UOKiK: 4YouAirlines mogło popełnić przestępstwo. Jest wniosek do prokuratury!
4You Airlines pod lupą Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów >>
Postępowanie wyjaśniające w sprawie 4You Airlines UOKiK wszczął 26 sierpnia. Z napływających do Urzędu sygnałów wynikało, że przedsiębiorca może wprowadzać konsumentów w błąd, co do charakteru świadczonych usług oraz własnej sytuacji prawnej. Spółka na przełomie lipca i sierpnia br. rozpoczęła sprzedaż biletów lotniczych za pośrednictwem strony internetowej sugerując, że jest przewoźnikiem lotniczym, który rozpocznie loty 3 listopada br.
Tymczasem z informacji, jakie UOKiK uzyskał z Urzędu Lotnictwa Cywilnego wynika, że przedsiębiorca nie jest przewoźnikiem lotniczym, ponieważ nie otrzymał wymaganych prawem dokumentów: certyfikatu, koncesji oraz upoważnienia na wykonywanie przelotów na oferowane kierunki. Urząd ustalił też, że nie jest możliwe ich uzyskanie przez przedsiębiorcę przed 3 listopada 2014 r.
W opinii UOKiK nieprawdziwe mogą być również zamieszczone na stronie internetowej przedsiębiorcy informacje na temat floty jaką dysponuje. Spółka informuje, że leasinguje samoloty od ukraińskiego przewoźnika Yanair. Tymczasem z informacji uzyskanych przez Urząd wynika, że żaden polski przewoźnik lotniczy nie ma zgody na eksploatację statków powietrznych tego przewoźnika, a 4YouAirlines nie ma uprawnień do zawarcia umowy leasingu samolotów.
Niepokój Urzędu wzbudził także fakt, ze jak dotąd przedsiębiorca nie odpowiedział na wezwanie i nie skontaktował się z Urzędem w celu udzielenia wyjaśnień w związku z prowadzonym od 26 sierpnia postępowaniem wyjaśniającym.
Mając na uwadze wszystkie powyższe okoliczności i duże prawdopodobieństwo niewykonania przez przedsiębiorcę zobowiązań wynikających z zawartych umów, Prezes UOKiK zwrócił się do organów ścigania z prośbą o dokonanie analizy działania 4YouAirlines pod kątem możliwości popełnienia przestępstwa, w szczególności oszustwa w rozumieniu art. 286 Kodeksu karnego – poinformowała Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK.
Aktualizacja g. 20.20:
Po godzinie 20 4YouAirlines na swoim Fanpage’u opublikowało oświadczenie:
W nawiązaniu do działań Prezesa UOKiK, chcielibyśmy poinformować, że w ramach prowadzonego postępowania wyjaśniającego, 4You Airlines ma jeszcze 6 dni na reakcję i odpowiedź w sprawie (pismo z urzędu doręczono wczoraj). Wyjaśnienie to zostanie udzielone i przekazane zgodnie z przepisami prawa w obowiązującym spółkę terminie. Zapoznanie się przez UOKIK ze stanowiskiem przedsiębiorcy powinno stanowić podstawę bądź do zamknięcia sprawy, bądź do dalszego postępowania i na chwilę obecną urząd nie ma żadnych podstaw do omijania procedury postępowania wyjaśniającego.
„To co robi UOKIK jest dla nas niezrozumiałe. Postępujemy zgodnie z obowiązującymi procedurami, które wyznaczył nam sam urząd. Mając możliwość złożenia stosownych wyjaśnień, jesteśmy jej jednocześnie pozbawiani. Niezależnie od naszego braku zrozumienia dla zaistniałej sytuacji, wyjaśnienie to zostanie złożone, podobnie jak udzielimy wszystkich wyjaśnień w sprawie postępowania sprawdzającego prokuratury, o ile prokuratura na takie działania się zdecyduje. Samo bowiem złożenie zawiadomienia nie oznacza, że toczy się jakiekolwiek postępowanie przeciwko spółce.” – Zespół 4You Airlines
Kupiłeś bilet na lot 4YouAirlines? UOKiK radzi:
- Osoby, które zapłaciły kartą płatniczą za usługę sprzedawaną przez 4YouAirlines mogą w razie niewykonania umowy skorzystać z opcji charge-back (zwrotu ceny).
- W przypadku, gdy potwierdzą się podejrzenia Urzędu, konsumenci będą mogli skorzystać również z prawa do odstąpienia od umowy z powołaniem się na przepisy kodeksu cywilnego dotyczące niemożliwości świadczenia. Należy w tym celu przesłać na adres 4YouAirlines oświadczenie o odstąpieniu od umowy (z podaniem danych umożliwiających jej identyfikację) oraz zażądać zwrotu ceny zapłaconej za bilet. Z uwagi na to, że przy zakupie biletów 4YouAirlines w istocie pośredniczyło między konsumentem a spółką Alfa Star S.A. z Radomia, obecnie jest to V.M. Mantowani Plotyn Travel LTD . Urząd sugeruje przesłanie oświadczenia o odstąpieniu od umowy wraz z żądaniem zapłaty także do pośredników.
- W sytuacji gdy, biorąc pod uwagę przedstawione powyżej okoliczności związane z działalnością prowadzoną przez 4YouAirlines, konsument uzna, że przy zawieraniu umowy został wprowadzony w błąd, może także na podstawie ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym żądać unieważnienia umowy i zwrotu zapłaconej ceny.
Osobom korzystającym z internetowej rezerwacji biletów lotniczych za pośrednictwem Internetu przypominamy jednocześnie o najważniejszych zasadach. Przed zakupem:
- Konsument zawsze powinien sprawdzić, czy przedsiębiorca będący stroną umowy przewozu lotniczego ma certyfikat przewoźnika i koncesję na wykonywanie lotów na tych trasach. Lista przewoźników lotniczych dostępna jest na stronie internetowej Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
- Przeczytać regulamin przewozu, który każdy przewoźnik powinien obowiązkowo umieszczać na stronie internetowej Urzędu Lotnictwa Cywilnego
- Pamiętać, że zalecaną formą płatności za bilety lotnicze kupowane przez Internet jest karta płatnicza. Brak możliwości płatności za bilety lotnicze za pośrednictwem karty płatniczej oznacza, że w razie niewykonania umowy klienci nie będą mogli skorzystać z opcji charge-back (zwrotu ceny).