Czy A380 zmieści się na Chopinie? Możliwe kolejne zmiany na lotnisku w Warszawie
Wczorajsza informacja o tym, że Emirates wkrótce zacznie latać z Warszawy do Dubaju Airbusem A380, zelektryzowała fanów latania w Polsce. Od razu jednak pojawiły się pytania czy tak duży samolot będzie w stanie bez żadnych komplikacji zostać obsłużony na lotnisku Chopina. Spytaliśmy, więc o to na lotnisku.
– Bylibyśmy w stanie obsłużyć tak duży samolot już teraz. Nośność dróg startowych czy płyt postojowych jest w pełni wystarczająca do obsługi A380. Zwracam też uwagę, że Boeing 777, którym obecnie lata do Warszawy linia Emirates, ma większy nacisk osi na podłoże i nie mamy z nim żadnego problemu – mówi Przemysław Przybylski, rzecznik prasowy Lotniska Chopina.
Dodaje jednak zaraz, że na razie nie wiadomo, kiedy największy samolot świata pojawi się w Warszawie, bo Emirates nie zgłosił się jeszcze na lotnisko w tej sprawie. Jedyna informacja, jaką posiada lotnisko Chopina, to wczorajszy wywiad w „Rzeczpospolitej”.
Będzie nowy rękaw?
Prawdopodobnie pojawienie się A380 w Warszawie będzie się wiązało ze zmianami na Chopinie. Bo choć po przebudowie na lotnisku jest kilka stanowisk, z których można obsługiwać samolot na dwa rękawy, to tylko na jednym poziomie. Tymczasem A380 jest samolotem dwupoziomowym.
Nieoficjalnie dowiadujemy się, że jeśli Emirates wystąpi z takim wnioskiem, to być może lotnisko Chopina zakupi specjalny rękaw do obsługi maszyn dwupoziomowych – jego dostosowanie do stanowiska potrwałoby od kilku do kilkunastu tygodni.
I to, że taki rękaw powstanie, jest całkiem możliwe – już rok temu przedstawiciele Emirates sondowali na lotnisku możliwość jego instalacji pod ewentualny start lotów A380. Rękaw miałby być zbudowany tak, by dołem wychodzili pasażerowie klasy ekonomicznej, z górnego zaś – klasy pierwszej i biznesu.
Ma to znaczenie o tyle, że… Emirates jeszcze jakiś czas temu poważnie rozważało stworzenie na Chopinie dedykowanego saloniku dla pasażerów biznesowych. Właśnie na górnym poziomie, w strefie non-Schengen.
– Myślę, że Emirates wróci do tego tematu. A380 dysponuje dużą klasą biznes, więc istnieje potrzeba uruchomienia niewielkiego lounge’u na górnym poziomie – mówi nam nieoficjalnie osoba z otoczenia lotniska.