Fly4free.pl

Wygodny, nowoczesny, szybki. Jaki jest Pendolino? Przetestowaliśmy go!

2 godziny i 35 minut - tyle potrzebował Pendolino, aby z Warszawy dotrzeć do Gdańska. Dziś superszybki pociąg testowali dziennikarze, w tym reporter Fly4free.pl. Z pasażerami skład pojedzie 14 grudnia!

Już możemy kupować bilety online na Pendolino! Bilety od 49 PLN >>

Z zewnątrz bryła i kolorystyka pociągu przyciągają oko pasażera- jest bardzo nowocześnie! Wszystko wydaje się przemyślane i dopracowane. Jak jest w środku? Czy wnętrze również pozytywnie nas zaskoczy? Dominuje plastik, a może metal jaka jest kolorystyka? Zapraszamy na relację z testu!

DSC_0536

DSC_0529

Ze stacji Warszawa Wschodnia wyruszyliśmy prawie punktualnie. O 2 minuty odjazd opóźnili dziennikarze robiący ostatnie zdjęcia. Skład nie od razu osiągnął prędkość przejazdową wynoszącą 160km/h. Maszynista bardzo płynnie przyspieszał a ja czułem się komfortowo, nie zostałem wciśnięty w fotel jakby można się było tego spodziewać.

DSC_0544

Wnętrze jest nowoczesne. Nie robi jednak oszałamiającego wrażenia, stylistyka jest stonowana. PKP Intecity postawiło na trwałość. Do wykończenia zastosowano dużo metalu. Martwi tapicerka foteli, nie wydaje się ona być plamo odporna. Obawiamy się, że dość szybko zmorą Pendolino mogą stać się brudne fotele.

DSC_0543

Układ siedzeń w klasie drugiej to 2+2  natomiast pasażerowie klasy pierwszej podróżują wygodniej w rzędach 2+1 . Każdy z pasażerów ma do dyspozycji rozkładany stolik. Może na nim np. ustawić laptopa czy zjeść posiłek. Pod siedzeniami znajdują się gniazdka elektryczne. Po jednym dla każdego pasażera.

DSC_0572

DSC_0579

DSC_0574

DSC_0629

Dla osób podróżujących w grupach wygodnym rozwiązaniem wydają się być miejsca 4-osobowe ze wspólnym stolikiem.

DSC_0569

Nad siedzeniami praktyczne półki na mały bagaż podręczny. Większe bagaże można zostawić na początku wagonu w specjalnie przygotowanych miejscach.

DSC_0565

DSC_0566

DSC_0547

Czy podróżuje się komfortowo? W naszej ocenie tak. Fotele są wygodne i łatwo jest je rozłożyć do pozycji półleżącej. Mamy sporo przestrzeni przed sobą oraz dużo miejsca na nogi. Osoby o wyższym wzroście nie powinny narzekać.

DSC_0558

DSC_0562

W składzie dostępne są trzy przedziały czteroosobowe dla kobiet w ciąży i osób podróżujących z dziećmi. Takich miejsc nie znajdą dla siebie biznesmeni.

DSC_0568

Na pokładzie Pendolino znajdziemy miejsce dla czterech rowerów….

DSC_0551

… gdy zgłodniejemy podczas podróży możemy skorzystać z usług WARSu. Miejsca tylko stojące! Jedzenie smaczne, ale ceny mogą niektórych zmusić do zabrania z domu kanapek!

DSC_0620

DSC_0611

DSC_0612

Toalety małe, ale za to czyste i kolorowe.

DSC_0576

Niestety, jeżeli liczycie, że podczas podróży będziecie serfować po Internecie, to srogo się zawiedziecie. W tak nowoczesnym składzie na razie nie ma WiFi. Będzie dostępne nie wcześniej niż  na początku przyszłego roku. Brak dostępu do sieci niech Wam wynagrodzi czyszczarka do… obuwia!

DSC_0616

Prędkości jazdy raczej umiarkowana mając na względzie to jak zaawansowana jest światowa kolej.

DSC_0664

DSC_0586

DSC_0585

DSC_0583

Nasze podsumowanie:

Za absolutnie niedopuszczalne uważamy inaugurację połączeń bez działającego w składach WiFi. Łącząc ten fakt ze specyficzną budową wagonów utrudniającą dostęp do Internetu z własnych źródeł pasażerowie przynajmniej do pierwszego kwartału 2015 roku będą podróżować Pendolino bez Internetu lub  z bardzo utrudnionym dostępem do niego! Podczas testów na zły zasięg sieci komórkowych narzekała większość osób.

Zdecydowanie wpłynęło to na nasz odbiór nowego produktu klasy premium! Przedstawiciele PKP Intercity zapewniali, że jest to spowodowane opóźnieniami w dostawie składów od producenta i zrzucili winę na firmę Alstom. Jednak dla pasażera nie ma to znaczenia!

Jednocześnie nie możemy oprzeć się wrażeniu, że zapowiadana rewolucja na polskich torach nie jest aż tak bardzo rewolucyjna. Dlaczego? Przejechaliśmy trasę z Warszawy Wschodniej do Gdańska w nieco ponad 2,5 godziny. Zatem ze średnią prędkością 120km/h. To zdecydowanie szybciej niż było do tej pory. Nie ma co się jednak oszukiwać, to nie jest rewolucja, a wyrównanie do poziomu oczekiwanego przez pasażerów od dawna. Niestety ciągle jeszcze brakuje trochę do poziomu znanego z innych krajów.

Niemniej jesteśmy pełni nadziei, trzymamy kciuki i kibicujemy Intercity, aby wszystko od początku funkcjonowało, tak dobrze jak podczas dzisiejszych testów… no może prócz WiFi. Już 14 grudnia pierwsze komercyjne przejazdy. Testujcie i podzielcie się z nami swoimi opiniami!

