więcej okazji z Fly4free.pl

Centralny Port Lotniczy nie powstanie? Rząd skłania się w stronę WIELKIEJ rozbudowy Modlina

Zamów powiadomienia o takich ofertach
Foto: Modlin Airport
2 pasy startowe przedzielone wielkim terminalem, który docelowo obsłuży ok. 40 mln pasażerów rocznie – tak może wyglądać lotnisko w Modlinie. Z naszych nieoficjalnych informacji wynika, że rząd przekonuje się do tego, by wycofać się z pomysłu budowy CPL od zera. A pierwszym krokiem w tym kierunku ma być utworzenie duoportu, czyli wspólnego zarządu Chopina z Modlinem.

W tej sprawie na poziomie rządowym nie zapadły jeszcze żadne wiążące decyzje, ale z naszych informacji wynika, że projekt dużej rozbudowy Modlina ma znacznie większe poparcie w kręgach rządowych niż budowa lotniska od zera.

Powód jest prosty: znacznie mniejsze koszty. Centralny Port Lotniczy, który docelowo miałby powstać w pobliżu autostrady A2, między Łodzią i Warszawą, miałby według wstępnych założeń obsługiwać do 60 mln ludzi rocznie i kosztować według różnych szacunków nawet 25-30 mld PLN.

Tymczasem rozbudowa Modlina to znacznie mniejsze pieniądze. Z naszych nieoficjalnych źródeł wynika, że całkowite koszty rozbudowy Modlina do podobnych parametrów jak planowane CPL to „tylko” 8 mld złotych.

Dużo? Tak, ale w tej cenie zawarta jest cała masa inwestycji. Te lotniskowe mają pochłonąć ok. 2 mld PLN – w ich ramach można wydłużyć obecny i dobudować drugi pas startowy, w planach jest też budowa dużego nowego terminalu, który docelowo byłby w stanie obsłużyć nawet 40 mln pasażerów rocznie.

Pozostałe inwestycje miałyby dotyczyć przede wszystkim przebudowy sieci dróg i budowy nowych. W tym m.in.: projekt połączenia drogi ekspresowej S7 z węzłem A2 w Konotopie, budowa obwodnicy Pomiechówka czy zmiana przebiegu drogi krajowej 62 i jej połączenia z drogą S8.

A także dokończenie linii kolejowej w „droższym” (wartym ponad 250 mln PLN) wariancie z podziemnym tunelem, którym pasażerowie mogliby wychodzić prosto do terminalu.

Ta ostatnia inwestycja jest zresztą najbardziej zaawansowana – w lipcu podpisano w tej sprawie umowę, a brakujący odcinek torów ma być gotowy najpóźniej za 4 lata.

Koncepcja rozbudowy Modlina ma też inne zalety: to m.in. krótszy czas jej realizacji i fakt, że nie trzeba będzie zamykać świeżo rozbudowanego lotniska Chopina, co prawdopodobnie miałoby miejsce, gdyby zbudowano CPL.

– Przy obecnej dynamice wzrostu liczby pasażerów lotnisko Chopina zapcha się za jakieś 6 lat, a cała procedura związana z budową CPL potrwa znacznie dłużej. W Modlinie jest miejsce na taką inwestycję i wszystkie niezbędne zgody. Już teraz jest np. decyzja środowiskowa na wydłużenie pasa do 2800 metrów. No i całej inwestycji nie trzeba realizować od razu – przy jednym pasie startowym można spokojnie obsługiwać do 20 mln ludzi rocznie – mówi nam anonimowo osoba blisko związana z projektem rozbudowy Modlina.

Jednak w tej sprawie jest jeszcze wiele niewiadomych. Na przykład: co z rozbudową terminala, dzięki której zatłoczony port w Modlinie mógłby do 2019 roku podwoić swoją przepustowość do 5 mln pasażerów rocznie.

Pierwszy krok: Duoport

Niezależnie od decyzji rządu, jest praktycznie przesądzone, że wkrótce powstanie duoport, czyli wspólny zarząd nad lotniskiem Chopina i portem w Modlinie, który będą sprawowały Państwowe Porty Lotnicze. Nieoficjalnie słyszymy, że to był właśnie powód ostatnich zmian w zarządzie spółki.

Szanse na stworzenie duoportu są tym większe, że projekt zaczął popierać, do tej pory sceptyczny, marszałek Mazowsza, czyli jeden z trzech największych udziałowców Modlina (ma ok. 33 proc. udziałów w spółce).

– W naszej ocenie logiczne i mniej kosztowne jest ewolucyjne i konsekwentne rozbudowywanie Modlina niż budowanie CPL w szczerym polu. Jeśli, więc takie rozwiązanie zapewni efektywne wykorzystanie potencjału najszybciej rozwijającego się portu w Polsce – jesteśmy za. Utworzenie duoportu powinno być pierwszym krokiem do utworzenia w Modlinie centralnego portu lotniczego. To najlepsze, ale i najtańsze rozwiązanie – mówi w rozmowie z Fly4Free.pl Marta Milewska, rzeczniczka Urzędu Marszałkowskiego Mazowsza.

Co ważne, Mazowsze nie upiera się też już tak mocno przy zmniejszeniu swoich udziałów w Modlinie na rzecz Portów Lotniczych, które miałyby zarządzać duoportem. Jeszcze rok temu samorząd miał w tej sprawie obiekcje. Jak mogłoby to zostać przeprowadzone?

– PPL może zwiększać wysokość swoich udziałów poprzez podwyższenie kapitału na inwestycje na lotnisku – mówi Milewska.

Na marginesie, przypomnijmy, że projekt duoportu mocno krytykuje Ryanair. Szef tej linii, Michael O’Leary przy okazji każdej wizyty w Warszawie zwraca uwagę, że połączenie dwóch stołecznych lotnisk wpłynie na zmniejszenie konkurencji i podwyższenie cen biletów.

Resort analizuje

W odpowiedzi na nasze pytania nadzorujące projekt budowy CPL, Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa napisało w mailu, że „budowa lotniska centralnego dla Polski ma charakter strategiczny, dlatego decyzja o jej realizacji powinna zostać podjęta po przeprowadzeniu analiz uwzględniających obecną sytuację rynkową oraz ekonomiczną”.

Zajmuje się tym powołany na początku lipca Resortowy Zespół ds. CPL. Minister infrastruktury zwrócił się też do premier Beaty Szydło z wnioskiem o powołanie Międzyresortowego Zespołu ds. Centralnego Portu Lotniczego, jednak na razie nie zapadły jeszcze żadne decyzje w tej sprawie.

Resort dodaje jednak, że zgodnie z obecnym programem rozwoju lotnisk należy przede wszystkim wykorzystać istniejące zasoby m.in. poprzez modernizację i rozbudowę istniejących lotnisk cywilnych.

„Na polskich lotniskach przeprowadzono w ostatnich latach inwestycje infrastrukturalne, w tym na Lotnisku Chopina w Warszawie, które znacząco zwiększyło swoją przepustowość (do ok. 22 mln pasażerów rocznie). Nie bez znaczenia jest również dynamiczny rozwój portu w Modlinie oraz dalsza możliwość współpracy tych lotnisk w ramach duoportu” – czytamy w odpowiedzi resortu infrastruktury.

We wtorek nie udało nam się uzyskać komentarza ze strony lotniska w Modlinie.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Jako że mieszkam w Warszawie to wolałbym dalsza rozbudowę Okęcia, ale rozumiem że to nie możliwe. Ta opcja i tak bardziej mi się podoba niż budowa od zera CPL jeszcze dalej od Warszawy.
Aloy, 2 sierpnia 2016, 17:01 | odpowiedz
W tych swoich planach powinni też uwzgędnić budowę szybkiej kolejki "pseudometra" między portami z jedną stacją np gdzieś przy węźle komunikacyjnym na młocinach.
jaje, 2 sierpnia 2016, 17:18 | odpowiedz
do takiego portu powinna docierać szybka kolej... z takim lotniskiem, to Polska zawsze będzie zaściankiem w lotnictwie...
aswaw, 2 sierpnia 2016, 17:21 | odpowiedz
i to jest dobra zmiana : )
jajo, 2 sierpnia 2016, 18:26 | odpowiedz
Bez (maksymalnie) 20-minutowego skomunikowania z centrum Warszawy rozbudowa Modlina nie ma sensu. Obecnie dotarcie tam jest dość czasochłonne.
taki, 2 sierpnia 2016, 19:36 | odpowiedz
Chopin powinien zostac zrownany z ziemia a na gruzach powinny zostac zbudowane osiedla. Niech zbuduja porzadne lotnisko daleko od miasta tak jak jest we Frankfurcie nad Menem. Lotnisko powinno byc skomunikowane z krajem autostrada i szybka koleja.
tajwan, 2 sierpnia 2016, 19:54 | odpowiedz
taki Bez (maksymalnie) 20-minutowego skomunikowania z centrum Warszawy rozbudowa Modlina nie ma sensu. Obecnie dotarcie tam jest dość czasochłonne.
Tak bo warszawka jest najważniejsza ...
ert, 2 sierpnia 2016, 20:58 | odpowiedz
Aloy Jako że mieszkam w Warszawie to wolałbym dalsza rozbudowę Okęcia, ale rozumiem że to nie możliwe. Ta opcja i tak bardziej mi się podoba niż budowa od zera CPL jeszcze dalej od Warszawy.
Rozbudowa Okęcia jest możliwa. Są projekty zakładające budowę pasa równoległego do 15/33. Możliwe to będzie jeśli przeniesie się kilkaset metrów drogi S2 do tunelu. Wtedy pomiędzy istniejącym pasem a nowym zbuduje się drogi kołowania i nowy terminal, na który będzie wystarczająco dużo miejsca. Cała inwestycja byłaby kilkakrotnie tańsza od budowy CPL.
jaro, 2 sierpnia 2016, 21:02 | odpowiedz
Rozbudowa Modlina jest jak najbardziej sensowna. Jestem przeciw duoportowi. Musi być konkurencja między portami.
balajanek, 2 sierpnia 2016, 21:32 | odpowiedz
jaro
Aloy Jako że mieszkam w Warszawie to wolałbym dalsza rozbudowę Okęcia, ale rozumiem że to nie możliwe. Ta opcja i tak bardziej mi się podoba niż budowa od zera CPL jeszcze dalej od Warszawy.
Rozbudowa Okęcia jest możliwa. Są projekty zakładające budowę pasa równoległego do 15/33. Możliwe to będzie jeśli przeniesie się kilkaset metrów drogi S2 do tunelu. Wtedy pomiędzy istniejącym pasem a nowym zbuduje się drogi kołowania i nowy terminal, na który będzie wystarczająco dużo miejsca. Cała inwestycja byłaby kilkakrotnie tańsza od budowy CPL.
Ale wtedy i tak pozostaje problem ograniczeń w lataniu nocą. Tego nie przeskoczysz. No i nie jestestem pewien czy przeniesienie kilkuset metrów S2 do tunelu to naprawdę taka prosta inwestycja. Już mniejsza o koszty...
Mariusz Piotrowski, 2 sierpnia 2016, 21:43 | odpowiedz
Michael, olej duoport i przenieś się do Radomia. Dasz dobre ceny na bilety to będą ludziska latać z Radomia.
AntTek1, 2 sierpnia 2016, 23:59 | odpowiedz
To mialoby sens tylko w przypadku polaczenia dwoch lotnisk pociagiem maglev, takim jak w Szanghaju, ale juz to widze jak w Polsce powstaje cos naprawde nowoczesnego. Nawet budujac autostrady w 21 wieku wybrano 15 wieczny system poboru oplat. Ten kraj jest skazany na bycie miernym z powodu miernoty umyslowej decydentow.
Antymalapolska, 3 sierpnia 2016, 8:07 | odpowiedz
Ruso Panie redaktorze – S7 z A2 nigdy się nie połączy. W artykule zapewne chodziło Panu o nową S7 która połączy się z wybudowaną już S8 w Warszawie i razem łączą się z A2 (S2) na węźle Konotopa
Ruso, 3 sierpnia 2016, 10:21 | odpowiedz
Ruso Panie redaktorze – S7 z A2 nigdy się nie połączy. W artykule zapewne chodziło Panu o nową S7 która połączy się z wybudowaną już S8 w Warszawie i razem łączą się z A2 (S2) na węźle Konotopa
Źle napisałem w 1 poście. S7 jest już połączona z A2 na węźle Konotopa. Brakuje połączenia S7 do S8 w Warszawie. Jest rezerwa od bardzo dawna ale nic się nie dzieje w tej sprawie.
Ruso, 3 sierpnia 2016, 10:22 | odpowiedz
Radom do 2020 roku będzie obsugiwal podobna ilosc pasażerów co modlin obecnie wiec CPL nie jest potrzebny
jan z ochoty, 3 sierpnia 2016, 12:46 | odpowiedz
taki Bez (maksymalnie) 20-minutowego skomunikowania z centrum Warszawy rozbudowa Modlina nie ma sensu. Obecnie dotarcie tam jest dość czasochłonne.
No nie wiem. Port lotniczy Oslo- Gadrermoen znajduje się ok. 50 km (40 min. samochodem i pociągiem) od centrum miasta i nikt z tym nie ma problemu. Zresztą, jak WAW zostanie to pewnie będzie obsługiwać głównie loty P2P (jak LCY).
^^, 3 sierpnia 2016, 13:00 | odpowiedz
jan z ochoty Radom do 2020 roku będzie obsugiwal podobna ilosc pasażerów co modlin obecnie wiec CPL nie jest potrzebny
Jan, dobrze wiemy, że jesteś z Radomia
szeryf69, 4 sierpnia 2016, 0:58 | odpowiedz
Centralny Port Lotniczy należy wybudować tam gdzie jest największe skupisko ludzi w promieniu 100 km od lotniska. Takie miejsce jest między Krakowem i Katowicami a ludności jest około 6-7 mln. do 100 km. Czyli dwa razy tyle co ma Warszawa, Łódź i okolice. Czysta ekonomia przemawia za tym aby tam budować. Gdziekolwiek indziej będzie podyktowane uwarunkowaniami politycznymi i wpływami decydentów.
Lotnik, 16 października 2016, 22:54 | odpowiedz
taki Bez (maksymalnie) 20-minutowego skomunikowania z centrum Warszawy rozbudowa Modlina nie ma sensu. Obecnie dotarcie tam jest dość czasochłonne.
Lepiej żeby zamknęli Okęcie i jechac 2 godziny na środek pola gdzieś pomiedzy wawą a łdz
Okee, 18 listopada 2016, 16:32 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »