Luksusowe autokary z Warszawy do Krakowa za 15 PLN. Testujemy
Autokary tego przewoźnika identyczne jak te, które wjadą do Polski, kursują już po Litwie, Łotwie, Estonii, Rosji, Białorusi.
Konkurencja dla Polskiego Busa i Pendolino? Zaczną na trasie Warszawa – Kraków >>
Na trasę testową wybraliśmy połączenie Ryga – Wilno. Było tak:
Podróż rozpoczynamy na Głównym Dworcu Autobusowym w Rydze punktualnie o godz.10:35. Przejazd do Głównego Dworca Autobusowego w Wilnie trwa ok. 4 godzin. Na miejsce docieramy ok. 15 minut przed czasem.
Gdy tylko ciemnografitowy autokar z logo Lux Express przyjechał, od razu zwrócił uwagę swoim oryginalnym, nieszablonowym wyglądem. Ciemna kolorystyka pojazdu i jego nowoczesny design na pierwszy rzut oka dają poczucie luksusu oraz wyższej klasy podróży czekającej na pasażera.
Początek podróży
Aby wejść do autokaru i odbyć podróż nie trzeba drukować papierowego biletu. Konieczne jest okazanie dokumentu tożsamości: paszportu lub dowodu osobistego. Po zweryfikowaniu naszych danych i sprawdzeniu ich z listą pasażerów kierowca przypomina, które miejsca powinniśmy zająć. Miejsca wybiera się samodzielnie na etapie rezerwacji podróży, na stronie internetowej przewoźnika.
Podróżujemy tylko z bagażem podręcznym, więc zabieramy plecak do środka pojazdu. Bagaż „rejestrowany” jest w cenie biletu.
Wnętrze autokaru (ergonomiczne i nowoczesne)
Pod sufitem znajdują się półki na bagaże podręczne. Schowki są wąskie i głębokie, a przez to niepraktyczne i mało pojemne. Zmieści się tam co najwyżej mała damska torebka, czy nakrycie wierzchnie. Nasz plecak już nie.
Wymagającym pasażerom, doskwierać może brak wieszaków na ubrania. Pozostaje jedynie schowek nad głową. Schody pokryte są antypoślizgowym tworzywem, z kolei podłoga już od drzwi wejściowych wyłożona jest wyciszającą i antypoślizgową wykładziną. Jest ona nie tylko w przejściu, ale również pod fotelami. Podczas gdy wyłączone jest światło oświetlona ścieżka w korytarzu wskazuje drogę do wyjścia. Zasłonki w oknach zostały tak zaprojektowane, aby w sytuacji gdy ich nie używamy w minimalnym stopniu zasłaniały widok.
Na szybach, w przeciwieństwie do Polskiego Busa, nie ma ograniczających widoczności naklejek. Często zdarza się tak, że w czasie podróży autokarem jest nam albo za zimno, albo za gorąco – tu temperatura jest optymalna, a siła nawiewów odpowiednia. W autobusie w czasie jazdy jest cicho, nie słychać szumów, ani innych niepokojących dźwięków z zewnątrz.
Fotele
Podczas podróży autokarem wygodne fotele to główna cecha pojazdu, na którą zwracamy uwagę. Tym razem się nie zawiedliśmy. Są tak wyprofilowane, aby dopasowywały się do sylwetki pasażera. Daje to maksymalny komfort przy długich podróżach. Wykonano je z przyjemnej w dotyku tapicerki, zakończonej skórzanym obszyciem. Z takiej samej skóry wykonano zagłówki.
Każdy fotel wyposażony jest w pasy bezpieczeństwa, zamontowane tuż nad siedziskiem. Przestrzeń dla pasażera od poprzedzającego fotela jest większa o ok.10 do 15cm niż np. w autokarach, których używa PolskiBus.com. Wygodniej jest zajmować miejsce, oraz nie odczuwamy dyskomfortu w sytuacji, gdy siedzący przed nami pasażer chce rozłożyć oparcie fotela.
W pozycji podstawowej jest dużo miejsca na nogi, natomiast po maksymalnym możliwym rozłożeniu, kolana osoby do 190cm wzrostu w pozycji dla niej wygodnej nie dotykają do poprzedzającego fotela, pozostała odleglość to ok. 10cm.
Siedzenia dodatkowo można rozsunąć i tym samym zwiększyć o ok. 10 cm przestrzeń między pasażerami. Tak odsunięte fotele nie utrudniają innym podróżującym poruszania się po pojeździe.
W opaciu za każdym fotelem znajduje się koszyk z siatki, a w nim foliowa torebka na śmieci oraz magazyn pokładowy. Nad nim zamontowane są dość wąskie, rozkładane stoliki. Możemy na nich postawić napój (w specjalnym otworze) lub zjeść posiłek. Zostały wbudowane w oparcie foteli, aby zajmowały mniej miejsca i nie przeszkadzały w normalnym funcjonowaniu.
Stolik można wykorzystać także do pracy ze swoim laptopem. Przy ustawionym w pozycji podstawowej fotelu pasażera przed nami korzystanie z laptopa (maksymalnie 15-calowego) jest komfortowe, natomiast gdy fotel zostanie maksymalnie rozłożony, korzystanie z laptopa jest utrudnione, prawie niemożliwe, chyba, że jest to malutki netbook.
Fotele wyposażone zostały w podłokietniki, które wykonano z miękkiego plastiku. Mają owalny kształt i przy dłuższym korzystaniu z nich nie odczuwamy dyskomfortu. Umieszczone są z brzegu, oraz pomiędzy współpasażerami. Rozkładaniu i składaniu podłokietników nie towarzyszy charakterystyczny dźwięk blokady. Doceniamy to zwłaszcza nocą.
Każdy z pasażerów ma do dyspozycji podnóżki. Korzystanie z nich nie jest wygodne i komfortowe, są praktycznie zbędne. W naszej ocenie bardziej utrudniają niż ułatwiają podróż. Są to metalowe, twarde, cienkie rurki, które można regulować tylko do jednego poziomu. Zaprojektowane są tak niefortunnie, że większy plecak podręczny nie mieści się pod poprzedzającym fotelem. Bagaż podręczny nie zmieścił się także w całości pod siedzeniem pasażera.
Między poprzedzającymi fotelami znajduje się tylko jedno gniazdko z prądem. Pasuje do standardowych wtyczek używanych w Europie. Według nas drugie gniazdko rozwiązałoby problem, kiedy w jednym czasie dwóch pasażerów chce np. naładować telefony komórkowe, czy inne przenośne sprzęty. Mimo to i tak przyznajemy duży plus za to, że gniazdko z prądem w ogóle jest.
Internet WiFi
Na pokładzie autokaru istnieje możliwość bezpłatnego dostępu do sieci internetowej WiFi. Sygnał był na dobrym poziomie, jednak zdarzały się problemy z połączeniem na początku naszej podróży. Aby skorzystać z internetu na własnym urządzeniu należy wybrać sieć Lux Express i zaakceptować regulamin korzystania z sieci WiFi. Po nawiązaniu połączenia nie ma ono limitu czasowego, po którym musielibyśmy ponownie się logować.
Rozrywka pokładowa
Autokar wyposażono w interaktywny system rozrywki pokładowej BusPad. Każdy z pasażerów ma przed sobą dotykowy tablet (można regulować jego położenie). Ekran wyposażony jest w wejście USB, oraz dwa wejścia na słuchawki (dostępne bez dodatkowych opłat u kierowcy). Złącze USB można wykorzystać do ładowania telefonów, smartfonów czy tabletów.
Pasażer ma dostęp do filmów, muzyki, książek, gier i innych aplikacji, czy internetu. Informacje przesyłane są bezprzewodowo i wyświetlane bezpośrednio na 9-calowych ekranach dotykowych. Można więc swobodne surfować po internecie, sprawdzić pocztę, wysłać maila itp.
W standardzie skorzystać możemy z szybkiego wybierania i otworzyć strony takie jak: BBC, CNN international, Lux Express, Finiancal Times, Delfi Latvia/Litva, Lenta RU, Euronews, TVN24, Spiegel Online, Postimess, czy weather wunderground. Innymi aplikacjami, dzięki którym możemy sobie umilić czas są: Angry Birds, billard, pasjans, google translate, GoChat, Bmxboy, Tank Recon 3D, Brain Tester (quiz), warcaby, wirtualne pianino, czy Skype.
Fani muzyki mogą wybierać spośród takich gatunków jak jazz, rock, pop, techno, rap czy muzyka relaksacyjna. Aby skorzystać z tej usługi wymagane jest połączenie z internetem. Aplikacja muzyczna pobiera utwory z bazy w internecie.
Lux Express udostępnia sporą bibliotekę filmów. Obecnie jest to ponad 60 tytułów, w tym premiery filmowe, familijne, akcji, dramaty, romanse, komedie, czy filmy dla dzieci. Filmy są w czterech wersjach językowych: w języku polskim, angielskim, niemieckim, rosyjskim.
Obsługa systemu multimedialnego nie jest skomplikowana. Nie mieliśmy problemów z wyszukaniem i uruchomieniem poszczególnych funkcji. Zabrakło opcji śledzenia trasy poprzez GPS, oraz informacji o pozostałym czasie przejazdu, oraz odległości do stacji docelowej.
Napoje
Lux Express w swoich autokarach oferuje bezpłatne gorące napoje. Automat umieszczony jest w środkowej części autokaru przy toalecie i schodach. W czasie jazdy można wypić herbatę, kakao, kawę z czekoladą, capuccino, kawę z mlekiem, czy czarną.
Napoje nalewane są do połowy kubeczka, aby zmniejszyć ryzyko wylania się ich podczas jazdy.
Toaleta
Znajduje się w połowie autokaru, obok wewnętrznych drzwi. Utrzymana w doskonałej czystości. Jest większa i wygodniejsza od tej znajdującej się np. w autokarach PolskiBus.com. Osoby mające do ok. 180 cm wzrostu nie powinny mieć problemu, aby z niej swobodnie skorzystać i wyprostować bez ryzyka uderzenia się w głowę.
Przejazd nowoczesnym i luksusowym autokarem, jaki oferuje estoński przewoźnik Lux Express jest w pełni komfortowy i powinien zadowolić nawet najbardziej wymagającego pasażera. Pojazd przystosowany jest do długich podroży, a zainstalowane w nim wyposażenie sprawia, że pasażerowie nie odczuwają niedogodności związanych z długimi godzinami spędzonymi w autokarze. Czekamy na pierwsze kursy tych autokarów w Polsce!
Uwaga! Mamy dla Was dwie karty podarunkowe od Lux Express na bezpłatne przejazdy w dwie strony (dla jednej osoby) na trasie Warszawa – Kraków – Warszawa lub Kraków – Warszawa – Kraków. Aby ją otrzymać należy prawidłowo odpowiedzieć na pytanie: Kiedy ruszają (podaj datę) połączenia Lux Express na trasie z Warszawy do Krakowa. Odpowiedzi nadsyłajcie na email konrad@fly4free.pl. Kartę podarunkową otrzymają osoby, których maile z prawidłową odpowiedzią dotrą do nas jako 100 oraz 200.
Karty podarunkowe od Lux Express otrzymują: Michał Niezbecki oraz dehade.