Lotnisko w Gdańsku przekroczyło barierę 4 mln pasażerów w ciągu roku! W planach British Airways, Rumunia
Lotnisko im. Lecha Wałęsy podało informacje o liczbie pasażerów jako ostatnie w Polsce, bo do ostatniego dnia walczyło o przekroczenie bariery 4 mln pasażerów. Ostatecznie wynik ten udało się osiągnąć dopiero 31 grudnia. Oznacza to, że w skali roku liczba pasażerów zwiększyła się o 8 proc. Rekordowy był też sam grudzień, w którym lotnisko obsłużyło 296,12 tys. osób (wzrost o 17 proc. w skali roku). Gdańsk jest więc drugim lotniskiem regionalnym, które przekroczyło tę barierę. Pierwszym był Kraków, któremu z kolei zabrakło w 2016 roku jednego dnia, by złamać barierę 5 mln pasażerów (ostatecznie obsłużyło 4,983 mln ludzi).
Ruch napędzają tanie linie, ale celem British Airways
Z analizy ruchu wynika, że na lotnisku w Gdańsku zdecydowanie rządzą tanie linie, a zwłaszcza Wizz Air i Ryanair, które w sumie obsłużyły aż 2,6 mln pasażerów. Warto jednak zaznaczyć, że aż o 19 proc. wzrosła liczba pasażerów obsługiwanych przez LOT.
Największe linie lotnicze na lotnisku w Gdańsku. Fot. Lotnisko Gdańsk
– Ten wynik sprawia, że zwiększyło się zainteresowanie naszym lotniskiem ze strony sieciowych przewoźników – mówi Kloskowski i dodaje, że dzięki temu udało się uruchomić połączenie KLM, który od maja będzie latał z Gdańska do Amsterdamu.
Obecnie celem numer 1 dla lotniska w Gdańsku są negocjacje z British Airways w sprawie uruchomienia lotów na lotnisko Heathrow.
– Jestem przekonany, że pojawienie się tej linii w Gdańsku to tylko kwestia czasu – mówi Kloskowski.
Oprócz Amsterdamu, wśród nowych kierunków w tym roku znajdą się: Vaxjo i Neapol (loty będzie obsługiwał Ryanair), Bergen (SAS), a także połączenie do Grenoble obsługiwane przez Wizz Aira.
W 2017 roku lotnisko w Gdańsku chce obsłużyć 4,35 mln pasażerów.
Oprócz lotów British Airways, lotnisko w Gdańsku chciałoby uruchamiać więcej kierunków do Europy Środkowo-Wschodniej.
– Bardzo chcielibyśmy, żeby Wizz Air uruchomił trasę do Lwowa. Widzimy też, że węgierska linia otworzy w tym roku sporo kierunków w naszym regionie i też chcielibyśmy, aby takie trasy pojawiły się w Gdańsku. Myślimy o takich kierunkach jak Rumunia czy Mołdawia. Ale wszystko zależy od przewoźnika, który musi przekalkulować czy takie połączenie mu się opłaci – zdradza Kloskowski.
Lotnisko w Gdańsku może się też pochwalić dobrym wynikiem finansowym – w 2016 roku zarobiło na czysto 23,97 mln PLN.
– To wartość zbliżona do wyniku z zeszłego roku. Pamiętajmy jednak, że jako lotnisko finansujemy nie tylko sami swoją działalność, ale jednocześnie spłacamy nasze zobowiązania finansowe zaciągnięte na potrzebę spłaty naszego programu inwestycyjnego – mówi Kloskowski.