Autokary:
Simple Express to nisko budżetowe autokarowe połączenie między Polską a krajami Bałtyckimi. Kursy odbywają się dwa razy dziennie. Autobusy Bova Futura mają po 55 numerowanych miejsc siedzących. Wyposażone są w WC (raczej średniej klasy), klimatyzację, odchylane siedzenia (w niektórych autobusach ich odchylenie wymaga większej siły fizycznej), na pokładzie są gniazdka 220V do zasilania np. laptopów.
Jest też możliwość nabycia zestawu poduszki oraz koca (osobiście nie spotkałem się z tym, aby ktoś z tej opcji skorzystał). Nie ma natomiast sieci WiFi. Siedzenia przy dłuższych nocnych przejazdach nie wydają się zbyt wygodne, przy krótszych są optymalne. Są tak wyprofilowane, że trudno na nich spać. Do tego w Polsce dają się we znaki dziurawe i nierówne drogi!
Co ciekawe jeżeli w autobusie nie ma kompletu pasażerów kierowcy sami proponują, aby zajmować po dwa miejsca by móc spać (tak miałem przy podróży z Wilna do Warszawy). Same autokary są bezpieczne i wyposażone w pasy bezpieczeństwa oraz podłokietniki. Miejsca na nogi jest więcej niż w Boeingach Ryanaira czy Airbusach WizzAira. Należy pamiętać, że po rozłożeniu siedzeń przestrzeni przed pasażerem znacznie ubywa! Kurs obsługują zawsze dwaj kierowcy, którzy zmieniają się średnio co 2-3 godziny.
Bilety, rezerwacja i płatność:
Rezerwacji biletów dokonujemy w języku polskim na przykład poprzez stronę www przewoźnika http://www.simpleexpress.eu/pl Interfejs jest przyjazdy, pozwala wybrać datę podróży w jedną lub dwie strony, przystanek początkowy oraz docelowy a także walutę jaką chcemy zapłacić.
Po wybraniu destynacji w kolejnym oknie podajemy dane pasażera: imię, nazwisko, telefon, email i datę urodzin. Opcjonalnie również numer karty BalticMiles, która służy do zbierania bonusów. Następnie przechodzimy do płatności. Do wyboru przelewy z takich banków na DnB Nord, Nordea, Snoras oraz Swedbank. Te nas raczej nie interesują. Jest też opcja płatnością kartą Visa/MasterCard. Może to być np. MasterCard Prepaid. (Simple Express nie pobiera opłaty za płatność, podana przy rezerwacji cena biletu jest ostateczna).
Użytkownicy takich kart jak niebieska mBanku z delfinkiem muszą pamiętać aby w ustawnikach karty zmienić limit transakcji internetowych. Standardowo bank ustawił je na 0 zł i z taką opcją za bilety nie zapłacimy!
Po zakupie bilety możemy wydrukować bezpośrednio ze strony, a dodatkowo po krótkiej chwili do ok. 1-2 minut otrzymujemy je mailem. Jeżeli ktoś nie otrzymał biletu, a minęła godzina lub dwie i pieniądze na kracie zostały zablokowane musi napisać maila do przewoźnika info.lt@luxexpress.eu. Odpowiedź i zazwyczaj bilety otrzymujemy w krótkim czasie.
Bilet zapisany jest w formacie PDF. Zawiera imię i nazwisko pasażera (nie jest na okaziciela o co wiele osób pyta i nie ma możliwości zmiany danych osoby podróżującej), numer biletu, numer rezerwacji, datę i godzinę wyjazdu, miejsce w autokarze, cenę oraz trasę przejazdu. (Możliwa jest zmiana daty wyjazdu, ale jeżeli kupiliśmy bilet w promocji musimy dopłacić różnicę!!!) Drukujemy dwie kopie – jedna zostaje dla nas, drugą zabiera obsługa autobusu. (Podczas moich podróży nie zdarzyło się aby ktoś sprawdzał czy osoba która okazuje bilet to ta, której dane na nim widnieją).
Pasażer nie ma możliwość otrzymania kopii biletu, który został zgubiony, utracony lub zniszczony. Musimy kupić drugi! Możemy zrobić to u kierowcy. Numeracja biletów zaczyna się od 5 do 55 (pierwsze 4 miejsca przeznaczone są dla obsługi autokaru i nie są sprzedawane).
Odjazdy:
W Warszawie Simple Expres odjeżdża z Dworca Zachodniego. Stanowisko międzynarodowe znajduje się po lewej stronie po wyjściu z holu. Autokary są koloru jaskrawo zielonego lub jak ktoś woli miętowego z dużym widocznym z daleka logo przewoźnika.
Kolejne przystanki wg. trasy to Warszawa Okęcie, Warszawa Dw. Centralny i Warszawa Wileńska. Polecam wsiadanie na przystanku Warszawa Dw. Centralny. Nie ma z tym problemu nawet jeśli mamy wykupiony bilet od Warszawy Zachodniej czy Warszawa Okęcie. Tym samym zaoszczędzimy godzinę na podróżowaniu po samej stolicy. Przy dłuższych odległościach należy to ustalić z przewoźnikiem, a odpowiedź wydrukować i mieć ze sobą.
Na stronie przewoźnika jest dokładny wykaz przystanków wraz z mapkami ułatwiającymi ich odnalezienie: http://www.simpleexpress.eu/lang/pl/info/bus-stops
W Wilnie zazwyczaj korzystamy z przystanku końcowego przy dworcu autobusowym w centrum miasta. Wcześniejszy przy centrum handlowym Panorama jest znacznie oddalony od centrum.
Podróż:
Na pokład autobusu wolno nam bezpłatnie wnieść jeden podręczny bagaż o wadze nie większej niż 5 kg i łącznych wymiarach 45 x 35 x 20 cm (długość – szerokość – wysokość). Dodatkowo bezpłatnie możemy zabrać też jeden większy bagaż (torbę lub walizkę) o wadze nie większej niż 30 kg i łącznych wymiarach 70 x 30 x 55 cm. Zostanie on umieszczony w luku bagażowym. Musimy poinformować obsługę dokąd jedziemy, a na naszym bagażu zostanie umieszczona naklejka. Podobną otrzymamy na kopię biletu. Tylko na jej podstawie bagaż odbierzemy! (Bagaży nikt nie ważył, choć pewnie jest taka możliwość).
Ci, którzy chcą przewieźć rowery – mogą to zrobić pod warunkiem dostępnego miejsca w luku bagażowym. Z tym raczej nie powinno być problemów. Aby to zrobić musi on mieć wymontowane przednie koło. Całość powinna być dość solidnie zapakowana. Co do zwierząt domowych ich przewóz jest niedozwolony za wyjątkiem psów – przewodników. Odbywa się on bezpłatnie.
Jeżeli nasza podróż trwa dłużej niż 5 godzin otrzymamy butelkę wody mineralnej. Jej pojemność to 0.33l i jest niegazowana.
Przyjemnego podróżowania!