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Może drogie, może "przerost formy nad treścią" ale cieszę się że ktoś miał wyobraźnię i odważył przełamać myślenie ze u nas musi być źle :) tez kibicuje i trzymam kciuki!
Pedro, 5 grudnia 2014, 20:41 | odpowiedz
wolę polskibus za złotówkę mogę jechać taniej ..
biedak, 5 grudnia 2014, 20:45 | odpowiedz
Ale drogi ten pociong ... czekam na tanie loty promocja za 4zł to może będę miał ale drorzszyh nie kópię
elokwencja, 5 grudnia 2014, 20:46 | odpowiedz
trzymam kciuki za tańsze bilety !
Pedro, 5 grudnia 2014, 20:47 | odpowiedz
"Toalety małe, ale za to czyste" - to chyba normalne ze nowe pociągi mają czyste toalety.
edzio27, 5 grudnia 2014, 20:48 | odpowiedz
I tak nie pojade bo mnie nie stać a jakość chyba jest mała
Monika, 5 grudnia 2014, 20:48 | odpowiedz
Toaleta u mnie w stodole jest większa,dlaczego mam przechodzić do gorszego standartu ?
Robert, 5 grudnia 2014, 20:49 | odpowiedz
rowniez wole Polskiego Busa. Taniej ... Zdecydowanie a poziom świadczenia usług wysoki. To nic, ze troszkę dłużej. Mi to nie przeszkadza.
..., 5 grudnia 2014, 20:49 | odpowiedz
Zabawniej jest jeszcze na trasie Warszawa - Katowice. W "rewolucji" Pendolino przejazd ma trwać 2h28, co wydaje się niby krokiem do przodu (obecnie to ponad 3h), gdyby nie fakt, że 10 lat temu najszybsze pociągi pokonywały tę trasę w 2:35, a większość w 2h40.
BigBadaBum, 5 grudnia 2014, 20:50 | odpowiedz
niestety - ale podobnie jak z euro 2012 nie mogę podzielać entuzjazmu - skrajnie zła decyzja, idiotycznie wydane pieniądze, które nigdy się nie zwrócą. Polska nie będzie jeszcze długo gotowa na pendolino - nie mamy do tego sieci kolejowej, właściwego zarządu kolei, ani też nadziei na zmianę jednego z powyższych. Ten sam skok prędkości dałby gruntowny remont torowisk na tej trasie. I wprowadzenie składów które nie mają miliona przystanków po drodze.
avanturnick, 5 grudnia 2014, 20:52 | odpowiedz
Ja też wybiorę polskiegobusa bo jest większa toaleta a pozatym jadą tyle samo i jest taniej .
Michał, 5 grudnia 2014, 20:52 | odpowiedz
Taki Amerykański .....
arleta, 5 grudnia 2014, 20:53 | odpowiedz
U mnie na Wsi nie jeżdżą pociągi i jestem jakoś szczęśliwy, wraz z żoną mamy traktor i wszędzie zajedziemy na czas.
Countryman, 5 grudnia 2014, 20:57 | odpowiedz
elokwencjaAle drogi ten pociong … czekam na tanie loty promocja za 4zł to może będę miał ale drorzszyh nie kópię
Czemu pominąłeś wyrazy "może" i "będę". Trzeba było od razu napisać "morze" i "bende".
SJK, 5 grudnia 2014, 21:05 | odpowiedz
3 dni temu trasa EuroCity Berlin-Warszawa Uwaga w całym składzie,w tym 1 klasie brak nawet jednego gniazdka :D Śmiać się czy płakać??Nie wierzymy więc pytamy kierownika pociągu który rozkłada ręce i wskazuje gniazdko w kibelku w którym ładujesz na własne ryzyko ( naklejka typu zakaz ładowania,grozi uszkodzeniem sprzętu ) W tych samych kibelkach syf na samym starcie pociągu...żal,żal...żal
Razem, 5 grudnia 2014, 21:05 | odpowiedz
Zdjęcie z mostami tczewskimi wskazuje, że zostało zrobione na trasie Gdańsk-->Warszawa, a Wy jechaliście Warszawa-Gdańsk. To jak to w końcu było?
humbak, 5 grudnia 2014, 21:14 | odpowiedz
MichałJa też wybiorę polskiegobusa bo jest większa toaleta a pozatym jadą tyle samo i jest taniej .
Dorosnij malutki michalku i naucz sie liczyc do 6ciu.polski bus jedzie 2 razy dluzej.pozdrawiam
michcioj, 5 grudnia 2014, 21:16 | odpowiedz
Avatar użytkownika
po to właśnie ten pociąg jedzie wolniej, bo jak by gnał 300 to nikt by zasięgu nie miał! wszystko jest pomyślane! :)
namteH, 5 grudnia 2014, 21:25 | odpowiedz
Avatar użytkownika
humbakZdjęcie z mostami tczewskimi wskazuje, że zostało zrobione na trasie Gdańsk–>Warszawa, a Wy jechaliście Warszawa-Gdańsk. To jak to w końcu było?
o to samo chciałem zapytać ;)
