkingach). Co w tej sytuacji mają zrobić kierowcy, którzy chcą odebrać bliskich z lotniska? Władze Chopina jasno sugerują, że jedynym miejscem przeznaczonym do zatrzymania aut są parkingi: dobowy P4 oraz godzinowe P1 i P2. Wszystkie oczywiście płatne.
– Trzeba jednak pamiętać, że do pierwszego kwadransa można skorzystać z parkingu za darmo – mówi Przemysław Przybylski, rzecznik prasowy PPL.
Fot. Chopin Airport
Dodajmy, że na poziomie odlotów nie zajdą żadne zmiany – auta w dalszym ciągu będą mogły się zatrzymywać i wysadzać podróżnych.
Będzie więcej kontroli
To nie koniec zmian, choć pozostałe będą miały bardziej tymczasowy charakter. Od 4 lipca do 2 sierpnia na Chopinie i innych lotniskach w Polsce wprowadzone zostaną zaostrzone środki bezpieczeństwa, co w praktyce oznacza więcej kontroli, a także konieczność wcześniejszego przybycia na lotnisko przed wylotem.
Ostrzejsze kontrole są związane ze szczytem NATO w Warszawie oraz Światowymi Dniami Młodzieży, które pod koniec lipca odbędą się w Krakowie.
Największe utrudnienia będą na przylotach – w związku z tymczasowym przywróceniem kontroli na granicach wyrywkowo będą sprawdzane poszczególne loty. Na lotnisku Chopina pojawiły się już dodatkowe stanowiska straży granicznej.
Lotnisko Chopina szacuje, że w lipcu, gdy odbywają się obie imprezy, przez port przewinie się 1,3 mln pasażerów – o 100 tys. więcej niż w zeszłym roku.
– Dodatkowe środki bezpieczeństwa obejmują m.in. dodatkowe patrole służb ochrony, zmiany w organizacji ruchu i postoju przed terminalem, a także nowe systemy monitoringu umożliwiające zapisywanie numerów rejestracyjnych pojazdów – dodaje Szpikowski.