Ryanair wyprzedził Lufthansę i jest największą linią lotniczą w Europie!
W sumie w 2016 roku wszystkie linie lotnicze w ramach grupy Lufthansa (a więc także Eurowings, Austrian i Swiss) przewiozły 109,7 mln pasażerów. Dla porównania Ryanair przewiózł w ubiegłym roku 116,8 mln ludzi.
Lufthansa ma za sobą nienajlepszy rok, m.in. z powodu licznych strajków i gorszych od przewidywań wyników swojej taniej linii Eurowings. Niemcom będzie trudno odzyskać pozycję lidera, choć w 2017 roku planują szybki rozwój, w czym pomoże m.in. wyleasingowanie 33 samolotów z załogą od linii Air Berlin.
Paradoks sytuacji polega na tym, że w 2016 r. Ryanair najszybciej rozwijał się w mateczniku „Lufy”, czyli w Niemczech. Irlandzka linia otworzyła tam kilkadziesiąt nowych połączeń (najwięcej w Berlinie). Zapowiedziała też wejście na lotnisko we Frankfurcie, które do tej pory było matecznikiem Lufthansy.
Ryanair jest już największy w Europie, choć do globalnej pozycji lidera trochę mu brakuje. W 2015 r. większe od irlandzkich linii były m.in. China Southern Airlines oraz amerykańskie trio: Southwest, Delta i American Airlines.
Jak radzą sobie inni przewoźnicy?
W 2016 roku zdecydowanie najszybciej rosły tanie linie. Norwegian zwiększył liczbę pasażerów o 14 proc. i przewiózł 29 mln ludzi. Węgierski Wizz Air „wzrósł” aż o 19 proc. i obsłużył 22,7 mln pasażerów. Ale już np. EasyJet zanotował nieco mniej imponujący wzrost – brytyjska linia przewiozła 74,5 mln podróżnych (więcej o 6,6 proc. w skali roku).
Wśród pozostałych największych linii lotniczych w Europie też doszło do przetasowań. Grupa IAG (w skład której wchodzą m.in.: Iberia, British Airways i Aer Lingus) zanotowała w 2016 r. 14 proc. wzrost liczby przewiezionych pasażerów – z jej usług skorzystało 100,6 mln ludzi. Wyprzedziła w ten sposób Air France-KLM, które przewiozły w sumie 93,4 mln pasażerów. Wzrost francusko-holenderskiej grupy wyniósł 4 proc., ale w ramach grupy największy – aż 23-procentowy wzrost liczby przewiezionych pasażerów zanotowała Transavia.