kanarek76, 5 grudnia 2014, 21:28 | odpowiedz
humbakZdjęcie z mostami tczewskimi wskazuje, że zostało zrobione na trasie Gdańsk–>Warszawa, a Wy jechaliście Warszawa-Gdańsk. To jak to w końcu było?
Przeciez musieli tez wrocic ;)
sawiet, 5 grudnia 2014, 21:33 | odpowiedz
humbakZdjęcie z mostami tczewskimi wskazuje, że zostało zrobione na trasie Gdańsk–>Warszawa, a Wy jechaliście Warszawa-Gdańsk. To jak to w końcu było?
Podróżowaliśmy w dwie strony.
Kacper Guzowski, 5 grudnia 2014, 21:36 | odpowiedz
Tylko w rozkładzie od 14 grudnia EIC Premium z Warszawy Wschodniej do Gdańska Głownego będzie jeździć w czasie 2h 47min - 2h 49min, natomiast zwykły EIC 2h 49min - różnica oczywiście w cenie :P W rozkładzie 1987/88 Ex Kaszub 324 km z W-wy Wsch do Gdańska pokonywał w czasie 3h 18min (bez postojów) więc 27 lat później zejście do 2h 49min (z 3 postojami) wygląda blado :/
Jasonek, 5 grudnia 2014, 21:36 | odpowiedz
Koleje Dolnośląskie od ponad roku używają swoich pociągów IMPULS i prędkość 160km/h nie jest jakimś problemem. Do tego Wifi które działa zazwyczaj bez problemu. Komfort podróży b.dobry więc moim zdaniem lepiej może pomyśleć o polskich producentach jak Newag i Pesa zamiast zachwycać się Pendolino
Jakub, 5 grudnia 2014, 21:41 | odpowiedz
PedroMoże drogie, może „przerost formy nad treścią” ale cieszę się że ktoś miał wyobraźnię i odważył przełamać myślenie ze u nas musi być źle tez kibicuje i trzymam kciuki!
w pełni popieram, jednakże stawiałbym na polski przemysł typu PESA czy NEWAG. Polskie pociągi też są przystosowane do 160km/h, a w testach jeździły już dużo szybciej.
sanczes, 5 grudnia 2014, 21:49 | odpowiedz
PedroMoże drogie, może „przerost formy nad treścią” ale cieszę się że ktoś miał wyobraźnię i odważył przełamać myślenie ze u nas musi być źle tez kibicuje i trzymam kciuki!
Nie wiem co w tym dobrego, tutaj są liczby http://niezalezna.pl/61593-polska-przeplacila-za-pendolino-unijna-dotacja-bedzie-nizsza
nusch, 5 grudnia 2014, 21:55 | odpowiedz
JakubKoleje Dolnośląskie od ponad roku używają swoich pociągów IMPULS i prędkość 160km/h nie jest jakimś problemem. Do tego Wifi które działa zazwyczaj bez problemu. Komfort podróży b.dobry więc moim zdaniem lepiej może pomyśleć o polskich producentach jak Newag i Pesa zamiast zachwycać się Pendolino
patriota, 5 grudnia 2014, 22:15 | odpowiedz
JakubKoleje Dolnośląskie od ponad roku używają swoich pociągów IMPULS i prędkość 160km/h nie jest jakimś problemem. Do tego Wifi które działa zazwyczaj bez problemu. Komfort podróży b.dobry więc moim zdaniem lepiej może pomyśleć o polskich producentach jak Newag i Pesa zamiast zachwycać się Pendolino Popieram i również jestem za wspieraniem polskiego przemysłu.Można było wybrać Pese która także osiąga prędkość 160km/h a jest o wiele tańsza o tego całego Pendolino...Szkoda gadać brak słów.
patriota, 5 grudnia 2014, 22:19 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Dla tych co chcą poczytać o Pendolino, ciekawy tekst napisany przez hobbystę nokautujący negatywne opinie pojawiające się w polskich mediach o tym pociągu. http://www.wykop.pl/link/2271594/cala-prawda-o-projekcie-pendolino-dosc-klamstw-i-manipulacji/ http://pokazywarka.pl/ke8uer/
Koal, 5 grudnia 2014, 23:00 | odpowiedz
toalety małe ale za to kolorowe...hehe, chłopaki jak chcecie kadzić pkp to bardziej się postarajcie :) za całkowicie niedopuszczalne uważam: brak wifi i kadzenie pkp
monte, 5 grudnia 2014, 23:18 | odpowiedz
Avatar użytkownika
8 grudnia 1972 pociąg TGV osiągnął 318 km/h. 5 grudnia 2014 pociąg PKP osiągnął 160 km/h
Higflyer, 6 grudnia 2014, 0:03 | odpowiedz
Avatar użytkownika
8 grudnia 1972 pociąg TGV osiągnął prędkość 318 km/h 5 grudnia 2014 pociąg PKP osiągnął prędkość 160 km/h
Higflyer, 6 grudnia 2014, 0:07 | odpowiedz
imho w Polsce jest realna możliwość katastrofy kolejowej Pendolino, nikt o tym nie pisze. jesli bałagan na tych trasach byl to jaki musi byc tam teraz? pospiech oraz wymagany sukces dla klasy politycznej moze miec fatalne skutki, dlatego poki co ja czekam z zakupem biletów na pozniejsze czasy
miki, 6 grudnia 2014, 6:25 | odpowiedz
No właśnie, pociąg pokonał trasę ze średnią prędkością 120km.... Szkoda tylko, że standardowe składy newagu bez problemu pokonały by tę trasę w tym samym czasie, a są uwaga: DWA RAZY TAŃSZE. Gdzie tu logika?!
marzec, 6 grudnia 2014, 6:52 | odpowiedz
Premium to może byc klasa w pociągu ale nie cały pociąg. Bzdura na torach. Takie pociągi jak TGV czy Pendolino sa projektowanie by sprawnie i szybko przewieść jak najwięcej osób a nie by stanowić ofertę "premium".
Kjak, 6 grudnia 2014, 13:18 | odpowiedz
a w Czechach w Pendolino w drugiej klasie jest układ siedzeń 2+1 a ceny TRZY razy niższe.
Kjak, 6 grudnia 2014, 13:19 | odpowiedz
Pociągi to przeżytek,ludzie chcą poruszać się własnym transportem tylko porządne autostrady zapewniają komfortowa komunikacje. Zgodzę się ze można bawić się w kolejnictwo ale tylko pod warunkiem posiadania przemyślanej sieci autostrad. Niestety nie u nas, to co zachód już posiada, stara się skutecznie zablokować w tak wielkim kraju jak Polska, o jakiegoś czasu przecież wiadomo ze priorytetem dla UE jest transport szynowy... TRAGEDIA!
adames, 6 grudnia 2014, 13:24 | odpowiedz
poza tym "premium" a nawet nie można usiąść w restauracyjnym albo wybrać miejsce w pociągu przy zakupie biletu. LOL.
Kjak, 6 grudnia 2014, 13:26 | odpowiedz
adamesPociągi to przeżytek,ludzie chcą poruszać się własnym transportem tylko porządne autostrady zapewniają komfortowa komunikacje.
Pokręciłeś wszystko. Dobra, sprawnie działająca kolej zapewniająca skuteczny transport "masowy" spowoduje odciążenie dróg a tym samym _poprawi_ warunki podróży na nich. Przyczyni się także do spadku kosztów utrzymania dróg a tym samym cen. Zauważ zależność: im w danym kraju LEPSZY transport kolejowy tym TANIEJ i LEPIEJ jeździ się po ich drogach (przykład: Szwajcaria, Niemcy) Tylko to ma byc kolej MASOWA a nie PREMIUM (sugerujące bycie ofertą tylko dla nielicznych) oferująca sprawne podróże w całym kraju a nie tylko do stolicy. Pendolino to u nas taka zabawka dla mediów i polityków, w praktyce bez znaczenia dla podróżnego (składy wagonowe EIC wcale nie są gorsze - a przynajmniej bilety tańsze)
Kjak, 6 grudnia 2014, 13:30 | odpowiedz
Widziałam Pendolino już dwa razy podczas 'oblatywania', w Warszawie i wczoraj w Trójmieście. Bardzo ładny :). Przez ten ścięty dziób kojarzy mi się z Concordem. Nie mamy kosmicznych technologii ani pociągów na poduszkach magnetycznych, ale jeśli mogę dojechać z Krakowa nad morze w 5,5h (ostatnio tlk:13h...) i jeszcze obejrzeć w trakcie film siedząc w wygodnym foteu - to imho to jest rewolucja i wielki krok dla ludzkości :D
an, 6 grudnia 2014, 14:24 | odpowiedz
Do autora tekstu: Komfort jazdy (miejsce na nogi, wyciszenie) w porównaniu do najnowszych składów ICE jeżdżących na trasie Warszawa - Wrocław?
Tomek, 6 grudnia 2014, 14:32 | odpowiedz
Kjak
adamesPociągi to przeżytek,ludzie chcą poruszać się własnym transportem tylko porządne autostrady zapewniają komfortowa komunikacje.
Pokręciłeś wszystko.Dobra, sprawnie działająca kolej zapewniająca skuteczny transport „masowy” spowoduje odciążenie dróg a tym samym _poprawi_ warunki podróży na nich. Przyczyni się także do spadku kosztów utrzymania dróg a tym samym cen. Zauważ zależność: im w danym kraju LEPSZY transport kolejowy tym TANIEJ i LEPIEJ jeździ się po ich drogach (przykład: Szwajcaria, Niemcy)Tylko to ma byc kolej MASOWA a nie PREMIUM (sugerujące bycie ofertą tylko dla nielicznych) oferująca sprawne podróże w całym kraju a nie tylko do stolicy.Pendolino to u nas taka zabawka dla mediów i polityków, w praktyce bez znaczenia dla podróżnego (składy wagonowe EIC wcale nie są gorsze – a przynajmniej bilety tańsze)
Ale kolega chyba miał na myśli kraje "trzeciego świata", gdzie ludzie nie otrząsnęli się z komuny i wciąż im się wydaje, że jak podjadą gablotą, najlepiej terenową, to od razu są kul. Oczywiście trzeba ich rozumieć. W takiej Polsce to ani pociągów praktycznie nie ma, ani autobusów regionalnych, a przyzwoita komunikacja miejska tylko w kilku miastach.
obibok, 6 grudnia 2014, 16:43 | odpowiedz
an ale jeśli mogę dojechać z Krakowa nad morze w 5,5h (ostatnio tlk:13h…) i jeszcze obejrzeć w trakcie film siedząc w wygodnym foteu – to imho to jest rewolucja i wielki krok dla ludzkości
w 6h. cały czas pilnując by nie zgubić biletu (bo wtedy do ceny dojdzie 800zł). filmy mozna obejrzeć jadąc też PolskimBusem. a 6h w jedna stronę, strata pół dnia - to ja dziekuję, wolę _tańszą_ podróż sypialnym w nocy.
EU, 6 grudnia 2014, 18:42 | odpowiedz
marna imitacja TGV, we FR tak predkosc i wykonczenie posiadaja pociagi regionalne. smiech na sali a nie polska rewolucja.
tnt, 6 grudnia 2014, 22:27 | odpowiedz
EU
an ale jeśli mogę dojechać z Krakowa nad morze w 5,5h (ostatnio tlk:13h…) i jeszcze obejrzeć w trakcie film siedząc w wygodnym foteu – to imho to jest rewolucja i wielki krok dla ludzkości
w 6h.cały czas pilnując by nie zgubić biletu (bo wtedy do ceny dojdzie 800zł).filmy mozna obejrzeć jadąc też PolskimBusem.a 6h w jedna stronę, strata pół dnia – to ja dziekuję, wolę _tańszą_ podróż sypialnym w nocy.
Mam w ręku bilet, na problemy ze wzrokiem nie narzekam. W 5,5h. Rzeczywiście, straszna sprawa. Nie zgubić biletu. Inni przewoźnicy takich fanaberii nie miewają, prawda? Widać że kolega nie jeździł z Krakowa nad morze czerwonym busem. Da się oglądać filmy albo siedzieć z laptopem? No da, gdy ktoś jest masochistą i nie przeszkadza mu półzgięta pozycja w ciasnocie z komputerem na kolanach. Przez 12h. Malkonteci wszędzie. Chętnych na pendolino pomimo całego czarnego pr-u i tak nie brakuje :)
an, 7 grudnia 2014, 19:33 | odpowiedz
Jechałam kilka razy pendolino w UK i szczerze mówiąc to pociąg jak każdy inny na zachodzie, wiec za bardzo nie rozumiem tej całej nagonki tym bardziej jak juz ktoś wyżej wspomniał to koleje dolnośląskie mają w swoich składach nowe, dwa razy tańsze maszyny. Nie za bardzo rozumiem też czemu bilety na to pendolino są tak drogie i czemu to jest promowane jako produkt premium???
Olo, 7 grudnia 2014, 20:51 | odpowiedz
według mnie sami sobie strzelili w kolano - zamiast wyjść do ludzi (tak jak Ryanair) oni proponując zaporowe ceny i nazywając produkt PREMIUM jako swoją grupę docelową obierają businessmanów i osoby bardziej zamożne, a tacy mają już do wyboru np. LOT albo podróż własnym samochodem. Wg. mnie target grupą klasy ekonomicznej powinien być statystyczny Kowalski. Pierwsza klasa powinna działać na kształt klasy pierwszej w pociągach Pendolino angielskiego Virgin Trains - wtedy można by było mówić o produkcie klasy premium. Braku wifi i braku możliwości wyboru miejsc przez internet nawet nie będę nawet komentować.
Olek, 7 grudnia 2014, 21:07 | odpowiedz
Avatar użytkownika
3 lata temu jeździła Pesa z Wawy do Krakowa, max. prędkość 160 km/godz. i był to pociąg TLK. Po 2 latach ten pociąg puścili jako EIC, który teraz kosztuje 2-3 razy drożej, a prędkość jest jak w Pendolino. Więc wszystko jest tylko po to, żeby naciągać pasażerów na kolejne koszty, nic nowego.
Azaza, 8 grudnia 2014, 9:45 | odpowiedz
Już nowsze składy jeżdżące na dłuższych trasach wyglądały podobnie. Mam wrażenie, że zapowiadana 'rewolucja' to skrócenie tras przejazdów do czasu sprzed remontów torów, które były o wiele krótsze.
stacha7, 8 grudnia 2014, 10:35 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »