Autokarem Simple Express do Pragi (testujemy nowy autobus)
Posiadają wygodne fotele, klimatyzację, toaletę, bezprzewodowy dostęp do internetu WiFi oraz system rozrywki pokładowej. Byliśmy na pokładzie autokaru wykonującego pierwszy kurs do Pragi. Simple Express znów nas zaskoczył czy rozczarował? Przeczytajcie!

Bez papierowych biletów i z numerowanymi miejscami
Aby odbyć podróż nie trzeba drukować papierowego biletu. Konieczne jest tylko okazanie dokumentu tożsamości: paszportu lub dowodu osobistego (bez dowodu tożsamości nie zostaniemy wpuszczeni na pokład autokaru). Po zweryfikowaniu danych i sprawdzeniu ich z listą pasażerów kierowca przypomina, które miejsca powinniśmy zająć. Są automatycznie przypisane do biletu już na etapie rezerwacji podróży, można je jednak samodzielnie zmienić na dowolnie wybrane!
Luksusowe autokary
Do obsługi połączenia Wilno – Warszawa – Wrocław – Praga przewoźnik zakupił nowoczesne autokary marki Scania Irizar i6. Są znane są nie tylko z wysokiego komfortu podróży, ale również z wyjątkowej stylizacji. Ich producent słynie z tego, że zastosował w linii Irizar nie tylko charakterystyczne lusterka wsteczne, ale również z dbałości o wszelkie szczegóły.

Widać to już po pierwszym wejściu do autokaru. Wiele detali wykonanych jest z dużą dbałością. Schody pokryte są antypoślizgowym miękkim tworzywem, a podłoga miękkim i dodatkowo wyciszającym wnętrze materiałem. Zasłonki w oknach zostały tak zaprojektowane, że gdy ich nie używamy to w minimalnym stopniu zasłaniają widok.
Odnalezienie miejsc nie sprawia trudności. Numery są widoczne nawet nocą, gdy przyciemnione jest światło. Nad głowami pasażerów, a pod sufitem znajdują się półki na bagaże podręczne. Bez trudu zmieści się tam np. turystyczny mały plecak (bez stelaża) czy o podobnych rozmiarach mała walizka. Są tak wyprofilowane, aby mniejsze bagaże czy ubrania nie wypadały z nich podczas jazdy po nierównościach. Z kolei owalny zewnętrzny kształt górnej półki sprawia, że pasażerowie o wyższym wzroście nie powinni mieć problemów z zajmowaniem miejsc przy oknach. Nie muszą obawiać się, że głową uderzą w półkę.

Charakterystyczne i przyciągające uwagę jest wewnętrzne, nowoczesne oświetlenie diodami LED. Doceniamy je zwłaszcza nocą, gdy na przystankach przez kierowcę nie jest włączane główne oświetlenie.
Wygodne fotele
Fotel dopasowany jest do sylwetki pasażera. Odczuć daje się to już po pierwszych kilkunastu minutach podróży. Wykonano go z przyjemnej w dotyku tapicerki, zakończonej skórzanym obszyciem. Co prawda od tej klasy autokaru można było spodziewać się, że będą w całości wykonane ze skóry. Tak jak wykonano zagłówki, które dodatkowo posiadają delikatne przeszycie, aby podkreślić wyprofilowanie.
Czy fotel jest na tyle miękki lub twardy, że nie będzie wpływał na dyskomfort podróży? Przyznajemy, że po 10 godzinach podroży z dwoma krótkimi postojami (we Wrocławiu oraz przed granicą) nie odczuwaliśmy dyskomfortu. W naszej ocenie siedzenia są jednym z najmocniejszych atutów producenta tego autokaru.

Przestrzeń dla pasażera od poprzedzającego fotela jest większa niż np. w autokarach Van Hool, których używa PolskiBus.com. Wg nas przestrzeń większa jest o ok. 10 do 15 cm. Wygodniej jest zajmować miejsce oraz nie odczuwamy dyskomfortu w sytuacji gdy siedzący przed nami pasażer chce skorzystać z drzemki i rozłoży oparcie fotela!

Siedzenia dodatkowo można rozsunąć i tym samym zwiększyć o ok. 10 cm przestrzeń między pasażerami. Taka możliwość jest praktyczna, kiedy pasażer siedzący przy oknie zamierza korzystać np. z laptopa i potrzebuje swobody w jego obsłudze. Z tyłu (w oparciu) każdego siedzenia zamontowane są rozkładane stoliki. Ich budowa wzorowana była na tych, które montowane są w samolotach.

Podłokietniki wykonano z miękkiego plastiku. Mają owalny kształt i przy dłuższym korzystaniu z nich nie odczuwamy dyskomfortu. Rozkładaniu i składaniu podłokietników nie towarzyszy charakterystyczny dźwięk blokady. Doceniamy to zwłaszcza nocą. Każdy z pasażerów ma do dyspozycji podnóżki. Korzystanie z nich jednak nie dla wszystkich będzie wygodne i komfortowe. Można je regulować tylko do jednego poziomu!
Internet LTE
Na duży plus oceniamy możliwość bezpłatnego dostępu do sieci internetowej. Przewoźnik zadbał o to, aby na całej trasie od Wilna (Litwa) przez Warszawę i Wrocław (Polska) aż do Pragi (Czechy) pasażerowie mogli bez przeszkód korzystać z sieci szybkiego internetu LTE. Gdy testowaliśmy go do w drodze z Warszawy do Pragi były tylko nieliczne odcinki trasy, gdzie sygnał zanikał.
Aby skorzystać z internetu na własnym urządzeniu należy wybrać sieć Simple Express i zaakceptować regulamin korzystania z sieci WiFi. Po nawiązaniu połączenia nie ma ono limitu czasowego, po którym musielibyśmy ponownie je nawiązać.
Internet LTE pozwala w pełni skorzystać nie tylko z własnych urządzeń, ale przede wszystkim z nowoczesnych tabletów, które są na wyposażeniu autokaru. Surfowanie po sieci nie jest ograniczone prędkością, zatem jeżeli oferta muzyczna i filmowa przygotowana przez przewoźnika nas nie zadowoli, to bez problemu można wyszukać w sieci ulubioną muzykę czy obejrzeć film.
Rozrywka podczas jazdy
Autokar wyposażono w interaktywny system rozrywki pokładowej BusPad. Pasażer ma dostęp do filmów, muzyki, internetu i telewizji internetowej. Informacje przesyłane są bezprzewodowo i wyświetlane bezpośrednio na 9 calowych ekranach dotykowych.

Można więc swobodne surfować po internecie, sprawdzić pocztę, wysłać maila itp. Można obejrzeć telewizję internetową czy porozmawiać ze znajomymi przez Skype (musimy posiadać własny zestaw słuchawkowy z mikrofonem). Aplikacja skype wymaga jednak dopracowania, gdyż na tego typu urządzeniu trudno jest nawiązać połączenie (wyskakujące oka powiadomień automatycznie nie dopasowują się do rozmiaru ekranu i są dla użytkownika niewidoczne). Niemniej samą możliwość skorzystania z tej aplikacji podczas podróży oceniamy jako przydatną i praktyczną.

Fani muzyki mogą wybierać spośród takich gatunków jak jazz, rock, pop, techno, rap czy muzyka relaksacyjna. Aby skorzystać z tej usługi wymagane jest połączenie z internetem. Aplikacja muzyczna pobiera utwory z bazy w internecie.

Simple Express udostępnia niewielką bibliotekę filmów. Obecnie jest to kilkanaście tytułów, w tym filmów animowanych oraz przygodowych dla dzieci i młodzieży. Odtwarzanie, mimo że odbywa się z serwera przy pomocy transmisji WiFi to jest płynne i bez zacięć. Rozdzielczość ekranu jest na tyle wysoka, że nie odczuwamy charakterystycznej „pikselozy”. Filmy są tylko w oryginalnej wersji językowej. Zdecydowanie jest to dyskomfort dla osób, które nie znają bądź nie porozumiewają się biegle np. językiem angielskim.
Liczymy na to, że oferta filmowa oraz muzyczna nie pozostanie cały czas taka sama. Dodawanie nowych pozycji na pewno wzbogaci atrakcyjność i popularność systemu rozrywki pokładowej! Czy tak będzie, czas pokaże!

Ekran wyposażony jest w wejście USB. Można podłączyć aparat czy przenośny dysk i np. przeglądać zdjęcia. Złącze USB można też wykorzystać do ładowania telefonów, smartfonów czy tabletów!
Gniazdko elektryczne
Bezpłatnie możemy skorzystać z gniazdek elektrycznych i naładować baterie w komórce, tablecie, laptopie itp. urządzeniach. Gniazdko znajduje się między podnóżkami poprzedzającego nas fotela.

Na minus oceniamy to, że jedno gniazdko przypada na dwóch pasażerów. Jednoczesne korzystanie z niego przez dwie osoby lub podłączenie dwóch urządzeń stanowi problem. Rozwiązać go można zabierając ze sobą rozgałęźnik elektryczny (jego koszt to od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych). Przyda się on nie tylko w autobusie, ale również w hostelach czy hotelach.

Toaleta
Toaleta znajduje się w połowie autokaru, obok wewnętrznych drzwi. Jest większa od tej niż np. ta znajdująca się w autokarach PolskiBus.com. Osoby mające do ok. 180 cm wzrostu nie powinny mieć problemu, aby z niej swobodnie skorzystać.

Komfort wart ceny?
10 godzinną podróż z Warszawy do Pragi autokarem tej klasy można określić jako komfortową. Pozytywnie oceniamy również stosunek ceny do jakości jaką otrzymujemy. Pierwsze pięć biletów na każdy kurs można kupić za 12 PLN (w jedną stronę). Za bilet bez zniżek czy bez promocji z Warszawy do Pragi zapłacimy 75 PLN. Porównując cenę, którą oferuje estoński przewoźnik, do cen oferowanych przez innych przewoźników to Simple Express jest zdecydowanie w czołówce tych najtańszych.
Należy podkreślić, że Simple Express to tania linia z usługami o podwyższonym standardzie. Nie sposób nie zwrócić uwagi na uprzejmość kierowców. Są mili i pomocni na każdym etapie podróży. Możemy Wam śmiało polecić podróż autokarem estońskiego przewoźnika.
Tym bardziej, że jako pierwsi pasażerowie kursu do Pragi zostaliśmy pozytywnie zaskoczeni dodatkowymi niespodziankami. Pracownicy polskiego biura Simple Express zorganizowali loterię ze słodkościami oraz voucherami na bezpłatne przejazdy. Był to miły gest dla podróżnych
Podróżowaliście z Simple Express do Berlina, Pragi lub Wilna? Podzielcie się opiniami w komentarzach. Wasze uwagi i spostrzeżenia będą przydatne dla innych podróżników!