Fly4free.pl

„Wojna” LOT z Ryanairem na lotach krajowych. Jej wynik Was zaskoczy!

Zamów powiadomienia o takich ofertach
Foto: vivoo, Shutterstock
Dla 25 procent pasażerów lecących Ryanairem z Warszawy do Gdańska i z powrotem była to pierwsza podróż samolotem w życiu. - To dla nas bardzo dobra informacja, bo obawialiśmy się trochę czy LOT nie straci na przenosinach irlandzkiej linii – mówi Tomasz Kloskowski, prezes lotniska w Gdańsku. Tymczasem od czasu przenosin, LOT... również zwiększył liczbę pasażerów.

Bilet na lot Ryanairem z Warszawy do Gdańska kupiony na tydzień przed wylotem można spokojnie kupić za 12 PLN w jedną stronę. Przyznam, że trochę mnie to zdziwiło, gdy kilka dni temu dokonywałem zakupu, by przylecieć do Trójmiasta na konferencję w porcie im. Lecha Wałęsy. Podobnie niskie ceny są na trasie z Warszawy do Wrocławia.

– Trochę nas dziwi taka polityka Ryanaira, bo spokojnie byliby w stanie latać pełnymi samolotami nawet, gdyby bilety były znacznie droższe. Ale to oni decydują, w jaki sposób prowadzą ten biznes – mówi w rozmowie z Fly4free.pl Jarosław Wróblewski, wiceprezes zarządu lotniska we Wrocławiu.

Bo efekty przenosin „krajówek” z Modlina na lotnisko Chopina są dość zaskakujące.

– Zastanawialiśmy się czy w wyniku tych przenosin LOT nie straci pasażerów. Tymczasem okazało się, że nie tylko nie stracił, a nawet zyskał – mówi Tomasz Kloskowski, prezes lotniska w Gdańsku.

Na dowód pokazuje dane. W 2016 r. LOT przewiózł na trasie Warszawa-Gdańsk 245149 pasażerów, co oznacza wzrost o 1,6 proc. w skali roku. W tym samym okresie Ryanair zanotował aż 27 procent wzrostu – z usług irlandzkiego przewoźnika na tej trasie skorzystało 198269 pasażerów.

Było to widać już po pierwszym miesiącu, gdy pisaliśmy o tym na łamach Fly4free.pl.

Ale najciekawsze jest to, że po przenosinach Ryanaira na lotnisko Chopina (czyli w ostatnim kwartale minionego roku) liczba pasażerów korzystających z LOT na trasie do Gdańska wzrosła aż o 5,5 proc.

Najpopularniejsze kierunki z lotniska w Gdańsku w 2016 roku. Fot. Lotnisko Gdańsk

Co więcej, lotnisko w Gdańsku zrobiło badania, z których wynika, że Ryanair przejął zupełnie nowy segment pasażerów, którzy nie latali dotąd samolotami.

– 25 proc. pasażerów Ryanaira lecących z Warszawy do Gdańska po raz pierwszy w życiu leciało samolotem. Ponad 70 proc. osób zadeklarowało, że leciało do Gdańska w celach turystycznych, kilkanaście procent w celu odwiedzin bliskich. Pasażerowie latający Ryanairem z lotniska Chopina przenieśli się do samolotów przede wszystkim z własnych samochodów, autobusów i pociągów – mówi Kloskowski.

A klient biznesowy? Według lotniska w Gdańsku to promil bliski błędowi statystycznemu. Oznacza to, że klient biznesowy wciąż lata LOT. Czemu tak się dzieje?

– Moim zdaniem wynika to z faktu znacznie większej elastyczności LOT, który umożliwia np. bezproblemową zmianę rezerwacji, gdy zachodzi taka potrzeba. Gdy klient Ryanaira spóźni się na lot, jest pozostawiony sam sobie – twierdzi prezes portu w Gdańsku.

Wrocław chce większych samolotów

Na Dolnym Śląsku wyniki statystyczne trasy z Warszawą są podobne, choć Ryanair ma znacznie większy odsetek pasażerów biznesowych.

– Ale samoloty LOT w dalszym ciągu latają pełne. Mamy 6 połączeń dziennie z Warszawą i chętnie widzielibyśmy kolejne. A jeśli nie kolejne połączenia, to na pewno byłoby dobrze, gdyby na tej trasie latały większe samoloty niż 78-miejscowe Bombardiery Q400. Mimo przenosin Ryanaira na lotnisko Chopina na wieczornych połączeniach LOT do Wrocławia jest potencjał na przynajmniej 2 razy większe maszyny – przyznaje Wróblewski. – Czekamy, więc na nowe Boeingi LOT, dzięki którym narodowy przewoźnik będzie mógł skierować na naszą trasę np. więcej dużych Embraerów – dodaje.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Wczoraj kupiłem bilet z Gdanska do Wawy za 9 ziko ,moze zejdą jeszcze z ceną z czasem , tak 4,99zł dał bym odrazu , 9 ziko drogo troche
Mysiu, 19 stycznia 2017, 17:30 | odpowiedz
Czy te samoloty ze zdjęcia się ze sobą za chwilę nie zderzą?
Realista, 19 stycznia 2017, 17:31 | odpowiedz
Mysiu Wczoraj kupiłem bilet z Gdanska do Wawy za 9 ziko ,moze zejdą jeszcze z ceną z czasem , tak 4,99zł dał bym odrazu , 9 ziko drogo troche
Do ziko to po leki zapraszam
bialy_fartuch, 19 stycznia 2017, 17:35 | odpowiedz
Realista Czy te samoloty ze zdjęcia się ze sobą za chwilę nie zderzą?
Nie. Zawisły w powietrzu i siłują się na rękę.
Hubert Choroszewski, 19 stycznia 2017, 17:36 | odpowiedz
Realista Czy te samoloty ze zdjęcia się ze sobą za chwilę nie zderzą?
Nie.
haft, 19 stycznia 2017, 17:36 | odpowiedz
Realista Czy te samoloty ze zdjęcia się ze sobą za chwilę nie zderzą?
Niezbyt rozważne zachowanie pilotów.
Juventino, 19 stycznia 2017, 17:37 | odpowiedz
Ryan robi dobrą robotę z tymi cenami. Jednodniówka Wrocław - Warszawa - Wrocław kupiona parę dni temu za 18zł (9 + 9). Ciekawą opcją jest też przelot Wrocław - Gdańsk możliwy do zdobycia w podobnej cenie: 9zł na Chopina i potem kolejne 9zł na Bolka. Poświęcając nawet kilka godzin na przesiadkę w WAW i tak jesteśmy na Wybrzeżu szybciej niż pociągiem czy autobusem.
szeregowiec Ryan, 19 stycznia 2017, 18:00 | odpowiedz
Zróbmy w końcu połączenie POZ WAW. Zwłaszcza w weekendy !
Tomazz, 19 stycznia 2017, 18:02 | odpowiedz
kurcze grafik 4f4 robi postępy, szacun :)
rowp, 19 stycznia 2017, 18:03 | odpowiedz
rowp kurcze grafik 4f4 robi postępy, szacun ?
A właśnie chciałem napisać ze grafik płakał jak projektował
Wojtek, 19 stycznia 2017, 18:06 | odpowiedz
Nie wiem jak sprawa wygląda na trasie WAW-GDN ,ale we Wrocławiu dziwi mnie ,że Ryanair się nie poddał. W grudniu leciałem 4 razy na trasie WRO-WAW-WRO i w na żadnym rejsie nie było więcej niż 103 osoby. Pan Wróblewski mija się z prawdą odnośnie Ryanaira. Lot owszem zawsze pełny bądź anulowany.
kris1234, 19 stycznia 2017, 18:31 | odpowiedz
szeregowiec Ryan Ryan robi dobrą robotę z tymi cenami. Jednodniówka Wrocław – Warszawa – Wrocław kupiona parę dni temu za 18zł (9 + 9). Ciekawą opcją jest też przelot Wrocław – Gdańsk możliwy do zdobycia w podobnej cenie: 9zł na Chopina i potem kolejne 9zł na Bolka. Poświęcając nawet kilka godzin na przesiadkę w WAW i tak jesteśmy na Wybrzeżu szybciej niż pociągiem czy autobusem.
Na Bolka leć sobie sam. Ja lecę na lotnisko im. Prezydenta Lecha Wałęsy.
Marek, 19 stycznia 2017, 18:43 | odpowiedz
kris1234 Nie wiem jak sprawa wygląda na trasie WAW-GDN ,ale we Wrocławiu dziwi mnie ,że Ryanair się nie poddał. W grudniu leciałem 4 razy na trasie WRO-WAW-WRO i w na żadnym rejsie nie było więcej niż 103 osoby. Pan Wróblewski mija się z prawdą odnośnie Ryanaira. Lot owszem zawsze pełny bądź anulowany.
Dziwne bo w grudniu leciałem 7 razy na trasie WRO-WAW-WRO i przeważnie było wysokie obłożenie... A często latam właśnie w środku tygodnia, gdzie powinno być mniej osób. Za to WAW-GDN zaskoczyło mnie pustym samolotem, ale zima i środek tygodnia, więc nie ma co się dziwić ;) Pozdrawiam!
Wolus, 19 stycznia 2017, 19:03 | odpowiedz
kiedy krajówki z Krakowa zejdą do tej półki cenowej? może ktoś coś wie?
łośktoś, 19 stycznia 2017, 19:15 | odpowiedz
Czy nie można z Gdańska do Krakowa lub Katowice zorganizować przelotu bez miedzylodowaniem w Warszawie.???
Kawiarz, 19 stycznia 2017, 19:18 | odpowiedz
Z Gdańska do Krakowa bezpośrednio lata i Pll Lot i Ryanair
P, 19 stycznia 2017, 19:41 | odpowiedz
Kawiarz Czy nie można z Gdańska do Krakowa lub Katowice zorganizować przelotu bez miedzylodowaniem w Warszawie.???
To mnie zawsze dziwilo chetnie polecialbym nad morze z katowic ale nie chce siedziec na lotnisku w warszawie
jerrysen, 19 stycznia 2017, 22:02 | odpowiedz
Zarówno LOT, jak i Ryanair latają bezpośrednio na trasie Kraków - Gdańsk.
Rafał, 19 stycznia 2017, 22:10 | odpowiedz
P Z Gdańska do Krakowa bezpośrednio lata i Pll Lot i Ryanair
ryanair owszem lata bezpośrednio ale ceny nie schodzą poniżej 49zlotych,a najczęściej grubo ponad 100,więc ja dziękuję A co do lotu to już ccałkowicie jakas porażka i po za tym nie ma bezpośrednio .
żak, 19 stycznia 2017, 22:31 | odpowiedz
Latam biznesowe WAW-WRO i WAW-GDN. Tylko, że jestem small business. Latam FR (i widzę tam znacznie większych ode mnie businessmanów). Kupując bilet 1-2 tygodnie i tak mam taniej niż w LOT, a taki wyjazd jestem już w stanie zaplanować. W ciągu ostatnich miesięcy byłem 12x we WRO i 4x w GDN. W poprzednich latach latałem 2-3x WRO, reszta by car. GDN raczej zaliczalem by PENDOLINO... Nie jestem korpo, tylko salfmade, więc kasę liczę. Jeśli LOT obniży cenę niekoniecznie do 9 PLN czy nawet 39 PLN, to wybiorę LOT bo godziny dla mnie ma lepsze.
Gucio Haponen, 19 stycznia 2017, 23:05 | odpowiedz
żak
P Z Gdańska do Krakowa bezpośrednio lata i Pll Lot i Ryanair
ryanair owszem lata bezpośrednio ale ceny nie schodzą poniżej 49zlotych,a najczęściej grubo ponad 100,więc ja dziękujęA co do lotu to już ccałkowicie jakas porażka i po za tym nie ma bezpośrednio .
Jeżeli 100zl za lot to dużo to jedz za tak małe pieniądze koleją. A lot lata bezpośrednio. Najpierw sprawdź ofertę a potem krytykuj.
P, 19 stycznia 2017, 23:28 | odpowiedz
Gucio Haponen Latam biznesowe WAW-WRO i WAW-GDN. Tylko, że jestem small business. Latam FR (i widzę tam znacznie większych ode mnie businessmanów). Kupując bilet 1-2 tygodnie i tak mam taniej niż w LOT, a taki wyjazd jestem już w stanie zaplanować. W ciągu ostatnich miesięcy byłem 12x we WRO i 4x w GDN. W poprzednsnieich latach latałem 2-3x WRO, reszta by car. GDN raczej zaliczalem by PENDOLINO… Nie jestem korpo, tylko salfmade, więc kasę liczę. Jeśli LOT obniży cenę niekoniecznie do 9 PLN czy nawet 39 PLN, to wybiorę LOT bo godziny dla mnie ma lepsze.
Jakie "by car"??????? Po polsku pisz snobie!!! W
Polak, 20 stycznia 2017, 0:11 | odpowiedz
rowp kurcze grafik 4f4 robi postępy, szacun ?
to nie grafika - to styl życia
KleX>es, 20 stycznia 2017, 0:49 | odpowiedz
P
żak
P Z Gdańska do Krakowa bezpośrednio lata i Pll Lot i Ryanair
ryanair owszem lata bezpośrednio ale ceny nie schodzą poniżej 49zlotych,a najczęściej grubo ponad 100,więc ja dziękujęA co do lotu to już ccałkowicie jakas porażka i po za tym nie ma bezpośrednio .
Jeżeli 100zl za lot to dużo to jedz za tak małe pieniądze koleją. A lot lata bezpośrednio. Najpierw sprawdź ofertę a potem krytykuj.
nie krytykuję tylko polemizuję a to różnica, lot-u nawet nie sprawdzam tylko go z góry skreślam (moj błąd bo faktycznie jest bezpośrednio a nie sprawdzałem i potrafię przyznać racje) natomiast jak każdy student liczę każdy grosz i właśnie dlatego jeżdżę pendolino bo bilet w promocji mam za 48 złotych a czasowo wychodzi to samo a najczesciej na korzyść kolei .
żak, 20 stycznia 2017, 1:14 | odpowiedz
Często korzystam z lotów krajowych i pomimo, że Ryanair kusi cenami, to muszę przyznać, że Lot bije ich o głowę. Szczególnie w okresie zimowym gdy tylko coś się dzieje i samolot jest anulowany, zawsze można na nich liczyć, bo albo do mnie dzwonią i już dają gotowe rozwiązania albo na lotnisku zostaje pomoc. Lot ma o wiele wygodniejsze godziny i miła obsługe i nie zawalaja pasażerów aż taka ilością reklam podczas lotu. Gdy anulowani mi rejs dostałam hotel, posiłek, taksówkę i połączenie poranne, zaś gdy miałam taką sytuację na rejsie Ryanaira nikt, zupełnie nikt nie chciał się pofatygowac czy nawet przeprosić,musilalam spędzić cała noc na lotnisku, biegając od jednego okienka do drugiego alby łaskawie przepisali mi bilet i nie zaproponowali nawet herbaty czy wody. Nie mówię już o połączeniach europejskich, gdzie lot przynajmniej ma na co ludzi przerzucić, czy to na siebie a jak nie to nie robią problemu aby Lufthansa człowieka wysłać czy innymi liniami, a Ryanair tylko oczami potrafi świecić.
A., 20 stycznia 2017, 1:51 | odpowiedz
A ja nie mogę zrozumieć czemu nie można przesunąć wylotów o ok 1h, żeby człowiek z WRO po wylądowaniu w WAW mógł się swobodnie przesiąść na lot do GDA. Już nie mówię, żeby były bezpośrednie, ale chociaż trochę zgrane jeden z drugim...
neokrass, 20 stycznia 2017, 11:35 | odpowiedz
żak
P Z Gdańska do Krakowa bezpośrednio lata i Pll Lot i Ryanair
ryanair owszem lata bezpośrednio ale ceny nie schodzą poniżej 49zlotych,a najczęściej grubo ponad 100,więc ja dziękujęA co do lotu to już ccałkowicie jakas porażka i po za tym nie ma bezpośrednio .
Ty przecież poza monitor się nigdzie nie ruszasz,to nie dziękuj. Do wiadomości.Pociąg na tej trasie ~80zł 2 klasa,jedyne 8,5 godziny jazdy.Tu ja dziękuję
Kubutek, 20 stycznia 2017, 16:24 | odpowiedz
Kubutek
żak
P Z Gdańska do Krakowa bezpośrednio lata i Pll Lot i Ryanair
ryanair owszem lata bezpośrednio ale ceny nie schodzą poniżej 49zlotych,a najczęściej grubo ponad 100,więc ja dziękujęA co do lotu to już ccałkowicie jakas porażka i po za tym nie ma bezpośrednio .
Ty przecież poza monitor się nigdzie nie ruszasz,to nie dziękuj.Do wiadomości.Pociąg na tej trasie ~80zł 2 klasa,jedyne 8,5 godziny jazdy.Tu ja dziękuję
no niestety ,najczęściej jestem na uczelni ewentualnie wolę wyjść że znajomymi choćby na kawę/piwo etc. i Tobie polecam też tak zrobic bo o ile net dużo pomaga to trzeba z niego korzystać też z umierem. Co do pociągu to moze zwykła TLK faktycznie tyle jedzie i tyle kosztuje ale ja jeżdżę pendolino (i tu właśnie przydaje się internet) czas jazdy Kraków-Gdynia około 5h ,samolotem najkrotszy czas jaki udało mi się zrobic to akademik-dworzec-Balice-odprawa-lot-dojazd z portu w Gdansku do domu 6:45h ,to samo jadąc pociagiem 6:16 od drzwi do drzwi różnica tylko 30 minut ale jednak wolę pociąg jak na razie (ekonomia wygrywa samolot_pociąg) , a cena biletu 48.01pln (oczywiscie zniżka studencka 51%)a jak da sie "upolować" to i taniej można ewentualnie bilety wekendowe bo tak najczesciej wracam do domu i jak juz korzystasz z dobrodziejst Internetu to sprawdzaj dobrze a ja nie radzisz Sobie z nowymi technologiami to poproś może kogoś młodszego o pomoc i uwierz w ludzi na pewno pomoże .
żak, 20 stycznia 2017, 18:41 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »