Fly4free.pl

Jak wygląda praca w LOT i ile się zarabia? Piloci narzekają na kiepskie warunki i brak etatów

Foto: LOT.com
Już co trzeci pilot PLL LOT nie ma umowy o pracę. - To zagrożenie bezpieczeństwa – mówią eksperci. Narodowy przewoźnik powołał właśnie trzy spółki, poprzez które będzie zatrudniać pracowników – czytamy w „Gazecie Wyborczej”.

LOT zatrudnia pilotów i personel pokładowy prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą już od pewnego czasu za pośrednictwem spółki Lotnik 1. Pierwotnie LOT chciał, aby wszyscy piloci założyli własną działalność, ale ostatecznie wycofał się z tego pomysłu po protestach: starych pilotów nie wypycha się już na samozatrudnienie, ale nowym proponuje się już tylko własną działalność.

Czy to dobry pomysł? W przypadku pilotów: na pewno nie. Ci skarżą się w „Wyborczej”, że nie mają przywilejów, jakie daje im etat, a największym problemem jest brak płatnego urlopu wypoczynkowego.

– Jeśli zachoruję, nie polecę. Jeśli nie polecę, to nie zarobię – mówi jeden z nich w rozmowie z „Wyborczą”.

Ale wiąże się z tym więcej problemów: piloci jako firmy ponoszą pełną odpowiedzialność za wszelkie szkody w samolocie. Pilot może być więc pozwany przez pasażera lub odpowiadać za zniszczenie maszyny. Tymczasem za etatowych pilotów odpowiada LOT.

Cytowany przez „Wyborczą” Philip von Schoppenthau z European Cockpit Association mówi, że takie formy zatrudnienia nie powinny być zawierane w lotnictwie, gdzie kluczowe jest bezpieczeństwo.

– Pilotom płaci się za godzinę zamiast stałych pensji, co może mieć wpływ na przykład na to, czy przyjdą do pracy podczas choroby. Podstawą do podjęcia takiej decyzji powinno być wyłącznie samopoczucie, a nie rachunek, ile straci pieniędzy, jeśli nie poleci – tłumaczy von Schöppenthau.

LOT tłumaczy, że samozatrudnienie za pośrednictwem spółki Lotnik 1 jest konieczne, by firma mogła oferować pilotom konkurencyjne warunki finansowe. Obecnie średnie zarobki pilota w LOT to ok. 20 tys. PLN brutto.

W „Wyborczej” czytamy też, że już wkrótce takich pracowników będzie więcej, bo LOT chce powołać trzy nowe spółki, które będą zatrudniały pracowników na takich samych zasadach jak Lotnik 1. Będą to LOT Cabin Crew (zatrudni personel pokładowy), LOT Crew (zatrudni pilotów) i LOT Team (personel administracyjny).

Eksperci wskazują też, że taka forma zatrudnienia jest preferowana raczej przez tanie linie. Rekordzistą jest Norwegian, gdzie tylko 30 proc. pilotów ma etaty, a aż 63 proc. pracuje na umowach tymczasowych.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
A kilka dni temu był artykuł o wielkich zarobkach pilotów. Oraz chłonnym rynku, który weźmie każdego kto potrafi latać ...
rydzo, 22 sierpnia 2016, 16:44 | odpowiedz
Hmm Lot to chyba państwowa firma i jak to się ma do likwidacji tzw śmieciówek?
xiaomi, 22 sierpnia 2016, 16:50 | odpowiedz
rydzo A kilka dni temu był artykuł o wielkich zarobkach pilotów. Oraz chłonnym rynku, który weźmie każdego kto potrafi latać …
Dokładnie
vsky, 22 sierpnia 2016, 16:52 | odpowiedz
rydzo A kilka dni temu był artykuł o wielkich zarobkach pilotów. Oraz chłonnym rynku, który weźmie każdego kto potrafi latać …
Przeczytałeś ten tekst czy tylko czytasz tytuły?
Hubert Choroszewski, 22 sierpnia 2016, 16:54 | odpowiedz
xiaomi Hmm Lot to chyba państwowa firma i jak to się ma do likwidacji tzw śmieciówek?
To że Państwowa nie ma nic do rzeczy. W TVP również większość zatrudniona jest na tego typu umowach. Hasła o walce ze śmieciówkami dobrze brzmią, ale prawda jest taka, że firmy muszą to robić aby pozostać konkurencyjne i to samo dotyczy firm panstwowych
hans, 22 sierpnia 2016, 16:58 | odpowiedz
Lot to bankrut, uratować go może tylko los Malevu, nowe tanie linie, prywatny właściciel,nowe samoloty, a te Dreamlinery w tropiki ale też prywatyzacja, zapytajcie Varadi jak to się robi i tyle w temacie
lotczik, 22 sierpnia 2016, 17:00 | odpowiedz
łał, jak bardzo rząd jest upośledzony z polityką podatkową, skoro nawet w spółkach państwowych panuje ten idiotyzm... tzn samozatrudnienie jest ok (sam mam i sobie chwalę, ale to freelance i samodzielna decyzja), ale narzucanie tego jako zamiennika etatu, gdzie praca ma wszystkie znamiona etatu, to jest kretynizm... a rząd znowuż zamiast sprowadzić podatki i opłaty społeczne do normalnego poziomu podnosi je jeszcze bardziej... viva debile!
.we, 22 sierpnia 2016, 17:07 | odpowiedz
xiaomi Hmm Lot to chyba państwowa firma i jak to się ma do likwidacji tzw śmieciówek?
Bo politycy potrafią tylko dokręcać śrubę tym małym, którzy sami ciężko pracują i zatrudniają jedną lub kilka osób do pomocy. Takiego jest łatwo gnębić bo kto się za nim wstawi ? Przecież w likwidacji tzw. "śmieciówek" nie chodzi o dobro pracownika, tylko o zwiększenie wpływów do tonącego zus-u, podobnie zresztą jak przy podnoszeniu płacy minimalnej. Jak w ogóle można normalną umowę cywilno-prawną nazywać "śmieciową" ? to co to jest za prawo, skoro umowy zawierane zgodnie z jego litera nazywa się w ten sposób... niestety śmieciowych to mamy polityków i dlatego to tak wygląda
, 22 sierpnia 2016, 18:06 | odpowiedz
Wybiórczej nie czytamy to gó..w...
Nie leming, 22 sierpnia 2016, 18:15 | odpowiedz
rydzo A kilka dni temu był artykuł o wielkich zarobkach pilotów. Oraz chłonnym rynku, który weźmie każdego kto potrafi latać …
Wróć do tego artukułu i zwróć uwagę, że dotyczył on rynku chińskiego
Piotrek, 22 sierpnia 2016, 18:21 | odpowiedz
Jak ich nie stać na zatrudnianie pilotów na normalnych warunkach to niech zamkną ten bajzel. Lufthansa i wielu innych nie tylko się ucieszy ale i zapewni komunikację na odpowiednim poziomie.
Pedro, 22 sierpnia 2016, 20:12 | odpowiedz
Myślałem, że piloci zarabiają sensowniejsze pieniądze.
stefek, 22 sierpnia 2016, 20:22 | odpowiedz
hehe .... dobre .... dyrektor regionu w banku w ktorym pracuje ma etat i zarabia wlasnie okolo 20 tys brutto ... oczywiscie + auto + akcje firmy + premie kwartalne i roczne ...
qwer, 22 sierpnia 2016, 20:56 | odpowiedz
qwer hehe …. dobre …. dyrektor regionu w banku w ktorym pracuje ma etat i zarabia wlasnie okolo 20 tys brutto … oczywiscie + auto + akcje firmy + premie kwartalne i roczne …
Fajnie brzmi 20 tys brutto ale daje na rękę 14 tys a pracodawca płaci 25 tys za pracownika. Czyli prawie połowa na podatki :-)
dfdf, 22 sierpnia 2016, 21:24 | odpowiedz
rydzo A kilka dni temu był artykuł o wielkich zarobkach pilotów. Oraz chłonnym rynku, który weźmie każdego kto potrafi latać …
Artykuł na który się pewnie powołujesz dotyczył, rynku azjatyckiego. O ile się nie mylę to głównie chińskiego.
mao, 22 sierpnia 2016, 21:45 | odpowiedz
Bo piloci dużo zarabiają, ale w normalnych liniach :p
Czareq, 23 sierpnia 2016, 10:14 | odpowiedz
stefek Myślałem, że piloci zarabiają sensowniejsze pieniądze.
Te 20 tysięcy brutto to raczej nie jest średnia, skoro podstawa wynosi 15000 zł ? Mówiąc inaczej kapitan w PLL LOT zarabia tyle, ile Drugi Pilot w innych liniach europejskich i nie tylko... Niedługo tylko przywiązanie do domu i rodziny będzie motorem trzymającym pilotów w LOT.
pi-lot, 23 sierpnia 2016, 18:11 | odpowiedz
20 to zarabia kapitan na miedzykontynent. a nie 1 oficer jswiezo przyjety...dla pilota ktory zaczyna w pll lot zarobki sa duzo nizsze...uzyskanie pelnej licencji na samoloty psazerskie to ok 200 250 tys zl...oczywiscie jesli linie nie podwyzsza wymagan dot. ilosci przelatanych godzin. Mimo ze zainwestujesz w siebie takie $ nie masz gwarancji zatrudnienia.
axer, 29 sierpnia 2016, 17:01 | odpowiedz
Nie żałuję pilotów , bo są sobie sami winni , mają takich swoich przedstawicieli na jakich zasłużyli , brak wzajemnego szacunku , wzajemne podpieprzenie , nepotyzm przełożonych , zeszmacili zawód pilota , będą latać z pampersem jeszcze trochę
olek, 3 października 2016, 20:28 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »