Fly4free.pl

Megalotnisko w Berlinie znów opóźnione. Największa klapa w historii Niemiec?

Foto: Fot. berlin-airport.de
Pierwotnie nowoczesne lotnisko w stolicy Niemiec miało przyjmować pasażerów już w 2011 roku, jednak od tej pory data jego otwarcia była przesuwana już przynajmniej siedem razy. Obecny termin to połowa 2017 roku. Władze lotniska utrzymują, że jest ostateczny, choć kilka dni temu podały, że budowa ma kolejne, tym razem 4-miesięczne opóźnienie. Lotniskiem zaczęła się też interesować prokuratura.

– Jestem przekonany, że lotnisko zostanie otwarte zgodnie z terminem, czyli w drugiej połowie 2017 roku – powiedział kilka dni temu szef portu Klaus Muhlenfeld w rozmowie z dziennikiem „Handelsblatt”.

Ale chwilę potem potwierdził krążące od dłuższego czasu informacje o kolejnym opóźnieniu na placu budowy. Po kilku kolejnych przesunięciach terminu ostatecznie wszelkie roboty na lotnisku miały kończyć się w marcu, ale kilka miesięcy temu termin przesunięto na 15 czerwca, teraz zaś szefostwo portu mówi już o wrześniu, co oznacza kolejny 4-miesięczny poślizg. – Ale to nie będzie miało wpływu na oddanie budynku do użytku – mówi Muhlenfeld.

Problem w tym, że w jakiekolwiek zapewnienia nikt już w Niemczech nie wierzy.

berlin2

Lotnisko Berlin Brandenburg to flagowa i najbardziej wyczekiwania inwestycja w Niemczech – nowe lotnisko ma zastąpić dwa wysłużone i zapchane do granic możliwości stołeczne porty Tegel i Schonefeld, które pamiętają czasy zimnej wojny. Nowe lotnisko ma mieć znacznie większą przepustowość – początkowo ma obsługiwać do 30 mln pasażerów rocznie, a docelowo po planowanej za kilka lat rozbudowie jeszcze o 15 mln ludzi więcej.

6 lat poślizgu

Ale choć budowa lotniska rozpoczęła się w 2006 i praktycznie zakończyła w 2011 roku, port im. Willy’ego Brandta wciąż nie może zostać otwarty. Pierwotny termin otwarcia w październiku 2011 r., był przekładany już kilka razy. Najpierw na czerwiec 2012, potem na jesień 2012, marzec 2013, październik 2013, a potem 2015 rok. Obecny termin (podobno ostateczny) to połowa 2017 roku.

Czemu lotnisko nie jest jeszcze otwarte? Chodzi o błędy konstrukcyjne związane z urządzeniami oddymiającymi i przeciwpożarowymi, w związku z czym lotniska nie chce dopuścić do użytku m.in. straż pożarna.

berlin1

Rozpoczęto więc pieczołowite testy, a w ramach poprawek rozebrano część ścian i zbudowano je od nowa. A po drodze napotykano na coraz nowe usterki, np. zbyt ciężkie wentylatory, które muszą być dodatkowo wspierane.

Niemieccy eksperci nie mają wątpliwości, że to najgorsza inwestycja w historii Niemiec. Aby się o tym przekonać wystarczy spojrzeć jak szybko rosły koszty budowy. Początkowo lotnisko miało kosztować 1,7 mld euro, ale w 2010 r. kwota wzrosła do 2,9 mld euro, a w 2014 r. do 5,4 mld euro. Obecnie nieoficjalny szacunkowy koszt budowy zbliża się do 6 mld euro.

Budowa kosztowała już posady nie tylko członków zarządu lotniska, ale też wielu prominentnych polityków. W 2013 r. do dymisji podał się premier landu Brandenburgia Matthias Platzeck (oficjalnie z powodów zdrowotnych), a w grudniu 2014 r. – burmistrz Berlina Klaus Wowereit. Ten z kolei przyznał, że rezygnuje z powodu opóźnień na budowie lotniska, które uznał za swoją największa porażkę w karierze. I to błyskotliwej karierze, bo polityk ten rządził Berlinem przez 13 lat i przez wielu ekspertów był wskazywany jako potencjalny następca kanclerz Angeli Merkel.

A to może być dopiero początek problemów obu polityków i innych ludzi odpowiedzialnych za budowę lotniska, bo kilka dni temu sprawą zainteresowała się prokuratura. To pokłosie 400 stronicowego raportu Landowej Komisji Kontroli Budżetowej na temat sytuacji portu w Berlinie. W raporcie skrytykowano władze lotniska, miasta i landu Brandenburgii za szereg niedociągnięć, jednak pozostał on tajny dla opinii publicznej. Prokuratura już otrzymała kopię raportu. – Chcemy sprawdzić czy są poszlaki wskazujące na dopuszczenie się przestępstwa – powiedział prokurator Horst Nothbaum

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Avatar użytkownika
Niech tego nie pokazują swojej Makreli bo przerobi to na kolejna przechowalnie "uchodzców" może tych spod granicy grecko-macedonskiej. Tak kiedys niemcy były potegą- a dziś wszystko sie powoli sypie.
Amcio, 29 lutego 2016, 12:50 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Największa klapa w historii Niemiec? No taka o której jest głośno.. bo są i większe, ale tylko niektóre wypływają jak smród wokół silnikow VW lub otwarcie tego BBI..
tom971, 29 lutego 2016, 12:51 | odpowiedz
Może zakupią know-how z Radomia?
smg, 29 lutego 2016, 13:05 | odpowiedz
Niech biorą przykład z Polski: Radom na czas, Szymany na czas :P :P
Tomczas, 29 lutego 2016, 13:11 | odpowiedz
Avatar użytkownika
TomczasNiech biorą przykład z Polski: Radom na czas, Szymany na czas ? ?
Niemcy będą imigrować do Polski. Już teraz emeryci z Niemiec po kilka miesięcy spędzają w Polsce.
Higflyer, 29 lutego 2016, 13:33 | odpowiedz
Lotnisko-kaponiera
Aw, 29 lutego 2016, 14:41 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Higflyer
TomczasNiech biorą przykład z Polski: Radom na czas, Szymany na czas ? ?
Niemcy będą imigrować do Polski. Już teraz emeryci z Niemiec po kilka miesięcy spędzają w Polsce.
może emigrować?
amon34, 29 lutego 2016, 16:18 | odpowiedz
Zróbcie jakiś osobny portal z newsami, bo te "sensacje" mijają się z celem tej strony
Tony, 29 lutego 2016, 21:24 | odpowiedz
amon34
Higflyer
TomczasNiech biorą przykład z Polski: Radom na czas, Szymany na czas ? ?
Niemcy będą imigrować do Polski. Już teraz emeryci z Niemiec po kilka miesięcy spędzają w Polsce.
może emigrować?
Będą emigrować z Niemiec i imigrować do Polski. Proste?
Zi9l, 29 lutego 2016, 23:49 | odpowiedz
Zi9l
amon34
Higflyer
TomczasNiech biorą przykład z Polski: Radom na czas, Szymany na czas ? ?
Niemcy będą imigrować do Polski. Już teraz emeryci z Niemiec po kilka miesięcy spędzają w Polsce.
może emigrować?
Będą emigrować z Niemiec i imigrować do Polski. Proste?
No dajcie spokój amon34 chłopak myślał ze zabłyśnie a Wy mu zabawę popsuliścię.
gimbus_z1a, 1 marca 2016, 0:05 | odpowiedz
smgMoże zakupią know-how z Radomia?
najprościej byłoby rozebrać lotnisko w Radomiu i zmontować je na powrót w Berlinie. korzyść potrójna, kasa ze sprzedaży, brak kosztów utrzymania lotniska w Radomiu, wolna działka na sprzedaż - też w Radomiu
., 1 marca 2016, 2:18 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Czy ktoś się orientuje jaka będzie siatka połączeń międzykontynentalnych z nowego lotniska? Jeżeli BER ma zastąpić SXF i TXL to siatka połączeń nie jest imponująca jak na 3 największe lotnisko w Niemczech. Z dalekich lotów to widzę tylko skromną reprezentację USA (Nowy Jork, Miami i Chicago), Azji (Pekin, Ułan Bator, Doha, Abu Dabi, Teheran, Baku). W porównaniu z FRA i MUC wygląda to blado :(
bs13, 1 marca 2016, 9:37 | odpowiedz
Czy największą klapą w historii Niemiec nie była przypadkiem II wojna światowa?
Andriej, 6 marca 2016, 12:41 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »