Fly4free.pl

LOT zanotował ogromną stratę. Ale w tym roku ma być lepiej

Foto: LOT
Narodowy przewoźnik zanotował w 2015 r. stratę netto na poziomie 327,1 mln zł. Ma za to lepsze wiadomości za ten rok – I półrocze zakończy zyskiem w wysokości ok. 20-30 mln zł.

Wynik LOT za zeszły rok nie zachwycają – narodowy przewoźnik zanotował stratę na działalności podstawowej (czyli samych operacjach lotniczych) w wysokości 46,5 mln PLN, a strata netto wyniosła 327,1 mln PLN.

To znacznie gorszy wynik niż rok wcześniej, gdy na działalności podstawowej LOT zarobił 99,4 mln PLN – był to pierwszy rok od siedmiu lat, gdy firma nie była na minusie.

Skąd tak słaby wynik w tym roku? W wewnętrznym komunikacie, który dotarł do Fly4free, LOT tłumaczy, że jest to skutkiem przede wszystkim problemów z flotą. Pierwszy powód to negatywny wpływ księgowy transakcji sprzedaży i leasingu zwrotnego 6 Embraerów 170.

Drugim negatywnym czynnikiem było przejęcie w leasing w kwietniu rok temu 10 Bombardierów Q400, którymi wcześniej zarządzał Eurolot. Niestety dla LOT, przez 9 miesięcy połowa z nich stała niewykorzystana z powodu ograniczeń Komisji Europejskiej będących efektem udzielenia firmie pomocy publicznej. Spółka szacuje, że kosztowało to ją ponad 30 mln PLN.

Największy wpływ jednak na kiepski wynik miały różnice w kursach walut.

Jednocześnie zarząd spółki chwali się, że znacząco poprawił efektywność kosztową, dzięki czemu udało się jej zaoszczędzić kilkadziesiąt mln PLN.

LOT rośnie. Będzie jeszcze lepiej?

Jak czytamy w „Rzeczpospolitej”, po I półroczu LOT zanotuje 20-30 mln PLN zysku na działalności podstawowej, a w całym roku ma zarobić ok. 125 mln PLN, choć wynik ten może być jeszcze poprawiony.

Na razie LOT przewiózł od stycznia do końca maja ponad 2 mln pasażerów – to o 20 proc. więcej niż rok temu. Do końca roku firma planuje przewieźć 5,5 mln pasażerów, czyli o 1,2 mln więcej niż w 2015 roku.

Kluczowe dla dalszego rozwoju firmy będą kolejne inwestycje we flotę. W przyszłym roku LOT ma odebrać od Boeinga dwa kolejne Dreamlinery, dzięki czemu będzie mógł dalej rozwijać hub w Warszawie, poprzez rozwój siatki długich połączeń. Kluczowe będą jednak inwestycje w samoloty na krótkie i średnie trasy, bo narodowy przewoźnik ma bardzo małą flotę samolotów tego typu. Z nieoficjalnych informacji słyszy się, że LOT może podpisać umowę na dostawę nowych samolotów (w formie leasingu operacyjnego) jeszcze w lipcu.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Te same straty i te same zapowiedzi. Co roku.
pałaizimnawoda, 29 czerwca 2016, 13:55 | odpowiedz
Kiedy w końcu ten dotowany wiecznie trup upadnie?
nielot00, 29 czerwca 2016, 13:55 | odpowiedz
nielot00 Kiedy w końcu ten dotowany wiecznie trup upadnie?
Naprawdę chcesz, aby nasz jedyny narodowy przewoźnik padł? Należy raczej zatrudniać managerów z pomysłem na restrukturyzację tego przedsiębiorstwa. Ludzi z odpowiednią wiedzą i wizją.
Rob, 29 czerwca 2016, 14:01 | odpowiedz
Rob
nielot00 Kiedy w końcu ten dotowany wiecznie trup upadnie?
Naprawdę chcesz, aby nasz jedyny narodowy przewoźnik padł?Należy raczej zatrudniać managerów z pomysłem na restrukturyzację tego przedsiębiorstwa. Ludzi z odpowiednią wiedzą i wizją.
Oczywiście, należy pozwolić LOTowi upaść, albo go sprzedać zanim stanie się totalnym zerem. Nic nie dadzą menadżerowie, nic nie da restrukturyzacja i pompowanie publicznej kasy... są to zabiegi tylko "na chwilę", to takie pudrowanie trupa. Menadżerowie z LOTu odeszli i założyli ENTER AIR która wykazała za 2015 zysk netto 33 miliony!!! LOT tylko w prywatnych rękach może odzyskać dawną świetność - To jedyna recepta.
bartolomeo, 29 czerwca 2016, 14:09 | odpowiedz
Rob
nielot00 Kiedy w końcu ten dotowany wiecznie trup upadnie?
Naprawdę chcesz, aby nasz jedyny narodowy przewoźnik padł?Należy raczej zatrudniać managerów z pomysłem na restrukturyzację tego przedsiębiorstwa. Ludzi z odpowiednią wiedzą i wizją.
Gdyby była to prywatna firma to by się nie utrzymali na rynku, bo taki zarządca do dupy. A niestety u nas w Polsce nic państwowego nie przynosi zysków bo są prezesi, vice prezesi, zestępcy vice prezesów, zastępcy zastępców i ich pensje pożerają miliony, które sobie odzyskają z naszych podatków... Dlatego to nie powinno istnieć. Prywatne firmy bez państwowej dotacji o wiele lepiej by sobie radziły ale póki co te nie powstaną z wiadomych względów ;)
Marecki, 29 czerwca 2016, 14:10 | odpowiedz
Kreatywna ksiegowosc w pelni ;)
x-x-x, 29 czerwca 2016, 14:11 | odpowiedz
Wizz potrafi zarobic, LOT nie. Ale przeciez Wizz to tylko tania linia, LOT natomiast to narodowy przewoznik, oferujacy wspaniala jakosc...
Janek12cm, 29 czerwca 2016, 14:24 | odpowiedz
Janek12cm Wizz potrafi zarobic, LOT nie. Ale przeciez Wizz to tylko tania linia, LOT natomiast to narodowy przewoznik, oferujacy wspaniala jakosc…
Wizz jest zwykłą firmą, LOT nie - w Wizz można otwierać rentowne trasy tak, jak rynek dyktuje, a w LOT jednak mamy stado prezesów, zastępców oraz przedstawicieli, każdy w swoją stronę ciągnie i nie małą kasę wyciągają, a i tak decyzje jeszcze muszą przejść przez Skarb Państwa...
aaa, 29 czerwca 2016, 14:35 | odpowiedz
bartolomeo
Rob
nielot00 Kiedy w końcu ten dotowany wiecznie trup upadnie?
Naprawdę chcesz, aby nasz jedyny narodowy przewoźnik padł?Należy raczej zatrudniać managerów z pomysłem na restrukturyzację tego przedsiębiorstwa. Ludzi z odpowiednią wiedzą i wizją.
Oczywiście, należy pozwolić LOTowi upaść, albo go sprzedać zanim stanie się totalnym zerem. Nic nie dadzą menadżerowie, nic nie da restrukturyzacja i pompowanie publicznej kasy… są to zabiegi tylko „na chwilę”, to takie pudrowanie trupa. Menadżerowie z LOTu odeszli i założyli ENTER AIR która wykazała za 2015 zysk netto 33 miliony!!! LOT tylko w prywatnych rękach może odzyskać dawną świetność – To jedyna recepta.
Bartolomeo, Jak najbardziej się z Tobą zgadzam. Jedno nie wyklucza drugiego. Nie jestem zwolennikiem pompowania publicznych pieniędzy w nierentowne przedsiębiorstwa. Nie chciałbym również, aby 38 milionowy kraj pozostał bez jakiejkolwiek linii lotniczej. Jeżeli na zgliszczach LOTu miałaby powstać prężna firma oparta w 100% na prywatnym kapitale i zarządzana w sposób przemyślany - jestem jak najbardziej za.
Rob, 29 czerwca 2016, 14:57 | odpowiedz
Tak jak kazde panstwowa firma w polsce: doprowadzic do upadku zeby kolesie kolesi mogli wykupi za bezcen I potem Nagle zaczyna prosperowac. A ci co zalatwili sprawe przyjmuja grube lapowki pod stolem. Prywatyzacja made in polska
WladcaGliwic, 29 czerwca 2016, 15:06 | odpowiedz
" w tym roku ma być lepiej " Na pewno przyłoży do tego rękę Ryanair przenosząc od jesieni krajówki i nie tylko :D
Razem, 29 czerwca 2016, 15:39 | odpowiedz
Razem ” w tym roku ma być lepiej ”Na pewno przyłoży do tego rękę Ryanair przenosząc od jesieni krajówki i nie tylko ?</blockquote postulat: pielęgniarke z PIS na prezesa i bedą wyniki jak nic dobra zmiana
ja, 29 czerwca 2016, 16:00 | odpowiedz
Rob
bartolomeo
Rob
nielot00 Kiedy w końcu ten dotowany wiecznie trup upadnie?
Naprawdę chcesz, aby nasz jedyny narodowy przewoźnik padł?Należy raczej zatrudniać managerów z pomysłem na restrukturyzację tego przedsiębiorstwa. Ludzi z odpowiednią wiedzą i wizją.
Oczywiście, należy pozwolić LOTowi upaść, albo go sprzedać zanim stanie się totalnym zerem. Nic nie dadzą menadżerowie, nic nie da restrukturyzacja i pompowanie publicznej kasy… są to zabiegi tylko „na chwilę”, to takie pudrowanie trupa. Menadżerowie z LOTu odeszli i założyli ENTER AIR która wykazała za 2015 zysk netto 33 miliony!!! LOT tylko w prywatnych rękach może odzyskać dawną świetność – To jedyna recepta.
Bartolomeo,Jak najbardziej się z Tobą zgadzam. Jedno nie wyklucza drugiego. Nie jestem zwolennikiem pompowania publicznych pieniędzy w nierentowne przedsiębiorstwa. Nie chciałbym również, aby 38 milionowy kraj pozostał bez jakiejkolwiek linii lotniczej. Jeżeli na zgliszczach LOTu miałaby powstać prężna firma oparta w 100% na prywatnym kapitale i zarządzana w sposób przemyślany – jestem jak najbardziej za.
Mikosz miał inwestora finansowego na 51% Lotu, ten sam fundusz który jest udziałowcem w Wizz. Gwarantował nazwę, nowe samoloty i kierunki. Ale oczywiście PO się obsrało przed wyborami a Pisdzielce nie pozwolą, bo to "srebra rodowe"
AnTek1, 29 czerwca 2016, 16:04 | odpowiedz
jak to jest? leciałem LOTem, mogłem zabrać bagaż nadawany- nie nadawałem i jako bagaż podręczny mogłem zabrać walizkę do 8kg i np: torbę z laptopem, w gejcie, pan z obsługi gejtu poprosił mnie o zważenie walizki i okazało sie ze mam 10kg i 20 deko i informuje mnie z nie moge wnieść na pokład walizki bo za ciężka i muszę .... i tu najciekawsze przełożyć te 2 kg i 20 deko np do laptopa lub włożyć sobie do kieszeni a wiec i tak wejdę z tymi 2kg 20 deko na pokład!!! wiec po co było przekładać?
piotr, 29 czerwca 2016, 16:31 | odpowiedz
Jaki sens jest porównywać linię czarterową Enter Air do linii rejsowej? Można porównać firmę Enter Air, ale do Lot Charters.
bartolomeo
Rob
nielot00 Kiedy w końcu ten dotowany wiecznie trup upadnie?
Naprawdę chcesz, aby nasz jedyny narodowy przewoźnik padł?Należy raczej zatrudniać managerów z pomysłem na restrukturyzację tego przedsiębiorstwa. Ludzi z odpowiednią wiedzą i wizją.
Oczywiście, należy pozwolić LOTowi upaść, albo go sprzedać zanim stanie się totalnym zerem. Nic nie dadzą menadżerowie, nic nie da restrukturyzacja i pompowanie publicznej kasy… są to zabiegi tylko „na chwilę”, to takie pudrowanie trupa. Menadżerowie z LOTu odeszli i założyli ENTER AIR która wykazała za 2015 zysk netto 33 miliony!!! LOT tylko w prywatnych rękach może odzyskać dawną świetność – To jedyna recepta.
mackurz, 29 czerwca 2016, 16:44 | odpowiedz
Rob
bartolomeo
Rob
nielot00 Kiedy w końcu ten dotowany wiecznie trup upadnie?
Naprawdę chcesz, aby nasz jedyny narodowy przewoźnik padł?Należy raczej zatrudniać managerów z pomysłem na restrukturyzację tego przedsiębiorstwa. Ludzi z odpowiednią wiedzą i wizją.
Oczywiście, należy pozwolić LOTowi upaść, albo go sprzedać zanim stanie się totalnym zerem. Nic nie dadzą menadżerowie, nic nie da restrukturyzacja i pompowanie publicznej kasy… są to zabiegi tylko „na chwilę”, to takie pudrowanie trupa. Menadżerowie z LOTu odeszli i założyli ENTER AIR która wykazała za 2015 zysk netto 33 miliony!!! LOT tylko w prywatnych rękach może odzyskać dawną świetność – To jedyna recepta.
Bartolomeo,Jak najbardziej się z Tobą zgadzam. Jedno nie wyklucza drugiego. Nie jestem zwolennikiem pompowania publicznych pieniędzy w nierentowne przedsiębiorstwa. Nie chciałbym również, aby 38 milionowy kraj pozostał bez jakiejkolwiek linii lotniczej. Jeżeli na zgliszczach LOTu miałaby powstać prężna firma oparta w 100% na prywatnym kapitale i zarządzana w sposób przemyślany – jestem jak najbardziej za.
A jaka wartość płynie z tego, że "38-milionowy kraj ma jakąkolwiek linię lotniczą"? Poza prestiżem i dmuchaniem ego, że to "nasze"?
toffick, 29 czerwca 2016, 17:45 | odpowiedz
Razem ” w tym roku ma być lepiej ”Na pewno przyłoży do tego rękę Ryanair przenosząc od jesieni krajówki i nie tylko ?
oblatywacz, 29 czerwca 2016, 17:52 | odpowiedz
Oszczędza na pracownikach niższego szczebla... a "direktorzy" to przytulają okrągłe sumki...
takasytuacja, 29 czerwca 2016, 18:19 | odpowiedz
Ciekawe ze tłumacząc słabe zyski wymieniają : eurolot embraery leasing kursy unię koklusz itd... Nie wspominając o fatalnym zarządzaniu. ..
Janusz z Zakopanego, 29 czerwca 2016, 18:46 | odpowiedz
piotr jak to jest? leciałem LOTem, mogłem zabrać bagaż nadawany- nie nadawałem i jako bagaż podręczny mogłem zabrać walizkę do 8kg i np: torbę z laptopem, w gejcie, pan z obsługi gejtu poprosił mnie o zważenie walizki i okazało sie ze mam 10kg i 20 deko i informuje mnie z nie moge wnieść na pokład walizki bo za ciężka i muszę …. i tu najciekawsze przełożyć te 2 kg i 20 deko np do laptopa lub włożyć sobie do kieszeni a wiec i tak wejdę z tymi 2kg 20 deko na pokład!!! wiec po co było przekładać?
Może dlatego, że przewoźnik narzuca limit wagowy bagażu podręcznego do 8kg, a nie narzuca limitu wagowego dla torby z laptopem? Wystarczyło zmieścić się w limicie i nie zastanawiałbyś się nad takimi rzeczami. A pan z obsługi gejtu, mimo ograniczeń, które narzuca mu przewoźnik, wychodzi na przeciw pasażerowi...
Opson, 29 czerwca 2016, 23:06 | odpowiedz
Mam pytanie ile lot zatrudnia osob?
bugi, 30 czerwca 2016, 4:41 | odpowiedz
Ceny z kosmosu British juz tanszy I poczestunek daja
Alotoja, 30 czerwca 2016, 6:41 | odpowiedz
Dopóki rząd będzie chciał utrzymywać lot, to ten się nie zmieni... po co? przecież wszystko się kręci. Gdy wreszcie ktoś zakręci kranik (to się nie stanie z powodu ego Polaków, ale fajnie jest pomarzyć) zaczną się prawdziwe zmiany bo przecież nikt nie chce stracić pracy w tak wygodnej firmie.
;P, 30 czerwca 2016, 8:51 | odpowiedz
Myśle że przede wszystkim musi być bezlitosny nadzór nad tymi ktorzy rządza lotem. U nas w Anglii w mojej pracy sprawa jest prosta menadzerowie dostaja dyspozycje i jak sie nie wywiazuja co jakiś czas robia czystke. Z mojego punktu widzenia rynek potrzebuje tanich przewożników i dla tego aby nie stracic na "prestiżu" firma LOT powinna stworzyć odnogę firmy zajmująca sie tanimi lotami pod inną nazwą. Nie każdemu zwraca firma za przeloty i może się sugerować wlasnym widzi mi się. Większość z nas sugeruje się ceną bo to ona powoduje że wogóle możemy skorzystać z transportu lotniczego. Kolejną sprawą jest przewóz zwierząt domowych kotów czy psów. Myślę że jest to ogromny rynek który nikt nie bierze pod uwagę. Ja osobiscie i wielu znajomych jeżdzi autem do polski ze wzgledu na zwierzeta domowe bo przewożnicy ządają ogromnych kwot. Jestem zwykłym prostym robolem i podejzewam że mądrzejsze głowy są w stanie zbadać dokładnie rynek i ocenić gdzie można zarobić na tym rynku będac konkurencyjnym w stosunku do innych a w co wierzę nawet bezkonkurencyjnym będac liderem. W wielkim skrócie LOT potrzebuje: a. surowy nadzór b. badanie rynku c. kreatywność
Zwierzaczek, 30 czerwca 2016, 12:48 | odpowiedz
Nigdy nie polece ta linia, zadnych promocji typu 1500 zl Azja, 2000 USA. Nawet okrainskue linie potrafia zaoferowac tanie loty. Ten nasz narodowy przewoznik nie jest nasz i dla nas!!! Nie dosc ze bilety sa nie dla mnie to jeszcze jsko podatnik fokladam sie fo tej drozyzny.
Antylot, 1 lipca 2016, 8:03 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »