Fly4free.pl

Poważny problem Radomia. Może doprowadzić nawet do zamknięcia lotniska

Foto: Lotnisko Radom
Aż 12 odwołań wpłynęło do Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w sprawie planowanego przedłużenia i remontu pasa startowego lotniska w Radomiu – informuje serwis radom24.pl. Bez tej inwestycji lotnisko nie będzie spełniało unijnych wymogów i z końcem przyszłego roku trzeba będzie je zamknąć. Dodatkowy cios zadało Radomiowi Ministerstwo Obrony Narodowej.

Wśród odwołań od decyzji wojewody, który zgodził się na rozbudowę pasa startowego większość pochodzi od mieszkańców pobliskiego Małęczyna, których nieruchomości leżą na planowanym przedłużeniu drogi startowej. Wielką niespodzianką jest też odwołanie od wojska, które współużytkuje radomskie lotnisko. Jednostka wysłała odwołanie, bo – jak podaje portal – jedna z nieruchomości, którą lotnisko przedstawiło jako jej, według żołnierzy znajduje się w dyspozycji wojska.

Czy odwołania wpłyną na rozbudowę? Wicewojewoda Artur Standowicz twierdzi, że „decyzja o budowie ma rygor natychmiastowej wykonalności, więc nie nie blokuje portu i władz miasta, by inwestycję rozpoczynać, oczywiście gdy będzie finansowanie”.

I tu niestety, jest pies pogrzebany…

Minister nie pomoże, miasto szuka inwestora

Radom długo liczył na to, że do rozbudowy drogi startowej i innych inwestycji w infrastrukturę lotniska dołoży się resort obrony, ponieważ wojsko też korzysta z lotniska. Jednak kilka dni temu ministerstwo przysłało do samorządu odpowiedź, że długość i stan drogi startowej są wystarczające dla lotów wojskowych, więc resort nie dołoży ani grosza do remontu i rozbudowy.

A dla lotniska to ogromny problem, bo choć pas startowy jest wystarczająco dobry dla wojska, to nie spełnia wymogów dla lotnictwa cywilnego, których wymagają unijne przepisy. Stąd konieczność inwestycji: pas startowy trzeba wyremontować i wydłużyć do 2,5 kilometra, konieczna jest też budowa płyty postojowej, a spółka mówi też głośno o budowie systemu ILS. Te inwestycje (bez ILS) mają kosztować minimum 46 mln PLN i jeśli nie zostaną zrealizowane jak najszybciej, lotnisko pod koniec roku może zostać zamknięte.

I choć w Radomiu nieoficjalnie słyszymy, że Radom może otrzymać od Brukseli, dodatkowy rok na niezbędne prace, to i tak trzeba je zacząć jak najszybciej.

Tymczasem…

Lotniskowa spółka nie ma jeszcze nawet wykupionych działek pod przedłużenie pasa, a odwołania mieszkańców sprawiają, że proces ten może się mocno przeciągnąć. Spółka i samorząd szukają też inwestora, który mógłby przejąć część udziałów w lotnisku i ponieść koszty remontu. Czy będzie nim izraelska firma iHLS? Trudno powiedzieć – izraelska firma podpisała co prawda we wrześniu list intencyjny, ale ma aż rok na podjęcie decyzji czy inwestuje w port.

W tej sytuacji całkowity ciężar inwestycji musiałby przejąć samorząd i trudno powiedzieć czy radni będą chcieli przekazać na ten cel tak ogromną kwotę. Poza tym, na czas remontu lotnisko musiałoby być zamknięte na minimum 3 miesiące.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Bzdury piszecie
piotr, 20 października 2016, 8:25 | odpowiedz
prędzej padnie ławica w Poznaniu, z powodu małej ilości lotów.
Poznaniak, 20 października 2016, 8:50 | odpowiedz
Zasłyszane w Wielkopolsce: "Ławica - małe, lokalne lotnisko między dużymi portami lotniczymi Gdańska i Wrocławia oraz Warszawy i Berlina. Po wybudowaniu drogi S5 większe lotnisko nie będzie nam potrzebne". Radom - każdy niech wydaje swoje pieniądze jak chce. Jeśli stać na to mieszkańców Radomia i Mazowsza (reprezentowanych przez władze), i nie mają innych ważniejszych potrzeb, to niech wybudują sobie nawet stacje kosmiczną.
Gorzowianin, 20 października 2016, 9:20 | odpowiedz
Za peło by wybudowali, bo wojsko by wtedy kase dało (to nic że na darmo, ważne że na baterie w zegarku by starczyło).
Zbigniew, 20 października 2016, 10:02 | odpowiedz
A może niech samorządowcy utworzą prywatna spółkę i zainwestuja prywatne pieniądze. Przecież to dochodowy i potrzebny społecznie biznes...
Janusz, 20 października 2016, 10:03 | odpowiedz
czegoś nie rozumiem...lotnisko w Radomiu jest przecież nowe.działa od niedawna i już musi robic przebudowę pasa startowego ? oni nie wiedzieli ze takie sa unijne normy? czy te normy długości pasa dopiero teraz wprowadzili ?
mar, 20 października 2016, 10:28 | odpowiedz
Zbigniew Za peło by wybudowali, bo wojsko by wtedy kase dało (to nic że na darmo, ważne że na baterie w zegarku by starczyło).
akurat budowniczym lotniska w Radomiu jest były prezydent miasta - nomen omen - Kosztowniak, a obecnie poseł z... PiS
drak, 20 października 2016, 11:08 | odpowiedz
Co za głupoty i sianie paniki w tym artykule? Jakbym czytał super express ????
Michał, 20 października 2016, 11:10 | odpowiedz
mar czegoś nie rozumiem…lotnisko w Radomiu jest przecież nowe.działa od niedawna i już musi robic przebudowę pasa startowego ? oni nie wiedzieli ze takie sa unijne normy? czy te normy długości pasa dopiero teraz wprowadzili ?
Port Lotniczy w Radomiu współużytkuje pas startowy wraz z Wojskiem Polskim. Lotnisko istnieje od bardzo dawna. Wszyscy od początku wiedzieli o unijnych normach i było tylko kwestią czasu jak zostaną uruchomione loty małymi maszynali, a pas będzie wydłużony po rozpoczęciu działalności. Proszę o komentowanie sprawdzonych i rzetelnych informacji.
Radomiak, 20 października 2016, 11:52 | odpowiedz
mar czegoś nie rozumiem…lotnisko w Radomiu jest przecież nowe.działa od niedawna i już musi robic przebudowę pasa startowego ? oni nie wiedzieli ze takie sa unijne normy? czy te normy długości pasa dopiero teraz wprowadzili ?
no, po wybudowaniu okazało się że tam będą startować i lądować samoloty - w planach to nie było uwzględnione.
abdul, 20 października 2016, 12:17 | odpowiedz
budowa tego lotniska przypomina mi budowę misia - takiego na miarę naszych możliwości :)
szymon, 20 października 2016, 12:19 | odpowiedz
Radomiak
mar czegoś nie rozumiem…lotnisko w Radomiu jest przecież nowe.działa od niedawna i już musi robic przebudowę pasa startowego ? oni nie wiedzieli ze takie sa unijne normy? czy te normy długości pasa dopiero teraz wprowadzili ?
Port Lotniczy w Radomiu współużytkuje pas startowy wraz z Wojskiem Polskim.Lotnisko istnieje od bardzo dawna. Wszyscy od początku wiedzieli o unijnych normach i było tylko kwestią czasu jak zostaną uruchomione loty małymi maszynali, a pas będzie wydłużony po rozpoczęciu działalności.Proszę o komentowanie sprawdzonych i rzetelnych informacji.
zakładali że będą tylko latać tylko samobujcy na lotniach
gość, 20 października 2016, 12:20 | odpowiedz
Ale jakich to mitycznych unijnych przepisow nie spełnia lotnisko o dł. pasa 2000m? Dla porównania: London City 1508m (max Airbus A318), Southampton 1723m (od przyszlego roku będzie tam latać Thompson na B738), Bristol 2011m (baza Easy Jet i Ryanair + Thompson na B757, a kiedys był nawet Continental do Newark na B757). Tak więc da się latać z 2000m pasa.
Piekielnie twardy, 20 października 2016, 13:40 | odpowiedz
lotnisko i pas startowy jest w Radomiu od przeszlo 90lat. Nie wybidowano nowego lotniska tylko wybudowano kupiony z Łodzi terminal pasażerski. Ludzie nie piszcie głupot.
Radomiak, 20 października 2016, 14:43 | odpowiedz
mar czegoś nie rozumiem…lotnisko w Radomiu jest przecież nowe.działa od niedawna i już musi robic przebudowę pasa startowego ? oni nie wiedzieli ze takie sa unijne normy? czy te normy długości pasa dopiero teraz wprowadzili ?</blprzedłużył Używają pasa wojskowego, przedłużyli go płyta betonkmą do 1800 km.
Radomiak, 20 października 2016, 14:53 | odpowiedz
Witam.Nowy prezydent Radomia p.Witkowski (PO) przejął lotnisko po byłym prezydencie p.Kosztowniaku (PiS) i zatrzymał budowę małego biurowca bo ważniejsze sa inne inwestycje np.pas
lotRad, 20 października 2016, 22:02 | odpowiedz
"Wpierw kupują konia a potem myślą o stajni " ? A co z dofinansowaniem "?
Olak, 21 października 2016, 11:02 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »